Permalänk
Medlem

Bygga så strömsnålt som möjligt?

Mest en intressant tanke, men hur skulle jag med komponenter som är tillgängliga idag gå tillväga för å bygga en så strömsnål dator som möjligt?

Tänker på en dator som prestandamessigt skulle kunna fixa window xp och däri vanlig surfning och ordbehandling. Divx tittande med möjligtvis. Men självklar ej spel osv då det hamnar lite utanför "strömsnålt" kategorin.

Än så länge ligger tankarna på något itx kort från Via samt å boota någon linux distance från ett usb minne. Eller möjligtvis en SSD disk?

Har kikat runt lite på Via´s hemsida och hittar mest info om hur mycket själva cpu:n drar men inte ett helt fullt konfigurerat moderkort. (med minnen då) Någon som vet någon bra review lr liknande med den infon?

Vore kul å se hur mycket dom olika modellerna av Via´s kort drar jämfört med varandra.

För å styra till en strömsnål skärm till det hela skulle jag försökt mig på att montera isär en LCD-skärm å slita ur backlighten å ersätta med vita lysdioder. Tex frosta en plexiplatta bakom skärmytan och sedan några vita lysdioder som lyser upp den.

Någon som kan hjälpa till med lite info/tankar om ämnet?

Permalänk

Jag tycker du ska kolla in någon laptop-disk istället som lagring. http://www.silentpcreview.com/article630-page2.html Testet visar hur lite en sådan disk drar, ssd är inte i närheten prisvärd av vad dessa diskar är. De är knappt strömsnålare och mycket mycket dyrare per gigabyte.

Jag hade nog själv valt en AMD-prcoessor med ettt TDP-värde på 35Watt och sen ett m-atx till det. Mer prestanda och om det inte är strömsnålt nog så kan man undervolta processorn. Linux i alla ära, men varför? En tinyxp-instalation tar inte många mb minne och inte mycket plats heller. Då behöver man aldrig fundera på om det finna drivrutiner osv osv.

Typ något sånt här:

Prolle, 45W absolut max, det kommer du aldrig få ut från den, dock vet jag inte vad den idlar men kanske hälften.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224038

Hårddisk, få platter borde vara lättare för motorn att dra runt så här kommer en prisvärd sådan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160096

Moderkortet, m-atx som sagt. Från Asus, bara bra erfarenheter av dem, dock lite seg hemsida. DVI-ut var det enda kriteriet jag satt när jag hittade detta(finns runt 25 st på prisjakt med dvi-ut) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215437

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Re: Bygga så strömsnålt som möjligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez

Vore kul å se hur mycket dom olika modellerna av Via´s kort drar jämfört med varandra.

http://www.epiacenter.com/powersim/powersim_v2/epiasimulator_...

Ta en nypa salt dock vad gäller (åtminstonde) diskströmförbrukning.

Permalänk
Medlem

den sidan stämmer mycket bra jämfört med mina egna tester - ett litet klipp från min sammanfattning:

The EPC shows me that the PSU drains 13W when server is turned off and was up to 29W during startup. When the server was up and running the load was a mere 22W. The result 22-13 = 9W (almost exact as i calculated earlier)

(EPC = electronic power calculator)

Detta är med ett VIA Epia5000 och ett CFminneskort samt 512Mb minne(2*256Mb)

så visst kan man bygga strömsnålt...

Men den klarar inte XP - däremot kör jag DSL och andra Linux-distar på dessa maskiner utan större problem

Jag har även kört Win2000server och Ubuntu (inte lika kul)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Prova att nlite:a xp så går den på Via också.
Körde ett 600 Mhz via system mot min satelitbox i ett år ungefär. Den hadde just en duktigt strippad xp och flöt hyffsat.
Förvisso gick den snabbare när jag använde den till pfsense senare men det är en annan historia

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Lite fel kommentar, men varför strömsnålt? Nyfiken

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Lite fel kommentar, men varför strömsnålt? Nyfiken

Inte av någon speciell anledning, bara kul att se vad som skulle dra minst ström och hur lågt man skulle kunna få en surfburk att dra. Mest som ett teoretiskt experiment.

djdiff Perfekt! Exakt vad jag letade efter, håller dock med om det där med nypa salt, men dom skriver juh att dom räknar på vad tillbehören skulle kunna dra som max! Synd att man inte kunde sätta typ "full load" på moderkorten.

lillpeparoni Hårddisken har du nog rätt om, kikade lite där å det handlade juh om 2-3watt. Men m-atx + standard prolle (även om det är en lågwattare) drar juh en hel del mer än ett Itx kort. Och undervolta e juh lurigt på matx kort, har dock sett att det finns en del nya matx med lite mer klockvänliga funktioner.

Sen pratar nästan alla om tinyxp, går det få det att loada i ramet? Känns som om det vore optimalt sånna fall, slipper man ha någon som helst disk igång förutom ett cf kort vid boot då. Kanske bara ett usb minne som "storagedisk" för dokument osv.
Man kan väll göra en virituell disk i ramet å sen föra över xp dit under load, fast känns som att det krävs en hel del ram då även ifall man kör tiny verisionen. Och ram drar juh ström det med, slår det ändå en laptop hdd tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Prova att nlite:a xp så går den på Via också.

ja alltså - det går - men är ungefär lika kul som att rensa i rabatten efter ogräs...

2000 var en betydligt trevligare upplevelse...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Inte av någon speciell anledning, bara kul att se vad som skulle dra minst ström och hur lågt man skulle kunna få en surfburk att dra. Mest som ett teoretiskt experiment.

okej Tack för svaret!!

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem

Att köpa en laptop är en tråkig lösning som funkar.
Min drar 25W med skärm när den går på batteri. Det med en 2 GHz core 2 duo..
Ta en slöare processor och undervolta, mindre minne, inget WLAN samt en SSD-disk den så blir det ännu mindre.

Permalänk

VIA Epia känns ganska givet. Har ett sådant själv och är mycket nöjd.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

En vanlig processor och sänk hastigheten och spänningen på den? Kan funka bättre än man tror.

När CnQ klockar ner min dualcore Opteron till 1GHz så går det nästan att kyla den passivt med orginalkylaren. Dessutom så går det att dra ner spänningen från 1.1V till ungefär 0.85V när den går i 1GHz. Och då är det ändå inte någon low power modell. Skulle tro att den prestera bättre än en Via åxå i de hastigheterna, men däremot drar den antagligen fortfarande mer ström. Min poäng är i alla fall att det *går* att få en vanlig CPU snål åxå.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Bump!

Jag har tänkt länge på att bygga en strömsnål server. Jag vill ha en snygg låda, inte allt för stor, men det viktigaste är ändå att den är tyst och tar lite ström. Men jag inser det är svårt om man t.ex har 3... 4 hårddiskar. Men dom somnar ju rätt fort när det inte är ngn aktivitet. Så det ultimata hade ju varit att ha en SSD-disk till os/boot. Hade nog valt XP eller kanske Win2000 - tänkte ändå bara ha den som NAS/FTP/Torrent.

Pinsamt att nämna de, men shuttle har ju rätt nice burkar som tydligen inte tar allt för mkt ström. Tyvärr kan de oftast bara ta 2 diskar :/

Men en Intel 45nm processor tar faktiskt heller inte mkt ström "när det sover".

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera färdiga alternativ, tex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=282337
http://www.zonbu.com/device/mini.htm

Det finns fler alternativ bland annat som används i indusrier.

Men min åsikt är att det är onödigt och dumt att köpa något sånt system, jag skulle ha köpt en billigt dualcore amd, samt ett 780G moderkort. ett sånt system ligger på ca 40W idle och 70W load. Har du ett PICOPSU som nätagg så har du ett väldigt energi effektivt system som dessutom klarar av allt en modern PC skulle behöva. Sen visst du kan få en PC som drar 5W men varför?

En PC som drar 70W konstant, är på 24 timmar om dagen, 365 dagar om året kostar dig ca 300 SEK i elkostnad för ett helt år.
En PC som drar 10W konstant under samma förhållanden som ovan kommer att kosta dig ca 40 SEK, spelar det någon roll? Jag menar för dem där extra 260 SEK om året så får du ju en PC som klara av allt, sen får du ju tänka på att någon gång så ska du rar'a upp en fil eller annat mer CPU krävande, redigera bilder mm.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Tänkte mest på batteridrift / ups-backup, möjlighet till helt passiv drift osv... Visst elkostnader finns juh dom med men dom känns inte så viktiga som sagt!

Permalänk
Medlem

Dem system som jag nämnde går att köra helt passivt. Vad gäller batteridrift så är det svårare, dock så beror det på lite gran, finns bilbatterier som kan ge ifrån sig en betydande mängd ström. Men glöm inte bort att kolla på moderkort som tar CPU'er för bärbara datorer, dessa kommer att dra mindre ström men också vara kraftfullare.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

POMAH,

Jovisst finns möjligheten. 100kr dit eller hit på ett år är skitsamma när de gäller datorer. Men ja undrar mest om det är ngn här som har en nice strömsnål server?

Är himla sugen på HP's homeserver kolla här: http://www.winsupersite.com/images/reviews/winhec2007_ms_01.j...

Den är ju så snygg och tar fyra diskar. Och relativt strömsnål sålänge inte diskarna varvar. Men den verkar lite "svag" för att köra torrent/ftp/nas

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Varför inte intels superbilliga alternativ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260286

bör nog inte dra allt för mycket ström

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trIIger
Varför inte intels superbilliga alternativ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260286

bör nog inte dra allt för mycket ström

För svagt. Läste jag 1,2ghz?
Men billig!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

För svag som server?
Den räcker mer än väl som hemmaserver om du inte har en väldigt stor familj. FTP/NAS tar nästan ingenting om man gör det rätt utan där är det diskcontrollern som går i backen. Torrent kan dra en del om man har en snabb lina men då får man väl välja

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

När det ändå talas om strömsnålt och undervoltning, hur mkt tror ni det går att nedklocka och undervolta en sempron le-1150 på 2Ghz?
Kan jag köra med stockkylaren utan fläkt om jag lyckas nedklocka den tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Jag kör en HTPC som inte har några fläktar (för ljudets skull) och inte någon hårddisk (ljud och ström samt värme), tänkte mäta den för att se vad man landar på.
Via 1.2GHz fläktlöst moderkort, litet itx-nätagg som inte har någon fläkt, bara en större fläns.
Som disk kör jag ett compact-flash minne på 8gb som kopplas rakt på en IDE-kabel (behöver faktiskt inte ens ström..).
Ett passivt kylt nvidia-kort på 128mb klarar biffen, kör DVDer från ISO's över nätverket och dvd-skivor på den, funkar bra.

Så, via-kort och usb/flash minne för hårddisk, samt inte ett vanligt skräp-300W aggregat utan ett av dom mindre itx-anpassade aggregaten som inte levererar så mycket kräm, är vad du bör leta efter.
Ofta räcker det med stora ordentliga flänsar, ev. kan du ju sätta en riktigt stor fläkt som snurrar långsamt över hela bygget?
DVS strömsnålt och tyst.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Folk har som påpekat watt hysteri.

Burken i min signatur går på ett ef165 nätagg som bara ska kunna ge 120Watt på pappret. Tror att det ger något mer men ändå.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Folk har som påpekat watt hysteri.

Burken i min signatur går på ett ef165 nätagg som bara ska kunna ge 120Watt på pappret. Tror att det ger något mer men ändå.

Jävla hysteri kring watt... precis som watten på högtalare på 90-talet, folk verkar dock fortfarande tro att ju mer watt ju bättre/högre ljud.

Men men...
Din core2duo drar iaf 90w vid full load och med diskar, gfx-kort och annat får inte din 120wattare jobba rätt hårt då?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

snåla med strömen

det viktigaste med en ström snål pc är nättagrigatet som transformerar om späningen till.

+12v
+5v
+3,5v
+5vsb
-12v
-5v

ut efekten ska vara veldit låg så som ett hamalt nätagregat ca 90w
helst med en riktig tryk knapp som bryter både fass och nolla.
så borde el mättarn snura lång samt.

Permalänk
Medlem

Re: snåla med strömen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tery931
det viktigaste med en ström snål pc är nättagrigatet som transformerar om späningen till.

+12v
+5v
+3,5v
+5vsb
-12v
-5v

ut efekten ska vara veldit låg så som ett hamalt nätagregat ca 90w
helst med en riktig tryk knapp som bryter både fass och nolla.
så borde el mättarn snura lång samt.

Uteffekten spelar ingen roll då datorn drar så mycket den behöver oavsett om nätagget är på 90W eller 900W, det enda som skiljer nätaggen åt då är olika effektivitet vid den belastningen.
Det du säger om gamla nätagg och är också fel då dessa har betydligt sämre effektivitet än nyare, knappast mycket bättre än 50%. Om datorn drar 40W dras 80W från vägguttaget vid den effektivitet, och det tycker du är bra?

Att man bryter faserna med brytare har ingen betydelse i drift, varför det nu skulle ha det...

Sen ska det vara 3.3V och inte 3.5V och -5V används inte längre på nyare nätagg.

Permalänk
Medlem

C2D ska ligga på ca 65W så det det finns lite marginaler. Sen 2.5" disk istället för 3.5" och laptopdvd. Spar lite mera

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag vill bara göra reklam för min HTPC.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Kör på en Pentium-M 1.3 ghz oh det funkar utmärkt. sedan att MCE har sina brister kan man inte lasta hårdvaran för.

Den sköter även om mitt styrsystem för värmen i huset.

Har även kopplat den till en något överdimensionerad UPS och den har en batteritid på 48h. Då driver UPSen även antennförstärkare och lite sånt för att kunna spela in även om strömmen går.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Om man i dagsläget planerar att bygga en strömsnål dator så ska man väl så klart bygga den kring den kommande Atom processorn från intel.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Jag kör en HTPC som inte har några fläktar (för ljudets skull) och inte någon hårddisk (ljud och ström samt värme), tänkte mäta den för att se vad man landar på.
Via 1.2GHz fläktlöst moderkort, litet itx-nätagg som inte har någon fläkt, bara en större fläns.
Som disk kör jag ett compact-flash minne på 8gb som kopplas rakt på en IDE-kabel (behöver faktiskt inte ens ström..).
Ett passivt kylt nvidia-kort på 128mb klarar biffen, kör DVDer från ISO's över nätverket och dvd-skivor på den, funkar bra.

Så, via-kort och usb/flash minne för hårddisk, samt inte ett vanligt skräp-300W aggregat utan ett av dom mindre itx-anpassade aggregaten som inte levererar så mycket kräm, är vad du bör leta efter.
Ofta räcker det med stora ordentliga flänsar, ev. kan du ju sätta en riktigt stor fläkt som snurrar långsamt över hela bygget?
DVS strömsnålt och tyst.

Hej!

Vad kör du för OS. Skriver du inte sönder CF-kortet?

Visa signatur

Nja.