Dåligt byggda AM2/AM2+ socket platser?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dåligt byggda AM2/AM2+ socket platser?

Jo har läst lite om att det finns folk vars kylare har trillat av från AM2 socket platserna för dom vart för tunga... Jag har ju inriktat mig på en MSI K9A2 Platinum och har redan en Scythe Mine Rev.B.

Finns det då en risk att kylaren är för tung och sedan ramlar av socket platsen och förstör delar/socket platsen i datorn? Om detta är fallet säljer jag denna kylare och letar efter annan bra kylning... Annars kanske det går med buntband att försäkra sig om att inget går sönder? vilket jag helst inte vill såklart...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast

Detta är ett problem jag stött på ett par gånger, och jag skulle nog inte säga att problemet är vanligare med AM2 moderkort.

Varfifrån ryktet kommer att just AM2 plattformen har problemet vet jag inte, men AM2 utnyttjar en ram som sitter runtom själva sockeln, och problemet har alltså inte med själva sockeln att göra. Andra socklar utnyttjar samma fäst-teknik till kylanordningarna.

Jag skulle nog snarare säga att problemet ligger i hur tillverkarna av moderkorten väljer matrialet till själva ramen som agerar fästpunkt till kylanordningen.

Risken att detta skall hända är väldigt liten, så länge som man inte flyttar på datorn mer eller mindre "våldsamt"

---------------------------------------------

Lite "Anti-MSI propaganda": (Känsliga hardcore MSI-anhängare bör ej läsa)

Själv är jag lite emot MSI efter ett par tre olyckor med deras moderkort.
Personligen har jag fått erfarenheten av att MSI väljer billiga komponenter i sina produkter, och går ut med att det skall vara "kvalitet".

Att gå ut med att man använder nVidia/Intel/AMD etc kända märken är väl en sak, men övriga komponenter såsom kondensatorer, logik-kretsar, plastmatrial i kylfläns-anordning osv är det som ingen tänker på, och det är med desssa nämnda delar jag har/haft problem med.
Men det är som sagt min uppfattning och erfarenhet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ok. Så så länge man köper kvalitéts moderkort så är det inga problem. Tack

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam

Om du brukar släpa runt datorn mellan en massa LAN så kan det nog vara ide att köpa en ganska lätt kylare.
Om du köper en tung, så var försiktig när du flyttar datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans att max vikten för kylare som sitter fast ramen är 450gram
för kylare som överskrider det bör man vara försiktig om man flyttar burken.

Har inte dom flesta olyckorna med kylare som trillar av am2 sockets varit Freezer64 kylaren?

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är dom större kylarna fastbultrade rakt igenom kortet, kan då garantera att det LÅNGT ifrån kan trilla av. Det krävs att hela moderkortet skall knäckas av och krävs många kilos kraft för att göra det fysiskt möjligt. Sen har man kylare i den lilla plastramen brukar dom inte vara direkt stora...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Detta är ett problem jag stött på ett par gånger, och jag skulle nog inte säga att problemet är vanligare med AM2 moderkort.

Varfifrån ryktet kommer att just AM2 plattformen har problemet vet jag inte, men AM2 utnyttjar en ram som sitter runtom själva sockeln, och problemet har alltså inte med själva sockeln att göra. Andra socklar utnyttjar samma fäst-teknik till kylanordningarna.

Jag skulle nog snarare säga att problemet ligger i hur tillverkarna av moderkorten väljer matrialet till själva ramen som agerar fästpunkt till kylanordningen.

Risken att detta skall hända är väldigt liten, så länge som man inte flyttar på datorn mer eller mindre "våldsamt"

---------------------------------------------

Lite "Anti-MSI propaganda": (Känsliga hardcore MSI-anhängare bör ej läsa)

Själv är jag lite emot MSI efter ett par tre olyckor med deras moderkort.
Personligen har jag fått erfarenheten av att MSI väljer billiga komponenter i sina produkter, och går ut med att det skall vara "kvalitet".

Att gå ut med att man använder nVidia/Intel/AMD etc kända märken är väl en sak, men övriga komponenter såsom kondensatorer, logik-kretsar, plastmatrial i kylfläns-anordning osv är det som ingen tänker på, och det är med desssa nämnda delar jag har/haft problem med.
Men det är som sagt min uppfattning och erfarenhet.

Jag kan faktiskt hålla me dig angående MSI. I övrigt så har MSI den sämsta tänkbara layouten på moderkortet. Jag minns inte exakta modellnamn, men det var till en bekant vi byggde ihop en dator rätt nyligen med socket AM2. Problem nummer ett var att alla SATA-portar bokstavligt under grafikkortskylaren även om grafikkortet inte var variant större. Att sätta SATA-portarna där var nog det mest korkade layoutmissen jag har sett på länge. Tillbehör var absolut det minsta man kan få och manualen var i princip obrukbar. Jag tycker man bör vänta sig mycket mer om man smäller 1000 kr på ett moderkort. Moderkort bör, enligt mig, hålla mycket bättre kvalitet än så.

Angående kylare och kvalitet på fästen runt processorn tror jag det är mycket varierande kvalitet. Att åka på LAN med en tung kylare är nog inget man ska göra kanske.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ok är så här nu då. Köpte ju en Scythe Mine Rev.B av en kille som försökt montera det på sitt Intel system men det var helt omöjlig så jag fick det för 100:-, den kylaren jag tänkt ha. Tyvärr så bultas den bara fast på ett s775 moderkort och på AMD sätter man det direkt på socketplattan bara...

En fråga kan jag riskfritt utan att skada moderkortet eller annat använd bultband och på så sätt "bulta" fast det i moderkortet ELLER ståltråd och sätta typ i mitten av alla flänser sen fästa tråden nånstans typ på nätaggsladdarna eller nån annanstans där det är möjligt i Chassit för att på så sätt avlasta Socket platsen lite? Ska använda mig av MSI K9A2 Platinum så får försöka hitta nån lösning, med tanke på att jag är fattig är det en riktigt rejäl investering jag ska göra så vill inte att en bra men fet kylare förstör för mig

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har själv en Scythe Mine Rev.B som sitter i ramen på mitt socket 939 system och där har den suttit i runt ett och ett halvt år utan några problem.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.