PCI-X kort i vanlig PCI

Permalänk
Medlem

PCI-X kort i vanlig PCI

Jag impulsköpte ett fint SAS-kontrollerkort eftersom priset var bra, att jag behövde massa SATA-portar, och jag hade läst lite snabbt att PCI-X ska vara kompatibelt med PCI (om det är nyare 3.3V variant)

Till min sorg upptäckte jag att ingen av mina moderkort hade liggandes, inte äns nyare nForce-varianter, har rätt typ av PCI-kontakt. Den ska helt enkelt vara totalt vänd. Och inte äns helt nya brädor har det heller nästan, förutom dem med PCI-X.

Citat:

PCI-X card can be installed in a PCI slot, provided it has the correct voltage keying for the slot and (if inserting into a 32-bit slot) nothing obstructs the overhanging part of the edge connector. Originally the PCI bus was a 5-volt bus. Later, in PCI Revision 2.x, the PCI bus was a dual-voltage interconnect. In 3.0 this was changed to 3.3 volts only

Vad jag vet så har är samtliga mina moderkort PCI 2.1 och 2.2

Men är det helt kört? Känner inte för att gå och köpa ett server-moderkort för flera tusen. Faktum är att jag hade tänkt stoppa det i min VIA Epia filserver. Jag är nästan sugen på att fila bort den biten som sitter i vägen, eller sätta det spegelvänt, men det kommer väll brinna.

Permalänk

Jag har själv ett Sata kontrollerkort med pci-x. Jag vet inte om det är till någon hjälp, men det passade i ett gammalt Msi moderkort till socket A. Det är blir massor av pci plats som sticker utanför kortplatsen så att säga.

Permalänk
Medlem

exakt det är massor som sticket ut det gör det på mitt scsi kontroller kort när man kör det i en vanlig pci anslutning men det funkar fint endå.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Det hade jag räknat med, men jag räkna inte med det skulle vara spegelvända PCI-kontakter beroende på spänning.

Denna hade fungerat, men det hade troligen slutat i eldsvåda...
http://www2.multithread.co.uk/mtcshop/images/linitx.com/produ...

Permalänk
Medlem

Bild på kortet och pci:n?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut:
http://www.syppe.nu/bilder/Tech/.gis/IMG_5690.jpg.prev.jpg

Exempel på hur det kan se ut:

3 & 5 - Vanlig 5V 32-bit PCI
4 - 3.3V 32-bit PCI (denna saknar jag)

Jag har suttit och kollat på pinouts för PCI bussen ett tag nu, och det verkar som att de pins som försvinner till plastnycklen är ändå bara GND/jord. Sen är det märkligt att i manualen/specs för de flesta moderkort står det "supports 3.3V/5V PCI bus interface" eller likande. Det borde innebära att det kan prata 3.3V-signaler, men frågan är om det skickar 5V i kortet ändå?

Jag har ett välbestyckat MSI Pro266 Master-R liggandes som följer PCI 2.2 och ska vara 3.3V/5V. Är det värt ett försök att plocka bort plastspärren? (gav 700 för SAS-kortet)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Så här ser det ut:
http://www.syppe.nu/bilder/Tech/.gis/IMG_5690.jpg.prev.jpg

Exempel på hur det kan se ut:
http://www.digium.com/images/graphics/documentation/pcislot.j...
3 & 5 - Vanlig 5V 32-bit PCI
4 - 3.3V 32-bit PCI (denna saknar jag)

Jag har suttit och kollat på pinouts för PCI bussen ett tag nu, och det verkar som att de pins som försvinner till plastnycklen är ändå bara GND/jord. Sen är det märkligt att i manualen/specs för de flesta moderkort står det "supports 3.3V/5V PCI bus interface" eller likande. Det borde innebära att det kan prata 3.3V-signaler, men frågan är om det skickar 5V i kortet ändå?

Jag har ett välbestyckat MSI Pro266 Master-R liggandes som följer PCI 2.2 och ska vara 3.3V/5V. Är det värt ett försök att plocka bort plastspärren? (gav 700 för SAS-kortet)

Det känns som att jag ger ut mig på för djupt vatten om jag säger att det kommer fungera om du sätter in den i port 3 el. 5. Men det borde fungera... menar mitt kort fungerar i en vanlig pci plats. Någon annan som är mer insatt på pci portarna kanske kan svara på den frågan..

Permalänk

Re: PCI-X kort i vanlig PCI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag impulsköpte ett fint SAS-kontrollerkort eftersom priset var bra, att jag behövde massa SATA-portar, och jag hade läst lite snabbt att PCI-X ska vara kompatibelt med PCI (om det är nyare 3.3V variant)

Till min sorg upptäckte jag att ingen av mina moderkort hade liggandes, inte äns nyare nForce-varianter, har rätt typ av PCI-kontakt. Den ska helt enkelt vara totalt vänd. Och inte äns helt nya brädor har det heller nästan, förutom dem med PCI-X.

Vad jag vet så har är samtliga mina moderkort PCI 2.1 och 2.2

Men är det helt kört? Känner inte för att gå och köpa ett server-moderkort för flera tusen. Faktum är att jag hade tänkt stoppa det i min VIA Epia filserver. Jag är nästan sugen på att fila bort den biten som sitter i vägen, eller sätta det spegelvänt, men det kommer väll brinna.

Du har alltså köpt ett SAS-kontrollerkort och vill koppla in SATA-diskar på detta?

Är dom kompatibla med varann på något vis eller?

Permalänk
Medlem

SATA-diskar kan kopplas till en SAS-HBA men tvärtom går inte.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Re: Re: PCI-X kort i vanlig PCI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolibompa
Du har alltså köpt ett SAS-kontrollerkort och vill koppla in SATA-diskar på detta?

Är dom kompatibla med varann på något vis eller?

SAS kort kan prata med SATA diskar, men inte tvärtom. En SAS kanal på det kortet ska gå att förgrena till 8 SATA-portar, vilket inte är fyskam.

Men det blir soptunnan eller tradera.

Permalänk
Medlem

Leta upp ett => http://us.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.jsp...

Och någon billig PentiumM så kan du få en helt passivt kyld filserver där kortet fungerar.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Leta upp ett => http://us.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.jsp...

Och någon billig PentiumM så kan du få en helt passivt kyld filserver där kortet fungerar.

Det där var helt klart intressant, en Pentium M hade jag gärna kört. Heliskes dyrt kort bara =/

Permalänk
Medlem

Jag hade ett sånt kort som jag köpte för 1500kr har jag för mig. Försök hitta något begagnat. Hittar du ett så kan jag bjuda på en PentiumM 1,86Ghz

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

om nu pci-slottarna verkligen stödjer 3.3V borde väl en riser med passande keying vara smidigaste lösningen.
varför tror du inte att den riser du läkade till funkar?

lite pill att skuva fast själva kortet blir det ju förstås...

edit; jag läste detta inlägg och kanske är det klokt att inte börja såga/skarva:
http://thebs413.blogspot.com/2005/11/agp-agp-pro-pci-and-pci-...
"Although universal PCI cards are becoming commonplace, there is virtually no such thing as a universal PCI slot on a mainboard -- they are almost always 3.3V or 5V."

de flesta moderkort har alltså 5V-slottar, eftersom många kort fortfarande är för 5V. (samtidigt som 'modernare' pci-kort klarar både 3.3V och 5V)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan PCI 2.2 och PCI 3.0 är väll just att i PCI 2.2 finns både 3.3V och 5V strömförsörjning på olika pins. I 3.0 finns endast 3.3V och kontakten är bakvänd. PCI kontrollern klarar sedan att prata både 5V eller 3.3V signalering.

Risken är att det hade fungerat om samtliga 5V pins inte är anslutna på kortet, utan det klarar sig på de tillgängliga 3.3V. Men en miss och kortet brinner upp.

Status nu är antingen skrammla ihop till ett billigt (men dyrt) S775 server-mobo typ Tyan/Supermicro. Eller köpa ett överdyrt lumpigt vanligt 4-port PCI SATA kontroller.