Permalänk
Robot

ESATA-disklåda av ett HP chassi

Ett HP Vectra VL420 Desktop chassit moddat till en ESATA disklåda för 15 diskar.

Idén kommer från mitt arbete där jag jobbar mycket med SAN-lösningar och behövde något så var så likt som möjligt till ett så långt pris som möjligt och detta blev då resultatet.

Komponenter i bygget:

1st SATA-kontroller: Lycom 64-105e PCI-X
3st PMP-kontroller: Lycom ST-126RM
1st Nätagg: Seven power 300w
6st Fläktar: Everflow 120mm (med fläktgaller)ST-126RM
1st Nätspänningsfilter: Schurter KFB2

Övriga delar är Plexi och skruv från k-rauta och konsoler från elfa.

Kabeldragningen är inte den bästa. Dels blev det mycket trängre i lådan än jag räknat med från början, dessutom var jag rätt sugen på att få tillgång till mina filer igen då större delen av mina diskar inte varit igång på närmare 2 månader som bygget pågått. Återkommer med fler bilder sen när kablarna är fixade bättre.

Besök albumet: ESATA-disklåda av ett HP chassi av nfm

Permalänk
Medlem

nice smart lösning : ) äntligen Bättre galleri bilder

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Häftigt, 9p

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

riktigt najs.. hur många GB har du där? borde framkommit..

8/10.. en 10/10 om du fixxar kabeldragningen å lägger in 2 st cold cathode rör.. skulle lysa najs igenom plexit

Permalänk

du kan inte skriva ut kostnaden för det elektriska?

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Utrymmet totalt i lådan är 5000 GB (8x500GB, 4x250GB) sedan finns det plats för 3 diskar till när ekonomin tillåter.

Lycom 64-105e PCI-X (ca 650kr)
PMP-kontroller: Lycom ST-126RM (ca 1500 för 3st)
Nätagg: Seven power 300w (återvunnet från ett annat chassi)
Fläktar: Everflow 120mm (med fläktgaller) (49 kr per fläkt och 29kr per galler)
Nätspänningsfilter: Schurter KFB2 (återvunnit från ett annat chassi)

Plexit gick på 159kr för en kvadratmeter. Det andra kommer jag inte ihåg exakt vad det kostade.

Disk kontrollrarna kommer från dustinhome, fläktar och galler från webhallen och byggmatriel från k-rauta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Utrymmet totalt i lådan är 5000 GB (8x500GB, 4x250GB) sedan finns det plats för 3 diskar till när ekonomin tillåter.

Lycom 64-105e PCI-X (ca 650kr)
PMP-kontroller: Lycom ST-126RM (ca 1500 för 3st)
Nätagg: Seven power 300w (återvunnet från ett annat chassi)
Fläktar: Everflow 120mm (med fläktgaller) (49 kr per fläkt och 29kr per galler)
Nätspänningsfilter: Schurter KFB2 (återvunnit från ett annat chassi)

Plexit gick på 159kr för en kvadratmeter. Det andra kommer jag inte ihåg exakt vad det kostade.

Disk kontrollrarna kommer från dustinhome, fläktar och galler från webhallen och byggmatriel från k-rauta.

5TB i den dära lilla burken? Shit, då har du lyckats! Vad haru för komponenter till den?

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk

SNyggt i stil med mittbygge som inte redigt är slutför ännu ^^

lust och länka till det du köpt då?

syftar på
1st SATA-kontroller: Lycom 64-105e PCI-X
3st PMP-kontroller: Lycom ST-126RM

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
SNyggt i stil med mittbygge som inte redigt är slutför ännu ^^

lust och länka till det du köpt då?

syftar på
1st SATA-kontroller: Lycom 64-105e PCI-X
3st PMP-kontroller: Lycom ST-126RM

http://www.dustinhome.se/pd_5010114060.aspx
och
http://www.dustinhome.se/pd_5010114484.aspx

Permalänk
Medlem

Vad är det för trevliga 1U rack undeR

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Vad är det för trevliga 1U rack undeR

2st HP Proliant DL320 servrar. Den övre har tillgång till diskarna direkt genom esata och den andra kör via iscsi emulering. Allt ska tillbaka in i rackskåpet sedan så fort jag hunnit fixa till kablarna så jag kan få på locket till disklådan.

Permalänk

Är inte storleken i stil med 19" ? För isf ska du få in 15-16 diskar på bredden om du vill och känner för det får själv in 15 i mina 19" rack, fint bygge förresten. städa bara upp lite när du hinner så.

Tack för länkarna förresten!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

hade ju varit fint med PMP-kontroller: Lycom ST-126RM som hade en NIC-uttag

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Hej, väntar själv på min RAID kontroller och sista diskarna. Kan du köra en iometer på den så man ser vad det ger för prestanda med e-sata?

Innovativ lösning tycker jag!

Permalänk
Medlem

Mellan 90-110 MB/s på en raid5 array skapad med 5 diskar över samma esata port. Drygt 60 MB/s från en enskild disk.

Permalänk
Medlem

Vad ska PMP-kontrollerna vara bra till? (nybörjare inom lagringsservrar)

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Dom gör att jag slipper ha 15st sata-kablar mellan själva servern och lådan med hårddiskarna. Istället kan 5st diskar dela på en kabel med hjälp av dom. Då behövs det bara 3 esata kablar

Permalänk
Hedersmedlem

Jäkligt roligt bygge, man blir lite avundsjuk. Fast personligen skulle jag nog köpt ett Compucase S411 4U 19" för typ 1500 spänn och satt in diskarna i ett sådant istället Gav dig 10p för att det var ett annorlunda bygge!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tjena,
fint bygge.
Tänker ställa till med ett själv hehe..

Skulle gärna få hjälp med några saker.
1, Hur kan man göra med strömmen? Måste man alltså göra en "knapp" för att bara starta/stoppa agget?

2, hur skulle man enklast kunna kontrollera att varje disk är på/av?

Skulle gärna ha en platta som man sedan kan koppla enkla knappar till. Det finns ju enkla att köpa.

Annars verkar det himla fint.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen lösningen med PMP-erna. Funderar på en liknande lösning till mitt DAS bygge. Men som Kr^PacMan sa tar jag nog ett färdigt 19" chassi.
Föresten, vad är det för rack PMP-erna är tänkta att monteras i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
1, Hur kan man göra med strömmen? Måste man alltså göra en "knapp" för att bara starta/stoppa agget?

2, hur skulle man enklast kunna kontrollera att varje disk är på/av?

Skulle gärna ha en platta som man sedan kan koppla enkla knappar till. Det finns ju enkla att köpa.

Kanske detta kunde vara intressant? http://www.mullet.se/sortiment/product.htm?product_id=120033&...

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice bygge!

Har planerat ett likadant bygge sen jag stötte på de där Lycom-korten för några månader sen. En sak de inte tar upp på deras hemsida är om det är möjligt att ställa in så att diskarna spinner ner när de inte har används under en längre tid. Eller är detta något som sköts helt av OS:et?

Minns inte var jag läste det, men någon av dessa två har det stödet:
http://www.omaura.com/tfhdd.html
http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=ds3...

Silverstone-chassit bygger ju på i princip samma krets. Sil3726 som sitter på lycom-kortet och Sil4726 används i silverstone-lådan, säkert även Omaura.

EDIT: Det var visst lite mer skillnad mellan kretsarna =):
http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?id=26
http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?id=74

Vad som borde gälla är då alltså att kontrollerkortet man jacka in 3726:orna på är det som styr spin-down och Sil3726-kretsen är inget mer än en "high-performance link between a single SATA host port and five SATA device ports".

Eller något jag missat?
Vad skulle kunna vara fördelen med Sil4726-kretsarna i detta fall?

EDIT 2: Aha:
"The Sil3726 allows you to create RAID arrays using the Silicon Image Raid5Manager software. The Sil4726 is a hardware based RAID solution with its own management software."
http://www.cooldrives.com/sapomuvssamu.html

Permalänk
Medlem

Har kikat lite mer på dessa lycom pmp. Dom som dustin.se säljer stödjer inte Raid5 vad jag förstår. Finns en modell på lycoms hemsida som gör det dock. Dom finns även för montering i PC* platserna, se ST-176PC. Mailade dustin om detta men dom fann det tydligen inte intressant att svara.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

Jo finns ju en hel radda olika modeller på lycom.com.tw. Finns olika modeller från olika tillverkar. Här återfinns några fler:
http://www.addonics.com/products/host_controller/ad5sapm-e.as...

I denna _långa_ tråd tas detta upp också:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=776778

Det jag ser framför mig när jag är klar är något liknande detta:
http://www.datoptic.com/cgi-bin/web.cgi?product=Sbox-X&detail...
Men med en tredje rad :):
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=11981187#post...

Då gäller det först att hitta ett smidigt chassi för detta. Någon som vet något Racklåda med 9x 5,25"-platser? Inom rimligt pris, behövs ju backplanes också

Permalänk
Medlem

Compucase S506 9x5,25" kan man få för 1100kr

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

Har fått det riktiga ilandsproblemet att min disklåda blivit full sedan den blev klar för några månader sedan så jag har börjat fundera lite på en ny design.

Hade för ett tag sedan en person från företaget Nexsan på besök på min arbetsplats och visa upp sina produkter. Deras mjukvara för att styra boxarna imponerade inte det minsta, speciellt då dom körde Windows och något segt dotnet skräp.

Däremot hade dom en väldigt bra lösning för att stuva in så många disk som möjligt i en 4U racklåda. http://www.mude.com.br/noticias/0609102_nexsan_atabeast.jpg

Inte värdens bästa bild men idén med stående diskar i horisontala rader sett framifrån känns som något man borde byggt på redan första gången för att byta disk i min befintliga låda är något man verkligen drar sig för.

Får om 2 veckor några gamla 4U racklådor i "slutet på 90-talet grå färg" en polare släpat hem från sitt jobb man ska börja sätta sågen i och försöka apa efter Nexans lösning ända fram till mjukvaran

Det kommer väll lite bilder om några månader när man har något att visa upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Hade för ett tag sedan en person från företaget Nexsan på besök på min arbetsplats och visa upp sina produkter. Deras mjukvara för att styra boxarna imponerade inte det minsta, speciellt då dom körde Windows och något segt dotnet skräp.

Tabbe att du inte bad om ett demo ex. om dom endå var där o visade.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

Fick ett demo ex med 20 TB disk (42 TB max för lådan), tyvärr är det inget jag får släpa hem för min arbetsgivare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Fick ett demo ex med 20 TB disk (42 TB max för lådan), tyvärr är det inget jag får släpa hem för min arbetsgivare

Ahh, tråkigt.
Föresten du kör raid5 på det bygget du har. Enligt lycom stödjer inte ST-126RM det. Eller det räcker kanske med att själv kontrollerkortet stödjer det?

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

Kontrollerkortet kan bara raida maximalt en disk från varje pmp så det är ingen höjdare.

Både kort och pmp-kontrollrar stödjer bara BIOS-raid vilket känns lika bra/dåligt hur man väljer att se det som vanlig mjukvaruraid. Dessutom hade jag en array med 8 diskar i raid5 innan jag satte ihop disklådan jag inte var så sugen på att försöka tömma så det blev till slut 2st mjuka 5or av lådan.

Permalänk
Medlem

Dyker bara upp en drive för mig via ST-126

Hej,

Först och främst tack för tipset om PMP/Lycom ST-126. Hade ingen aning om att det fanns sådana här leksaker =).
Tack för intresssant tråd om ditt bygge också! Att få till en smidig och billig hemma storage lösning är inte det lättaste =).

Beställde en PMP från dustin och efter några veckor fick dom äntligen hem några i lager så nu har jag ett exemplar hemma.
Jag har också, äntligen, listat ut att man måste slå på strömmen till det externa kabinettet efter det man slagit på "huvud-datorn" för att disken/diskarna ska fungera. Tog lite tid innan jag förstod det, vet inte om det beror på mitt moderkort eller ej -- Gigabyte P35-DS4.

Nu till mitt problem; just nu dyker endast en disk upp, den som identifieras vid bios/boot. Dom andra diskarna på kontrollern syns aldrig någonstans. Ska man bygla på något speciellt sätt eller hur fungerar det? Öht. lyser ju all dokumentation om produkten med sin frånvaro, eller så är jag kass på att googla men någon manual har jag då inte sett till. Allt som fanns med i lådan var bara en liten lapp typ. Stod inte så mycket vettigt.

Hur konfar man t.ex. raid och annat ? Tyckte mig se på någon sida att det nämndes något om ett GUI men vad det betyder i den här kontexten (svengelska) vette katten. Menar dom Graphical User Interface A.K.A. Windows ?

Har icke hunnit testa PMP i Linux då jag saknar esata på servern och inte orkar stoppa i LiveCD på windows ws burken. Där kanske alla diskar dyker upp automagisk? Fast jag tycker jag borde se dom andra diskarna någonstans i Windows också.

Ja, hoppas ni kan svara någon av er. Ha en glad påsk hur som helst!

//rooth