Kör ni med "invert mouse" på eller av? =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
en följdfråga borde ju således vara; Vilka spelare är bäst? Dom som kör inverted eller dom som kör vanligt? Finns det någon undersökning?

Körde mycket Quake med inverted, men sedan glömde man ändra i något spel och nu blir det vanligt bara.

Tja, nu är jag visserligen ingen expert men hur många proffesionella FPS-spelare har du hört om som kör med inverted?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabrioth
Läste nånstans att en övervägande del av högerdominanta människor föredrar inverted och att större delen av de vänsterdominanta kör uninverted. Tittar jag på min egen bekantskapskrets/familj så stämmer det faktiskt mycket bra (med några få undantag).

Själv är jag gravt högerdominant och skulle aldrig kunna köra nått annat än invert mouse när det handlar om spel där det handlar om att med musens X- och Y-axel styra hur man rör sig längs en Z-axel.

jag är högerhanded och kör icke inverterad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Samma gäller ju WASD. Körde med egna inställningar på tangentbordet förut. Men sen när kompisar skulle lira på datorn eller man skaffat nytt fps så fick man alltid fixa inställningarna. Så det blev enklare att helt enkelt köra vanliga WASD.

Mmm, jag är en av dem som envisas med att köra piltangenterna istället för WASD - är nog rätt mycket minoritet där vid det här laget misstänker jag!
Kanske nått för en annan poll

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, nu är jag visserligen ingen expert men hur många proffesionella FPS-spelare har du hört om som kör med inverted?

Inte riktigt så jag menade. Det är irrelevant om det finns 1,10 eller 100 professionella spelare som kör inverted, just på grund av att dom är "proffs"
Det som jag är intresserad av är om personer som spelar med inverted gör fler headshots/träffar oftare än dom som kör vanligt.

Jag tror inte det finns någon sådan undersökning dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När man flyger diverse luftfordon så är det ingen tvekan. men annars, nej.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164
Tja, vad som är rätt beror ju på lite hur man ser det...
Det finns ju lite åsikter om vad som är ''framåt'' och ''bakåt'' när det gäller pekdon.

Tittar du vinklat uppifrån så du ser bakdelen av musen(vilket dom flesta gör) så är det ju mest logiskt att man ska dra musen uppåt för att den ska åka framåt och samma sak med neråt/bakåt.

Om vi ser pekdonet underifrån så är det ju så att drar du den neråt(ovanfrån sett) så åker den uppåt och vice versa.

Men ser du däremot pekdonet vinklat underifrån från det hållet där du ser framsidan av musen(om du hadde kunnat se igenom bordet) så hadde det varit en annan femma! Drar du den neråt(ovanfrån sett) så åker den framåt och vice versa.

Om du har plöjt dig igenom detta och inte fått hjärnblödning så kan det verka meest logiskt med inverterat...(trots att jag inte skrivit om alla vinklar) MEN om du tittar ovanfrån och tänker dig att musmattan är ditt ''synfält'' i ett FPS-spel(vilket jag tycker är mest logiskt på långa vägar) så verkar det ju helt vrickat att köra med inverterad.

Någon som hajar vad jag menar?

Tror jag förstår vad du menar, jag är vänsterdominant och kör icke inverterat.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

I grunden är jag "inverted" sedan quake 1. Dock så funkar båda efter en liten infasningsperiod på 5-30 minuter.

En riktig lan-höjdare brukar vara att ändra m_yaw, alltså inverted i horisontellt läge när man spelar fps. Brukar vara kaos till en början, men efter nån halvtimme-timme så kommer man in i det....

Det roliga är när man ändrar tillbaks igen och allt bara känns helfel.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilket spel det gäller. Är der typ Battle Field gör man givet invert för flyg/heli. Aldrig annars

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

mmm jag kör t.o.m icke inverted med flyg/fordon

Permalänk
Sötast

i de fallen där då man ska göra det (tex flyg) gör jag det, knappast så att man drar musen ner för att TITTA upp.

Permalänk
Inaktiv

Early years med Snes och flygspel med joystick så var det ju inverted som gällde, tryckte man upp-pil så dök planet / rymdskeppet.

Nuföriden så är det också inverterat som gäller. Var helt omöjligt för mig att spela operation flashpoint, beteendet var så invant så det gick ej att lära om.

Permalänk
Medlem

Inverterad är mest naturlig i alla tillämpningar där man inte styr en muspekare. Rör man musen bakåt höjer man huvudet på sin karaktär eller nosen på flygplanet osv.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Inverterat är det enda naturliga och rätta. Resten är onaturligt och helt fel.
Ni som kör icke inverterat kör ju helt fel FFS! Gör om! Gör rätt!

När man greppar musen greppar man alltså skallen:
Drar man skallen/musen bakåt, tittar man alltså uppåt.
Drar man skallen/musen framåt tittar man alltså neråt.

Simplare än så kan det inte bli.
Icke inverterat: Titta neråt för att titta uppåt och tvärtom... usch va' korkat! ... Bläh!

LOL
Oj vad många diskussioner man haft om detta ämne med sina vänner.
Jag kör också inverterat och tycker att det är exakt som beskrivs ovan.

Av någon anledning så är det sällan någon som tycker som jag

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

Körde alltid inverterat innan då man körde mycket fps spel osv men efter ett par år utan några fps spel fick mig att inte ens tänka på att ändra till inverterat så jag kör till 90% utan nu.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Kör alltid inverted när jag spelar med handkontroll, med musen spelar jag icke-inverted.

Permalänk
Medlem

Invert mouse i FPS är djävulens påfund, bör endast användas vid flygande.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

jag kör inverted ibland:P beror på vilket spel^^ i hale kör jag inverted:P
crysis kör jag icke inverted
bf2 kör jag bara inverted på flygplan/helicopter
oblivion och morrowind kör jag inverted osv:P de e typ 50/50

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag kör inte det ; )

Permalänk
Medlem

Inverterad, nämnas ska att de första spel jag lirade mycket på PC var simulatorer, fastän jag snabbt skaffade en flygjojje. Det har liksom stannat kvar, även FPS-shooters är liksom enkla simulatorer för mig, så "inverterat" stannar kvar.

Icke-inverterat för 2D-miljö, inverterat för 3D. Även om det säkert är optimalare med den andra varianten för Counterstrike å sånt, det sägs ju det.
Men det är därför det finns en sån option, så man kan välja.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Jag tänker faktiskt inte på det men det mest naturliga är givetvis inverterat men det tar ju bara några drag så har hjärnan lärt sig.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem

Man ser i alla fall att majoriteten inte kör inverterat. Dock är ju inte det ena mer rätt än det andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Inverterat är det enda naturliga och rätta. Resten är onaturligt och helt fel.
Ni som kör icke inverterat kör ju helt fel FFS! Gör om! Gör rätt!

När man greppar musen greppar man alltså skallen:
Drar man skallen/musen bakåt, tittar man alltså uppåt.
Drar man skallen/musen framåt tittar man alltså neråt.

Simplare än så kan det inte bli.
Icke inverterat: Titta neråt för att titta uppåt och tvärtom... usch va' korkat! ... Bläh!

Jo så är det. Jag har kört med invert mouse i alla spel sen Quake 1. Inverterad upp och ner, men inte inveterad åt höger o vänster.

Visa signatur

♣ASUS Rampage III Gene♣Intel Core i7 930♣Corsair 4GB 1600MHz DOMINATOR DHX♣Corsair SSD 64GB♣2 8800GTX SLI♣Tt 850W♣1TB lagring♣CPU EK Supreme HF♣GPU EK FC88 GTX♣Radiator XSPC RS360♣Tank Swiftech MCRES-Micro♣Pump - Swiftech MCP655 (Laing D5)♣Chassi Lian Li V1000♣

Permalänk
Medlem

Men kom igen, så svårt är det inte. för mig faller det naturligt att när man drar musen bakåt i simulatorer, eller trycker på "ner" tangenten, så skall nosen lyfta. Det är så ett flygplan fungerar, fast med joystick. Punkt slut. Alltså har alla andra fel.

Inverted heter inverted av en anledning, att den är inverterad (dvs fel). Gör om, gör rätt! Panga hs som alla andra, ses HF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen

Inverted heter inverted av en anledning, att den är inverterad (dvs fel). Gör om, gör rätt! Panga hs som alla andra, ses HF

Varför ska man isåfall bocka i "inverted mouse" för att få det beteende du önskar

(jag kör dock som sagt inverted själv i FPS)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag håller fortfarande fast vid min förklaring att musmattan ses som mitt synfält. Dra musen uppåt=titta uppåt. Dra musen neråt=titta neråt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Varför ska man isåfall bocka i "inverted mouse" för att få det beteende du önskar

(jag kör dock som sagt inverted själv i FPS)

i vilket spel då?

Permalänk
Medlem

Som flera varit inne på så beror det nog på vad man relaterar musen till. När jag läste igenom inläggen så reagerade jag på att de som kör standard säger att musen förs upp eller ner och de som kör inverted säger framåt eller bakåt. För man musen uppåt så tittar man uppåt men om musen förs framåt så tittar man neråt.

Själv anser jag att musen förs framåt/bakåt och relaterar den alltså till huvudet eller en styrspak, inverted för min del.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
i vilket spel då?

Alla jag kan komma på just nu...
Quakespelen, Doom 3, Unrealspelen (de jag har installerade iallafall), Call of duty (ettan iallafall som råkade vara installerad), Medal of Honour Airborne Assault, Mafia, Halflife 2 (heter "reverse mouse där dock) osv kräver alla att man bockar i "Invert mouse" för att dra musen bakåt ska få spelaren att titta uppåt.

Orkar inte kolla, men är 99% säker på att samma gäller tex Farcry/Crysis, Call of Juarez, Max Payne spelen, Condemned/FEAR, Gears of War, STALKER och Stranglehold om inte minnet sviker mig.

Kolla själv

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kör med inverted i alla spel, WoW, fps etc. Förmodligen för att det förr i tiden var ganska vanligt och jag bara vant mig vid det. Jag brukar tänka mig att det sitter en pinne i bakhuvudet på karaktären i spelet och det är den man styr. Drar man pinnen uppåt vinklas huvudet nedåt, drar man pinnen nedåt tiltar huvudet uppåt.

Det sjuka är att med samma logik skulle man då vilja ha inverted x-axis också. Dvs, drar man pinnen i huvudet åt höger så ska ju gubben kolla åt vänster. Detta är dock inte vanligt att man kan ställa in i spel och därför är jag invand vid vanlig x-axis men inverterad y-axis.

Jag skulle gissa att det är de som är lite äldre som kör inverterat på y-axeln, själv är jag 30 år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Alla jag kan komma på just nu...
Quakespelen, Doom 3, Unrealspelen (de jag har installerade iallafall), Call of duty (ettan iallafall som råkade vara installerad), Medal of Honour Airborne Assault, Mafia, Halflife 2 (heter "reverse mouse där dock) osv kräver alla att man bockar i "Invert mouse" för att dra musen bakåt ska få spelaren att titta uppåt.

Orkar inte kolla, men är 99% säker på att samma gäller tex Farcry/Crysis, Call of Juarez, Max Payne spelen, Condemned/FEAR, Gears of War, STALKER och Stranglehold om inte minnet sviker mig.

Kolla själv

Men vänta nu. Du måste ha uppfattat mig fel, DET jag menar är att inverted är fel, eftersom att ICKEinverted är som standard. Jag försöker inte glorifiera inverted här va, utan jag hatar det ;D