Permalänk

Det kan bara hända med Zepto!

Hej gott folk,

Min historia är en mycket irriterande sådan.

Min sambo köpte för 1år sedan en Zepto dator, den crashade titt som tätt med felet IRQ_LESS_OR_EQUAL samt deformerad grafik. 3 gånger är datorn inne på reparation, den kommer sedan tillbaka likadan som innan. Varpå 4e gången får hon pengarna åter.

Nu tänkte jag, att eftersom det är en ny Santa Rosa platform, så ska väl zepto fungera till belåtenhet.

Så jag beställer en Zepto 6224W maxad till topp på alla punkter.
Inkl Intel Turbo Memory.

Jag installerar Vista på den, använder den 3 minuter. Varpå en Blåskärm kommer där det står IRQ_LESS_OR_EQUAL varpå windows dumpar minnet och startar om. VAD I ***** tänker jag och försöker igen. Efter 4 minuter, exakt samma fel, IRQ_LESS_OR_EQUAL. Försöker igen, efter 3 minuter.. samma fel. IRQ_LESS_OR_EQUAL... denna gången när jag bootar om, låser sig datorn vid uppstart. Inget går att trycka på, inget händer. Jag startar om datorn manuellt genom att hålla inne ON knappen i 5 sekunder. Provar igen... Precis lika låst som innan.

Nu när jag sitter här och stirrar på ZEPTO logon på datorn, utan att kunna göra NÅGONTING för att få datorn att fungera.... blir jag bara så trött.

Är det bara vi två som råkar ut för liknande fel, eller är Zepto = dålig kvalitet?

För jag är tamefan så TRÖTT man kan bli.

PS: Det är ännu mer ironiskt är att mannen i luren, hos zepto, sa att dom testar alla datorer i 5 timmar innan dom skickas. Om jag efter 10 minuter lyckas få en obrukbar dator, så undrar jag om dom inte hoppade över att prova just detta exemplaret.

Frågan är nu bara hur lång tid det tar att få tillbaka den ifrån en reparation, när min sambo hade den inne tog det mer än 3 veckor. Och tillslut fick hon kompensation för den långa väntetiden. För er som använder datorer varje dag, 3 veckor utan dator är som en evighet!

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem

Låter lite som när jag instealerade vista på min nya desktop dator, sattsade på 4gb minne och läste att man var tvungen att ha vista x64 för att kunna utnytja allt minne. Men Vista tyckte inte om 4gb i vilket fall och gav mig blåskärm. För att fixa detta var jag tvungen att koppla bort 2gb ram, instalera vista och sen koppla in resten.

Om din laptop har 4gb ram kanske detta är problemet?

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Ska ringa till Zepto imorgon, om dom godkänner att jag kan koppla ur ett av minnes modulerna så kan jag ju testa.

Förhoppningsvis är det det problemet som du nämner!
Tackar så hjärtligt för att du skrev tipset

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loveisliving
Ska ringa till Zepto imorgon, om dom godkänner att jag kan koppla ur ett av minnes modulerna så kan jag ju testa.

Förhoppningsvis är det det problemet som du nämner!
Tackar så hjärtligt för att du skrev tipset

Att byta minnesmoduler ska inte bryta garantin, så det är inga problem

Permalänk

Jag bytte minnes moduler, gissa vad som hände?
Jo, det fungerade som det skulle. Men så fort jag stoppade in det andra minnet igen, så blev det samma fel. När jag avaktiverade minnes kontrollen vid uppstart och stoppa in det andra minnet igen, så fungerade allting som det skall. Även vista fungerar utan Blåskärmar.

Tackar så hjärtligt för hjälpen, ni anar inte hur tacksam jag är!

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk

FAN VA GÖTT när det finns goda människor med goda råd jag säger ba SWECLOCKERS RULES... och DET GODA FOLKET

Det måste va jävligt skönt för dig att det ordnade sig..

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem

4gig ram.. overkill.. skyll dig själv (avis)

Permalänk
Medlem

loveisliving: Hjälp! Jag har just fått precis samma problem som du hade tidigare. Medan Windows Vista laddar så får jag plötsligt blåskärm med meddelandet/felet: IRQ_LESS_OR_EQUAL

Det verkade ju som att du fixade samma problem på din dator? Vore jättebussigt om du kunde, steg för steg, beskriva hur du gjorde för att fixa felet? Vart hittar jag exempelvis "minneskontrollen vid uppstart" så jag kan avaktivera den?

Jag har Zepto 6224W, Vista 64bit, 4gb ram.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakke
loveisliving: Hjälp! Jag har just fått precis samma problem som du hade tidigare. Medan Windows Vista laddar så får jag plötsligt blåskärm med meddelandet/felet: IRQ_LESS_OR_EQUAL

Det verkade ju som att du fixade samma problem på din dator? Vore jättebussigt om du kunde, steg för steg, beskriva hur du gjorde för att fixa felet? Vart hittar jag exempelvis "minneskontrollen vid uppstart" så jag kan avaktivera den?

Jag har Zepto 6224W, Vista 64bit, 4gb ram.

Stort tack på förhand!

Troligtvis i BIOS

Permalänk

Du ska gå in i bios och sätta inställningen att lämna minnesutrymme.
Kan inte kolla just nu, men det ska finnas på första settings sidan längst ner.

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Avstängd

Ska finnas en hotfix för det på MS hemsida nånstns har jag för mig.

Permalänk

Detta har inte med MS att göra, har med bios att göra.

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!