Hårddisk som krånglar

Permalänk
Medlem

Hårddisk som krånglar

Tjenare,

Jag har en Seagate OEM hårddisk på 250gb som jag använder som systemdisk. De senaste dagarna har jag haft ett litet problem med disken. Det är så att jag har ställt in att min skärm ska stängas av efter 20 minuters inaktivitet. Om jag låter skärmen stängas av så kan hårddisken helt plötsligt stänga ner sig själv också. Jag får bluescreen, som jag inte hinner läsa, och datorn bootar inte Windows efter POST. När jag går in i bios så ser jag att den inte upptäcker min hårddisk alls. Det konstiga är att detta enkelt kan lösas genom att bara stänga av och sätta på datorn igen, så bootar Windows från hårddisken igen… Något annat som är konstigt är att detta problem aldrig händer när man arbetar med datorn, utan bara när skärmen stängts av (vilket den som sagt gör automatisk efter 20 minuters inaktivitet). Så vad har jag gjort för att försöka hitta problemet? Jo jag har bl.a. bytt SATA sladd, testat hårddisken men Seagate’s egna program Seatools (vilket säger att hårddisken fungerar som den ska) och sett till att hårddiskarna aldrig ska stängas av genom Windows’ energisparfunktioner.

Om det är till någon hjälp så använder jag Windows Vista Ultimate 64bit som operativsystem. Förhoppningsvis kan någon hjälpa mig.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Nu ska väl inte BIOS egna energisparfunktion stå över Vistas egna, men dubbelkolla hur det ser ut där också, bara för att utesluta allt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K