Permalänk

Dator startar men dör nästan omgående

Hej på er.

Jag har läst Faq och sett att mitt problem har vissa förslag till lösningar. Tänkte dock förstärka min fråga med en blid.

Jag hade datorn på i några dagar och när jag kom tillbaks var den avstängd. Försöker slå på den men den dör under Windows uppstart. Plockar isär den och märker att kylningen till processorn är mer eller mindre till 100% nedsatt pga av damm.

Rengör och får inte igång den.

Plockar bort kylflänsarna till processorn och ser det som är på bilden nedan.

Det jag egentligen undrar är om det som syns på bilden räcker för att dömma ut moderkortet helt eller om jag skall leta efter nätagg problem eller liknande.

Dator:

Fujitsu-siemens Scaleo 600P
Windows XP fullt uppdaterad.
Pentium 4 2.8 Ghz?

Jag hoppas att infon är tillräcklig för att någon skall kunna svara på frågan, är grejerna brända och slut?

Tack på förhand.

http://www.sweclockers.com/album/?id=1815

Permalänk
Avstängd

Den är sönder helt klart, du kan ju försöka sälja dom delarna du har som inte är sönder, så kan du få till en slant och köpa en begagnad dator, eller ny om du vill det..

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Kondensatorerna e kass, utan tvekan. Du kan klippa benen och löda på nya. Jag tror inte att ett kass nätagg orskat detta utan troligare är att kondensatorerna var av kass kvalité. Detta är/var ett vanligt problem och det finns en hemsida bara om det: http://www.badcaps.net/ . Föreslår att du kollar den och överväger att fixa då det är svårt att få tag på 478-brädor idag, antar att det är en sån, rätta mej om jag har fel... Men för säkerhets skull hade jag mätt lite spänningar på nätagget först. Kan alltid vara det. Du har lite detektivarbete att göra, ha kul ;). Antar också att det en northwood, de är kalla av sig och jag tror inte att den tagit skada av kass kylning. Moderna proppar stänger av/klockar ner sig om de blir för varma.

Men btw är det en gigabyte bräda, samt var den klockad ngt? Blev lite orolig för jag tycker brädan liknar min. Heter den möjligtvis GA-8IPE100?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Först av allt: tack för ditt svar.

En hemsida bara för kassa kondingar, internet är otroligt.

Eftersom att kondingarna sitter ca 1 mm ifrån kylflänsarna på cpu:n och cpufläkten var fullständigt igensatt så tror jag att problem nr 1 är nog dammet.

Det kan naturligtvis vara kassa kondingar också.

Ingen klockning alls utan original allt ifrån leverantör. 478 är det absolut.

Northwood, lite utanför vad jag kan men igen, original ifrån fujitsu-siemens.

Namnet igen, sry har ingen koll förutom fuji.....