Permalänk
Medlem

Splitta 100 mbit

Hej, har snart möjlighet att skaffa 100mbit bredband och bor med 2 kompisar. Har funderat lite på om det skulle gå att ställa en dator som server och ha 4 nätverkskort i den så alla får sin anslutning från datorn och sen ha någon slags mjukvara så vi delar bredbandet på ca 33mbit per person.
Dvs alla kan tanka/surfa/spela utan att vi stör varandra och snor från linan. Alternativt om det finns någon hårdvaru brandvägg som har möjligheten att dela på linan. Minns att det finns ett program som heter typ netlimiter - vet inte om det kan styra 3 nätverkskort, men något i den stilen hade jag tänkt mig. Vad har ni för förslag?

sprvish

Permalänk
Avstängd

en dator med lämpligt "router-os" och 4 NICS låter perfekt för dig

Permalänk
Medlem

förstår inte varför du ska splitta en 100mbit lina..

inte så att det tar lång tid att ladda ner nått när man ligger i full speta och de andra möjligtvis skulle kunna märka något i hastighet

släpp adsl tänket

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Dela hastighet fungerar inte rikigt så. Skaffa en rejäl brandvägg och prioritera trafik som är viktigare (e.g spel, ssh osv..)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
en dator med lämpligt "router-os" och 2 NICS låter perfekt för dig

+ Switch

Ett nätverkskort för in, och ett ut.
Låt dator agera DHCP-server så kan man sätta hur stor switch som helst.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Med OpenBSD kan du mecka runt med inkommande trafikköer på roliga sätt. Du kan till exempel garantera 33% bandbredd till 3 olika datorer, men om det finns bandbredd över tillåta en dator att ta mer bandbredd. Du kan givetvis styra det "hårt" och sätta alla datorer till 33% varken mer eller mindre men det känns ju som att om det finns bandbredd över är det bättre att använda den.

Dock kan du aldrig förhindra att den dator tar för mycket inkommande bandbredd. När trafiken når routern är ju bandbredden redan använd. Du kan välja att inte leverera mer än 33mbit till datorn - det kan dock påverka realtidstrafik negativt vid överbelastning om du inte prioriterar upp denna typ av trafik (som du då måste veta i förväg hur den ser ut).

Om du inte orkar hålla på med textfiler ska pfsense kunna göra samma saker via webgränssnitt.

Och två portar räcker; även om du, av någon spännande anledning, vill ha datorerna på olika subnät går det att lösa med alias.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

RulerOfHeck: Visst, Men PF finns inte bara i OpenBSD, utan även FreeBSD (som jag personligen föredrar)

Men finns det något trevligt webbgränsnitt för det? För det har jag letat lite efter. Inte för min egen del, men för andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
förstår inte varför du ska splitta en 100mbit lina..

inte så att det tar lång tid att ladda ner nått när man ligger i full speta och de andra möjligtvis skulle kunna märka något i hastighet

släpp adsl tänket

Möjligt att han har 100/10, speciellt när man använder torrents så går 10Mbit fort i taket. Men är det en stabil lina så ska det inte påverka dom andra.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

med en bra 100 / 100 lina behöver man inte QoS !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
RulerOfHeck: Visst, Men PF finns inte bara i OpenBSD, utan även FreeBSD (som jag personligen föredrar)

Men finns det något trevligt webbgränsnitt för det? För det har jag letat lite efter. Inte för min egen del, men för andra.

pfsense har webgränssnitt. FreeBSD i botten med OpenBSD:s pf som paketfiltrering. Där ska det gå att forma om trafiken och till och med använda CARP

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Det är väl synd att cappa trafiken till 100/3, då har man ju ingen nytta av när de andra lämnar massa plats på linan

Dessutom blockerar man ju inte en 100Mbit lina så länge om man får bra download hastighet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Nej att klippa hastigheten till 3x33 känns inte som det bästa alternativet.

Men om någon sitter på DC och delar ut porr så kommer någon annan som spelar att få försämrad nätverksprestanda - spelpaketen är små och behöver snabb svarstid, p2p-paketen är tjocka och köar upp linan för dem.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Några QoS köer som prioriterar små paket som: http, spel, msn osv.
Samt några som tar hand DC, FTP, Torrents etc.

Sen borde det vara rock n roll om man användarna har hyfsat sunt förnuft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H