Katten biter i sladdar, what to do?!

Permalänk
Medlem

Katten biter i sladdar, what to do?!

Nog för att de är en sötnos jag har, men saken ska ändå gå loss på mina sladdar.
Så som headset sladden, bästa sättet?

Sån där pinne med boll och massa kattmynta, eller helt enkelt superdisciplinerad(och vad ska man göra då?).

Tacksam för alla svar!

Mvh redflip

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Avstängd

Blomspruta med vatten och ättika i. Såfort hon går på sladdarna dushar du den
Gillar dom INTE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Blomspruta med vatten och ättika i. Såfort hon går på sladdarna dushar du den
Gillar dom INTE

Det hjälper alltså?

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Köp en flaska "FY!".
Sån som man sprayar över möbler...

Permalänk
Medlem

Köp kattgräs och tuggodis som du kan belöna kissen med när den gör nåt bra, sen har du blomsprutan och använder när han/hon gör AJAJ! Glöm inte bort att ge missen mycket kärlek, det gillar dom och då får man tillbaka det oxå

Permalänk

ta han i nacka skinnet

som sagt spruta vatten och sedan kan u ju försöka städa uppbland dina kablar lite med . Han/hon kanske bara vill hjälpa dig lägga de lite snyggare

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Det hjälper alltså?

Funkade prima på våra, just fyspray hade jag inte rekommenderat, ättika e billigare, och tycker jag, luktar bättre/mindre dåligt.

Funkade mot sladdangrepp, samt att dom nu ej längre hoppar på akvariet.

Permalänk
Medlem

kan alltid fösa bort katten med handen(nej inte slå) och sammtidigt säga fy!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Låt katten få härja vilt med en dåligt isolerad nätsladd så lär den sig nog ganska snart.

Skämt åt sido, katter är alltid lekfulla när de är små och det mer eller mindre omöjligt att få dem sluta, så ersätt hans sladdbitande med andra leksaker. Sen får man givetvis tukta han med vatten eller ta den lite lätt i nackskinnet om den gör fel.

Permalänk
Medlem

Vi hade samma problem med vår katt. Bästa lösningen är nog att helt enkelt gömma alla kablar. Blir snyggare också. Headsettet och liknande lösa saker får du helt enkelt komma ihåg att lägga undan när du inte använder det.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är kissen? Det kan klia i tänderna hos dem när de är små...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Medea
Hur gammal är kissen? Det kan klia i tänderna hos dem när de är små...

Född i september, så liten(men ändå stor, hehe)...
Andra frågan då, om jag leker med henne, alltså brottas med handen så hon biter mig istället kommer det ha någon effekt senare, att hon börjar se min hand som ett objekt, känns nästan så, så det kankse är bäst att sluta

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen fara, många unga katter (och hundar för den delen) brukar gilla att bitas, men väldigt försiktigt. Dom gör nog det för att det är roligt, och att det kanske kliar i tänderna när dom växer.

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 2800 || Asus P5B Deluxe || 2048mb Crucial Tenth Anniversary PC5300 @ 1000 4-4-4-12 || MSI 7900GTO @ 700/1700 || Samsung Spinpoint 250gb || NEC 5170 || Antec P180B || Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Nu när de är snö ute får du ställa ut katten i snön en stund så kanske den förstår.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Född i september, så liten(men ändå stor, hehe)...
Andra frågan då, om jag leker med henne, alltså brottas med handen så hon biter mig istället kommer det ha någon effekt senare, att hon börjar se min hand som ett objekt, känns nästan så, så det kankse är bäst att sluta

Tsss... Min kissemiss har jag alltid lekt så med, så det är nog ingen fara. Han gör ju inte direkt köttfärs av näven, bara nafsar och river lite. Det får man tåla

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurihaxxx
Tsss... Min kissemiss har jag alltid lekt så med, så det är nog ingen fara. Han gör ju inte direkt köttfärs av näven, bara nafsar och river lite. Det får man tåla

Ja men det är lungt för mig med
Visst, ett och annat rivmärke har jag ju, men det är ju bara roligt att se på när man tänker på hur man fått det, hehe.

Tänker mest att två katter gärna brottas och leker, och har hon ingen annan katt får hon ju brottas med mig. Plus att jag tycker det är skitkul att leka med henne så

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Sötast

Lek mycket det älskar hon garanterat, glöm inte bort henne då hon blir äldre bara. Äldre katter vill leka exakt lika mycket, kanske inte bara lika hastigt som en liten en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Nu när de är snö ute får du ställa ut katten i snön en stund så kanske den förstår.

Hahah så jävla undebart pedagogiskt! Jag röstar för det här förslaget!

Permalänk
Medlem

hehe, komiskt när katter får vatten från en vattenspruta, HAHAHA,
asgarvar

mannen i huset o svär satan och kutar efter katten o sprayar hehe

Permalänk
Medlem

Kaniner är nog ännu värre på det där med att leta upp sladdar och tugga.
Dessutom är de för korkade för att lära sig av några straff eller så...

Föredelen är dock att deras tänder inte är lika skarpa som katters.

Kommer ihåg min kanin som drev min pappa till vansinne genom att alltid vid obevakade tillfällen försökte riva upp så mycket tapet den kunde.

En annan favorit var att hoppa upp i stora blomkrukor och "bygga bo" genom att snabbt sprätta ut en massa jord på mattan och gnaga rötterna på växten.

Den var väldigt gullig dock.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Din katt verkar iaf roligt, min bara sover

http://pici.se/pictures/jmZuyPALN.jpg

Och ser konstig ut

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

När man kör med vattenspruta så ska man inte låta katten förstå att det är du som sprutar, för då kan den börja ogilla dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyme
Din katt verkar iaf roligt, min bara sover

http://pici.se/pictures/jmZuyPALN.jpg

Och ser konstig ut

naww, så söt

Min har börjat lugna sig nu, köpte en klöspinne med någon boll på, och kattmynta, plus en lite tennisboll.

Så min leker intensivt i kanske 20 min, sen sovar den resten av dygnet.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
När man kör med vattenspruta så ska man inte låta katten förstå att det är du som sprutar, för då kan den börja ogilla dig.

Mina två har då inte blivit rädda för mig och sambon trots att dom mycket väl vet att det är vi som håller i blommsprutan och duschar dom med den.
Dock behöver man nu bara ta fram blommsprutan för att dom ska låta bli det som dom inte får göra eller harkla sig lite men i princip så har vi slutat med blommsprutan nu pga att den oftast inte behövs på våra ca 18 månader gammla monster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
naww, så söt

Min har börjat lugna sig nu, köpte en klöspinne med någon boll på, och kattmynta, plus en lite tennisboll.

Så min leker intensivt i kanske 20 min, sen sovar den resten av dygnet.

Några tips för att främja kattens naturliga beteende samt rädda dina kablar (garanterar dock inte att det funkar gällande kablarna), skaffa ett rejält klösträd så blir katten lycklig och dina möbler håller sig fina samt skaffa pingisbollar och kattleksaker med päls och fjädrar på.
Pälsråttor finns att beställa billigt i storpack på diverse nätbutiker (googla på kattleksaker tex) och enkla kattleksaker att göra själv av fjädrar är att köpa natursnöre tex hampasnöre (andra material än rena naturmaterial i snören för kattleksaker är INTE att rekomendera) samt påskvippor och knyta ihop dessa till en lämplig leksak.
Kattens naturliga byten har ju fjädrar och päls så de bästa leksakerna är alltså de som har päls och fjädrar men finns massor med bra leksaker i övrigt också.
En laserpekare kan också fungera bra (vet inte varför katter är galna i en röd prick men) då nästan alla katter älskar denna röda prick som pekaren genererar.

Summan av kardemumman, genom att aktivera katten på ett mer naturligt sätt så kommer den förhoppningsvis att tappa intresset för att bita på kablarna tillslut.

Permalänk
Medlem

låt katten bita en massa på en ände av en telefonsladd. Det blir en lagom liten stöt men ändå tillräkligt för att katten ska fatta att det inte är skönt att bita på sladdar:)

Farsans hundvalp bet på allt . men efter att han gnällt till ett par gånger efter han tuggat telesladd så har han slutat med att bita på sladdar iaf:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Nu när de är snö ute får du ställa ut katten i snön en stund så kanske den förstår.

Haha

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Nu när de är snö ute får du ställa ut katten i snön en stund så kanske den förstår.

Det var det dummaste jag har hört...det finns väl ingen snö nu?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Nu när de är snö ute får du ställa ut katten i snön en stund så kanske den förstår.

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills jaktinstinkten slår in , det gäller att vara snabb med fötterna då för annars är det risk att få ett antal sylvassa klor in i foten. Riktigt skönt . Speciellt om de sover på dagarna och leker på nätterna, de brukar krypa in under täcket när man sover och hitta... Fötterna