Permalänk
Medlem

Ny hdd till amilo

Hejsan!

Tänkte höra med er om ni vet om man kan slänga i en 7200rpm hdd i en Fujitsu Siemens Amilo 1546 laptop, står inte nått om det i instruktions boken.

Tänkte slänga i en Seagate 80gb SATA 7200rpm, men jag vet inte helt säkert om det funkar, sen tänkte jag slänga i 4gb ram på samma gång.
Kommer det kännas en bra prestanda ökning om man gör detta?

Eftersom jag har valt att köpa 4GB i ram är för att jag skall kunna köra vista sen.
Och eftersom jag har valt att köpa ny hdd är för att öka prestandan till spel etc.

HDDn jag funderar på; http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SGMOM1-80...
Ramminnet jag funderar på; http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048SOKDD...

Sen nästa fråga, villken hdd skall man välja om man vill ha den som ger ifrån sig minst värme, eller det är strunt samma nuförtiden?

Tack på förhand.
//Joakim

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Inaktiv

Du måste köra vista 64-bit för att få nytta av 4 gig ram

Permalänk
Medlem

Fint svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Du måste köra vista 64-bit för att få nytta av 4 gig ram

Om du hade läst allt jag skrev så hade du sett att jag ville ha vista i framtiden, och jag vet att XP 32bit bara kan hantera 3,5gig i ram, men skall som sagt ha vista i framtiden, och det blir x64 eftersom jag har en sådan CPU..

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRiN^
Om du hade läst allt jag skrev så hade du sett att jag ville ha vista i framtiden, och jag vet att XP 32bit bara kan hantera 3,5gig i ram, men skall som sagt ha vista i framtiden, och det blir x64 eftersom jag har en sådan CPU..

Han läste troligtvis allt du skrev, du nämner ingenstans att du ska köpa Vista 64-bitars, så troligtvis därför han var vänlig att påpeka att du behövde använda det för att kunna använda 4GB. Var lite mer tacksam istället så lär du få hjälp här.

Svar på dina frågor:
#1: Ja, du kommer få en prestandaökning, det är oftas hårddisken som är flaskhalsen på systemet. 4GB RAM lär du inte märka av lika mycket, beror iofs på vad du har för tillfället, om du har 2GB så märks det nog inte så mkt.

#2: Det spelar ingen större roll vilken HDD du stoppar i, tror inte att det skiljer så mycket i värmeproduktion, men om det skulle göra det vill du naturligtvis ha en som är så kall som möjligt.

MVH

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Han läste troligtvis allt du skrev, du nämner ingenstans att du ska köpa Vista 64-bitars, så troligtvis därför han var vänlig att påpeka att du behövde använda det för att kunna använda 4GB. Var lite mer tacksam istället så lär du få hjälp här.

Svar på dina frågor:
#1: Ja, du kommer få en prestandaökning, det är oftas hårddisken som är flaskhalsen på systemet. 4GB RAM lär du inte märka av lika mycket, beror iofs på vad du har för tillfället, om du har 2GB så märks det nog inte så mkt.

#2: Det spelar ingen större roll vilken HDD du stoppar i, tror inte att det skiljer så mycket i värmeproduktion, men om det skulle göra det vill du naturligtvis ha en som är så kall som möjligt.

MVH

Tack för ditt svar, såg att jag hade glömt att skriva x64.
Jag har 1GB RAM nu, så det får bli både en ny hårddisk och 4GB RAM då.

//orin

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRiN^
Tack för ditt svar, såg att jag hade glömt att skriva x64.
Jag har 1GB RAM nu, så det får bli både en ny hårddisk och 4GB RAM då.

//orin

en ytterligare fråga jag har då är : klarar ditt system ens av 4 gig ram (alltså har du santa rosa eller inte)?

Permalänk
Medlem

santa rosa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
en ytterligare fråga jag har då är : klarar ditt system ens av 4 gig ram (alltså har du santa rosa eller inte)?

Santa rosa? I instruktions boken står det att jag kan använda allt mellan 256mb till 4 gigm så jag antar att det funkar.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Inaktiv

jo då funkar det

Permalänk
Medlem

Har för mig att det bara står 2gb max i all info jag läst men jag vet inte kan ju fungera med 4

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

alltså var det rätt av mig att ifrågasätta om det fungerade med 4 gig minne.

Permalänk
Medlem

Taget ur instruktionsboken till amilo 1546.

Edit: Ringde supporten nu precis och frågade, det gick aldeles utmärkt att uppgradera till 2x2gig ram, bara det var PC-5300 minnen på 667mhz.

Frågade även om det funkade att lägga lägga in en ny HDD på 7200rpm, det var inget han rekommenderade då det fanns en risk att datorn brinner upp (?) Kan det värkeligen vara så illa?

//Mvh orin

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRiN^
Taget ur instruktionsboken till amilo 1546. http://pix.nofrag.com/0/4/0/dc32d099a7cb39eaa5d74cac52f64.jpg

Edit: Ringde supporten nu precis och frågade, det gick aldeles utmärkt att uppgradera till 2x2gig ram, bara det var PC-5300 minnen på 667mhz.

Frågade även om det funkade att lägga lägga in en ny HDD på 7200rpm, det var inget han rekommenderade då det fanns en risk att datorn brinner upp (?) Kan det värkeligen vara så illa?

//Mvh orin

Då får vi hoppas att den utnyttjar alla 4gb när du väl satt i det. Att det finns risk för att den ska brinna upp om du har 7200rpm-HD låter ju helt bisarrt! Måste ha extremt dålig kylning på den datorn i så fall. Ring upp dom igen och fråga på nytt. Om du pratar med någon annan får du nog ett annat svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Då får vi hoppas att den utnyttjar alla 4gb när du väl satt i det. Att det finns risk för att den ska brinna upp om du har 7200rpm-HD låter ju helt bisarrt! Måste ha extremt dålig kylning på den datorn i så fall. Ring upp dom igen och fråga på nytt. Om du pratar med någon annan får du nog ett annat svar.

Han sa att jag inte kommer få nytta av mer än 3gig i XP, men om jag skulle köra vista så fick jag nytta av allt, men det känns inte så lönt att slänga i 4gig i ram om jag nu inte kan byta till en 7200rpm disk, den vanliga 5400rpm slöar ju ner systemet rätt rejält och då gör inte dom där 4gigen någon större nytta tycker jag.

Sen sa han även, om jag köper till en sån platta med fläktar på som man kan ställa datorn på funkade det kanske med en 7200rpm disk..

Men jag skall göra som så att jag ringer dom igen imorgon och kollar vad jag får för svar då, kommer uppdatera tråden när jag har pratat med dom.

//orin

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRiN^
Han sa att jag inte kommer få nytta av mer än 3gig i XP, men om jag skulle köra vista så fick jag nytta av allt, men det känns inte så lönt att slänga i 4gig i ram om jag nu inte kan byta till en 7200rpm disk, den vanliga 5400rpm slöar ju ner systemet rätt rejält och då gör inte dom där 4gigen någon större nytta tycker jag.

Sen sa han även, om jag köper till en sån platta med fläktar på som man kan ställa datorn på funkade det kanske med en 7200rpm disk..

Men jag skall göra som så att jag ringer dom igen imorgon och kollar vad jag får för svar då, kommer uppdatera tråden när jag har pratat med dom.

//orin

Det låter jätteskumt. I så fall kan man ju aldrig flytta på datorn, vilket gör en laptop lite halvt värdelös.

Permalänk
Medlem

Skulle funka bra

Ringde supporten idag igen, denna gången gick det bra att byta ut hårddisken till en 7200rpm disk.
Och gjorde jag detta själv utan att ta isönder nånting så hade jag fortsatt garanti på datorn, så det blir till att beställa en ny hårddisk.

//orin

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

blir beställa ram och hårdisk för mig med då goodie. .

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Är ju snarare så att mer ram är bättre om man har långsammare hårddisk, mindre behov av att swappa mot disken då ju.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!