Ny Filerver, kritik tack.

Permalänk
Medlem

Ny Filerver, kritik tack.

Kommer nu i januari att uppgradera min filserver och önskar lite kommentarer om mitt val av hårdvara.

MB: INTEL DQ35JO http://www.dustinhome.se/pd_5010126102.aspx
CPU: Intel DC E2140 alternativt C2D E6600 från min ws. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE2140R
Mem: Corsair TWIN2X2048-6400 2x1GB https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2...
I/O: HIGHPOINT ROCKETRAID 2340 16p http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326143
HDD: Samsung HD501LJ 500GB *5 (+5 gammla, och en reserv) och HD080HJ 80GB *2 (till system)

Alternativet är en IBM x225, vilket blir marginelt dyrare.

Diskarna monterade i Icy Dock MB-455SPF, och hela systemet i COMPUCASE S411 4U.

En Gbit switch blir det nog med, en D-Link DGS-1216T 16-p. (Den är iaf billig)

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk

Ser maffigt ut
Undrar vad det sitter för krets till nätverket i det där moderkortet. Känns som det vore logiskt att det sitter ett Intel i. Om det sitter det i så vore det ju guld.
Annars vore det ju bra med ett sånt kort också.

Sen, Bilder måste du lägga upp

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Undrar vad det sitter för krets till nätverket i det där moderkortet. Känns som det vore logiskt att det sitter ett Intel i. Om det sitter det i så vore det ju guld.

Stämmer, "Intel 82566DM Gigabit". 90% därför jag valde intel kort. Sen hade DQ35JO alla funktioner jag ville ha.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

Finns ju billigare minnen om spec. inte spelar någon roll, annars ser det väl bra ut.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Finns ju billigare minnen om spec. inte spelar någon roll, annars ser det väl bra ut.

Sorterade efter pris och sökte på 2048 6400, då kom dom upp först... Har använt dom innan och aldrig haft några problem. 428kr är inte mycket i sammanhanget heller.

Ingen som tycker att begagnat x225 är ett bättre val?

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

Vilket OS har du tänkt köra?

Permalänk
Medlem

Kolla bara så det finns fungerande drivare för highpoint kortet till operativet du skall köra, vet att det tidigare varit si och så med det.
Annars såg det nog bara bra ut, jag skulle personligen gått på alternativet med nya delar. Prylar går ju sönder och det är trevligt med garantier.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Kolla bara så det finns fungerande drivare för highpoint kortet till operativet du skall köra, vet att det tidigare varit si och så med det.
Annars såg det nog bara bra ut, jag skulle personligen gått på alternativet med nya delar. Prylar går ju sönder och det är trevligt med garantier.

Highpoint är väll en av dom bästa tillverkarna när det gäller att spotta ut drivrutiner till olika OS... Kolla deras hemsida får du se.

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Highpoint är väll en av dom bästa tillverkarna när det gäller att spotta ut drivrutiner till olika OS... Kolla deras hemsida får du se.

Därför även jag frågade vad han planerar på att köra.. allt innan 3XXX serien är ett skämt för Linux.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon speciell anledning att du ska ha hårddiskarna i Icy Dock? Sökte snabbt på prisjakt och såg att de kostade 1600 spänn styck vilket inte låter så prisvärt. Då skulle jag hellre satsa på exempelvis satsa på enkla 3,5 > 5,25-metalladaptrar.

I övrigt ser det ut som ett riktigt fint bygge. Kör själv S411 och det är ett väldigt trevligt chassit att bygga, meka och ha hårddiskar i. Vilket nätaggregat skall användas till servern?

Sökte snabbt på IBM X225 på nätet, det verkar ju vara en vanlig server och inget diskrack?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att skaffa 2GB stickor till minnet, ioch med kortet stöder 8GB.

Visa signatur
Permalänk

Chieftec Har ju en 5.25 -> 4x3.25 hotswap för 1200kr

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319943

Blir ju lite billigare

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du väljer att inte köra hotswap kan jag meddela att CoolerMaster 4-in1 inte fungerar på S411.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Om du väljer att inte köra hotswap kan jag meddela att CoolerMaster 4-in1 inte fungerar på S411.

Jag är lite nyfiken på varför dom inte skulle passa, jag kör själv med två stycken 4-in-3 i min S411

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Vilket OS har du tänkt köra?

Ubuntu 7.10 (budget, tror det blir till o pula med drivarna då)
FreeBSD (aldrig testat så det vore skojj)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Någon speciell anledning att du ska ha hårddiskarna i Icy Dock? Sökte snabbt på prisjakt och såg att de kostade 1600 spänn styck vilket inte låter så prisvärt. Då skulle jag hellre satsa på exempelvis satsa på enkla 3,5 > 5,25-metalladaptrar.

I övrigt ser det ut som ett riktigt fint bygge. Kör själv S411 och det är ett väldigt trevligt chassit att bygga, meka och ha hårddiskar i. Vilket nätaggregat skall användas till servern?

Sökte snabbt på IBM X225 på nätet, det verkar ju vara en vanlig server och inget diskrack?

Enkelheten lockar med ICY, men ja smakar det kostar det.
Har ett Cooler Master eXtreme Power 600W över som jag tänker använda.
Tänkte demontera X225:an och montera delarna i S411:an då den inte är rackmount på den jag har på g.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Är det inte bättre att skaffa 2GB stickor till minnet, ioch med kortet stöder 8GB.

Inte säker på att OS blir 64 eller på att det verkligen ger något märkbart i prestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Chieftec Har ju en 5.25 -> 4x3.25 hotswap för 1200kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319943
Blir ju lite billigare

Har missat den, gillade priset men känns tråkigt att det vara är 4st swaps.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
Ubuntu 7.10 (budget, tror det blir till o pula med drivarna då)
FreeBSD (aldrig testat så det vore skojj)

Undvik Highpoints 1XXX och 2XXX serier om du kan, som även nämnts tidigare.. Areca, LSI Megaraid SATA300, 3Ware Escalade (ingen personlig erfarenhet) och Highpoint 3XXX är att föredra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Jag är lite nyfiken på varför dom inte skulle passa, jag kör själv med två stycken 4-in-3 i min S411

Hrm! Det är visserligen ett år sedan jag testade, men då kunde jag inte montera den om jag inte tog bort fläkten helt (vilket var den främsta anledningen att jag köpte den).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Hrm! Det är visserligen ett år sedan jag testade, men då kunde jag inte montera den om jag inte tog bort fläkten helt (vilket var den främsta anledningen att jag köpte den).

Min har varit igång mer än ett år också, då jag monterade dom lyckades jag skjuta tillbaka dom så mycket att jag till och med fick dit ett par Delta fläktar med 38mm djup. Skulle givit det ett försök till, möjligt att det finns olika revisioner av lådan!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Min har varit igång mer än ett år också, då jag monterade dom lyckades jag skjuta tillbaka dom så mycket att jag till och med fick dit ett par Delta fläktar med 38mm djup. Skulle givit det ett försök till, möjligt att det finns olika revisioner av lådan!

Okej? Hrm. Kommer inte exakt ihåg allting, men jag har nog kvar 4in1-prylen så ska nog ta och testa detta. Jag har ett par Sunon 120 mm-fläktar som ligger och skräpar som förmodligen gärna kyler en filserver

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vill du ha hotswap så kanske denna är något att fundera på
http://www.mullet.se/?product_id=78394

Sen så är det nog värt att köpa ett ordentligt kontrollerkort som tidigare tipsades om i tråden.

EDIT: Glömde säga men jag kör också 4in3 i s411 funkar fint

Permalänk

Jag har fått får mig att första PICe sockeln är reserverad för Grafikkort? Alltså den som sitter på noordbryggan. Har jag bara drömt detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Vill du ha hotswap så kanske denna är något att fundera på
http://www.mullet.se/?product_id=78394

Sen så är det nog värt att köpa ett ordentligt kontrollerkort som tidigare tipsades om i tråden.

EDIT: Glömde säga men jag kör också 4in3 i s411 funkar fint

Bra alternativ, men nu är jag osäker på om inte jag ska välja 4in3...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Undvik Highpoints 1XXX och 2XXX serier om du kan, som även nämnts tidigare.. Areca, LSI Megaraid SATA300, 3Ware Escalade (ingen personlig erfarenhet) och Highpoint 3XXX är att föredra.

Blir ungefär dubbla priset med något av dom alternativen. Tror du att jag får samma problem med freeBSD/SUSE/Fedora

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
Bra alternativ, men nu är jag osäker på om inte jag ska välja 4in3...
Blir ungefär dubbla priset med något av dom alternativen. Tror du att jag får samma problem med freeBSD/SUSE/Fedora

FreeBSD har jag ingen erfarenhet med bättre kontrollerkort, då jag föredrar Linux till filserver. Vilken distribution av Linux du tänker använda dig utav spelar ingen större roll.. Med min erfarenhet av de tidigare modeller från Highpoint så skulle jag föredra att köra lågbudget Silicon Image med mjukvaru raid i Linux istället.

Permalänk
Medlem

Finns ett antal andra interna chassin för sas/sata, kolla tex in deltaco's sortiment om det inte finns något som kan konkurrera med icy dock, chieftec osv.
Har tyvärr inte längre möjlighet att kolla in priser men de flesta återförsäljare brukar kunna handla av deltaco.
http://www.deltaco.se/articles.aspx?xfolderid=967e84de5e2949d...

Fanns tex en "sexig" 4x2.5" för 1x5.25" plats som onekligen hade varit trevlig att fylla med SSD diskar:)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc

Fanns tex en "sexig" 4x2.5" för 1x5.25" plats som onekligen hade varit trevlig att fylla med SSD diskar:)

Fan va porrigt, synd att 2,5" diskarna är så små och dyra... skulle de finnas i 1TB samt 750GB så skulle den där dockan vara grymt 4st 11tb diskar i en 5,25 plats, mumms.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Fått hem prylarna och fått igång det till 80%. Lite problem med d-linken bara. Tänkte dela upp den i två separata v-lan men lite osäker på dethär med tag/untag/not member... någon som har koll på läget?

Blev föresten HP2320, och en 2k3 x64 Ent. dist. DQ35JO har inte officielt stöd för 2k3 så man fick leta lite för att få fram drivarna, iofs bara nic:en som behövdes.
8GB ram med, eftersom det var så billigt... hehe

Tycker ni om smoothwall som router/fw?

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
Fått hem prylarna och fått igång det till 80%. Lite problem med d-linken bara. Tänkte dela upp den i två separata v-lan men lite osäker på dethär med tag/untag/not member... någon som har koll på läget?

Blev föresten HP2320, och en 2k3 x64 Ent. dist. DQ35JO har inte officielt stöd för 2k3 så man fick leta lite för att få fram drivarna, iofs bara nic:en som behövdes.
8GB ram med, eftersom det var så billigt... hehe

Tycker ni om smoothwall som router/fw?

Själv föredrar jag IPCop över Smoothwall.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Tjo. Läste på dustin att moderkortet skall innehålla.

Expansionsplatser / portar
Antal PCI platser (32-bit) 1
Antal PCI Express platser x1 2
Antal PCI Express platser x4 1
Antal PCI Express platser x16 1
Antal PCI-X platser (64-bit) 1 (133 MHz)

Stämmer detta verkligen , läste på intels sida o där fanns inget om PCI-X lr PCI-E 4x stöd på moderkortet...

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Tjo. Läste på dustin att moderkortet skall innehålla.

Expansionsplatser / portar
Antal PCI platser (32-bit) 1
Antal PCI Express platser x1 2
Antal PCI Express platser x4 1
Antal PCI Express platser x16 1
Antal PCI-X platser (64-bit) 1 (133 MHz)

Stämmer detta verkligen , läste på intels sida o där fanns inget om PCI-X lr PCI-E 4x stöd på moderkortet...

Nej det är ett Q35 chip så alla dom portarna finns tyvär inte. Det är endast en PCI-e X16, 2st PCI-e x1 och en PCI.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
DQ35JO har inte officielt stöd för 2k3 så man fick leta lite för att få fram drivarna, iofs bara nic:en som behövdes.

Det finns nog inga moderkort idag som tillverkas som INTE har fullt stöd för Windows.