Kan jag slå ihop två IDE-diskar till en?

Permalänk

Kan jag slå ihop två IDE-diskar till en?

Är det möjligt att på något sätt få två separata IDE-diskar att sitta ihop rent lagringsmässigt. Dvs om jag har två diskar på 20 GB var att få datorn att "tro" att jag har en 40 GB?

Skummade igenom FAQ men vet inte riktigt vad det jag är ute efter kallas, om det ens är praktiskt möjligt

OBS jag kör Windows Vista

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

JBOD är det du är ute efter.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
JBOD är det du är ute efter.

Läste runt lite snabbt och vad jag förstår krävs det då någon typ av kontrollenhet (hårdvara?), går det att lösa detta mjukvarumässigt?

Permalänk
Medlem

Var uppmärksam på att moderkort med integrerad RAID-controller så kallas ibland, felaktigt, "single disk-läget" för jbod..

Du kan göra det med antingen hård eller mjukvara..
I Windows kallas det för "spanned volume" (jag är inte helt säker på om XP klarar det, men server 2003 och senare klarar det fint).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Spanned eller Striped volume...funkar i W2000 och senare.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Vila i frid

Enkla fusk-sättet är att mounta ena disken i ett av den andra diskens bibliotek.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Var uppmärksam på att moderkort med integrerad RAID-controller så kallas ibland, felaktigt, "single disk-läget" för jbod..

Du kan göra det med antingen hård eller mjukvara..
I Windows kallas det för "spanned volume" (jag är inte helt säker på om XP klarar det, men server 2003 och senare klarar det fint).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Spanned eller Striped volume...funkar i W2000 och senare.

Tack för alla svar!

Jag har kollat runt lite och även gått in i diskhanteraren i Vista men lyckas inte få till det.
Några följdfrågor jag har bara för att se om jag är inne på rätt spår:
- Måste diskarna vara lika stora, samma märke, samma rpm osv?
- Måste diskarna sitta som master och slav på samma IDE-port?

I nuläget uppfyller jag ingen av ovanstående.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Enkla fusk-sättet är att mounta ena disken i ett av den andra diskens bibliotek.

Förklara gärna lite mer ingående hur jag ska gå till väga om du har möjlighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Tack för alla svar!

Jag har kollat runt lite och även gått in i diskhanteraren i Vista men lyckas inte få till det.
Några följdfrågor jag har bara för att se om jag är inne på rätt spår:
- Måste diskarna vara lika stora, samma märke, samma rpm osv?
- Måste diskarna sitta som master och slav på samma IDE-port?

I nuläget uppfyller jag ingen av ovanstående.

Förklara gärna lite mer ingående hur jag ska gå till väga om du har möjlighet.

I diskhanteraren kan du ange var diskar som monteras, t ex C:, D:, E: osv, men du kan även välja en mapp (t ex att C: är en partition på 10GB och C:\Spel är en separat partition på 40GB, osv).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Tack för alla svar!

Jag har kollat runt lite och även gått in i diskhanteraren i Vista men lyckas inte få till det.
Några följdfrågor jag har bara för att se om jag är inne på rätt spår:
- Måste diskarna vara lika stora, samma märke, samma rpm osv?
- Måste diskarna sitta som master och slav på samma IDE-port?

I nuläget uppfyller jag ingen av ovanstående.

Förklara gärna lite mer ingående hur jag ska gå till väga om du har möjlighet.

Vilket vista har du? Jag tror inte home basic eller home premium har dynamiska diskar (så var det för XP home).

Tänk på att JBOD likväl som RAID 0 inte har någon feltolerans. Med Jbod är det enklare att få tillbaka data med verktyg men ändå, försvinner en disk blir det problem. Och försvinner den som har filtabellen så blir det ju extra krisigt.

Om du monterar en disk i en tom mapp på den andra så kan endera disk dö utan att påverka den andra.

Tänk på att när man monterar en disk (egentligen: partition) i en annan så delas inte det fria utrymmet mellan dem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vilket vista har du? Jag tror inte home basic eller home premium har dynamiska diskar (så var det för XP home).

Tänk på att JBOD likväl som RAID 0 inte har någon feltolerans. Med Jbod är det enklare att få tillbaka data med verktyg men ändå, försvinner en disk blir det problem. Och försvinner den som har filtabellen så blir det ju extra krisigt.

Om du monterar en disk i en tom mapp på den andra så kan endera disk dö utan att påverka den andra.

Tänk på att när man monterar en disk (egentligen: partition) i en annan så delas inte det fria utrymmet mellan dem.

Vista Ultimate, på namnet låter det som att det borde innehålla en hel del men vad vet jag :).

Okej jag ska förklara lite kort vad mitt mål är så kanske ni kan hjälpa mig se vilken lösning som är bäst (om det nu går att göra i Vista Ultimate).
Det gäller tjejens dator och den är lite ihopplock av delar, hon har en disk på 9,5 GB och en annan på 4 GB, jag har installerat Vista på 9,5 GB men det är lite tajt med utrymme (konstigt va?) så min förhoppning var att få Vista att tro att det har ca 15 GB att jobba med.

Permalänk
Medlem

dude, hårddiskar från typ.. mitten på 90-talet är inte optimalt när man ska köra operativsystem från 2007. Köp en 80 eller 160GB hårddisk åt henne, snåljåp! :>

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
dude, hårddiskar från typ.. mitten på 90-talet är inte optimalt när man ska köra operativsystem från 2007. Köp en 80 eller 160GB hårddisk åt henne, snåljåp! :>

Ja men det vore ju den enkla vägen ut, nu handlar det om att lösa ett problem

Permalänk
Hedersmedlem

Inget fel med att ta den enkla vägen. Men förstår om det är så att du vill lära dig något.

Permalänk
Avstängd

Det där är ju en smart idee, men jag tror inte du får ut något av det, bara en grinig kärring som får sitta vi värdlens slöaste dator

Köp en ny 160...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Med en sådan liten hårdisk så borde du köra XP och även då är det trångt med alla tillfälliga saker eller köper ny så att du får plats med Vista eller vad hon nu föredrar.

Att sätta ihop de där två diskarna så att de blir 15GB totalt räcker inte långt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vista ultimate har dynamiska diskar. Gå in i enhetshanteraren och konvertera om till sådana om du vill.
Men jag minns inte om man kan ta en simple volume och göra spanned av den (för att slå ihop två diskar).

Men håller med panpo98 ovan. De där gamla diskarna är så slöa i överföringshastighet så datorn lär vara enormt seg. Gör henne lite glad och köp en mindre hårddisk ur senaste serien så blir det nog lite sprutt på datorn istället.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Sitter inte på vista nu, men ser förmodligen ut som xp:

1. Se till att du har de två delarna du vill slå ihop redo och inte allokerade.
2. Högerklicka ena och välja "ny volym".
3. Följ quiden.

Välj "Stäcker sig över flera diskar"...om du bara vill sätta ihop dem rakt av.
Välj "Stripe" om du vill dela alla filer mellan diskarna. Detta gör att delarna blir lika stora. Ex. om du har en 20GB och en 30GB, kommer den stripade volymen bli 40GB (2x20). Bäst är alltså att ha lika stora delar, om man inte vill förlora lite utrymme.
Stripe gör volymen snabbare, då båda diskarna läses samtidigt.

PS. Du måste inte göra detta med hela diskar, delar går bra. Du kan även använda valfritt antal diskar. Stripe (raid0) ger ökad prestanda för varje extra disk.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Sitter inte på vista nu, men ser förmodligen ut som xp:

1. Se till att du har de två delarna du vill slå ihop redo och inte allokerade.
2. Högerklicka ena och välja "ny volym".
3. Följ quiden.

Välj "Stäcker sig över flera diskar"...om du bara vill sätta ihop dem rakt av.
Välj "Stripe" om du vill dela alla filer mellan diskarna. Detta gör att delarna blir lika stora. Ex. om du har en 20GB och en 30GB, kommer den stripade volymen bli 40GB (2x20). Bäst är alltså att ha lika stora delar, om man inte vill förlora lite utrymme.
Stripe gör volymen snabbare, då båda diskarna läses samtidigt.

PS. Du måste inte göra detta med hela diskar, delar går bra. Du kan även använda valfritt antal diskar. Stripe (raid0) ger ökad prestanda för varje extra disk.

Tack, jag fick det att fungera nu!

Jag lovar att köpa en ny disk till henne inom kort