Total Commander: Hur öppna mapp i andra panelen?

Permalänk
Medlem

Total Commander: Hur öppna mapp i andra panelen?

Jag håller på att försöka lära mig Total Commander och har nu stött på ett problem. När jag dubbelklickar på en mapp i den vänsta panelen, så öppnas den i samma panel. Det är ju korrekt, men nu undrar jag hur jag gör så att mappen även kan öppnas i andra panelen? Jag vill alltså uppnå samma resultat som CTRL+vänsterpil/högerpil, men jag vill använda musen.

Idealiskt hade varit att till exempel hålla inne ALT och dubbelklicka på en mapp i den vänstra panelen för att öppna den i den högra, och på samma sätt ALT+dubbelklick på en mapp i den högra panelen för att öppna den i den vänstra. Hur gör man då? För tillfället öppnas Egenskaper när man dubbelklickar med ALT intryckt men den funktionen använder jag inte.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Du kanske kan använda kommandot cm_SyncChangeDir (skriv det i tc's console eller bind det till en knapp).
Den synkar på dir namnet, oavsett vilka enheter du har i höger/vänster panel.
Nackdelen är att den återgår till standard beteendet såfort man byter enhet i någon av panelerna.

Märklig funktion för övrigt, vad ska du använda den till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Du kanske kan använda kommandot cm_SyncChangeDir (skriv det i tc's console eller bind det till en knapp).
Den synkar på dir namnet, oavsett vilka enheter du har i höger/vänster panel.
Nackdelen är att den återgår till standard beteendet såfort man byter enhet i någon av panelerna.

Märklig funktion för övrigt, vad ska du använda den till?

Tack för ditt svar!

Det var dock inte riktigt så jag menade! Vad jag menar är att jag vill t ex dubbelklicka i den vänstra panelen, men att mappen ska öppnas (enbart) i den högra.

Exempel: Jag är i Mina dokument och ALT+dubbelklickar på Bilder-mappen (i den vänstra panelen). Då öppnas Bilder-mappen i den högra, medan jag fortfarande är kvar i Mina dokument i den vänstra.

Sedan vill jag gärna koppla det till dubbelklicket med musen, alltså ogärna en knapp i verktygsfältet.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Alright då är jag med.

Tror inte det går, man kan inte binda om musknapparna vad jag vet. Möjligen att man kan göra ett autohotkey script som kör kommandot cm_transferright när man dubbelklickar på en mapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Alright då är jag med.

Tror inte det går, man kan inte binda om musknapparna vad jag vet. Möjligen att man kan göra ett autohotkey script som kör kommandot cm_transferright när man dubbelklickar på en mapp.

OK, det var ju synd. Finns det något annat sätt att lösa det med musen? Jag tänkte först att man kanske kan dra mappen till något ställe i den andra panelen men då kopierar den ju mappen dit?

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Du kan använda träd funktionen, ctrl+f8.

Då uppdateras den andra panelen efter vart du navigerar i trädet.

Permalänk

varför vill du använda musen? en av de stora poängerna med tcmd är ju att slippa musen.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster