Kan man räkna med prestanda ökning om man skaffar nytt nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Kan man räkna med prestanda ökning om man skaffar nytt nätverkskort?

Rubriken är frågan, jag har själv hört att det ska vara så. I såna fall vill jag ha alternativ till riktigt bra kort för PCI.

Permalänk
Medlem

hmm. Jag ar inte sa hajj pa det har, men prestandaokningen ar val beroende va hur mycket trafik du skickar?

Om du har inbyggt natverkskort nu sa kanske du kommer marka prestandaokningen, annars inte

Detta ar vad jag tror, jag har inget som helst bevis for att det kan vara korrekt men formodligen en liten fingervisning.

Permalänk

Kolla runt på Intels gigabit nätverskort för PCI

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Prestandaökningen är väl möjligt en CPU AVbelastning av kanske 1-2%

Permalänk

"Kan man räkna med prestandaökning om man köper en ny bil?"

Frågan är som du märker omöjlig att svara på om vi inte får mer information...

Permalänk
Medlem

Jag använder moderkortets ethernetport. Jag hjälpte nämligen till idag att fixa en dator men jag hittade inte drivrutiner för ethernetporten på moderkortet. Så jag sa vi prövar att köpa ett nätverkskort och det funka. Blev nyfiken och tänkte eftersom jag gillar att spela online hjälper det kanske med att skaffa ett nätverkskort, med bättre ping och kanske 1-2 fps extra(har hört att detta kan hända)?

Permalänk

Har du många anslutningar igång samtidigt så är det som natt och dag mellan t.ex. ett Intel och ett Realtek-kort. Har man en gång börjat använda riktiga nätverkskort så går man aldrig tillbaka

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ok jag får intrycket "Har du inte ett nätverkskort!?!", låter som man borde köpa ett för det kommer att märkas direkt att man gjort det.
Vill du föreslå någon i den här länken?
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=722&c...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ok, men varför står det (bulk)? Vad är bulk?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nice, tack! Den blir billigare då(antar jag). Är det nånting jag bör tänka på innan jag skaffar? Bör jag byta ut min switch till gigabit också? Dessutom har inte riktig koll över vad för typ av bredband jag har. Min leverantör är comhem vilket kanske hjälper om vi ska kunna avslöja vad för typ av bredaband jag har(och om jag tjänar något på att köpa). Har bredbands modem(bra att uppgradera?) från motorola kopplat till switchen. Den har 5 portar och alla är upptagna. 3 datorer 1 Wii och 1 till bredbandet. Jag ska ha 24/8 Mbit/s, det är ju som sagt teoretiskt.

Permalänk
Medlem

Den enda skillnad du lär märka om du uppgraderar till Gigabit är högre överföringshastigheter mellan datorerna. Vilket då kräver att du skaffar ny switch och gigabitkort till de datorer du vill ha gigabit emellan (självklart).

Bulk betyder, när det gäller Intels nätverkskort, att du får de i en genomskinlig plastförpackning Utan en riktigt kartong bara.

Sen skriv gärna en mer utförlig förstapost: "Prestandaökning kontra vad?", ett Integrerat nätverkskort behöver inte säga mycket heller, gärna vad det är för märke, eller om du inte vet posta vilket moderkort du har.

Du kommer förmodligen inte märka någon som helst skillnad i responstid eller FPS av att skaffa ett nytt "vanligt" nätverkskort.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Den enda skillnad du lär märka om du uppgraderar till Gigabit är högre överföringshastigheter mellan datorerna. Vilket då kräver att du skaffar ny switch och gigabitkort till de datorer du vill ha gigabit emellan (självklart).

Bulk betyder, när det gäller Intels nätverkskort, att du får de i en genomskinlig plastförpackning Utan en riktigt kartong bara.

Sen skriv gärna en mer utförlig förstapost: "Prestandaökning kontra vad?", ett Integrerat nätverkskort behöver inte säga mycket heller, gärna vad det är för märke, eller om du inte vet posta vilket moderkort du har.

Du kommer förmodligen inte märka någon som helst skillnad i responstid eller FPS av att skaffa ett nytt "vanligt" nätverkskort.

//fog

Sådär, du skrev det jag också vill föra fram.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

har du möjlighet så köp ett PCI-E kort istället

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Finns intels kort med PCI-E ? gbit då såklart.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Ja, det finns Intelkort med pci-e. T ex detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318319

Hur mycket bättre är det med pci-e jämfört med vanliga pci-kort? Jag tänkte sätta upp en filserver hemma. Tänkte köra linux (Ubuntu eller Suse) och undrar om det är någon skillnad i linuxstöd mellan pci-e och pci?

Permalänk
Medlem

prestandaskillnaden på interfacen är ju grym, har själv två 1000pt kort

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Så egentligen finns det inte någon anledning för mig att skaffa om jag inte vill lana? Jag ser att många verkar ha servar, hur ska jag sätta ihop en bra server? Och vad är skillnaden mellan PC och server? Och om vi kollar på pci express korten istället hur stor prestanda skulle de kunna ge i jämförelse med PCI?