Permalänk
Medlem

Unga föräldrar, berätta!

Hej!
Jag undrar lite, hur är det som ung förälder? Berätta precis hur det var och är, jag hoppas på intressant läsning

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Har ingen egen historia om det, men vet att en ung tjej med barn har en blogg:

http://ungmamma15.blogg.se/

Kolla runt lite där

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

vad räknar du som ung förälder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
vad räknar du som ung förälder?

Allt upp till 25, i princip.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Har en plastkusin som just blivit morsa, hon är 16. Vad vill du veta egentligen, Ekner?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hon går igång på unga mammor, that's it
Kan inte klandra honom dock, jag var själv likadan

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Har en plastkusin som just blivit morsa, hon är 16. Vad vill du veta egentligen, Ekner?

Jag är mest nyfiken, det är inte alla som bestämmer sig att bli mamma i 16 års ålder liksom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Hon går igång på unga mammor, that's it
Kan inte klandra honom dock, jag var själv likadan

Ja exakt, så är det! *korsade fingrar*

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jag är mest nyfiken, det är inte alla som bestämmer sig att bli mamma i 16 års ålder liksom.

Nej, det är klart, man reagerar ju lite chockat... Vet inte varför man bestämmer sig, hon är ju ingen kristen abortmotståndare heller, så det handlar väl om något annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ekner inte är de väll så att du är på väg att bli pappa själv?

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

är väl ändå en kul tråd detta om de nu kan finnas någon som börja skriva hur det är :]

Permalänk
Medlem

hehe jag vet inte vad jag ska säga riktigt.
Om ca 1 månad så har jag tre barn och jag har inte hunnit fylla 26 innan dess.
Min älsta dotter är 3 år och den yngste är 13 månader ungefär.
Mitt gamla liv slutade och mitt nya började när första barnet kom och det är helt klart det nya jag föredrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Ekner inte är de väll så att du är på väg att bli pappa själv?

Nej, inte än, men något i mig gör att jag längtar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
hehe jag vet inte vad jag ska säga riktigt.
Om ca 1 månad så har jag tre barn och jag har inte hunnit fylla 26 innan dess.
Den älsta dottern är 3 år och den yngste är 13 månader ungefär.
Mitt gamla liv slutade och mitt nya började när första barnet kom och det är helt klart det nya jag föredrar.

Berätta, vilka svängar tog ditt liv när ditt första barn var på väg, och blev det som du tänkt dig när du väl var pappa?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Berätta, vilka svängar tog ditt liv när ditt första barn var på väg, och blev det som du tänkt dig när du väl var pappa?

Ja, alltså. Vi är lite sådär att vi inte gör så stor grej av saker och ting. Diverse skräckhistorer om att livet är slut och att man minsann måste resa eller plugga massor innan man skaffar barn biter liksom inte på oss. Just det här med att vi inte skulle kunna resa verkar folk haka upp sig på. Ingen frågar först om vi tycker om eller VILL resa. Det är det som är mest skrattretande. Sen vägrar vi att begränsa oss också. Vill vi resa så drar vi med oss kidsen. Inte mer med det. Barnen är med överallt och de går inte på dagis. Vissa förstår inte hur vi orkar men vi kan liksom inte förstå det riktigt eftersom att vi inte ser några som helst problem med att forsätta som förut. Skillnaden är just det att.. barnen är med.
Vissa saker funkar förstås inte. Att dra iväg på en oplanerad fest tex. Det gäller ju att man har möjlighet att hitta barnvakt och allt vad det är om man vill dra iväg ut en kväll och sådär men för min och frugans del så är det inte så värst viktigt. Vi har fullt upp med alla projekt här hemma så det finns inte tid över till så mycket annat.. med eller utan barn. haha
Man hittar ju på lite fler aktiviteter nu också. Skitbra ursäkt att få leka lite. Vara barn själv liksom... att leka med kidsen.

Det blir förstås något mer planerandes eftersom att det tar längre tid att komma iväg på grejer och så ska man ju se till att allt är med som barnen kan tänkas behöva. Ekonomin påverkas förstås också men när de är små så räcker barnbidraget ganska långt faktiskt.

Det var förresten fler som reagerade på att vi skulle gifta oss än vad det var när vi sa att vi väntade barn. Ganska roligt det med. Gifter man sig så kan man skilja sig (jaja för evigt.. blabla..). Skaffar man barn så... ja.. det är inget man skiljer sig ifrån. Visst kan man sticka men man kommer aldrig ifrån att man faktiskt är förälder.

Så, för min del så har det inte tagit så många vändningar. Har länge velat ha barn och jag har haft det klart för mig hur jag skulle uppfostra och hur jag skulle vara och det har funkat hur bra som helst. Det har blivit väldigt nära vad jag tänkt mig iaf. Treårstrots är inte roligt dock. puh!

Fick förresten visa körkortet på systemet när vi handlade en flarra skumpa till farsan. Två barn och en höggravid fru med mig. Det var faktiskt glädjande!

Edit:
Tipset är att man inte låter sig begränsas. Att se lösningar istället för problem. Att inte skapa problem som egentligen inte finns. Något av det viktigaste av allt är att se till barnens behov... och sina egna förstås.

Permalänk
Medlem

Hur mycket umgås ni med era gamla vänner ni som har skaffat barn nyligen?
Skulle ni kunna adoptera ett barn i framtiden?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Hur mycket umgås ni med era gamla vänner ni som har skaffat barn nyligen?
Skulle ni kunna adoptera ett barn i framtiden?

Umgås inte mycket med dem längre men det började avta även innan vi skaffade barn så det är inte barnens "fel". Det ligger hos oss och hos mina vänner. Ingen anstränger sig så värst mycket för att hitta på något. Sen har vi flyttat ett par mil bort nu också.

Adoptera barn kommer vi inte göra så länge vi kan få egna även om det finns många barn där ute som behöver det. Vi är ganska nöjda med 3. Kanske blir fler om några år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
[En massa text]

Väldigt intressant läsning, får mig att längta ännu mer.
Hur bestämmer man barnens namn, och vad blev dom?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Väldigt intressant läsning, får mig att längta ännu mer.
Hur bestämmer man barnens namn, och vad blev dom?

Bra! Barn blir till ett hinder när man gör dem till ett.

Jadu, vi hade första namnet klart ganska snabbt... eller ja, vi hade ett tjejnamn men inget killnamn. Tur att det blev en tjej.

Jag ville ha Elin men kände att det var för vanligt så vi la till ett a helt enkelt.
Min äldsta heter alltså Elina. (folk hör och säger Elin, Evelina och Lina så det blir lite rättningar. haha)
Minstingen heter Nikki.
Trean kommer troligen heta Felix. Är det en tjej.. ja, då har vi inga bra förslag.
Det visar sig när h*n kommer hoppas jag. haha

Man har ett tag på sig att skicka in papper till skatteverket. Det rör sig om månader men vi vill ju förstås ha ett bra namn från dag 1.

Med 1an visste vi inte kön.
Med 2an så kollade vi med ett privat ultraljud och det stämde förstås.
Nu med 3an har vi inte kollat. Hon försökte titta på rutinultraljudet och det lutade åt en kille men det kan se ganska likadant ut innan det utvecklats lite mer så det kan lika gärna vara en tjej till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Bra! Barn blir till ett hinder när man gör dem till ett.

Jadu, vi hade första namnet klart ganska snabbt... eller ja, vi hade ett tjejnamn men inget killnamn. Tur att det blev en tjej.

Jag ville ha Elin men kände att det var för vanligt så vi la till ett a helt enkelt.
Min äldsta heter alltså Elina. (folk hör och säger Elin, Evelina och Lina så det blir lite rättningar. haha)
Minstingen heter Nikki.
Trean kommer troligen heta Felix. Är det en tjej.. ja, då har vi inga bra förslag.
Det visar sig när h*n kommer hoppas jag. haha

Man har ett tag på sig att skicka in papper till skatteverket. Det rör sig om månader men vi vill ju förstås ha ett bra namn från dag 1.

Med 1an visste vi inte kön.
Med 2an så kollade vi med ett privat ultraljud och det stämde förstås.
Nu med 3an har vi inte kollat. Hon försökte titta på rutinultraljudet och det lutade åt en kille men det kan se ganska likadant ut innan det utvecklats lite mer så det kan lika gärna vara en tjej till.

låter kul iaf! själv tar man det lite lugnare. har inte ens kommit in med att ha flickvän eller liknande ännu. men man tar ju olika tid på sig kanske tur det.

du har iaf att göra många år framöver. och en del skoj.

Permalänk
Medlem

Ja själv har man en knatte på 6 år, är själv bara 23 största nackdelen är väl att de är svårt att hålla ihop (mamma pappa) när man är ung o skaffar barn.
Känner en del "unga föräldrar" och nästan ingen som är tillsammans nu. Fast jag ångrar absolut ingenting, han bor hos mig varannan vecka.

/Danne

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem

Jag blir pappa i slutet av Augusti. Är 19 år (20 om ett par veckor). Flyttar in, med min flickvän, till en trea nu första maj. Allt är uppklarat, förutom jobb.

Har gått studieförberedande linje, men jag har några vägar att gå på för att fixa jobb.

På onsdag ska vi till Linköping för att se om det blir en tjej eller kille. Namn har vi kommit överens om, om det blir en tjej. Jasmine.

Blir jäkligt svårt om det blir en kille, för där är vi helt nollställda.

Jag kommer missa "ungkarlslivet" eftersom att jag går från att vara ungdom till att vara förälder på en gång. Jag är ganska stark som person, men jag är jääävligt morgontrött. Måste nog ställa in mig. Snart har man en bebis som väckarklocka

Slutsats: Det ska bli jättekul att bli pappa, det kommer, självklart, bli jävligt jobbigt. Men som man säger.. De löser sig alltid

EDIT: Har varit tillsammans med min flickvän i 3,5 år nu.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Och jag hara bara 16 dagar kvar på mitt "vanliga" liv. Sen har man lill*n här

Permalänk
Sötast

Klicka gärna för en större bild

Här har ni lilla Maia, hon är min dotter och är lite mer än 4 månader gammal nu.

Idag, för bara någon timme sen (ja hon är uppe sent hihi) vinkade hon för första gången till oss, två gånger i rad.

Hon har vinkat förr men troligtvis bara en "ryckning" hehe....
men denna gången vinkade vi till henne och hon öppnade sin hand och vevade runt den lite i luften med ett leende på läpparna

Dom första 3 månaderna mer eller mindre så hände det inte SÅ mycket med Maia, mer än att hon förändrades fysiskt. Hon började jollra (babytalk) muuääh miiih osv efter någon månad och sedan kändes det som mycket stannade upp.

Men nu den senaste månaden har varit lite som taget ur
Independence day "Lately all gizmos and lights has started blinking" (eller hur det nu var dom sa)

Maia började le på riktigt och brukar nu även skratta, ljudet påminner lite om hosta, men hon skrattar faktiskt
Hon sträcker sig efter sin favoritmorot (leksak såklart )
Hon har gått sina första steg med hjälp av mamma och pappa
och som sagt så vinkade hon idag

Till en början så var det hela inte planerat direkt, mina planer för livet var absolut..... andra än ett barn och det blev lite av en dåligt start för oss två när vi inte riktigt ville samma sak, det var inte så många positiva tankar jag hade om att få ett barn, men en dag så vaknade jag förändrad. Något i mig sa att såhär kan det inte vara och jag bestämde mig för att detta kan bli underbart och jag ska ge mitt allt för att detta ska fungera helt enkelt.

Det tog inte många dagar innan man glömt bort hur "hemskt" det verkade och allt blev en lång men riktigt kort väntan efter H*n som det då var, mamma växte och blev större och större, tillsist en hel ballong (hihi) och det var otroligt roligt att se, och vi bara undrade mer och mer hur det skulle bli.

Idag sitter jag här med ett leende på läpparna när jag skriver till er som vill läsa, vad meningen med livet?

Vad sägs att din dotter vaknar gråtande pga att hon har kolik och så otroligt ont i magen (själv har jag haft problem med magen i hela mitt liv och kan förstå hur det känns för ett litet barn som inte ens vet vad en mage är)
Men ändå, när hon öppnar sina ögon och ser pappas ansikte så ler hon så stort att ingenting runt om dig skulle kunna få dig själv att sluta le och nästan bara vilja gråta av lycka.

Din dotter såg dig och bara... log.

Idag skrattar Maia varje dag, hon älskar att bli kittlad och blir inte arg för det utan bara skrattar ännu mer, hon kanske redan är lik sina föräldrar, som alltid busar med varandra, vi kan inte vänta tills hon är stor nog att hoppa på oss och ge tillbaka.

När du/ni är gravida så är det löjligt hur många gravida det är överallt, går ni en runda på stan så har ni inte tillräckligt med fingrar för att räkna dom, troligtvis inte tår heller inräknat.

Det verkar konstigt men är inget man oftast ser, samma nu igen....

Varje gång vi ser en liten flicka/pojke som är kanske 1-2 år gående med mamma i handen så kan bara stå och flina och se lilla Maia framför sig gående med pappa i handen.

Allt som var viktigt i ditt liv, kan fortfarande vara viktigt men... det kan man ta lite senare, ibland för att man har lite mindre tid.... ibland för att man helt enkelt har något annat spännande att hitta på med sin nya familj istället.

Jag skulle vilja säga att inget är det samma, men allt är sig likt i vardagen.
Du hamnar inte på en öde ö när du får barn utan man har bara en större anledning att ta sig hem... Komma hem från jobb efter 8-9 timmar och se sin dotter le så kinderna stramar och bara hålla om henne och... kramas och bara må.... bara veta att..... hon är min och jag är hennes.

Ja, förlåt för att hela inlägget är helt upp och ner och mixat hit och dit men orden kommer efter mina tankar och fingrarna bara flyger

GTAIV ska jag köpa och spela och ha roligt med, Jessica min tjej kommer nog sitta bredvid och titta på och jag slår vad om att Maia sitter i mammas knä.
(Yes yes, kanske inte bästa spelet men xD)

Visst kan jag fortfarande spela om jag vill det. Kanske inte samma 6-8 timmar om dagen jag alltid gjorde innan.

Skillnaden är väl att innan spelade jag alltid för att fylla ut dom timmarna som var tomma, nu spelar jag nog hellre för att ha en timme eller två för mig själv, slappna av lite och visst får familjen vara med om dom vill det

Edit: H*lv*t* vad långt det blev haha, det trodde jag inte
Edit2: Alex heter jag, jag blir 23 detta året och jag kunde inte vara gladare än vad jag är för att jag faktiskt har min egen lilla familj

(även om vissa dagar är RIKTIGT svåra, så får jag det tillbaks imorgon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
[...] Din dotter såg dig och bara... log.

Den meningen fångade mig Jävlar.. Jag längtar.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Allexz: Funderar ni på att börja med barnmat eller?

Visa signatur
Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Allexz: Funderar ni på att börja med barnmat eller?

Vi har börjat så smått, hon har ätit allt från frukt till potatis/brockoli (burkar man köper) Men hon har även fått smaka "riktig" banan som vi mosade till.

Det är riktigt skoj att titta på minspelet när hon provat olika saker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Den meningen fångade mig Jävlar.. Jag längtar.

Det är en otrolig känsla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vi har börjat så smått, hon har ätit allt från frukt till potatis/brockoli (burkar man köper) Men hon har även fått smaka "riktig" banan som vi mosade till.

Det är riktigt skoj att titta på minspelet när hon provat olika saker

Snälla, mata henne lite pressad citron saft och filma :> Sånt ser så jefla flummigt ut.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Gör riktig mat och mosa ner/kör i mixer, det vet jag att mina föräldrar körde med. Varför köpa barnmat som man inte riktigt vet vad det är i?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Sötast

Barnmat är enkel och behänding till en början då man endast matar ett par skedar åt gången (kallas smakprov) ungefär lika små som en liten yoggi"burk"

Maten är mer anpassad till en inte full utvecklad mage och innehåller ofta mer vätska och inga negativa produkter såsom salt, konserveringsmedel osv.

När hon blir bättre på att äta (dvs inte spottar ut 30% av maten) och behöver mer mat kanske vi går över till riktig mat. Men det kommer när det kommer

Permalänk
Medlem

Jag vill då vänta tills jag verkligen kan försörja mitt barn på ett sätt som jag tycker barnet förtjänar, vissa områden täcker inte bara "kärlek". De är de enda kravet jag har på mig själv

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

lite offtopic, men det var en artikel i slitz tror jag hur man uppfostrar sina barn till små rambosoldater eller nåt liknade

just ja, vänta bara till ungarna fyller 13 och är på stan och horar runt

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)