Permalänk
Medlem

Vad duger en 420 till igentligen.

Hejsan hoppsan!

Tänkte bara dela med mej lite av mina erfarenheter av denna förmiddag.

Som några av er vet så gick jag och köpte en Celly 420 1,6GHzför inte så länge sedan.
Hade helt enkelt inget speciellt för mej den dagen och 300 spänn extra på fickan så jag tänkte, what the heck, kan va kul att jämföra med prollen i sign.

Hur som helst, slängde in den i burken och
klocka skiten ur han, kom upp till en stabil klock på strax över 3GHz. 90% överklock, inte illa.

Det första jag märkte direkt var att den sopade banan av min E6750 (klockad till 4,1GHz) i Windowsmiljö. Jag menar, allt jag klickade på bara exploderade kändes det som. 7-8 undermappar öppnas på en millisekund. Med E6750:an är det en viss fördröjning, man hör klickljudet först och sedan öppnas mappen (ni förstår säkert vad jag menar), med 420:an är det typ tvärtom. Mappen, filmen, spelaren, you name it, reagerar blixtsnabbt. Typ som att sätta sig i en Porche efter att ha åkt runt i en Volvo.

Gick över till att bencha lite i Everest Cpu-tester, också där blev jag ganska överraskad att den presterade högre än Athlon x2 4200+ i alla tester, och det är ju trotts allt en dual. Mot E6750:an hade den självklart inte en suck.

Körde en runda 3DMark06 och fick runt 9500p mot 13400 med prollen och graffet klockat i sign. Jaha tänkte jag, inte illa pinkat då 3DMark06 kräver en hel del av cpu också.

Nu till saken.
Spel, skullen den duga till att spela ett riktigt krävande spel?

Check this out:
Crysis 1680x1050 allt på High

E6750 4,1GHz
Cpu-test 31,8 fps
Gpu-test 32,7 fps

420 3,0 GHz
Cpu-test 27,7 fps
Gpu-test 31,5 fps

Själva spelet flyter på precis lika bra med bägge prollarna och jag kan sätta en peng på att Cellyn skulle prestera bättre om man fick upp den i samma frekvens som 6750:an.

Har gått i tankarna på att lägga in en order på en E8400 eller en E8500 men nu vete faen, lutar nog mer mot en 440 2,0GHz för 450 spänn.

Visst är det skumt, eller vad tycker ni allla överklockargurus. Jag menar, en singelcore med 512KB L2-cache. Visst, i lite tyngre proggs ligger den säker efter en hel del, men att den skulle prestera i tunga spel var en duktig överraskning iallafall för mej.

Någon som vill handla en E6750 billigt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Kolla sign ser du var jag får med min prole pissar på dom flesta som har en prolle för 1800-2500spänn:D så visst pris prestanda är dom biliga processorena överlägsta sen i spel så är graffat mer värt att kasta ut pengar på.

Iaf min åsikt.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

riktigt nice trodde inte dom där celeronerna kunde prestera så bra faktiskt

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Blev så glad när jag läste din tråd att jag direkt la en order på en 420 och sedan tog jag fram hammaren och gick lös en stund på min E8400....den e helt platt nu. Hoppas bara att jag får min 420 snart så jag slipper använda kärringens dator!

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

haha, jag tror faktist jag avbeställer min E8400. dom flesta verkar få dåliga ex

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yttox
Blev så glad när jag läste din tråd att jag direkt la en order på en 420 och sedan tog jag fram hammaren och gick lös en stund på min E8400....den e helt platt nu. Hoppas bara att jag får min 420 snart så jag slipper använda kärringens dator!

Eh, va?

Dom flesta nya spelen är begränsade av grafikkortet så det där resultatet var väl egentligen inte så förvånande. Fast jag trodde egentligen att man borde sett större skillnad då Crysis har stöd för dubbla kärnor och celeron 420 är ju bara enkärnig.

Det där med att alla undermappar och liknande öppnas fort har jag dock ingen aning om. Låter väldigt mysko.
Vore intressant att se vad du fått i samma Crysis test med Celeron 420 @ orginal och sedan @2.4ghz eller något så att man ser hur den skalar i spelet.
Alltid intressant med sådant här spill, det tackar vi för!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

Tack spill för denna info om celeron cpun klart intressant!

Har totalt ändrat mej angående E8+++ serien den är inte ens intressant mera! läst om hur många missnöjda personer som helst som fått dåliga ex! som slukar vcore m.m....

Kanske skulle man terra en celly men finns ej på lager dock

Permalänk
Medlem

Observera att har du starkare grafikkort än ett 8800 GTS 640MB så kommer du att märka större skillnad. Dock så är det inget fel på Celeron processorerna, förutom när man ska bencha Superpi. För då är de kass

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Observera att har du starkare grafikkort än ett 8800 GTS 640MB så kommer du att märka större skillnad. Dock så är det inget fel på Celeron processorerna, förutom när man ska bencha Superpi. För då är de kass

Men så kan man ju alltid säga. Om han hade haft ett 3870X2 så hade han bara benchat i högre upplösning med AA/AF istället och åstadkommit samma sak.

Har du själv testat skillnaden i din nuvarande klock och t.ex 3Ghz eller 2.5ghz när du krämat på kvalitetsinställningar till den grad att du inte skulle kunna öka mer, med spelbar prestanda?

Känner en kille som lirar CS: Source på elitnivå och han säger att man absolut måste ha en topprocessor och att man märker skillnad direkt. Han har ett 8800GTX och det lär ju inte pressas nämnvärt av ett så gammalt spel, så visst han kanske har rätt. Men han har ju fått den uppfattningen att, om man vill lira datorspel, så måste man ha den vassaste processorn, vilket inte stämmer, såvida man inte lirar gamla spel lågupplöst och är på en evig FPS-jakt (snackar 100+).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Bytte du bara prollen och kör med samma saker i övrigt och samma windows ? Eller nytt windows etc ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Undrar lite samma som föregående talare samt hur stor skillnaden skulle bli om du klockade ner din E6750 till 3Ghz, att dom körs i samma hastighet dvs. Dessutom undrar jag om du kan dra igång 2 st krävande applikationer och jämföra hur bra det går att växla mellan dessa då jag tror att skillnaden kommer att bli mkt större där.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det Spill har bevisat är hur dåligt skrivna alla program är för flertrådning, en single cpu presterar nog så bra på de flesta vanliga program. Vissa har fått för sig att single inte kan multitaska, men det är det faktiskt OSet som gör, så det multitaskar rätt bra även med en single-prolle.

Celeron 420 har exakt samma kärna som E6750, det som skiljer och som den kan ha fördel av i vissa situationer är:

a. mindre cache ger lägre latenser, kan förklara "snappighten" i Windows. Naturligtvis blir kapaciteten mindre vid krävande program, men de flesta program fungerar bra med 512kb som 420 har.

b. bara en kärna, ger enklare minneshantering för Nordbryggan på moderkortet och för cachen. Dubbla kärnor ger extra latenser för båda, då lasten måste distribueras. För att dra uttrycklig nytta av dubbla kärnor krävs som vi tidgare sagt mjukvara skriven för den saken.

Det är det, 420 har inte samma MAXkapacitet som E6750 vid tunga program, men för sånt folk vanligen använder den till är den nog så snabb och kan tom vara snabbare pga just mindre fördröjningar med mindre cache och färre kärnor.

Angående den som sa att den är långsam i SuperPi, så gör min 420 det på under 23s vid 3GHz. Det är bättre än någon AMD-processor, så dåligt kan det inte vara.

En bonus med 420 är att det är den strömsnålaste CPUn i hela C2D-familjen, det är därför jag är så nöjd med att ha en i min server

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Bytte du bara prollen och kör med samma saker i övrigt och samma windows ? Eller nytt windows etc ?

Bytte moderkort i lördags från Commando till P5K-E, vilket jag inte ångrar en sekund, just för att P5K-E plankan har den fina inställningen för v-droop. Kör på 1,6125v i Bios och prollen håller sig på 1,6v konstant i everest och cpu-z hur mycket eller lite jag än belastar cpu:n. Stabilt som fan, riktigt nice måste jag säga. Har varit riktigt trött på dessa droops som kan vara en skillnad på upp till 0,15v ibland. Bara den inställningen gjorde att jag kunde gå från 4,0 till 4,1 stabilt på E6750.an. Som du säkert har förstått vid det här läget så var en ny windows installation nödvändig. Hade jag kört på min gamla bräda så hade det bara varit att tuta och köra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Undrar lite samma som föregående talare samt hur stor skillnaden skulle bli om du klockade ner din E6750 till 3Ghz, att dom körs i samma hastighet dvs. Dessutom undrar jag om du kan dra igång 2 st krävande applikationer och jämföra hur bra det går att växla mellan dessa då jag tror att skillnaden kommer att bli mkt större där.

Håller som bäst på med olika inställningar på båda prollarna för att jämföra just spelprestanda, vilket är det som är mest intressant för mej och många andra här på forumet.
Angående att dra igång 2 st krävande applikationer och jämföra hur bra det går att växla mellan är jag övertygad att en duo vinner, bör iallafall vinna. Efter de testresultaten jag har hittills så skulle det inte förvåna mej om det flöt på riktigt bra där med. Kommer att uppdatera med en hel del med massa info om E6750v420 imorgon, hur mycket kärnorna , minne, temps osv belastas just i Crysis, både klockat och stock. En bench i 3DMark06 på samma frekvens kan bli riktigt intressant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yttox
Blev så glad när jag läste din tråd att jag direkt la en order på en 420 och sedan tog jag fram hammaren och gick lös en stund på min E8400....den e helt platt nu. Hoppas bara att jag får min 420 snart så jag slipper använda kärringens dator!

Du är bara för skön mannen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Observera att har du starkare grafikkort än ett 8800 GTS 640MB så kommer du att märka större skillnad. Dock så är det inget fel på Celeron processorerna, förutom när man ska bencha Superpi. För då är de kass

Förstår inte riktigt hur du menar. Visst, prollen är ju redan nu flaskhalsen i systemet (spel då alltså). Men den flaskar helvetes mycket mindre än vad iallafall jag hade räknat med. Precis som DeluxXxe skriver. Skulle jag sitta på ett säg, ett maxklockat ultra, så är det bara att dra på med en massa AA och AF och fortfarande spela med 33-35fps och ännu bättre grafik.

EDIT:
the squonk, du skrev precis det jag har gått och tänkt på hela kvällen.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Böt moderkort i lördags från Commando till P5K-E, vilket jag inte ångrar en sekund, just för att P5K-E plankan har den fina inställningen för v-droop. Kör på 1,6125v i Bios och prollen håller sig på 1,6v konstant i everest och cpu-z hur mycket eller lite jag än belastar cpu:n. Stabilt som fan, riktigt nice måste jag säga. Har varit riktigt trött på dessa droops som kan vara en skillnad på upp till 0,15v ibland. Bara den inställningen gjorde att jag kunde gå från 4,0 till 4,1 stabilt på E6750.an. Som du säkert har förstått vid det här läget så var en ny windows installation nödvändig. Hade jag kört på min gamla bräda så hade det bara varit att tuta och köra.

Ok, det förändrar ju saken en hel del..
Annan hårdvara och ett fräscht Win som som öppnar mappar fortare etc..
Men visst är de intressanta dessa Celeron och har ruggigt pris/prestanda.
Det finns ju tex E 1200 med dual core som går att köpa för dryga 400 :-
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/celeron-e1200.ht...
Ett prestanda monster om man skrämmer upp den lite.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ok, det förändrar ju saken en hel del..
Annan hårdvara och ett fräscht Win som som öppnar mappar fortare etc..

Tyvärr måste jag säga att det förändrar inte ett jota. Körde Cellyn på Commando-brädan ett tag innan jag bytte till den nya. Den var som en oljad blixt där med. 1½ år gammalt windows, och då var dessutom HDD:n (500GB) till 70% full.

Updates kommer imorgon.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Angående den som sa att den är långsam i SuperPi, så gör min 420 det på under 23s vid 3GHz. Det är bättre än någon AMD-processor, så dåligt kan det inte vara.

Jo det har du rätt i förståss. Å andra sidan så är 23sek inte speciellt imponerande i 3GHz. En C2D gör det ju på 19sek. Men ni har rätt i att alla dessa monsterprocessorer är överskattade för vardagligt bruk och spel i många fall. Som många reda påpekat, om grafikkortet är för snabbt för CPUn så kan man lätt dra på lite AA och få i princip samma FPS.

Hälst skulle jag vilja ha an C2D i 5GHz fast med bara en kärna och 24MB cache. Då jädrar händer det grejjer

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Celeron 420 är den effektsnålaste Core2 processorn vid full last, men vid tomgångskörning har Pentium E2140 lägre effektförbrukning. Tänkte på om man kör en hemmaserver som oftast är obelastad så kan E2140 vara ett bättre val:

http://www.matbe.com/articles/lire/385/core-se-decline-en-pen...

Permalänk
Avstängd

Du har ju för hög upplösning i spelet för att se nån skillnad, sänk till 800x600 och bencha igen ^^

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Du har ju för hög upplösning i spelet för att se nån skillnad, sänk till 800x600 och bencha igen ^^

Det är ju egentligen ganska ointressant då han aldrig kommer att spela i den upplösningen, det är ju ganska självklart att skillnaden kommer bli större.
Att den var snabbare i windows var ju väldigt intressant, då detta är något jag värdesätter ganska högt när jag ska köpa cpu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Du har ju för hög upplösning i spelet för att se nån skillnad, sänk till 800x600 och bencha igen ^^

800x600? Är du riktigt klok människa. Vem skulle vara intresserad av att spela i den upplösningen. Vi skulle inte jämföra datorer med bilar men, det skulle vara som att typ köra en Ferarri bara på ettans växel.

Alla benchar är i 1680x1050, det är vad min 22:a pallar med och det är det jag spelar i. Självklart jämför jag prollarna i det jag använder dem till.

Testade en bench klock to klock. E6750:an är något lägre klockad då jag inte riktigt visste vad max stabila klock var på 420:an med P5K-E. Visade sig vara strax över 3,1GHz. Tänk på att jag kör med extremt vattenkylning. Vatten-tempen låg på ca 10 grader vid bägge tillfällerna.
I alla tester är graffet glockat till 684/1008. (500/1600 stock).

1680x1050 allt på High, ingen AA, AF.
Loggat från Everest under bench.Crysis

Man ser klart att det inte är prossecorn som flaskar här iallafall. Ett snitt på starx över 60% load. Den flaskar inte i orginal heller för den delen, ligger på runt 32,7fps i alla GPU-tester från 2,66 upp till 4,1.
CPU 32,04fps
GPU 32,73fps
3DMark06 12228p
SM2 5713
SM3 5728
CPU 2685
(13349p i 4,1GHz)

CPU 28,60
GPU 31,75
3DMark06 9348p
SM2 4671
SM3 5278
CPU 1421
SuperPi 20,875

Det man tydligt ser är att Cellyn får jobba för fulla muggar under spel, därav arbetar den också i högre temratur och att den flaskar en liten aning, men inte mycket. Det ser man om man jämför graffetempen under testerna. Graffet behöver inte jobba fullt ut därav går den svalare, kanske till 90% mot 100% med E6750. Är iallafall vad jag tror. Då finns det alltså utrymme för antigen högre upplösning eller på med mera AA och AF. DRAM gick på 1020-1040MHz 4-4-4-8 på bägge prollarna.

EDIT: Kom just på att jag kör Cellyn i 1,55v mot 1,5 för E6750:an.
Idlar just nu på 28 grader med en vattentemp på 12,7. 1,55v. 48 grader i Prime.

3DMark-logg:

Här gick den riktigt varm under cpu-testet.

Logg efter ca 30min spelande:

Som svar på min egen fråga: Denna prolle duger alldeles utmärkt till det mesta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet

Att den var snabbare i windows var ju väldigt intressant, då detta är något jag värdesätter ganska högt när jag ska köpa cpu..

Vill du ha ett ruskigt snabbt Windows då ska du lägga dina pengar på en singel-core. Själv väntar jag på en 440 2,0. Klockar den lika bra i %, då kommer det att dröja ett bra tag innan jag stoppar in en dual i min burk igen.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Celeron 420 är den effektsnålaste Core2 processorn vid full last, men vid tomgångskörning har Pentium E2140 lägre effektförbrukning. Tänkte på om man kör en hemmaserver som oftast är obelastad så kan E2140 vara ett bättre val:

Det där är inte sant, eftersom de har gjort fel i det testet du länkar till och har glömt aktivera "Thermal Monitor" och "Enhanced Halt State", vilket 420 är den enda Celeron som stöder. Storebröderna har det inte. I "Enhanced Halt State" drar 420 ~8W. Det slår inte E2140. Anledningen att 2140 har lägre i ditt test är antagligen för att den har "SpeedStep" och går ner i frekvens, men en 420 med "Enhanced Halt State" drar alltså ännu mindre, synnerligen lämpligt för en hemmaserver mao eftersom den sällan behöver gå ur det läget om man har långt mellan besöken på servern.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Vill du ha ett ruskigt snabbt Windows då ska du lägga dina pengar på en singel-core. Själv väntar jag på en 440. Klockar den lika bra, ja då är man uppe i 3,8-3,85GHz.

Hade jag haft min s775-rigg kvar hade jag utan tvekan köpt en för att testa
EDIT: Du har inte lust att sälja din 420 för en billig slant sedan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Hade jag haft min s775-rigg kvar hade jag utan tvekan köpt en för att testa
EDIT: Du har inte lust att sälja din 420 för en billig slant sedan

Haha, den kostar ju bara 300 spänn i butik, kan det bli mycket billigare än så.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Klantigt av dem att missa detta i testen jag länkade till...
Jamen då är ju Celeron 420 en billig och strömsnål liten rackare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Haha, den kostar ju bara 300 spänn i butik, kan det bli mycket billigare än så.

Hehe, man kan ju alltid försöka
Beställde en nu, har fått ett sug att uppgradera min hemma-server till WS, och en klockad 420 verkar ju kunna räcka tills vidare.

Permalänk
Medlem

Klockad spöar den sk*ten ur en AMD FX-57, som var den värsta WS-processorn för inte allt för länge sen, så den räcker nog för de flesta

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Klockad spöar den sk*ten ur en AMD FX-57, som var den värsta WS-processorn för inte allt för länge sen, så den räcker nog för de flesta

När man tänker efter så. Konstigt hur det kan vända så drastiskt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
800x600? Är du riktigt klok människa. Vem skulle vara intresserad av att spela i den upplösningen. Vi skulle inte jämföra datorer med bilar men, det skulle vara som att typ köra en Ferarri bara på ettans växel.

Alla benchar är i 1680x1050, det är vad min 22:a pallar med och det är det jag spelar i. Självklart jämför jag prollarna i det jag använder dem till.

Visst ska man testa i den upplösning man spelar men i spel som crysis så är det ditt grafikkort sätter stop därför ser du sån liten skillnad i fps. I lägre upplösning så ser du skillnaden på dina cpus. skulle tro att det är större skillnad på dina cpus i andra spel som inte är lika dåligt optimerade som crysis, men om det är bara det du spelar så är det väl bra

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

ska bygga en HTPC på hiper superslim chassi tängte använda mig av en Celeron 420 tills min E6600 blir ledig modifierade om kylaren till min E8400 den lilla fisiga kylaren tog bort fläkten som satt o skruva på en gammal amd x2 4000+ fläkt tror att med speedstep så kommer den att kunna kyla mer en tillräckligt o inte heller leva om så mycke

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Visst ska man testa i den upplösning man spelar men i spel som crysis så är det ditt grafikkort sätter stop därför ser du sån liten skillnad i fps. I lägre upplösning så ser du skillnaden på dina cpus. skulle tro att det är större skillnad på dina cpus i andra spel som inte är lika dåligt optimerade som crysis, men om det är bara det du spelar så är det väl bra

Förstår inte riktigt vad du menar där. Jag skulle tro att det är precis tvärtom. Ju lägre upplösning desstå mindre skillnad då Cellyn inte skulle agera flaskhals öht. Visst Cpu-testet skulle vara sämre men kan inte tänka mej att Gpu-testet skulle öka i skillnad.

Grafikkortet säger stop skriver du. Stopp för vadå?
Ett 8800GTS 512 klockat till 803/2206p ska presterar en bra bit över mitt graffe och vad gav det, 2 ynka fps, och det med en Core 2 Extreme QX9650 ES. Och var säker på att dessa 2 frames beror på att det är att just den prollen de hade i sitt test. Sen om Crysis är dålig optimerat eller inte vet jag inget om. Jag testade det spelet just för att det ska vara optimerat för 2 kärnor. Jag tror helt enkelt att maxfremes just i den upplösningen ligger på 33-34 ovsätt vilken prolle eller graffort man använder. Frågan man ska ställa sig är det värt att lägga t 7500kr mer för att uppnå dessa 2 fps.

Själklart spelar jag andra spel än Crysis, tro inget annat.
Få se om jag orkar byta till 6750 imorgon och dra en bench i så viktiga 800x600. ;). Har faktisk blivit riktigt förälskad i denna 420.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.