Permalänk
Hedersmedlem

Ja för P45 har bara en PCI-E 2.0 slot som kör med full fart eller två som går i 2 x 8 PCI-E 2.0.

Asus P5E3 är ett billig X38 kort.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340950

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

asus maximus extreme är väldigt bra, har arbetat med det och kan varmt rekommendera!

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Hedersmedlem

2600kr är maximalt extreme dock.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
ja då är det ingen större skillnad mellan

ASUS P5B-Deluxe och ASUS P5K Premium ja annat än 965 P35 samt högre bus hastighet

men dessa små skillnader är inte lönt att byta för?

u dra vilka 5 kort från asus som har 2st 16x pci-E portar är det bara de nya P45 korten?

P45 korten kör med två stycken x8 pcie-portar när man kör crossfire. För två stycken x16 portar får man gå upp till X38 eller X48.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Angående kylningen så änvänds ju fläkten när den behövs och kör inte på 100% som vissa andra. Att den Idlar på 80C och har load på 90C gör ju inget då GPUn klarar en hel del mer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt 4850 kan väl kolla era temp i idel och under load.
Så får vi andra det svart på vit.

Permalänk

jo såg bla att Gigabyte hade ett X38 med 2st 16x PCI-E som körs i 16x

på komplett för 1545:-

men det dröjer nog innan jag kan köpa ett till 4850 eller 4870 så än så länge får ett duga

ska jag vänta med att beställa ett ACCELERO tills ja sett hur origina kylning funkar i idel/load?

ja undrar 1st 4850 mot 1st 8800Ultra är vällika i prestanda?

så äre nån vits att gå från Ultra till 4850? eller ska man vänta på 4870X2

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Lär dig att formulera dig ordentligt istället, du börjar med att ställa bland den dummaste frågan jag sett. Klart som fan att du kan spela med orginalfläkten, tror du att dom utvecklat kortet för surfbruk endast? Ungefär som att köpa en bil och fråga om det går att åka i rondell med den.

Men nu när du plötsligt säger vad du verkligen frågar så anklagar du även alla för att inte förstå frågan när den endast från början var "Går det att spela med orginalfläkten?"...

Redan från första meningen nämnde jag att jag pratade om ljudnivån. Läs igen! Är det för otydligt kan jag skriva det några gånger till bara för dig så du förstår. Säg bara till så skickar jag det över PM så att jag slipper spamma forumet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Redan från första meningen nämnde jag att jag pratade om ljudnivån. Läs igen! Är det för otydligt kan jag skriva det några gånger till bara för dig så du förstår. Säg bara till så skickar jag det över PM så att jag slipper spamma forumet.

lol

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Så med andra ord så måste ta bort stock kylaren, bryta sin garanti på kortet, köpa en ny kylare och fästa den för att få kortet att gå i hälsosamma temperaturer?

Hade hoppats på HD4850! Aja, blir väl att köpa ett 9800GTX då jag inte vill riskera att bryta min garanti.

Permalänk
Medlem

Meh, varför hålla på och byta kylare ?!
Kortet är tyst, det överhettas inte så varför bry sig om temperaturen överhuvudtaget så länge man inte ska överklocka deT ?!

Själv ska jag köpa 4870 men skulle inte tveka en sekund på 4850 för kylningens skull

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa

så äre nån vits att gå från Ultra till 4850? eller ska man vänta på 4870X2

Det är väl frågan det. 8800-kortet lär vara bättre i en del spel och sämre i andra, så läs några recensioner. Om 4850 är bättre i dina favoritspel ser jag ingen anledning att inte byta.

Permalänk
Medlem

ATi har kanske gjort det medvetet med temperaturerna så att det inte ska gå att klocka kortet i och med att det har en enorm potential för att då skulle det hamna för när 4870?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
ATi har kanske gjort det medvetet med temperaturerna så att det inte ska gå att klocka kortet i och med att det har en enorm potential för att då skulle det hamna för när 4870?

Kan kanske vara så, jag hoppas på det och att ryktena om att 900mhz skulle vara möjligt med luftkylning. Sitter nämligen och väntar på ett 4850, q6600, 4gb ram, Asus P5Q Deluxe, Corsair HX 620w, P182, WD SE16 640gb och en Xigmatek HDT1283 som jag beställde igår, det borde nog göra liiiite skillnad mot datorn i sign

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Medlem

Vad ni ojjar er om temperaturen.
Ska man inte överklocka mycket så klarar stock kylaren det galant ska ni se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Vad ni ojjar er om temperaturen.
Ska man inte överklocka mycket så klarar stock kylaren det galant ska ni se.

Men nu är vi ju på SweCLOCKERS och du ska nog se att över 50% som är här vill pressa sitt 48XX kort.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesswolf
jag hoppas på det och att ryktena om att 900mhz skulle vara möjligt med luftkylning.

900 MHz på luft? Jag är skeptisk. Inte utan en liten voltmodd i alla fall. RV770 är fortfarande 55nm, precis som RV670, och chippet är större/varmare. Det är väl nästan en miljard transistorer i RV770? Mot 666 mille i lilleputten RV670.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
Men nu är vi ju på SweCLOCKERS och du ska nog se att över 50% som är här vill pressa sitt 48XX kort.

Jo men trådskaparen fråga om det gick att spela med stockkylaren eller om man va tvungen att byta.

Permalänk
Medlem

Visst men jag är en som ojjar ;), så jag byter. Får kortet om några dagar så jag berättar hur det kommer att bli, temperaturer mm.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
ATi har kanske gjort det medvetet med temperaturerna så att det inte ska gå att klocka kortet i och med att det har en enorm potential för att då skulle det hamna för när 4870?

Det är lite roligt att följa den här diskussionen. När samma sak görs på Nvidia-kort (dvs man hystar på en något klen kylare som ger bra ljudnivå vid låga varv, men höga temperaturer i last, om inte fläkten varvas upp så att den börjar leva om), så gnälls det över de höga temperaturerna, alt. den höga ljudnivån i load (om fläkten rampas upp).
Det är bara att kolla 8800GT-trådarna, när det kortet kom.
Exakt samma "problem", något klen originalkylare.
Då nämndes nog den mest troliga förklaringen, att en kraftigare kylfläns är dyrare att göra och priset blir då högre.
Jag skulle tro att det är samma sak som gäller nu.
Hehe...rolig spekulation...kortet skulle klocka för bra annars..lol.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

asus har redan släppt en 4850 med 1gig minne och en annan dual slot kylare för er som inte orkar byta kylare

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merkill
asus har redan släppt en 4850 med 1gig minne och en annan dual slot kylare för er som inte orkar byta kylare

länka !

Permalänk
Medlem
Permalänk

80 grader verkar vara rent skitsnack.... kolla bara länken här

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=191096

49-55 grader i Idle

49-62 grader i Idle när det är överklockat.

Svårt att tro att ett kort kan gå upp från 62 grader till 80 även i load.....

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Svårt att tro att ett kort kan gå upp från 62 grader till 80 även i load.....

Om den ligger på 62 grader i vila har man förmodligen tur om den bara går till 80 vid belastning. 18 grader är ingenting, se efter hur ditt eget kort beter sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill
Så med andra ord så måste ta bort stock kylaren, bryta sin garanti på kortet, köpa en ny kylare och fästa den för att få kortet att gå i hälsosamma temperaturer?

Hade hoppats på HD4850! Aja, blir väl att köpa ett 9800GTX då jag inte vill riskera att bryta min garanti.

Grejen är den att värmen inte spelar någon roll. AMD har valt att köra fläkten lågt med lite högre värme, på så vis får de tysta kort. Det är gott om felmarginal. GPUer klarar långt över 100 grader utan någon som helst skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Skaffa en Accelero S1, bättre kylare ågr ej få tag på. Kyler den ej tillräckligt köp en tyst 120mm fläkt, (typ nexus) undervolta den och fäst den med buntband så har du bästa kylningen pengar kan köpa just nu

Rättelse; tror nog att min combo är något vassare.

Tog en VF1000, demonterade originalfläkten, och buntbandade fast en 120mm därpå

Mitt 8800GT som originalklock ligger på 600MHz på kärnan, körs nu i 750MHz, med en loadtemp på 41 grader xD Idle - 35 grader.

Permalänk
Medlem

fyfan

Kanske blir ett 1gigs 4850 då

Eller hhähäää.. 1gig 4870

Låter skoj med kylaren också... kommer det bli dyrt !?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Det är väl frågan det. 8800-kortet lär vara bättre i en del spel och sämre i andra, så läs några recensioner. Om 4850 är bättre i dina favoritspel ser jag ingen anledning att inte byta.

kollade på en recension på powercolors HD4850

vista dx9 slog jag deras test med en eller 2fps det roliga är att de körde med klockat E8400@4ghz min e6600 är stock

så i crysis verkar 4850/8800Ultra vara jämna

men sedan vet man ju inte när G80 inte räcker till längre där kan HD4850 hålla lite längre

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Rättelse; tror nog att min combo är något vassare.

Tog en VF1000, demonterade originalfläkten, och buntbandade fast en 120mm därpå

Mitt 8800GT som originalklock ligger på 600MHz på kärnan, körs nu i 750MHz, med en loadtemp på 41 grader xD Idle - 35 grader.

S1:an är fortfarande betydligt billigare för samma prestanda, plus att man inte behöver bygga om den för att få bra resultat!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]