Skapa regler för rollspel (papper och penna-varianten)

Permalänk
Medlem

Skapa regler för rollspel (papper och penna-varianten)

Intro
Innan ni läser vidare så kan jag börja med att berätta att detta handlar om den "gamla" varianten av rollspel. Det vill säga inte RPGs som spelas med datorer (se NeverWinter Nights, Baldurs Gate osv) utan en kombination mellan brädRPGs (Drakar och Demoner) samt rena papper- och pennaspel (Vampire: The Masquerade, Zhoria osv).

Vad handlar detta om?
Jag har funderat runt de typiska papper- och pennaspelen en del senaste tiden, och kommit fram att jag inte trivs speciellt mycket med de typiska "du slår en gång, sen är det motståndarens tur"-systemen. Efter en snabb koll så märkte man ganska snabbt att det är svårt att göra det mer avancerat utan att ta bort tid från den enda anledningen man inte spelar via en dator - rollspelandet. Att sitta med avancerade beräkningar och många variabler som SpelLedare förstör för mycket för att kunna få en så bra spelupplevelse som möjligt. Jag vill skapa ett mer avancerat stridssystem och även effektivisera en hel del genom att kombinera spelledarrollen med datorer.

Varför inte bara köra med det som finns?
Jag tänker inte gå in närmare på hur de vanligaste systemen fungerar, men de saker som jag vill lägga till / höja är t.ex:

* höja värdet av strategiska val såsom när du vill parera eller anfalla
* värdet av initiativ (i dess riktiga benämning), i verkligheten så slår du inte varannat slag utan initiativet/övertaget förskjuts i omgångar beroende på vad du gör för aktion.
* snabbare uträkningar för att göra strider snabbare samt eventuellt helt enkelt en slumpgenerator för NPCs
* få strider till en djupare nivå, saker såsom avstånd, finter, mer variabler gällande rörelser samt att valen du gör bör förändra utgången. (detta resulterar i mindre slump, även om den fortfarande kommer vara tvungen att existera till viss del)
* att snabbare skapa en fullt spelbar karaktär (tog mig 2.5 timmar igår i rollspelet Zhoria, med ett spreadsheets (tog fyra timmar att göra) tar det 15 minuter att göra samma arbete)

Exempel:
(har inga regler eller något utan bara improviserar vad som kan hända samt vad som skulle kunna styra)

En strid mellan två personer, en smidig spjutanvändare i lätt läderrustning mot en tyngre bepansrad svärdsanvändare. I ett normalt rollspel hade denna striden gått ut på att dem står en meter ifrån varandra och aktionerna hade sett ut ungefär såhär:

1. A klarar slaget för svärdsteknik.
2. B misslyckas sitt slag för parera/undvika
3. A träffar slaget och slår fram sin skada
1-3 återupprepas med B som attackerare denna gång.

I verkligheten skulle väldigt många andra faktorer komma att användas samt att händelserna skulle inte vara "nu är det din tur att slå".

Spjutanvändaren skulle garanterat försöka hålla sig på avstånd, utnyttja sin snabbhet och gå in, göra en snabb attack och snabbt ta sig ut på avstånd igen medans en tyngre bepansrad skulle vilja ha striden på ett statiskt avstånd på en svärdslängd.

Lösningar och funderingar

Nytt initiativsystem:

De tidigare initiativsystemen gick enbart ut på att den som slår bäst mot t.ex snabbhet fick slå första slaget i en strid. Varför det blivit vet jag inte, men initiativ har inget med att göra vem som slår först, utan vem som har övertaget eller kontrollen öven en strid. Många gånger kan en person som har initiativet låta motståndaren slå först och använda detta för att antingen parera och göra en motattack eller sätta motståndaren i en ofördelaktig situation.

Lägga till olika bonusar och avdrag för initiativ på allt som har med en strid att göra, till exempel:

Starkare attack - Personen i fråga öppnar sig mer mot motståndaren för att tjäna in på skada eller träffsäkerhet, men efteråt så är han extra mottaglig mot attacker och offrar då en del av sitt initiativ mot andra bonusar. Detta betyder inte att det automatiskt är motståndaren nästa tur, eftersom attacken kan träffa och därigenom ge motståndaren minus i initiativ eftersom han nyss tagit emot en attack.

Parera - Du väljer att lägga en liten mängd initiativ för att förbereda dig på en kommande attack, kommer den komma så har du ett väldigt mycket större blockvärde och kan tjäna in på att en parering kostar mindre än många attacker och därigenom tjäna igen initiativpoäng. Eventuellt lägga ännu mindre på att förbereda en parering på en speciell sida t.ex.

Nyligen tagit träff - Beroende på vart det träffar, hur mycket skada det gör och många andra faktorer så kommer man troligen förlora en del initiativ genom att ta en direkt träff.

Med detta så kommer realismen samt värdet av strategiska beslut hos spelaren höjas avsevärt. Dock kommer spelarna behöva vara mer informerade om hur en strid fungerar samt att reglerna kommer bli mer avancerade och större.

Avståndet spelar roll:

Det kommer som ett exempel kosta initiativ för spjutsmannen att "köpa" sig till att striden håller sig på ett avstånd han föredrar. Till exempel kommer han ligga över en svärdsman på initiativ på ett avstånd av två meter, medans det snabbt sjunker desto närmare de befinner sig.

Exempel på avstånd som kan räknas med:

1- Kroppskontakt, här har vi brottning, grepp och annat som innefattar väldigt mycket kroppskontakt och lite mellanrum. Här trivs större killar mot mindre människor med långa vapen.
2- Slagavstånd, på det här avståndet kan du träffa ett slag med ditt vapen på motståndaren.
3- Anfall, här befinner du dig om du med ett snabbt steg kan ta dig in i slagavståndet. Ofta cirkulerar man runt varandra i en strid innan en attack för att se vad man tjänar mest på (initiativ?), det är på det här avståndet.
4- Utanför, när du inte kan göra en attack utan att springa. Här vill alla pilbågsanvändare och liknande hålla sig så mycket som möjligt.

Avstånd skulle då till exempel också ge initiativbonusar som då går att köpas för initiativ.

Stridsexempel
Jag har inte undersökt de olika sätten man skulle kunna mäta initiativet på, men en enkel 100%smätare skulle kunna fungera. En testgrej för att öka initiativvärdet skulle kunna vara att desto mer initiativ du har, desto mer är varje initiativpoäng värt.

Person A är en normalsnabb dolkanvändare som är väldigt duktig på att hantera sitt vapen. Har väldigt hett temprament och inte varit i riktig strid så mycket.

Person B är en väldigt snabb spjutanvändare som är medelmåttig med att hantera sitt vapen. Är lugn och stridsvan.

Citat:

När de kommer in till anfallsavstånd inom varandra så kommer B ha ett högre initiativ eftersom han ligger i anfallsavstånd tidigare än A och därav kontrollera situationen ganska bra. (självklart kommer allt sånt här ändras helt otroligt mycket om det ens kommer fungera såhär, men det är ett exempel på vad jag vill se i ett rollspel snarast)

B60% - A40%
B väljer att avvakta (+ på pareringar, reflexer t.ex)
A väljer att lägga 4% av sitt initiativ på ett försök att själv ta sig in till sitt eget anfallsavstånd.

Båda slår mot t.ex snabbhet, smidighet, rörelse eller någon annan färdighet som kan tänkas användas.

I detta fallet vinner A med hjälp av sitt + han fick för han offrade initiativ. Dessutom tog jag en sån siffra som 10% för att bara den ena var på attackavstånd.

B54% - A46%
Båda är nu inom anfallsavstånd men B har fortfarande mer initiativ eftersom A precis förflyttade sig närmare.

B fortsätter invänta As attack eftersom han vet att han är väldigt aggresiv av sig samt att han vill tjäna mer initiativ genom t.ex parering innan han attackerar (han är sämre än A på att hantera vapen så han vill inte att det kommer till en ren skicklighetsuppgörelse utan vill tjäna på sin snabbhet och vapenlängd.)
A använder den farten han redan för att göra en direkt attack och "satsar" 15% (eventuellt +dmg för han kommer i fart)

B69% - A31%
B har väntat sig en attack och får extra + på parera för varje initiativspoäng han offrar, han offrar 5 initiativ för att parera.

B klarar sitt pareringsslag jämfört med As attack.

B64% - A36%
Nu har B ett VÄLDIGT övertag eftersom A lade ner mycket initiativ (t.ex satsade mer på en attack för att träffa bättre eller göra mer skada, men misslyckades och står just nu relativt oskyddad.)

As initiativpoäng är inte värda mycket och han är tvungen att offra många för att kunna försöka parera och värderar att det är inte värt det eftersom B har ett vapen som får minus på det avståndet dem är just nu.

B satsar 20% på att sparka omkull A någon meter.

B lade mycket initiativ för att klara av att sparka bort honom och klarar av sitt slag mot "sparka" väldigt enkelt.

B44% - A56%
Nu har mycket ändrats eftersom spelare A både är liggandes samt är utanför sitt attackavstånd. -10% för avståndet och -20% för att han ligger ner.

B74% - A26%
Nu ligger A riktigt risigt till.

A spenderar 10% att komma upp på fötter igen för att få bort den otroligt stora modifikationen som "liggande strid" har.

B spenderar 30% på att lägga extra tyngd bakom sin attack samt 14% på att sikta A i bröstet med sin attack.

B klarar sina slag med de + han från för han offrade initiativ och gör extra skada på A. A har i princip sett 0% chans att klara ett blockeringsslag eftersom han ställer sig upp samt har väldigt dåligt initiativ.

Varför posta om detta här?
Jag tar för givet att det finns några "äkta" rollspelare här och det bör även finnas någon som är sugen på att hjälpa till med detta. Jag kommer sätta mig och programmera en hel del för att få systemet att fungera så snabbt som möjligt för en spelledare och en hel del regler, ekvationer och funktioner kommer förhoppningsvis få detta till något bra som folk kommer använda.

Är du

* intresserad?
* sysslat med rollspel, är sugen på att börja eller bara intresserad av svärdsstrid, har bra fantasi eller bara vill finslipa din php-programmering?
* sugen på att lufta ideer om vad du skulle vilja spela för rollspel, hur det spelet du skulle vilja spela skulle fungera?

något av dem ovan så får du gärna kontakta mig. Alla andra får även dem gärna skriva en rad om det är något som är värt att kommentera om.

Outro
Blev som vanligt längre än jag tänkte mig, var bara menat till att bli några rader om någon var intresserad att hjälpa mig skapa ett rollspel :). Anledningen till att jag lägger det under spel och inte programmering är dels för att jag tror jag hittar fler träffar, samt att programmeringen är inte speciellt avancerad, är ideer och tankearbetet som jag behöver hjälp med :).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Ang. Topic: Nu vet jag inte vilka spel du kikat på, men jag tror att EON med sitt stridssystem kommer rätt nära det du är ute efter

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garland Greene
*tråd flyttad*

Ang. Topic: Nu vet jag inte vilka spel du kikat på, men jag tror att EON med sitt stridssystem kommer rätt nära det du är ute efter

Så går det när det var 4-5 år sedan man kollade i vad sweclockers hade mer för delar än övrigt, akademiska, programmering och unix :(.

Har hört lite om EON men inte spelat det själv så vet inte hur likt det är, men om det har kommit så långt att man kan vinna en strid över någon utan att motståndaren har chansen att slå en enda gång (om attackeraren inte vill - självklart) så får jag införskaffa det snarast (detta då om attackeraren är otroligt överlägsen försvararen).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Så går det när det var 4-5 år sedan man kollade i vad sweclockers hade mer för delar än övrigt, akademiska, programmering och unix :(.

Har hört lite om EON men inte spelat det själv så vet inte hur likt det är, men om det har kommit så långt att man kan vinna en strid över någon utan att motståndaren har chansen att slå en enda gång (om attackeraren inte vill - självklart) så får jag införskaffa det snarast (detta då om attackeraren är otroligt överlägsen försvararen).

Är inte spelledare så jag har inte 100% koll på systemet, och det var ett tag sen jag spelade det. men EON har ett system där du, med rätt träning och stridskunskaper, blir helt överlägsen en sämre motståndare med dåligt initiativ och du kan välja olika anfalls/försvarsmanövrar som alla ger olika bonusar/avdrag på din chans att få initiativet

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garland Greene
Är inte spelledare så jag har inte 100% koll på systemet, och det var ett tag sen jag spelade det. men EON har ett system där du, med rätt träning och stridskunskaper, blir helt överlägsen en sämre motståndare med dåligt initiativ och du kan välja olika anfalls/försvarsmanövrar som alla ger olika bonusar/avdrag på din chans att få initiativet

Låter alldeles utmärkt! Ska kollas upp snarast möjligt.

För övrigt så är det tamefan omöjligt att förstå sig på excel (open office ) eller att få det att göra något vettigt :(. Finns det inte grundläggande saker såsom switchar (användaren skriver in "3" och får tillbaka information i en annan ruta av nummer 3 i en längre lista.)?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

EON har ett ganska bra system men det blir lätt ganska långdraget och stelt. Jag vet inte riktigt om det finns något stridssystem som passar dina kriterier men jag har inte så bra koll längre på regelkoncentrerade rollspel. Jag tycker att det oftast blir mycket bättre, smidigare och roligare med mindre regler men sen är jag friforms fantast.

Permalänk
Medlem

Är väl bara höra med dom nere på smu ju säkerligen nån av nerdsen där nere som vet ju

Sen är väl mycket upp till spelledaren men vad ajg kommer ihåg hur han vill utfora allt

Mvh//Magnus aka Lanjin