Permalänk
Medlem

En riktigt Zippo kostar 50€. Det var i alla fall vad min kompis betalde för sin, men så har hans guldbeläggning också. Den köptes hos en juvelerare här i Jakobstad, Finland. Han måste alltid vara värst

En annan kompis köpte en Zippo i Vietnam, som uppenbarligen ska vara från Vietnam-kriget. Jag tror inte riktigt på det, men han betalade en massa för den i alla fall. Den har en ingravering som ska vara från kriget också. Något i stil med "If I had a house in Vietnam and a house in hell, I would sell them both.".

Och Zippon är riktigt sköna Jag vill ha en även om jag inte röker.. bara för att för det där ljudet när man öppnar dem

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Bara så du vet ska du inte hälla vätska på de där längst ner, du måste lyfta upp den och så finns det vitt bomull under den. Och tror inte de där "luddet" kan bli gammalt.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
En riktigt Zippo kostar 50€. Det var i alla fall vad min kompis betalde för sin, men så har hans guldbeläggning också. Den köptes hos en juvelerare här i Jakobstad, Finland. Han måste alltid vara värst

En annan kompis köpte en Zippo i Vietnam, som uppenbarligen ska vara från Vietnam-kriget. Jag tror inte riktigt på det, men han betalade en massa för den i alla fall. Den har en ingravering som ska vara från kriget också. Något i stil med "If I had a house in Vietnam and a house in hell, I would sell them both.".

Och Zippon är riktigt sköna Jag vill ha en även om jag inte röker.. bara för att för det där ljudet när man öppnar dem

Ett ganska enkelt sätt för att ta reda på om vietnamtändaren är äkta är att titta i botten efter tillverkningsåret, iofs går väl det att förfalska...

Här är en bild på min Zippo, den kostade 180kr inkl. frakt från USA. I sverige kostar samma modell >500kr. Ett tips för alla som har tänkt att skaffa en egen Zippo är att kolla på amazon.com, där kan man göra riktiga klipp.

Tyvärr är den lite sliten just nu. Skalet är gjort av mässing så det blir lite matt och repigt om man inte polerar den då och då, men gör man det blir den nästan som ny! Valde modellen med borstad metall eftersom de blanka aldrig återfår sitt ursprungliga utseende om man inte har tillgång till riktig mekanisk poleringsutrustning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Bara så du vet ska du inte hälla vätska på de där längst ner, du måste lyfta upp den och så finns det vitt bomull under den. Och tror inte de där "luddet" kan bli gammalt.

okej. har nämligen inte fått hem den än. så skumgummin ligger där som ett litet lock alltså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjuntorparn
okej. har nämligen inte fått hem den än. så skumgummin ligger där som ett litet lock alltså?

Japp.

Förresten, någon som har lärt sig några trick?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Har en kromad liten sak, köpte den när Coop hade råkat köpt ett helt ställ istället för vanliga och sen reade ut dom med 25% rabatt

Ska köpa en annan jag tycker var snygg men har inte pengar just nu

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Kollade lite och upptäckte att jag hade 15st Zippo liggandes, samlade lite som ung och köpte några stycken till för något år sedan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

fick min idag från USA. gick på 3 dagar. blev imponerad. en använd zippo från 1959 som inte glappar de minsta i locket. de e kvalité de.

Permalänk
Medlem

Har en såndär jet tändare.. Till mina rökverk är inte bensintändare något att ha.. Krävs en rejäl jetlåga för att tända

Fast.. kan vara kul att ha en äkta zippo för sakens skull..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Glömsk

Jag köpte min första Zippotändare när jag var 8-9 år. Det här var på en Spanienresa med mina föräldrar och butiksbiträdet tittade förvånat på mig och undrade om jag rökte. När jag svarade att jag inte gjorde det, utan bara ville köpa tändaren för att jag tyckte att den var fin, tittade butiksbiträdet ännu konstigare på mig. Sedan dess har jag fått en massa kataloger från Zippo som visar de senaste modellerna.

I min mening bör alla män äga en riktig tändare, och en riktig mekanisk klocka. Men det klarar man sig.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Nu har man börjat bli sugen på att skaffa några till, bara för denna tråd...
Det trista är att dom man vill ha råkar också vara de som brukar vara lite dyrare, är lite sugen på några (dvs. alla utom den första som jag redan har) collectibles of the year som fanns mellan 1992-2002.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjuntorparn
fick min idag från USA. gick på 3 dagar. blev imponerad. en använd zippo från 1959 som inte glappar de minsta i locket. de e kvalité de.

Beställde mig en ny i förra veckan.
Hoppas att den kommer på måndag :>

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Japp.

Förresten, någon som har lärt sig några trick?

Jodå, knäppa upp locket... men polarn som höll på med tricket i ett par timmar pajade sin zippo, locket flög av.. det var bra många år sen.

Annan trick var att dra zippon mot benet bakåt så locket öppna och sedan framåt för att tända, jag brände hål i brallorna

En zippo jag sökt efter är dom där mega stora jäklarna tobaksbutikerna brukade ha i fönstret, lika stor som en mjölkkartong på ett ungefär, ingen fungerande zippo utan mer som en pryl för bokhyllan.

Sett även oljelampor i form av zippo, fungerande men illa luktande

EDIT: men kolla gärna zippo ägare med för mycket fritid = http://www.youtube.com/watch?v=ZOHwjDzUDnE

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Kör också med zippo, trivsamt som satan och var gött nöjd med en riktig efter att ha kört med kopior ett tag.

Har väl kanske inget behov av flera då den som jag har lär hålla ett bra tag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Bara så du vet ska du inte hälla vätska på de där längst ner, du måste lyfta upp den och så finns det vitt bomull under den. Och tror inte de där "luddet" kan bli gammalt.

På min så finns det ett litet hål i det där "luddet", passar perfekt till pipen på bensinflaskan.

Visa signatur

Det underlättar ju att använda en metod som man kan!
Sry för eventuella stavfel
Citera gärna vid svar

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon bra svensk sida där man kan köpa zippo tändare och allt man behöver?

Vill väldigt gärna skaffa denna:

http://www.zippo.com/Products/New_Products/21152-000001.aspx?...

(Luck Of The Irish
Satin Chrome)

Edit: Teknikmagasinet och zipposhop.se känner jag redan till men dom har inte den tändaren och Zipposhop har väldigt hemska priser.

Permalänk
Medlem

En äkta Zippotändare kommer i etui och har livstids garanti.
Kan kosta allt från 500:- och uppåt

Visa signatur
Permalänk

500:- och uppåt är rejält i överkant, köper man från USA får man räkna med $11-12 och uppåt (med en extremt generös dollarkurs säg 100:- och uppåt).
Förvisso utan tull/moms inräknat men summan blir ändå långt från 500+ kr.
Inom EU så blir det självklart lite dyrare men det bör inte vara några större problem att hitta från runt €30, eller ungefär 300:- i svenska pengar räknat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
En äkta Zippotändare kommer i etui och har livstids garanti.
Kan kosta allt från 500:- och uppåt

Jag fick min i etui och med livstids garanti och den kostade väl typ 250 kr om jag kommer ihåg rätt

Visa signatur

Det underlättar ju att använda en metod som man kan!
Sry för eventuella stavfel
Citera gärna vid svar

Permalänk

Har en klassisk i borstat stål, kostade 300 har jag för mig.
Självklart äkta.

Permalänk
Medlem

Okej, i rest my case ^^
längesen jag kollade in vad dom kostade

EDIT:
Letade runt lite på ebay nu och hittade en lucky strike zippo limited edition med väldigt vackra pinuppor på..
Endast $900
^^

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag slutade röka förra året (rökte i 8 år) så jag använder inte tändare längre men en sådan här har jag någonstans:

jag antar att ni har trickat med era zippos?
http://www.lightertricks.com/

det var ju det roligaste av allt, att bara sitta och fippla

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
Jag slutade röka förra året (rökte i 8 år) så jag använder inte tändare längre men en sådan här har jag någonstans:

http://www.ecollectorsbooks.com/computertech.jpg

jag antar att ni har trickat med era zippos?
http://www.lightertricks.com/

det var ju det roligaste av allt, att bara sitta och fippla

Haha, fanns det en sida för sånt?
Har aldrig fipplat med min, får ta och börja!

Permalänk
Medlem

Var köper man zippos billigast i Sverige? Kostar 260kr för en blank krom på teknikmagasinet, vilket verkar som ett bra pris, eller? Och hur ofta måste man byta veke och stift, samt fylla på bränsle?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Var köper man zippos billigast i Sverige? Kostar 260kr för en blank krom på teknikmagasinet, vilket verkar som ett bra pris, eller? Och hur ofta måste man byta veke och stift, samt fylla på bränsle?

billigast är från Ebay USA. frakten är billig hos vissa säljare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Så har man äntligen köpt sig en äkta Zippo nu. Blev en vanlig blank krom. Men lär bli en finare dyrare variant i framtiden

http://data.fuskbugg.se/skalman01/---DSC00025.JPG

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Det skall bli kul att återuppliva tråden igen! Vart kan man köpa Zippo Fluid i Göteborg? Gärna mer specifikt än "en tobaksaffär"

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk

gripen ren bensin funkar lika bra som zippo bensin och är billigare. ungefär 15-20 kr. men zippo bensin finns billig i city gross betalar 27 krr där.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296