Permalänk
Medlem

Ljus under chassit?

Jo, som titeln säger: "Ljus under chassit?"

Jag undrar alltså, är det okej att sätta t.ex. ccfl på undersidan av chassit? Jag har ingen som helst aning hur stora (diameter etc) dom är. Anledningen är att jag inte riktigt vill ha ljuset i datorn av någon konstig anledning.

(Och nej, jag har inte googlat eller sökt i forumet...)

Permalänk
Medlem

Ja det är "okej" att sätta ccfl på undersidan av chassit. Hur? Höja upp datorn. fästa ccfl:en med skruv och mutter. Fattar inte frågan riktigt :S

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1830&session=3cb100...

Skruva fast i botten på lådan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ooh.

Ah fan att det är skruvar bara.. Har inga hål botten. (Och jag vill heller inte borra då chassit kostar 700-800kr och är relativt nytt.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShinyChrome
Ooh.

Ah fan att det är skruvar bara.. Har inga hål botten. (Och jag vill heller inte borra då chassit kostar 700-800kr och är relativt nytt.)

Men hur ska du kunna få ut CCFL:N ur chassit?

Permalänk
Avstängd

700-800kr för ett chassi är inte så mycket, min Addtronics ET7896A för 1500kr och ET6896A för 1200kr(utan agg) fick känna på vinkelslipen första dagarna.

Så 4 små oskyldiga hål som inte syns skadar inte.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Haha, det verkar som om jag får köra med ljus inne i chassit ändå då. Morsan sa just till mig att jag INTE fick borra i min nya dator. *suck*

95anso27: Hade dimensionerna varit rätt, så hade jag kunnat få plats under chassit (den har fötter alltså ), fast nu vet jag heller inte hur en sådan kopplas eller något, så det är nog helt uteslutet.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill borra kan du ju dra ut kablarna igenom en PCI lucka.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk

du skulle ju kunna dra utt sladn på baksidan via någon pci plats och sedan fästa röret med dubbelhäftande tejp. dom små kuberna som sitter på vardera sida om ett ccfl rör liger på ca 1.5cm (13mm för att vara exakt) så har du det under datorn så går det att få ljus där ^^

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmo
Om du inte vill borra kan du ju dra ut kablarna igenom en PCI lucka.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
du skulle ju kunna dra utt sladn på baksidan via någon pci plats och sedan fästa röret med dubbelhäftande tejp. dom små kuberna som sitter på vardera sida om ett ccfl rör liger på ca 1.5cm (13mm för att vara exakt) så har du det under datorn så går det att få ljus där ^^

Det kan nog gå med 2 eller 3 mm över! Får testa någon dag med ett mindre rör (måste köpas in först såklart.)

EDIT:

Det är ca 18mm från botten till bordsskivan. tajt m.a.o

Permalänk

då går det testa och se resultat själv har jag satt hjul på datorn så den har kommit upp litte har även ett ccfl under

EDIT:
Shit vad jag använder mycket smilysen

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShinyChrome
Haha, det verkar som om jag får köra med ljus inne i chassit ändå då. Morsan sa just till mig att jag INTE fick borra i min nya dator. *suck*

Lär dig. Morsan kan inget om varken datorer eller modding.

Kör på hårt bara

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
då går det testa och se resultat själv har jag satt hjul på datorn så den har kommit upp litte har även ett ccfl under

EDIT:
Shit vad jag använder mycket smilysen

Men den är nice ju!

Nä men det blir ett litet rör efter jul då, när man ändå köper nya kylningen! Ska väl försöka höja chassit lite till annars, kanske sätta något under fötter på den.

OCH NEJ, jag tänker inte borra i mitt nya chassi. OM jag skulle modda på mitt chassi (borra, såga whatever) så skulle det finns en bättre anledning än lite ljus.

Permalänk

det är ganska lätt att borra så det inte syns att det är ett hål där ^^ tex under hdd racket eller bakom mordekorts plattan och eftersom det är under chassit så är det väll ingen som kollar där? eller?

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Hah, det vet man aldrig. Fast om jag verkligen behöver borra, så kommer jag på något sätt fixa det, haha.

Permalänk
Medlem

Man ska ha pulserande vit under

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag nog använt själva ccfl - rören som fötter under chassit. Sen hade jag bara dragit sladdarna genom en pci på baksidan. Eftersom själva kuberna i ändarna bygger mer än själva rören så är det ingen större risk att rören tar skada då heller och kuberna borde räcka gott till att hålla uppe chassit..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShinyChrome
Haha, det verkar som om jag får köra med ljus inne i chassit ändå då. Morsan sa just till mig att jag INTE fick borra i min nya dator. *suck*

95anso27: Hade dimensionerna varit rätt, så hade jag kunnat få plats under chassit (den har fötter alltså ), fast nu vet jag heller inte hur en sådan kopplas eller något, så det är nog helt uteslutet.

Jag menade inte att den får plats under jag menade hur han ska få ''ut'' röret. Men man kan ju alltid dra sladden genom någon pci plats.

Permalänk
Medlem

Brukar där inte komma med så att man kan koppla direkt till kontaktutaget i väggen?

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Hade jag varit du hade jag nog använt själva ccfl - rören som fötter under chassit. Sen hade jag bara dragit sladdarna genom en pci på baksidan. Eftersom själva kuberna i ändarna bygger mer än själva rören så är det ingen större risk att rören tar skada då heller och kuberna borde räcka gott till att hålla uppe chassit..

Exakt!

Annars kan man ta ut det lilla glasröret innuti, vilket är mycket tunnare än plaströret som sitter utanpå, och limmat fast mot undersidan av chassit. Då får man lite mer spridning på ljuset eftersom att man inte ser själva ljuskällan.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Exakt!

Annars kan man ta ut det lilla glasröret innuti, vilket är mycket tunnare än plaströret som sitter utanpå, och limmat fast mot undersidan av chassit. Då får man lite mer spridning på ljuset eftersom att man inte ser själva ljuskällan.

Testat det själv? Vet inte om det är så men jag har en liten känsla av att det som sitter i plexit är strömförande, eller? Eller är det kanske bara om det går sönder? Går det så är det ju en väldigt bra idé iaf..:) Särskilt med tanke på att ccfl-rör ju inte är det snyggaste att titta på i övrigt.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Testat det själv? Vet inte om det är så men jag har en liten känsla av att det som sitter i plexit är strömförande, eller? Eller är det kanske bara om det går sönder? Går det så är det ju en väldigt bra idé iaf..:) Särskilt med tanke på att ccfl-rör ju inte är det snyggaste att titta på i övrigt.

Det fungerade finfint - bara man ser till att tråden som går på utsidan om röret inte är i kontakt med något. isoleras lämpligen med en limsträng.

Eftersom röret är i tunt glas så är det en bra idé att vara försiktig med detta. Använd mycket lim. Gärna av tvåkomponentssort, typ expoxy.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det fungerade finfint - bara man ser till att tråden som går på utsidan om röret inte är i kontakt med något. isoleras lämpligen med en limsträng.

Eftersom röret är i tunt glas så är det en bra idé att vara försiktig med detta. Använd mycket lim. Gärna av tvåkomponentssort, typ expoxy.

Låter farligt, är nog fan bäst att trådskaparen själv sköter städningen på sitt rum och inte hans morsa, hon kan ju få det mycket "spännande" annars så att säga;)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Låter farligt, är nog fan bäst att trådskaparen själv sköter städningen på sitt rum och inte hans morsa, hon kan ju få det mycket "spännande" annars så att säga;)

Haha - sån stor fara är det inte, men jag råkade ha sönder mitt rör när jag hade det så, jag råkade stöta undersidan mot en bordskant och "kras" så gick röret av på mitten. Fast det borde gå bra om man kör med riktigt mycket lim, så att man gör som en gjuten form runt röret.

Är hans mor så klåfingrig att hon pillar under datorn i tron om att hon kommer hitta damm (eller vad nu än mammor letar efter, oanvända kondomer?) så får hon skylla sig själv om hon får några hundra volt i sig

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

annars finns det dator "fötter" som lyser, såg det i hobbex katalogen en gång.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1308&session=3cb100...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Du drar me vinkelslipen i botten på chassit en ''rand'' som är något på 30-33 cm lång och ca 2-4 cm brett så fäster du ditt cclf rör i botten och det blir fan så snyggt

Visa signatur

Athlon 64 X2 4800+ , Club 3D 8600GT Ultra , 2 GB 667 MHz , Asus M2N-X ,Zalman Cpu Cooler,Glacial Power 550W,WD 320GB

Permalänk
Medlem

Du kommer inte förstöra datorn om du gör nån hål men itnte helt säker men det räcker väll att man pillar på datorn så försvinner garantin.

Men som sagt, oftast ingär det en adapter så att du kann koppla in det direkt i väggutaget.
Om du har din dator som alla andra (med baksidan mot väggen sä kommer det ju inte synas.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Ah, nä pengarna gick till ett XBOX 360 och ny CPU kylare.