Permalänk
Medlem

SKIT Minnen! Skit butik!

Man blir bara så jäkla trött på alla dessa jäkla minnen! 200 olika moderkort och ännu fler minnen skall passa ihop från olika tillverkare. Dömt att misslyckas och jag är ett levande bevis. Jag må kanske inte vara en riktig datanörd. Men hifi fantantast. Så jag frågar mig fram här på forumet och av stället där de säljer prylar för att slippa massa tjafs.. och vad får jag för det...vaaaad får jag för det. NADA!
Jo nog fan skall det strula. Är less och arg och andra natten i rad sitter jag här och trixar och fixar i bios.

Nu till saken. Jag har köpt ett ASUS MAXIMUS FORMULA. Rätt okey enligt många och så har jag köpt CORSAIR DOMINATOR 8500 2x2 Gb. SKULLE FUNKA enligt stället jag köpte dem av och faktiskt enlig några på olika forum. MEN i så helv*te heller! Hur jag än gör får jag inte igång datorn med dem. Men mina gamla corsair XMS 6400 2x1 funkar så jäkla fint.

Jag har allt på auto i bioset. Har ändrat spänningen från 1.8V till 2.1V Ställt dem i olika hastighter. allt från 530 till 1066 MHz. Ja sen kan jag inte så mkt mer om dessa timings osv. Men det är väl för i helskotta inte meningen att man skall vara raketforskare för att få ett par minnen att fungera? ELLER? Har aldrig varit problem tidigare när jag haft olika minnen på olika brädor. Men det blir fanken bara värre och värre

Så min fråga

Finns det någon vänlig själv som har exakt samma saker som jag eller kanske minnerna som vet vad man skall ställa in.

jo just det det funkar inte med en sticka heller och de sitter i rätt slottar.

Jag har en "gammal" Intel C2D 6400 CPU åxå.

Snälla hjälp.

Permalänk
Medlem

Hur långt kommer du i bios post?
Satte ihop en maskin igår och hade samma problem med ett EVGA 750i FTW mobo som jag skulle använda Cruical Ballistixs PC-8000 minnen till. Den stannade i bios post att den den hade detekterat minnet.
Provade med gamla corsair XMS 6400 och det funkade fint, I med Ballistixs minnena igen och samma sak igen hängning på memory detekt.
Det visade sig sedan att jag inte fått ner Ballsitix minnena ordentligt i socklarna troligtvis pga av större kylflänsar.

Permalänk
Medlem

Sätt allting på auto/SPD i bios (återställ bios kanske? se "Clear CMOS" i moderkortets manual)
spara, stäng av.
plocka ur det andra minnet.
starta, se om det funkar.

Sen stäng av, byt ut första minnet mot andra minnet.
starta, se om det funkar.

Då vet du om det funkar med bara ett minne i, och om båda minnena fungerar var för sej. Om det är så, så kanske du satt minnena i fel slots? Se Dual Channel Configuration i moderkortets manual. Annars kan det krävas en bios uppdatering kanske?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios som MartinuZ säger, brukar lösa många kompabilitetsproblem.
Prova också att sätta minnena i de andra två socklarna istället för de du nu testar med.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Och det sista du skulle kunna göra är att byta dina minnen, om det nu är så att de är defekta. Sådant kan hända, men man har rätt till nya då.

Permalänk
Medlem

Även jag tror du råkat ut för defekta minnen. Jag fick också en uppsättning, bara att skicka tillbax.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

kan vara kassa minnen
vill du verkligen slippa strul med minnen etc så läs QVL listan för moderkortet och/eller minnena, kan spara mycket tid

en liten flukt i QVL listorna hos asus o corsair ger infon att minnena och moderkortet inte är verifierade att funka ihop

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Hade också problem på mitt nya Maximus II Formula med exakt likadana minnen (4x2Gb). Uppdaterade BIOS och sedan gick det bra. Prova och se om det funkar.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Nyligen hade jag liknande problem och orsaken var defekta minnen och efter ett byte fungerade det hur bra som helst.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

ja hade samma problem å de berode på defekta minnen

Visa signatur

Intel i5 4.0GHz // ASUS P7P55D // Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 // Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX // MacBook Pro 13 tum 2.26GHz 8 GB Minne INTEL X25-M 80GB SSD

Permalänk
Medlem

Hmm...

Det kanske är så att det är defekta minnen. Måste nog skicka tillbaka dem efter helgen

Permalänk

Läs här innan du dundrar in senaste bios på mobot.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=179580

En del rev. är sisådär!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Samma här, RMA för mina Corsair minnen.. deras PC8500 minnen verkar ha MÅNGA fab fel..

Yep, har skickat tillbaka mina med, får se om jag har mer tur nästa gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Läs här innan du dundrar in senaste bios på mobot.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=179580

En del rev. är sisådär!

Intressant läsning men jag tröttnade efter 243 sidor

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Intressant läsning men jag tröttnade efter 243 sidor

Men hur skall du då kunna lära dig någonting?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Men hur skall du då kunna lära dig någonting?

He he, jag har så jäkla dåligt tålamod så det blir svårt

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

Köp likadana minnen som jag då! 2*2GB G.Skill pc-8500

http://www.memoryc.com/

Permalänk
Avstängd

jag har ett asus p5q-e p45 likadana minnen, 1 minne funkar alla minnen funkar ensamma exakt som han här uppe säger, sen funkar mina gamla corsair 800mhz minnen också
men så man ska prova uppdatera bios?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Hedersmedlem

Hade du tittat på asus sida: http://www.asus.com/999/download/products/1850/1850_10.pdf
så ser du att de enda dominator som är godkända är 1GB-varianten (vilket jag därför köpte, 4x1GB) och har inte haft några som helst problem. Även 4st 1GB är godkända för 1066MHz.

Edit: Kan ju tillägga att jag aldrig haft några minnesproblem när jag följt tillverkarnas listor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hade du tittat på asus sida: http://www.asus.com/999/download/products/1850/1850_10.pdf
så ser du att de enda dominator som är godkända är 1GB-varianten (vilket jag därför köpte, 4x1GB) och har inte haft några som helst problem. Även 4st 1GB är godkända för 1066MHz.

Edit: Kan ju tillägga att jag aldrig haft några minnesproblem när jag följt tillverkarnas listor.

men seriöst då gav komplett fel information till mig-.- dom sa att allt jag köpte var kompatible med varandra...

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

ja komplett

sa det till mig åxå. Sen när jag ringde dit sade det att dessa minnen ärklockar minnen så det skall tydligen vara svårt att få de att funka. Och jag som trodde att man skulle få dem att funka i standard värden och att själva klockningen kan vara knepigt dvs att få det stabild. Men fanskapet funkar ju inte ens i 533MHz

OCH!
Skall man förlja de m,innen som står i ASUS manualen då kan man ju knapp köpa några minnen. TROR inte att många vendors list har med 2x2 Dominator i sin lista. Inte ens min gamla ASUS P5W DH hade mina XMS corsair med men nog fanken funkade dem.

Jag tor att de är trasiga helt enkelt för en killa har samma minnen och samma bräda som jag och han får det att funka!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcaz
sa det till mig åxå. Sen när jag ringde dit sade det att dessa minnen ärklockar minnen så det skall tydligen vara svårt att få de att funka. Och jag som trodde att man skulle få dem att funka i standard värden och att själva klockningen kan vara knepigt dvs att få det stabild. Men fanskapet funkar ju inte ens i 533MHz

OCH!
Skall man förlja de m,innen som står i ASUS manualen då kan man ju knapp köpa några minnen. TROR inte att många vendors list har med 2x2 Dominator i sin lista. Inte ens min gamla ASUS P5W DH hade mina XMS corsair med men nog fanken funkade dem.

Jag tor att de är trasiga helt enkelt för en killa har samma minnen och samma bräda som jag och han får det att funka!

får han det att funka i dual channel eller singel channel?
för jag får 1 minne att funka bara

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
får han det att funka i dual channel eller singel channel?
för jag får 1 minne att funka bara

i dual

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcaz
i dual

wtf om jag får det att funka kommer jag bli glad^^ men vad för moderkort har du?

nvm såg nu vilket duhar ett asus men det lär vell inte vara olika då vell:S menar det står att mitt ska klara 1066mhz minnen sen står det i bruksen att den ska kunna ta 2gb 1066mhz stickor

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
wtf om jag får det att funka kommer jag bli glad^^ men vad för moderkort har du?

ASUS Maximus Formula

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcaz
ASUS Maximus Formula

ok köpte ett sämre moderkort dock ett asus p5q-e p45 men det ska funka, men imorgon eller idag då så ska en vän komma över och försöka få giång för minnena funkar men inte tillsammans, hur är det med dig?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis samma minnen som dig (Corsair Dominator, 2x2GB PC8500) från komplett för tre dagar sedan
(10 Juli)!!!!

Dem sitter på ett Asus P5Q Deluxe och gissa vad ....Alldeles rätt, JAG HAR OCKSÅ PROBLEM MED J**vla FU**ING skit minnen!!

Jag satte dit dem två och startade ... allt funkade fint fint. BIOS visar att jag har bara 3GB men det fixade jag sen!! Jag körde Vista 32bit. laddade ner patchen som fixar 4GB i Vista och allt funkade.
Jag körde med dem kanske en dag. Sen la datorn av helt o hållet.
Datorn startar, fläktar sätts igång, minnen blir varma men ingen bild i monitor :S??? (Ja, säg det direkt) ... se över Grafikkortet (HD4870) men där var det inget fel. Och j*vla satan, jag felsökte alla komponenter och satte dit alltihopa typ fyra gånger (bara det tog 3timmar). Det sista var att jag råkade test köra bara med ett minne i taget o då fick jag en bild till monitor. Jag drog ut minne Nr1 som funkar och testade med minne Nr2, då kom ingen bild och hårddiskarna kommer inte in i det stadiet att dem bootar OS. Tog fram en annan dator ... testade minne Nr1, det fungerar men Nr2 funkar icke. Jag har varken klockat elr lekt i bios ... bara suttit dit komponenterna och startat dumbruken.

- Är det någon som råkat ut för detta? Vad var det som sket sig hos dig?
- Är det verkligen ena minnet som är trasigt? men det blir varmt ialafall!!
- Ska jag beställa samma minnen? vad har ni förslag annars på minnen?

På måndag ringer jag till komplett och returnerar minnena!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soufianb
Jag köpte precis samma minnen som dig (Corsair Dominator, 2x2GB PC8500) från komplett för tre dagar sedan(10 Juli)!!!!

Dem sitter på ett Asus P5Q Deluxe och gissa vad ....Alldeles rätt, JAG HAR OCKSÅ PROBLEM MED J**vla FU**ING skit minnen!!

Jag satte dit dem två och startade ... allt funkade fint fint. BIOS visar att jag har bara 3GB men det fixade jag sen!! Jag körde Vista 32bit. laddade ner patchen som fixar 4GB i Vista och allt funkade.
Jag körde med dem kanske en dag. Sen la datorn av helt o hållet.
Datorn startar, fläktar sätts igång, minnen blir varma men ingen bild i monitor :S??? (Ja, säg det direkt) ... se över Grafikkortet (HD4870) men där var det inget fel. Och j*vla satan, jag felsökte alla komponenter och satte dit alltihopa typ fyra gånger (bara det tog 3timmar). Det sista var att jag råkade testa köra bara med ett minne i satt o då fick jag en bild till monitor. Jag drog ut minne Nr1 som funkar och testade med minne Nr2, då kom ingen bild och hårddiskarna kommer inte in i det stadiet att dem bootar OS. Tog fram en annan dator ... testade minne Nr1, det fungerar men Nr2 funkar icke. Jag har varken klockat elr lekt i bios ... bara suttit dit komponenterna och startade.

- Är det någon som råkat ut för detta? Vad var det som sket sig hos dig?
- Är det verkligen ena minnet som är trasigt? men det blir varmt ialafall!!
- Ska jag beställa samma minnen? vad har ni förslag annars på minnen?

På måndag ringer jag till komplett och returnerar minnena!!!

har du provat minnet nummer 2 i port 1? för båda mina minnen funkar ensamma men inte tillsammans då får jag ingen jävla fitt bild! skit minnen -.- hatar komplett nu! aldrig mer köpa hos dom

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
har du provat minnet nummer 2 i port 1? för båda mina minnen funkar ensamma men inte tillsammans då får jag ingen jävla fitt bild! skit minnen -.- hatar komplett nu! aldrig mer köpa hos dom

Jag har testat alla kanaler ... INGET FUNKAR

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soufianb
Jag har testat alla kanaler ... INGET FUNKAR

mina minnen funkar aldrig tillsammans fast jag kan köra 1 minne, det spelar ingen roll vilken jag kör med båda funkar ensamma men inte tillsammans, sen funkar mina corsair 800mhz hur bra som ehlst men inte dom här fitt minnena -.- just nu hänger min minnes fläkt på bordet xD har inte orkat satt dit den igen

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]