Permalänk
Medlem

Grafikkortet?

Jag har en Sony Vaio VGN FS 495vp, med ett nVidia gf 6400 go 128mbit gfx kort. Jag har senaste drivrutinerna från www.laptopvideo2go.com (eftersom Sony inte släpper några nya drivar).

Datorn krashar efter typ max 5 minuters spelande. Ibland hinner jag bara boota spelet så krashar hela skiten. Det går inte att ctrl+alt+delete:a sig ur utan jag måste stänga av hela datorn och sätta på den igen. När jag kommer tillbaka till windows klagar den ibland på ett grafikkortsfel som jag fattar noll av. Sjukt frustrerande. Tidigare har det gått bra att spela men nu på senare tid krashar den allt oftare...

Jag har laptopen på en kylare så ett värmeproblem kan det inte vara. Har Windows XP SP2, och datorn är ca 2 år gammal.

Någon som har något tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

vilka temperaturer har du då, om du nu är så säker på att det inte är dom?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

ca 60-65 grader med fläkten på...

EDIT: testade nu att ha fläkten på och datorn precis vid ett öppet fönster. svinkallt blev det men felet kvarstår. max 5 minuters speltid sen får jag en freeze och måste stänga av...

Permalänk
Medlem

När började felet? Om det var runt när du uppdaterade dina drivrutiner till grafikkortet så prova att installera en äldre version.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Det började för typ ett år sedan, sen har det bara blivit värre. Jag har provat en massa olika drivrutiner men inget blir bättre :/
Planerar att återställa hela datorn till ursprungsskick nu och testa då. Återkommer med mer info!

Permalänk
Medlem

Dammat ur den?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag har blåst ur den så mycket jag kan, men ska jag vara ärlig känner jag mig inte sådär toksäker på att skruva upp hela alltihop under och blåsa ur den. Det sitter så sjukt många skruvar där och så fort jag varit där inne försvinner garantin. Vore lättare om jag hittade en "karta" över hur saker och ting sitter där inne så kanske jag kan skruva upp bara en liten del.

Jag tror inte det är ett värmefel eftersom den krashar efter bara 30 sekunder ibland, enbart när jag spelar spel, aldrig när jag ser på film eller gör något annat.

Mystiken tätnar