Nikon D80, Canon 40D eller ska man vänta?

Permalänk
Medlem

Nikon D80, Canon 40D eller ska man vänta?

Hejhej!
Sitter och klurar lite på vad jag ska köpa mig för kamera. Det jag har kommit fram till hittills är att det förmodligen står mellan Nikon D80 och Canon 40D. De verkar ha mycket roliga tillbehör samt att de ligger fruktansvärt bra i mina händer. Måste säga att pryltoken i mig föredrar hur 40D smattrar kontra Nikonen som slår lite tröttare. Vad jag inbillar mig när jag testar så är det en liten skillnad i bildkvalité egentligen(rätta mig om jag har fel). Har tidigare använt mig av både Nikon och Canon och tycker om båda märkena(Nikon D70/D50 samt eos 300D,350D).

Det jag helt enkelt vill ha råd och tips på är vad ni tycker jag ska skaffa och OM ni tycker jag ska skaffa någon av dessa modeller? De är ju båda lite till dagarna så det kanske är något nytt på gång? Har bland annat hört att canon ska ha någon release den 22a september?

Hur som haver ge mig tips och råd. Har ungefär 18500 Ex moms att blåsa på kamera, något objektiv, minneskort, filter och väska

Hur som helst så vill jag ha det ganska allround. Jag är egentligen en sån person som tycker om fasta objektiv men man kan inte låta bli att smälta för 18-200 och 70-300 objektiv heller om vi säger så

Jag vet att jag är pryltokig. Tack för att ni läser min lilla novell. jag hoppas ni kan hjälpa mig ta ett bra beslut

tack för mig så länge

/En hemmablind Mårthen.

Permalänk
Medlem

Hej,
Canon släpper en efterföljare till 5D. Den nya skulle heta 5D MKII enligt Canon-Sverige. Jag tror dock att den inte blir tillgänglig först vid årskiftet eller kanske efter, men detta är bara spekulationer.

Något annat kamerahus från Canon ryktas inget om. och det är ganska osannolikt att Canon har en annan surprise förutom 5D´n med tanke på att de har precis släppt 1000D.

För dina pengar kan du få en fin 40d med ett av de dyra L objektiven.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bashori
Hej,
Canon släpper en efterföljare till 5D. Den nya skulle heta 5D MKII enligt Canon-Sverige. Jag tror dock att den inte blir tillgänglig först vid årskiftet eller kanske efter, men detta är bara spekulationer.

Något annat kamerahus från Canon ryktas inget om. och det är ganska osannolikt att Canon har en annan surprise förutom 5D´n med tanke på att de har precis släppt 1000D.

För dina pengar kan du få en fin 40d med ett av de dyra L objektiven.

Lycka till

snackas även om 50D kolla fotosidan.se för mer info

Permalänk
Medlem

TJa, satsa på en 40d tycker jag, sedan köper du bra objektiv istället.

135mm 2.0, 70-200 f/4. etc...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
TJa, satsa på en 40d tycker jag, sedan köper du bra objektiv istället.

135mm 2.0, 70-200 f/4. etc...

jag köpte 70-200 f4L IS par månader sen kan bara säga att det är bästa jag haft httills har inte ångrat en sekund att jag köpte den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
jag köpte 70-200 f4L IS par månader sen kan bara säga att det är bästa jag haft httills har inte ångrat en sekund att jag köpte den

Ja det är bland de bättre objektiven som CAnon har:)

Jag kan åven rekommendera dig att känna lite på en SONY A700, en mycket trevlig kamera

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
snackas även om 50D kolla fotosidan.se för mer info

Jag som trodde att jag hade koll på allt

När 50D kommer till Sverige(ett år får man räkna med) Ja, då kommer vi att höra skvaller om en 60D eller 100D med 21mp

jag säger bara så här : MIN 40D KOMMER IMORGON
om inte fedex bilen råka träffa en stolpe på vägen till mig ...hihihi

Permalänk
Medlem

Har slagit om lite nu och jag funderar på att köra D300 med 18-200 VR och ett fast 50 1,8. vad tror ni om det?

Permalänk
Hedersmedlem

18-200 är visserligen mångsidigt, och man få bra rabatt på det när man köper det ihop med D300. Det har sina brister som superzoom, men det är utan tvekan den bästa som finns för Nikon-kameror. En femtia är alltid bra att ha, billig och riktigt skarp och trevlig. Alternativet är en D300 med ett 18-70 och sen komplettera med ett bra teleobjektiv senare (80-200 2,8).

D300 är en bättre kamera än 40D i min mening, lite dyrare men bättre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
18-200 är visserligen mångsidigt, och man få bra rabatt på det när man köper det ihop med D300. Det har sina brister som superzoom, men det är utan tvekan den bästa som finns för Nikon-kameror. En femtia är alltid bra att ha, billig och riktigt skarp och trevlig. Alternativet är en D300 med ett 18-70 och sen komplettera med ett bra teleobjektiv senare (80-200 2,8).

D300 är en bättre kamera än 40D i min mening, lite dyrare men bättre.

Grejen är den att jag behöver ett objektiv som är väldigt mångsidigt. Tänkte komplettera med en 16-85 eller något lite senare.

Egentligen så föredrar jag fasta objektiv.

Permalänk
Hedersmedlem

Köper du ett 18-200 så är ett 16-85 överflödigt. Komplettera med (extrem) vidvinkel eller bättre tele när du behöver byta upp dig. Ett gäng fasta objektiv är kul att ha i kameraväskan, det kräver lite mer tankearbete bakom bilderna och man lugnar förhoppningsvis ner sig en aning i fototakten, allra helst om det är gamla manuella objektiv.

D300 funkar utmärkt med gamla manuella AI och AI-s objektiv, det finns riktiga guldkorn att köpa billigt begagnade. 105/2,5 och 35/2 (1,4) är två bra expempel för under tusenlappen styck. Skärpa, byggkvalitet och bokeh i toppklass.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Toke:
Jag tycker att det låter lite som att du behöver lugna dig en smula och tänka efter vad du egentligen vill göra/fota. Det du skrivit i tråden (och som du själv till viss de sagt åxå) tyder mer på att du har pengar som bränner hål i fickan som du vill köpa balla prylar för så fort som möjligt.

D300 är en ypperlig kamera och jag kommer själv att köpa en dylik inom kort. Om det sedan är rätt för dig eller inte är ju en annan femma. Om D80 och 40D passar som handen i handsken så kommer D300 att kännas aningen för stor tex. Sedan är ju frågan om du behöver allt som D300 har att erbjuda, eller om det är vettigare att köpa ett billigare hus och lägga mer pengar på optiken (vilket det vanligen är).

18-200:an är, som sagt, ganska mångsidig, men som allt som är mångsidigt så gör den många saker, men kanske inte alltid så jättebra. Upp till 135mm eller så så är den rätt bra, faktiskt, men när man börjar närma sig 200mm så måste man blända ner till f/11 för att få vettiga resultat, vilket begränsar en vad gäller möjlighet att använda skärpedjupet kreativt och dessutom tar det bort effekten av VR:en...
Jag tycker att det är mycket mer vettigt att satsa på en kombo av två objektiv.
Vill du ha något riktigt månsidigt så skaffar du Sigma 17-70/2.8-4.5 (finns både för Canon och Nikon), som är bra som allroundobjektiv och som dessutom har bra närgräns och är därför mer lämpad än alla andra normalzoomar för närbilder (även om det inte helt kan ersätta en makrooptik, såklart). Därtill köper du 70-300/4-5.6 VR/IS (både Nikon och Canon har varsin version som är ganska likvärdiga).
Då kommer du att ha en bättre och ännu mer mångsidig kombo.
Som kamerahus väljer du då lämpligen D80 eller 40D för att någorlunda hålla dig inom budget.

Vill du ändå hålla dig till ett enda objektiv så köp hellre 16-85:an, då 18-200:an tack vare perstanda som är "sådär" i teleänden ändå inte tillför så mycket. Då tycker jag 2mm vidare i andra änden tillför mer, faktiskt.

Om du tänker köpa ett fast objektiv så köp hellre Sigma 30/1.4 eller Nikon 35/2, som är mycket mer mångsidiga på en kamera med APS-C-sensor. Om det nu inte är så att du har något särskilt ändamål med objektivet som gör att tex 50mm passar bättre då...

Men, som sagt, ta en funderare på vad du eg. behöver!

Permalänk
Medlem

Jag är inte så jättefundersam egentligen. Pratade med en när bekant som kan fixa D300an och det jag skrev inom den prisramen jag vill ha därför så skiftade jag lite där.

Anledningen till att jag är sugen på 18-200an är att jag kommer använda den till lite arbete och mångsidigheten är det jag är ute efter.

Den fasta 50 är en present till mig själv då föredrar fasta objektiv.

Permalänk

Står det mellan D80 och 40d så tar du såklart 40d. Du kommer bli helnöjd.
Chefen har en D80 och jag hadde en 350d inann jag bytte till 40d.

Permalänk
Medlem

Eller så kan du satsa på begagnade kameror, en 30D går att få för runt 4-5k nu. Det ger väldigt mycket spelrum för att köpa roliga objektiv

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Grejen är den att jag behöver ett objektiv som är väldigt mångsidigt. Tänkte komplettera med en 16-85 eller något lite senare.

Egentligen så föredrar jag fasta objektiv.

D300 som hus så kan ja bara säga goda ord. Förutom batterikapaciteten tillsammans med VR (70-200/2.8)

Sigmas 30/1.4 är helt underbar med det huset. Felfokuserar ofta, med tack vare att du själv kan finjustera AF i huset så blir det ett klockrent normalobjektiv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såhär ser inköpslistan ut just nu iafl:

Nikon D300 18-200 VR-kit
50 1,8 ev 1,4
Hoya skylight 52mm och 72mm till objektiven
Sandisk CF Extreme III 4gb
Loewpro Stealth Reporter D300AW
Nikon SB800

Xplod tipsade om sigman där som jag måste kika på också. Något mer jag bör lägga till? Funderar på ett batterigrepp också för att öka på stabiliteten.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp hellre ett fast 30/35mm objektiv, som Sigmas 30/1.4 eller Nikons 35/2, än 50/1.8 som blir ganska knasig bildvinkel för annat än porträtt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Såhär ser inköpslistan ut just nu iafl:

Nikon D300 18-200 VR-kit
50 1,8 ev 1,4
Hoya skylight 52mm och 72mm till objektiven
Sandisk CF Extreme III 4gb
Loewpro Stealth Reporter D300AW
Nikon SB800

Xplod tipsade om sigman där som jag måste kika på också. Något mer jag bör lägga till? Funderar på ett batterigrepp också för att öka på stabiliteten.

Jag hade skippat filterna och lagt pengarna på ett 8gb kort istället, det behövs!

Sigman ska du helt klart kika på

Några exempelbilder med just D300 Sigma 30/1,4 @ 1,4

Http://dg-foto.se/kamera/sigma_30_1.4.jpg

Http://dg-foto.se/kamera/Sigma30-1.4.jpg

http://dg-foto.se/kamera/molly_1,4.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Köp hellre ett fast 30/35mm objektiv, som Sigmas 30/1.4 eller Nikons 35/2, än 50/1.8 som blir ganska knasig bildvinkel för annat än porträtt.

Prisskillnad på 50 och nikons 35?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Jag hade skippat filterna och lagt pengarna på ett 8gb kort istället, det behövs!

Sigman ska du helt klart kika på

Några exempelbilder med just D300 Sigma 30/1,4 @ 1,4

Http://dg-foto.se/kamera/sigma_30_1.4.jpg

Http://dg-foto.se/kamera/Sigma30-1.4.jpg

http://dg-foto.se/kamera/molly_1,4.jpg

Filtren ska jag ha bra skydd om inte annat
Det blev ju riktigt fint med sigman där. Hur ligger den till kontra Nikons varianter i pris?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Prisskillnad på 50 och nikons 35?

Filtren ska jag ha bra skydd om inte annat
Det blev ju riktigt fint med sigman där. Hur ligger den till kontra Nikons varianter i pris?

35an är dyrare, drygt 3000kr för ett 35/2 af-d. Sigma 30/1,4 kostar ungefär en femhundring till.

Kan du klara dig utan autofokus så funkar ett 35/2 ai-s riktigt bra, går att hitta för 800-1000kr begagnat. Detta objektiv har enligt många bättre bildkvalitet än af-versionen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||