Assassins Creed - Högsta requirements för ett spel?

Permalänk
Medlem

Assassins Creed - Högsta requirements för ett spel?

Tjenare allesammans,

Assassins Creed kommer ut snart och jag tycker det är dags att ta en titt på dess requirements, om vi ska jämföra spelet med Crysis till exempel så kan man direkt säga att den inte ens kommer i närheten, vare sig det handlar om grafikmotorn eller fysikmotorn (snarare lack of fysikmotor ^^).
I alla fall,

Minimum:
OS: Vista or XP
Processor: Dual core processor 2.6 GHz Intel Pentium D or AMD Athlon 64 X2 3800+
RAM: 2 GB
Video Card: 256 MB DirectX 10.0-compliant video card or DirectX 9.0-compliant card with Shader Model 3.0 or higher
Sound Card: DirectX 9.0 or 10.0 compliant sound card
HDD Space: 12GB
DirectX Version: DirectX 9.0c or 10.0

Recommended:
Processor: Intel Core 2 Duo 2.2 GHz or AMD Athlon 64 X2 4400+ or better
RAM: 3GB
Video Card: 512 MB DirectX 10.0-compliant video card or DirectX 9.0-compliant card with Shader Model 3.0 or higher ATI HD2900 series, Nvidia GeForce 8800 series, or better
Sound Card: 5.1 Sound Card
HDD Space: 12GB
DirectX Version: DirectX 10.0

Jag tycker då att dessa requirements är helt löjliga, och anledningen tror jag ligger i att det är ett dåligt optimerad konsolport.
Fast å andra sidan så har jag spelat spelet både på 360 och PS3, på 360n kraschade spelet en del innan uppdateringen och på PS3n finns det fortfarande stora framedrops.

Open for discussion!
/Sanazin

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jag skulle nog gissa på att även om kraven är rätt så höga, så borde det inte vara allt för mycket problem att spela det. Man borde ju tycka att andra spelutvecklare borde ta till lärdom av det misstaget CryTek gjorde när det kom till relationen mellan dagens hårdvara och spelets krav.

Permalänk
Medlem

Detta kommer inte att bli en dålig konsollportning, UBISOFT vet (Splintercell) Man behöver inte heller köra på maxgrafik, men har man en C2D 6750 tex och 8800GT,GTS eller GTX så kommer man nog klara detta spel galant.

Ser inga problem med det

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Assassins Creed har högre systemkrav "på papperet", absolut.
Men i verkligheten så är Crysis fortfarande mer krävande.

Fast det kan jag inte förklara mer ingående förräns spelet släpps officiellt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det värsta optimerade spelet från konsol är ju GH3, den kör fint på PS2 men lagar något på dagens 30'000kr datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vj
Det värsta optimerade spelet från konsol är ju GH3, den kör fint på PS2 men lagar något på dagens 30'000kr datorer

Gh3 till Ps2 använder inte samma grafikmotor som till PC och de nyare konsolerna.

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem

Maskinkraven du skrev här är de äldre, de har optimerat spelet en aning till.

Bland annat minnes kravet är nu 1GB min 2GB rekomenderat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur de kan jämställa en X2 4200+ och en C2D på 2,2 Ghz. Det är ju en stor skillnad där! Usch, jag vill byta ut min E6320.. den känns gammal

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag kommer nog klara spelat galant me min nya dator Kolla i sign

Längtar till release

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på §7

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om det några av er säger är sant så har jag fått upp mina förhoppningar ^^.
Det sista jag vill göra just nu är ännu ett uppgradering, men nog oroar man sig ibland över konsolspel som portas till PC.
Next on the list ... Mass Effect!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

hitta denna tråd:

"OK... so it is as I feared. As we all know, the PC version is the Director's Cut, and it has several new mission types. I was hoping the guys at Ubisoft added these NOT in the specific .forge level files, but in an external file that is accessed for mission generation.

It is not so.

The programmers at Ubisoft, in their infinite wisdom, have decided that this is not the way they want to code their engine. They do not want to reuse code and resources or, God forbid, make it easier for themselves when the time comes to support this game and patch it. They refuse to design their engine along industry lines and have universal resource packs and only changing assemblies for platform deployment (the way UE3.0, Viscous Engine and Vision Engine do it). No. they lump it all together and make life harder for themselves for absolutely no reason. As a side effect, it screws our idea of replacing the two faulty files (the Jerusalem and Arsuf .forge files) with the ones from the X360 version.

The whole .forge format is ridiculously stupid. I've been reading most of them during the last several hours, and they just throw everything they're fucking able into it. Get a hex editor and open, for instance, the Damascus .forge file. The format is pretty simple:

1. scimitar string
2. zeroed bytes
3. hashed header
4. zeroed bytes
5. real header (contains a list of resources in the file)
6. zeroed bytes
7+ definitions of the resources separated by zeroed bytes

The point is, they put everything in these .forge files. The Damascus file alone has diffuse textures, alpha maps, cube maps, code blocks, material properties, mocap data, _foliage_ entity descriptors... you name it, they've put it in there. The format is basically a wrapper for anything they desire, which goes contrary to pretty much every game engine design concept I know of.

This also means that the mission subroutines are also in the .forge files (search for "quest" in the Damascus .forge file and you'll see the datablocks that hold the code). And so the PC-specific missions are also in there. And the X360 .forge files do not have these extra missions, so when we try replace the corrupt files with them, the exe basically crashes with "unresolved external symbol" errors (you can't see these without a debugger) because it can't find those code blocks.

Point being, our lovely idea of swapping the corrupted files with the X360 ones fails. It really should have worked, and it would have had the Scimitar Engine been designed like every other modern engine today.

In case you're wondering, this poor design is also the cause of the 2GB RAM minimum requirements, and 3GB for the recommended: the WHOLE .forge file needs to be loaded into memory if they want to use anything in it, they can't just load the parts they need (which is the sensible, rational and common way of doing it) because it's all one big file. You need the DataPC file in memory (200MB), the sounds .forge files (600 MB combined), and whatever level file you are in currently (usually around 700MB). For instance, wherever you are in the game, the game has loaded ALL of the sounds from ALL of the levels, even if you're in the main menu.

That's the single most retarded idea I have ever seen in engine design"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matteume
Massa text

Det där var något av det dummaste jag någonsin hört. Är Ubisoft totalt dumma i huvudet? Enda anledningen till att AC kräver såpass mycket är för att det ska ladda in ALLT på en gång?

Hoppas verkligen att dom inte fortsätter på den här linjen, för då kommer RAM kraven att skjuta i höjden något så kopiöst så det är nästan löjligt.

Permalänk
Medlem

konstigt att mota in hela spelet i ram, många som inte har 2gb kommer ju inte kunna spela det alls då, eller?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag skrev tidigare att spelet var superkrävande men det är det ej. Spelet flyter bra, bara det att man får uppdatera sina drivrutiner. En person med C2D @ 2.4Ghz och 2gb minne tillsammans med ett 9600GT/Hd3870 kommer utan problem kunna köra 1680*1050 @ max ingame och 3x multisampling på.

De med lite kraftigare grafikkort som 8800GT/GTS/GTX/Ultra/HD3870X2 kommer kunna köra max upplösning med allt max ingame med multisampling 3x.

Dcok är detta under DX9. Hur allt är under DX10 vet jag tyvärr inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Usch, hur dumma kan man vara? Det kommer vara helt omöjligt att spela det på 512MB. Som tur så köpte man ny dator för ett tag sen.

Förresten, funkar handkontroll till AC på PC?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Usch, hur dumma kan man vara? Det kommer vara helt omöjligt att spela det på 512MB. Som tur så köpte man ny dator för ett tag sen.

Förresten, funkar handkontroll till AC på PC?

Läs ovan vad jag skriver.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Det där var något av det dummaste jag någonsin hört. Är Ubisoft totalt dumma i huvudet? Enda anledningen till att AC kräver såpass mycket är för att det ska ladda in ALLT på en gång?

Hoppas verkligen att dom inte fortsätter på den här linjen, för då kommer RAM kraven att skjuta i höjden något så kopiöst så det är nästan löjligt.

Håller med, det där är så idiotiskt så att det inte är sant ... Nåja, det är Ubisoft som har utvecklat spelat, dem är inte utgivare denna gång och man ser ju direkt på resultatet =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

tror ni man kan dra igång detta lir med enbart 128 meg på grafikkortet?

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
tror ni man kan dra igång detta lir med enbart 128 meg på grafikkortet?

Nja, tror inte det. Minimum kravet ligger på 256mb tror jag, kommer ej ihåg vad det stod.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Misstänker att spelet kommer flyta perfekt på min dator när det släpps i 1280x1024 med massa AA och allt på MAX. Dator: C2D E6600, GF8800GTS 512 och 2GB ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Dcok är detta under DX9. Hur allt är under DX10 vet jag tyvärr inte.

Vad jag har hört så ska spelet flyta bättre i DX10.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Misstänker att spelet kommer flyta perfekt på min dator när det släpps i 1280x1024 med massa AA och allt på MAX. Dator: C2D E6600, GF8800GTS 512 och 2GB ram

Det kommer flyta perfekt i 1680*1050 också. Men kör du max ingame med dess features kommer det flyta perfekt även i 1920*1200 eller vad du nu har för upplösning.

lasershock: Mycket möjligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Faen snart dags o skaffa sig en skärm som klarar mer än 1280*1024. :/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Detta är drivet på nedan system:
--------------------
MSI P35
E6600 @ 2.4ghz
2GB
8800GTX
XP

Max Ingame Quality (Multisampling 3x @ 1680*1050)
--------------------

Detta är PRE-GOLD versionen och inte RETAIL versionen. RETAIL versionen kommer fungera bättre har jag läst! Bara så att moderatorerna är med; Detta har ingenting med §7 att göra.

Enjoy!

EDIT: Några nya bilder och det ser överfett ut:

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Sammanfattning... Snyggt och repetetivt spel. :/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Sammanfattning... Snyggt och repetetivt spel. :/

Eftersom att man spelar som en lönnmördare så skulle det vara lite lustigt om man fick göra annat än att ha ihjäl folk.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Eftersom att man spelar som en lönnmördare så skulle det vara lite lustigt om man fick göra annat än att ha ihjäl folk.

De flesta spelen går väl ut på en och samma sak (även om det är olika från spel till spel)?

Jag menar... de kunde ju ha gjort det "lite mer" omväxlande än vad det är.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Kraven är höga men spelet är inget vidigare(om än snyggt), bara samma sak om och om igen. Sjukt överskattat och hypeat spel. Snyggt, men inget mer.

Permalänk
Medlem

har testat de på min dator inge probs alls med dx10, flyter på hur bra som helst..

Visa signatur

i5-2500K @ 4.4 GHz | Gigabyte GA-Z68X-UD4 | Corsair Vengeance 8 GB | Noctua NH-U12P SE2 | 7.75 TB hdd | Gainward Geforce GTX 970 | Corsair 520W HX | NZXT H2