Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Helt underbara bilder Offler, som vanligt!
Hur får du till de vackra gröna linjerna över bilden? Vore roligt att se exifen på bilderna

Tack!

Om du klickar på bilderna kommer du till min flickrsida där du kan hitta exif (till höger). Men det går inte att läsa i exif hur de gröna linjerna kom dit De är gjorda med en liten grön lysdiod på en pinne! Har lagt ihop tre bilder för att få flera grön linjer.

edit:

YAY, ny sida!

Måste...Posta...Bild...

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
Tack!

Om du klickar på bilderna kommer du till min flickrsida där du kan hitta exif (till höger). Men det går inte att läsa i exif hur de gröna linjerna kom dit De är gjorda med en liten grön lysdiod på en pinne! Har lagt ihop tre bilder för att få flera grön linjer.

edit:

YAY, ny sida!

Måste...Posta...Bild...

http://farm3.static.flickr.com/2036/2305184772_042658c495_o.j...

Tack för den upplysningen, riktigt fina bilder hursomhelst!
Gillar dock den senaste bättre i original istället för b/w

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Var nog flera månader sen jag plåtade, väntar på bättre tider... :/
Klapa snel katt sålänge!
http://pici.se/pictures/OYpOhFsIZ.jpg

Snyggt! Grym skärpa som sagt.

Jag lägger också upp en bild i väntan på bättre tider.

Permalänk
Medlem

Audis nya A3 Cab...

Någon fräsig och dyr båt på mässan.. Hade ingen fisheye med mig, hade blivit rätt roligt med distorsionen där...

Edit: La till en liten fix på audin..

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Lite randomtjafs. Sony Alpha A100 med kitglugg.

Permalänk
Medlem

Nu var det bra länge sen jag postade något här känns det som. Beror dels på att det inte blir mycket fotande längre, tråkigt nog. Men här är iaf några bilder...

Från när vädret var som bäst förra veckan.

Yashica 50/1.9 inkl. EF-adapter som ska ut på tradera

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Det syns att du gillar vidvinkeln, i de flesta bilder har du nyttjat vidvinkeln kreativt (om man kikar i din fotoblog).

Jag tycker dock inte 24mm känns så brett, det duger, men jag har 17-40 också, det är rejäl vidvinkel, för att inte tala om fisheye.

EDIT: Gillar bilden på killen i hängmattan, schysst utnyttjande av vidvinkel.

Ja jag tycker det ar heltskont med lite vidvinkel, ska prova min kompis 17-40 nar jag kommer hem ifran asien. Alltsa man kan saga det tusen ganger, sokaren pa 5D ar helt underbar riktigt konstigt att ga tillbaka till 350D nu

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Många trevliga bilder man hittar i tråden nu. Var ett tag sedan jag la upp något. Bjuder på en bild av min nya fjärr till D300:an.

Sen tänkte jag bara höra om någon har några tips på hur man bygger en billig lightbox. Så man kan ta lite vettiga produktbilder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var nere på musik direkt här i stan under helgen och plåtade lite. Fler bilder finns här om någon är sugen. : -)

1.

2.

3.

4.

5.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Har varit på i tenerife på sportlovet så här kommer lite bilder:

Kritik på bilderna uppskattas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Många trevliga bilder man hittar i tråden nu. Var ett tag sedan jag la upp något. Bjuder på en bild av min nya fjärr till D300:an.

http://files.gcrl.info/_DSC7495-3.jpg

Sen tänkte jag bara höra om någon har några tips på hur man bygger en billig lightbox. Så man kan ta lite vettiga produktbilder.

http://blog.triphys.com/

http://strobist.blogspot.com/2006/07/how-to-diy-10-macro-phot...

Visa signatur
Permalänk

Har varit segt med bilder, men igår var jag ute lite.

Kritik uppskattas mycket

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Har varit segt med bilder, men igår var jag ute lite.

http://farm3.static.flickr.com/2050/2309507959_2595f590bb_d.j...
http://farm3.static.flickr.com/2202/2310309756_f89e295be6_d.j...

Kritik uppskattas mycket

Gillar alltid dina HDR-bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Gillar alltid dina HDR-bilder

HDR-bilder? Detta är väl inga HDR-bilder?...?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
HDR-bilder? Detta är väl inga HDR-bilder?...?

Jo! Det är det väl!? Åtminstone den första

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Jo! Det är det väl!? Åtminstone den första

Det ser verkligen inte ut så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Jo! Det är det väl!? Åtminstone den första

Med HDR menas att du har ett väldigt stort dynamiskt omfång. Om du till exempel tar bild på en solnedgång så får du antingen korrekt exponerad himmel och något underexponerad mark eller korrekt exponerad mark och överexponerad himmel. Om du använder dig av HDR så tar du flera bilder och sedan lägger ihop dem - så att hela bilden blir korrekt exponerad, således ett stort dynamiskt omfång.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Jo! Det är det väl!? Åtminstone den första

Näe, det är en bild på en solnedgång med utfrätt himmel och underexponerad mark.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Med HDR menas att du har ett väldigt stort dynamiskt omfång. Om du till exempel tar bild på en solnedgång så får du antingen korrekt exponerad himmel och något underexponerad mark eller korrekt exponerad mark och överexponerad himmel. Om du använder dig av HDR så tar du flera bilder och sedan lägger ihop dem - så att hela bilden blir korrekt exponerad, således ett stort dynamiskt omfång.

Jo tack, jag vet vad HDR är; det är faktiskt mitt största särintresse inom fotografering. Jag har lekt mycket med HDR och bilden som Hobbydiktatorn postade liknar en del av mina experiment

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Jo tack, jag vet vad HDR är; det är faktiskt mitt största särintresse inom fotografering. Jag har lekt mycket med HDR och bilden som Hobbydiktatorn postade liknar en del av mina experiment

Well, flera exponeringar mergade till en bild betyder inte HDR

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Jo tack, jag vet vad HDR är; det är faktiskt mitt största särintresse inom fotografering. Jag har lekt mycket med HDR och bilden som Hobbydiktatorn postade liknar en del av mina experiment

dvs, HDR-FAIL...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Jo tack, jag vet vad HDR är; det är faktiskt mitt största särintresse inom fotografering. Jag har lekt mycket med HDR och bilden som Hobbydiktatorn postade liknar en del av mina experiment

Ok, då kan du gärna förklara för oss andra, som tydligen inte vet vad HDR är för något, vad en HDR-bild igentligen är och hur man använder tekniken. Eftersom det nu är ditt största särintresse inom fotografering...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

DiAMONDBACK sa att det var hans största intresse inom fotografering. Han behöver inte va bra på HDR bara för de.
Läser ni igen vad han har skrivit så tyckte han att Hobbydiktatorns bild liknade en av hans HDR bilder därav trodde han att det var en HDR bild.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
DiAMONDBACK sa att det var hans största intresse inom fotografering. Han behöver inte va bra på HDR bara för de.
Läser ni igen vad han har skrivit så tyckte han att Hobbydiktatorns bild liknade en av hans HDR bilder därav trodde han att det var en HDR bild.

Men eftersom att han tydligt markerade att han vet vad en HDR-bild är så borde han väl i så fall kunna förklara vad det är som gör att Hobbydiktatorns bild kvalificerar in som en HDR-bild då andra påstår motsatsen.
Tycker han även att den bilden liknar en av hans egna HDR-bilder kan man ju faktist börja fundera på om man verkligen vet vad HDR innebär.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Hedersmedlem

Ett par bilder sen i söndags.. (tråkväder ftw!!)

Veckans bakgrund på www.oskar000.se/bakgrund

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Snödroppar

Snödroppar från förra helgen:

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Tog en bild på en blomma redigera lite i ps med:D
Orginal

Moddad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Ett par bilder sen i söndags.. (tråkväder ftw!!)

http://www.oskar000.se/foto/galleri/080302/_DSC1278.jpg

Var är bilden tagen? Används spåret fortfarande?

Några nya:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Näe, det är en bild på en solnedgång med utfrätt himmel och underexponerad mark.

Har fått liknande resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Well, flera exponeringar mergade till en bild betyder inte HDR

Stämmer bra det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
dvs, HDR-FAIL...

Nja.. rätt subjektivt. En definition av HDR-bild är att bilden innehållet ett dynamiskt omfång som en "normal" bild inte kan återge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Ok, då kan du gärna förklara för oss andra, som tydligen inte vet vad HDR är för något, vad en HDR-bild igentligen är och hur man använder tekniken. Eftersom det nu är ditt största särintresse inom fotografering...

Det är redan explicit förklarad. Men för att vara lika dryg... Wiki säger (ja, jag vet; ingen riktig källa, men nu orkar inte jag leta efter en ordentlig auktoritet inom HDR):

In [...] photography, high dynamic range [imaging] (HDRI) is a set of techniques that allows a greater dynamic range of exposures (the range of values between light and dark areas) than normal digital imaging techniques. The intention of HDRI is to accurately represent the wide range of intensity levels found in real scenes ranging from direct sunlight to shadows.

Alltså, ta olika exponeringar av samma motiv (gärna med stativ) med samma bländarvärde och samma inställningar. Antalet exponeringar kan diskuteras. Ladda in alla bilder i [your favourite HDR software) t.ex. Photoshop CS3. Justera kurvor efter preferenser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Men eftersom att han tydligt markerade att han vet vad en HDR-bild är så borde han väl i så fall kunna förklara vad det är som gör att Hobbydiktatorns bild kvalificerar in som en HDR-bild då andra påstår motsatsen.
Tycker han även att den bilden liknar en av hans egna HDR-bilder kan man ju faktist börja fundera på om man verkligen vet vad HDR innebär.

Hans är bild HDR därför att, i enligt med Wikipedia definition, i brist på annan källa, är att bilden stämmer överrens med HDRI [...] represent the wide range of intensity levels found in real scenes ranging from direct sunlight to shadows. Observera att HDRI inte innebär att reflektera hela eller nära hela spektrumet av ljusintensiteten; utan att anlägga ett bredare ljusomfång (vad nu "bredare" är rent konkret preciserat får ens subjektiva värdering tas i bruk)

Se ett par av mina äldre inlägg för HDR-motiv.

Rätta gärna mig om jag har fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
text

Satan vilken diskution om hdr
Jag kan tyvärr inte yttra mig mer än att det inte är en hdr bild (fast än det kanske liknar en), eftersom att jag inte kan så mycket om det ^^

Tack också btw

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.