FAQ: Foobar2000 / Visa din Foobar2000 layout

Permalänk
Medlem

lassekongo83 >> Jag tror det, om du menar "Tools - Lyric Show Panels". Hittar ingen opacity eller dyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
@hordac: Kollat inställningarna i foo_uie_lyrics?

foo_uie_albumart kan man inte använda i playlisten. PanelsUI uppgraderas inte längre heller, så nån sådan funktion lär inte komma. Du kan dock lägga till den som en panel istället för Track Display som visar den stora covern i info.
Byt då $panel(Playing,Track Display
till
$panel(Panels,Album Art

Tack! Funkade bra!
Kan man få in foo_uie_albumart i bilden i "Information"-rutan som syns nedan? Att man alltså även där läser in den embeddade bilden. Alternativt, hur tar man cover-bort rutan helt?

Och kan man fixa så att texten byter rad i informationen? All text lägger sig på samma rad som du ser.

Permalänk
Medlem

@hordac: Lyrics settings > display fliken > Klickat i Enable fading?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffi
Tack! Funkade bra!
Kan man få in foo_uie_albumart i bilden i "Information"-rutan som syns nedan? Att man alltså även där läser in den embeddade bilden. Alternativt, hur tar man cover-bort rutan helt?

Och kan man fixa så att texten byter rad i informationen? All text lägger sig på samma rad som du ser.

http://static.pici.se/pictures/CztlLqNeq.jpg

Den rutan i infon är till för bilder på artisten/bandet. (artist.jpg)
Vill du ta bort den så är det bara att högerklicka där > settings och ta bort $imageabs2 raden med nocover.png.

Texten ska egentligen byta rad. Kolla så att alla värden i denna raden stämmer:

$if(%_isplaying%, $alignabs(160,198,$eval(%_width%-170),280,left,top) $font(Calibri,8,,100-100-100)%comment%

Annars kanske du får prova att ändra lite av siffrorna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
@hordac: Lyrics settings > display fliken > Klickat i Enable fading?

Måste ha en gammal version av foo_uie_lyrics.dll för den där inställning finns inte i min ruta. Får kolla efter en ny. Tack för hjälpen iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Hmm, konstigt, inget problem jag har...

@samurai: Skannat ditt Media Library? Preferences > Media Library > Add
Och sen Scan All.

EDIT:
Är nu klar med fooNION

http://static.pici.se/pictures/zDWcxszjg.png

Last ner: http://lassekongo83.deviantart.com/art/fooNION-73317040

Om jag skulle vilja byta ut den babyblåa färgen i albumnamn samt seek/progressbaren, hur gör jag då?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Arctic White | ASUS Sabertooth 990FX | AMD Phenom II X4 975 BE 3.60 GHz | Asus Geforce GTX 660 Ti |

Permalänk

Bestämde mig för att återgå till stilrenheten och användbarheten hos columns_ui, work in progress
Lite låtinfo kommer förmodligen läggas högst upp i panels_ui-panelen men annars är det mesta färdigt. Har försökt hitta ett teckensnitt likt Calibri/Corbel/Segoe UI som fungerar utan ClearType i storlekarna 7-8 pixlar utan någon vidare lycka, någon som känner till ett?
http://vigge.net/upl/f2k_2008-02-04.png

Permalänk
Medlem

En fråga om foolars, då syncade inte finns brukar jag använda lyricsdb för att få lyrics.
Funkar bra, däremot går det inte att scrolla i texten. Något som går att åtgärda?

Permalänk

http://img82.imageshack.us/img82/8198/foobarij3.png

Vad för kod i Track Info Mod för att få det så där? Nån som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
http://img82.imageshack.us/img82/8198/foobarij3.png
Vad för kod i Track Info Mod för att få det så där? Nån som kan hjälpa mig?

Något liknande detta kanske:

$puts(meta,$rgb(20,20,200)) $puts(value,$rgb(20,20,20)) $puts(faint,$rgb(120,120,120)) $alignrel(top,left) $if(%title%,$get(meta)Title: $get(value)%title%$crlf(),) $if(%artist%,$get(meta)Artist: $get(value)%artist%$crlf(),) $if(%date%,$get(meta)Year: $get(value)%date%$crlf(),) $if(%genre%,$get(meta)Genre: $get(value)%genre%$crlf(),) $if(%title%,$get(meta)Title: $get(value)%title%$crlf(),) $if(%length%,$get(meta)Title: $get(value)%title%$crlf() $get(faint)/ ? / ?,) $crlf() ....

Övergav Columns UI då det helt enkelt saknade för mycket när det gällde inställningsmöjligheter och petade istället ihop en ny PanelsUI-config
Försökte göra den så smidig som möjligt och har därför skippat bilder totalt utan kör endast på panels funktioner samt lite Webdings/Wingdings-användande. Färgtemat är baserat på mitt EditPlus-schema som jag tycker är väldigt "easy on the eyes" (saknar svensk variant av uttrycket), men kan lätt förändras genom ett antal variabler.
Screenshot
Alternativ layout #1 (av flera)

Permalänk
Medlem

Okej, är ingen super noob och så men foobar saken funkar verkligen inte...

Jag har tankat alla plugins och själva temat (de gröna teman topic posten) lagg addonn i C:\Program\foobar2000\components och själva tema saken i C:\Program\foobar2000\PanelsUI

Jag går in i Preferences>Panels UI och väljer lttm.pui och trycker save all men inget händer... har testat att starta om foobar men inget... har senaste verisonen av foobar och alla plugins :/

Edit
Togbort allt och gjorde om och testa följa denna http://lassekongo83.deviantart.com/art/FooBear-65777342

Tankade ner allt som behövdes och när ja ska välja tema så och trycka på save så går den bara till defult och inget händer :/

Visa signatur

pff

Permalänk

Jobbade färdigt med layout:en och la till en inställningssida, bestämde mig därför för att släppa den utifall någon var intresserad
mogelbrod foobar2000 layout 1.0

Laddar ner från deviantart.com

Permalänk

har ett litet problem som jag hoppas kan få hjälp med.

jag har precis formaterat om datorn och installerat om foobar, och nu kan jag inte få till sorteringen av låtarna.

vet att jag gjorde någon egen sortering som var att abumen var gruperade, men sorterade efter artistnamn.

får inte till detta nu och hoppas att någon kan hjälpa mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aspen.asplund
har ett litet problem som jag hoppas kan få hjälp med.

jag har precis formaterat om datorn och installerat om foobar, och nu kan jag inte få till sorteringen av låtarna.

vet att jag gjorde någon egen sortering som var att abumen var gruperade, men sorterade efter artistnamn.

får inte till detta nu och hoppas att någon kan hjälpa mig

Panels UI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigge89
Jobbade färdigt med layout:en och la till en inställningssida, bestämde mig därför för att släppa den utifall någon var intresserad
mogelbrod foobar2000 layout 1.0
http://vigge.net/upl/fb2k_mogelbrod_thumb.png
Laddar ner från deviantart.com

Riktigt snyggt! Synd bara att jag inte får det att funka
När jag ska välja .pui filen väljer den default.pui istället. Har du nått tips på vad som kan vara fel? Allt ligger där det ska så det lär väl vara nån inställning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Riktigt snyggt! Synd bara att jag inte får det att funka
När jag ska välja .pui filen väljer den default.pui istället. Har du nått tips på vad som kan vara fel? Allt ligger där det ska så det lär väl vara nån inställning.

Byt namn på foobar2000.cfg och prova på nytt om det fungerar med en "blank" konfiguration.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigge89
Panels UI?

ja
lassekongos foolars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Riktigt snyggt! Synd bara att jag inte får det att funka
När jag ska välja .pui filen väljer den default.pui istället. Har du nått tips på vad som kan vara fel? Allt ligger där det ska så det lär väl vara nån inställning.

får samma fel som dig jag, att den väljer default configen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigge89
Byt namn på foobar2000.cfg och prova på nytt om det fungerar med en "blank" konfiguration.

provat det, men blir samma lika endå, default config

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Kan ni se efter vilken Panels UI-version ni har samt lista övriga komponenter som är installerade (finns under Components i Preferences)? Tänk på att layout:en kräver foo_ui_panels.dll v0.14.9 beta, äldre versioner fungerar inte.

Edit: Om ni inte har 0.14.9 beta kan den tankas ifrån http://vigge.net/upl/foo_ui_panels_0.14.9.zip

Permalänk

Riktigt nice config vigge. En fråga bara hur jag ska gå till väga om jag vill ha det så här. Se bifogad bild

Och även, kan man på nåt sätt visa de olika genrerna även när sideview är borttagen?

Visa signatur

Progressive State Of Mind
When the needle drops, the bullshit stops "Anthony Pappa"

Permalänk

Möjligheten för att gömma artist- och/eller titelkolumner är ännu inte inbyggt, men om du vill pilla lite i koden är det bara att högerklicka på playlisten, välja settings och gå till Item Display för den layout du vill modifiera, och sedan fippla lite med värdena under

//Fluid column width calculations $puts(fluidW,$eval(%_width% - 2*$get(x) - $get(indexWs) - $get(playcountWs) - $get(ratingWs) - $get(lengthWs))) $puts(artistW,$eval(45 * $get(fluidW) / 100)) $puts(albumW,$eval(0 * $get(fluidW) / 100)) $puts(titleW,$eval(55 * $get(fluidW) / 100))

45, 0 och 55 anger procentuella andelar av den "rörliga" bredden, dvs bredden minus de statiska kolumnerna.

Rating och play count ska inte synas per default, men även listindex/tracknumber går att gömma genom att pilla i samma kod (sätt till 0):

$puts(indexWs,32)

Tyävrr krävs sidebar:en för att kunna visa genres, har du någon idé på hur det skulle gå till utan så låt höra

Edit: Alla kolumner kommer gå att toggla i 1.1, som bör komma ut ikväll eller imorron.

Edit 2: Laddade nyss upp v1.1 som bör göra det lite lättare för dig
Copy-paste från changelog:
v1.1 - 2008-02-22
* Added playlist switcher (columns ui) support in sidebar.
* Added ability to add a channel spectrum panel in the track info panel, a csp-config has been provided to simplify setting it up.
* Added the ability to toggle all columns through the setup screen, and to also configure artist/album/title percentage widths which was previously only possible through coding.
* Tweaked track info extended/file/custom info positioning.

Tanka från deviantart.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigge89
Kan ni se efter vilken Panels UI-version ni har samt lista övriga komponenter som är installerade (finns under Components i Preferences)? Tänk på att layout:en kräver foo_ui_panels.dll v0.14.9 beta, äldre versioner fungerar inte.

Edit: Om ni inte har 0.14.9 beta kan den tankas ifrån http://vigge.net/upl/foo_ui_panels_0.14.9.zip

Det funkade bra med 0.14.9, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Det funkade bra med 0.14.9, tack!

samma för mig !

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aspen.asplund
har ett litet problem som jag hoppas kan få hjälp med.

jag har precis formaterat om datorn och installerat om foobar, och nu kan jag inte få till sorteringen av låtarna.

vet att jag gjorde någon egen sortering som var att abumen var gruperade, men sorterade efter artistnamn.

får inte till detta nu och hoppas att någon kan hjälpa mig

ingen som vet hur man får till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aspen.asplund
ingen som vet hur man får till det?

Detta borde funka (jag kör iaf):
Primary: %artist% %album%
Secondary: %track%
Group by: %album%

Kör själv med en själv modifierad FooLars av lassekongo83.

Permalänk

Aspen: Om jag förstått det rätt är det alltså %album% du vill gruppera, men sortera grupperna efter %artist% %album%? Pröva skapa ett nytt sort/group kriteria med "%artist% %album%" som primary och "%discnumber% %tracknumber% %title%" som secondary sort som du sedan sorterar och grupperar efter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Detta borde funka (jag kör iaf):
Primary: %artist% %album%
Secondary: %track%
Group by: %album%

Kör själv med en själv modifierad FooLars av lassekongo83.
http://pici.se/thumbs/t_axsslmiVl.gif

detta fungerade bra så länge det var album med samma artist på allla spår, men så fort det var blandalbum blev det fel...

EDIT: bytte %artist% till %album artist% och la till detta på alla blandalbum, så nu funkar det fint

Permalänk
Medlem

Hejsan allihopa.
Har precis (återigen) bestämt mig för att lära mig Foobar, och få till det som jag vill. Har försökt X antal gånger innan, med dassiga resultat. Men nu har jag lyckats importera vigge89's layout, och jag gillar den. Just nu kör jag hela mitt bibliotek i en playlist, så att Foobar liknar iTunes sorteringssätt, om ni förstår vad jag menar. Alldeles nyss hade jag sorteringen är efter artist, men jag har grupperat efter album, fat nu har jag lyckats sabba det, och kan inte återfå det som jag vill ha det :/. Iaf, först i listan av album var ett stort gäng som tydligen tillhör albumet "Singles", trots att taggarna innehåller album-info. Varför är det så?
*Edit*
Nu ser jag att jag har samma sortering som jag ville ha, fast istället för att albumets titel står, så står artistens namn.

Vilket krångligt program, men andra verkar klara av det, då ska väl jag också det ;> Har försökt att hitta någon enkel men ändå genomgående FAQ, men har inte hittat någon. Finns det en sådan?

Permalänk

Låtar listas under singles om de saknar Album- och Tracknumber-taggar, vill du ändra sättet som detta avgörs är det bara att högerklicka på playlist:en och välja 'Settings...' varefter du under Layouts väljer Album och pillar lite på följande rader:

//Singles/Various detection $puts(isSingle,$if($meta_test(album,tracknumber),,1)) $puts(isVarious,$if($stricmp($meta(album artist),Various),1,))

För att byta playlist layout kan du trycka på pilen uppe i högra hörnet. Tänk på att det är Album-layouten som du ska använda om du sorterar och grupperar efter album då Artist-layouten endast visar artistnamn i headers.

Permalänk

Hej, jag hoppas att någon kan hjälpa mig med ett problem.

Går det att lösa så att det i detta fallet, alltså en blandskiva står tex "Various Artist - Absolute Music 56 (Disc 1)" som grupp och sedan "artist - låt" i listan?
Utan att det påverkar dem renodlade albumen dessutom.

Tack på förhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seth-Enslow
Hej, jag hoppas att någon kan hjälpa mig med ett problem.

http://pici.se/thumbs/t_ErIxNKzzo.gif

Går det att lösa så att det i detta fallet, alltså en blandskiva står tex "Various Artist - Absolute Music 56 (Disc 1)" som grupp och sedan "artist - låt" i listan?
Utan att det påverkar dem renodlade albumen dessutom.

Tack på förhand

högerklicka bara på spelningslistan, klicka settings. och där det står %artist% skiver du istället %album artist%. sedan lägger du, på blandalbumen, till en albumartist, t.ex. blandade artister.

på album där det bara är en artist, blir det ingen skillnad, utan då används %artist% istället.

hoppas du fattar, fråga annars