commodore c128 problem

Permalänk

commodore c128 problem

Jag fick en commodore c128 i sommras. Blev jätteglad och kopplade in den direkt, allting surrade igång perfekt, till och med os:et som låg på en cardridge fungerade. Problemet då var att jag inte hade någon sladd till floppy-driven. Den plockades ner och stod orörd på mitt rum tills för någon månad sedan då jag köpte en sladd ifrån ebay. När den kom på posten förra veckan kopplade jag in den och skulle starta upp datorn, allting surrade som det skulle, men jag fick ingen bild. Vad kan felet vara? Den funkade för ett halvår sedan och har sedan stått i normal rumstemperatur sedan dess. Snälla hjälp mig!

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Provat att köra den utan cartridge och floppy inkopplad? Du kan testa att köra den från videoutgången istället för RF-modulatorn. Det är bara en vanlig DIN5:a och pinout finns i manualen. Annars kan du hitta en DIN5->scart på tradera.

Permalänk

Har prövat det ja. Något jag upptäckte när jag kikade på den nu var att videokabeln, som ser ut som en antenpropp i änden och sitter i commodoren, är väldigt lös och lossnar lätt. Det händer dock inget när jag vickar på den. Kan det vara värt att skruva upp och kolla på?

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Ställ frågan på detta forum i c128 delen istället:

http://folkvagn.commodore64.org/phpbb/index.php

Det finns förmodligen fler experter på Commodores 8 bitars datorer där än vad det gör här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
Har prövat det ja. Något jag upptäckte när jag kikade på den nu var att videokabeln, som ser ut som en antenpropp i änden och sitter i commodoren, är väldigt lös och lossnar lätt. Det händer dock inget när jag vickar på den. Kan det vara värt att skruva upp och kolla på?

Helt klart kan det vara värt att öppna och kolla så att den sitter ihop riktigt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jo, kan nog hända att en lödning på rf-modulatorn lossnat lite. Men hade du testat med en videokabel i den andra videoutgången (som man även kan koppla skärm till)?