Ny dator för 20-25k (Ej speldator)

Permalänk

Ny dator för 20-25k (Ej speldator)

har varit off nu ågot år och vet inte alls vad som är nytt och bra. DDR2? Quadcore? ja ni hänger med.

Har haft en laptop det senaste året och nu vill jag tillbaka till desktop igen pga flera anledningar:

*Mer plats till HDD
*Större skärm
*Delar kan bytas ut
* Billigare med prestanda

Men Datorn ska inte användas till spel. utan är Photoshop och en del RIPande så minne och CPU är det viktiga. Men hur pass bra grafikkort man behöver vet jag inte. Så här kommer ni in:

MVH
Jimmy

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Jag skulle recommendera Q6600 som CPU, alternativt vänta på de nya som kommer inom kort om du kan tänka dig vänta i lite drygt en månad. Quad core är troligvis att föredra utifrån vad du säger dig vilja ha datorn till. 4 GB DDR2 PC-6400 minne lär duga, och köper du 2x2GB moduler kan du alltid köpa till mer senare. Grafikkort är inte speciellt viktigt om du inte tänker spela, hålla på med CAD eller tung rendering. Du kan nog med gott samvete hitta något runt tusenlappen.

Permalänk
Avstängd

Om du ska ha en dator som det inte ska spelas på så går det endast loss på 10k inte 25k.

Permalänk

http://i201.photobucket.com/albums/aa307/NickePicke/dator.jpg

Med en fin skärm .. ska du inte spela räcker den långt, du kan ju köpa annan kylning än stock också, så kan du klocka sakerna låååångt

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Då du ska sitta i photoshop kanske en riktig skärm är det du är ute efter? TN skärm kan ej rekomenderas(vilket alla 22" är...) Det är om du är ute efter så bra färger som möjligt samt betraktningsvinklar?

Ta en titt på Eizo skärmarna. De har en del professionella skärmar etc som du ska bli väldigt nöjd med.

Som sagt 25k kr lär inte behövas till vanlig dator. Men om du ska ha det profesionellt så kommer ju skärmen och annat kosta en hel del. 24.1" FlexScan S2431W WideScreen för nästan 8k borde vara mycket bra för vanliga nissen. Om du verkligen vill ha de profesionella så går det på 15k+ för skärmen.
Det går ju komma undan mycket billigt också för bara några tusen och mindre och vara lika nöjd men då är man ju inte ute efter att ha det alldeles för allt profesionellt eller vill inte bry sig(många märker ju inte skillnaden om de inte vet skillnaden), utan snarare den vanliga konsumenten... men då du har 25k kan du ju köpa 3x "vanliga svensson" datorer för surf &spel ibland stoffet. Då helt rimligt ok/bra presterande datorer.

Enligt mig är skärmen det viktigaste i en dator, det är ju det som visar allt datorn kan göra. Själv köpte jag en 24" skärm för 6000kr. Var en riktigt prisvärd skärm för prestanda/pris. Och det viktigaste ingen TN-skärm(finns ett antal teknologier på hur man tillverkar tft skärmar och TN är billigast och sämst(att den är sämst är min personliga åsikt och alla kanske inte håller med men det finns ju också många som skulle hålla med mig om att det är budget allternativet om man skulle kalla det, det))

Permalänk
Medlem

med den budgeten så satsa mycket på saker runt omkring, om du inte har en wacom, köp en. Satsa mkt på skärm, halva budgeten föreslår jag, som nighthog säger, en eizo flexscan s2431w är väldigt bra, finns lite bättre skärmar för runt 15 000-20 000, men tror inte det är värt det för dig.
en quadcore + 2*2gb ram först och främst, du kan dock inte använda allt ram med windows xp som du kanske redan vet, det kommer bli ungf 3.2-3.5gb som kan användas, om du skall komma högre måste du ha ett 64 bitars system t.ex. vista 64 bit.
moderkort, tja det gamla vanliga gigabyte P35 DS3, kostar en tusing, prisvärt.
låda+nätagg så är ju antec p182+corsair 520w en vanlig kombination som är tyst och snyggt, lite dyrt kanske menmen, kvalité så det duger.
grafikkort påverkar ju inte photoshop något, så ett billigt för 500-700 med passiv kylning, så får du mindre ljud från datorn oxå. något sådant här borde räcka fint: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345394 , eller ett nvidia 8500gt-8600gt med dubbla DVI, för det vill du ha (för framtida uppgradering til flera skärmar).
hårdiskar, kör en ok systemhårdisk på 500gb, de är snabbare än 250gb, och photoshop är ganska hårdiskintensivt egentligen(jag vet att 250gb hårdisk är jäkligt billigt ). sedan är det ju vettigt att köra raid på de hårdiskarna du skall lagra information på, t.ex. bilder, eller på ngt sätt göra backup så att säga.
Nicke pickes packet är inte så bra för din del, för mkt tyngd på grafikkort och en skärm som inte håller den kvalitén du behöver.
kan tillägas att jag håller på med illustration och så.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

NickePicke du har byggt en dator med P182 och raptor åt en som inte skall spela??

okej en photoshop dator

en Quad t.ex Q9450 eller Q6600 eftersom att dom har sänkt priset
ett quadro grafik kort är ju gjort för rendering och sånt så det skulle kanske vara nåt;) t.ex FX 1500M kostar 300 dollar
2 gb minnes moduler med 800 Mhz

nåt billigt och tyst skal om du har råd så kan du ju ta ett P182
och om du har råd så ta två stycken 22 tummare,du får så mycket arbets yta då;)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
NickePicke du har byggt en dator med P182 och raptor åt en som inte skall spela??

okej en photoshop dator

en Quad t.ex Q9450 eller Q6600 eftersom att dom har sänkt priset
ett quadro grafik kort är ju gjort för rendering och sånt så det skulle kanske vara nåt;) t.ex FX 1500M kostar 300 dollar
2 gb minnes moduler med 800 Mhz

nåt billigt och tyst skal om du har råd så kan du ju ta ett P182
och om du har råd så ta två stycken 22 tummare,du får så mycket arbets yta då;)

Så man ska bara köpa P182 om man ska spela?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

quadro korten är bara för Cam/cad, kommer inte hjälpa i photoshop.
ta inte 22' om du inte väljer en med ok panel i, dock får du mkt bättre med 24'. finns väll två vettiga 22' för grafik annars, eizo s2231, och lenovo 22' nånting.
raptor kan hjälpa photoshop oxå egentligen, men det går bra med en snabb vanlig hårdisk oxå.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

jag syftade bara på att P182 används mycket av gamers.När man photoshoppar och inte behöver ha en tyst dator som när man smyger i splinter cell så är det ju lönsamt att köpa billigare skal till sin dator;)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

jag tycker allt man behöver en tyst dator när man gör bilder, mer än när man spelar nästan hehe

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Tack för allt hittils och en tyst dator har alltid varit ett måste i min värld, och jag har lite svårt just nu med vad som är nytt och bra. Sist jag hadde en desktop så slutade jag räkna när jag lagt ut över 200 000 kr.

Men som det jag skrev innan så ska jag titta mer på det ni nämnt och datorn ska vara som jag nämnde med innan så snabb som möjligt eller ja, mest för pengarna är väl det bästa, så bra CPU med mycket minne och har redan Vista 64 bitar system liggandes här hemma.

Men sen är skärmen viktig med ja, så ska titta närmare på dessa ni nämnt..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande grafikkortet. Jag håller mest koll på nvidia så någon annan får svara för AMD men jag tycker du köper det billigaste av senaste generationen som uppfyller dina krav.
Räcker det med en DVI-anslutning? 8400GS, välj en fläktlös variant.
Vi bortser att nvidia börjat med 9000-serien, men det är bara enstaka modeller väl.
Behöver du två DVI så verkar radeon HD3650 ligga lite lägre än geforce 8600GT. Men som någon länkade till HD3470 som har dubbla DVI. Jag hade inte sett dem och de verkar klart billigast bland nya med dubbla DVI.

Köp 4st 2 GiB moduler så du får 8 GiB RAM. Du kan ju spendera ett antal GiB för scratchdisk till photoshop. Jag har för mig PS bara finns i 32-bitars ännu va? Så i 64-bitars OS kan det max utnyttja 4 GiB RAM vilket kanske ger nytta med 2-3 GiB ramdisk.

Helt klart en intel quad core enligt mig.

Men som andra nämnt. Lägg ner pengar på skärmen om du nu arbetar med grafik.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG