Another 110v-i-mitt-chassi topic!

Permalänk
Medlem

Another 110v-i-mitt-chassi topic!

Tjena!

mätte nyss upp spänningen i mitt chassi till 108v,
yess! ojordade uttag hemma =(

men nu till saken, tänkte koppla en chassi hona anslutning på 12v så att jag kan koppla bak-belysning till skärmen, andvänder ett uttag som jordar sig i chassit, kommer det säga poff när jag kopplar på allt eller är det bara att köra ?

Visa signatur

Asus Maximus X Hero z370| i7 8700k | RTX2080 TI | Corsair AX1200W | Corsair Vengeance 16Gb | EKWB Custom Loop PETG

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så hige på sånt här, men jag skulle tro att om du jordar i chassit skulle det inte gå så bra för att det består av aluminium. Och det ligger säkert nån lack lr nåt sånt ovanpå som också hindrar att det blir jordat.

Mitt råd är att vara på den säkra sidan men som sagt är jag ju inte så hige på sånt här så du kan ju kolla vad andra säger, men om du ska prova så skrapa iaf bort lacken lr he den där det inte är nån lack.
för lacken hindrar att det blir jordat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka att få tag i ett uttag som leder jorden tillbaka till "nätaggregats jorden", dvs en svart sladd.. Dock så tycker jag att den borde ha samma spänning (mot element som jag antar du mätt upp det mot) som chassiet i sig har. Ifall det skulle vara skadligt så skulle ju hela din dator redan poffat vid det här laget. Så jag tror inte det är skadligt då det anagligen är väldigt låg ampere i den laddningen som skickas ut ur chassit.

Klöjm: Sen när slutade aluminium att leda ström? haha...

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klöjm
Nu är jag inte så hige på sånt här, men jag skulle tro att om du jordar i chassit skulle det inte gå så bra för att det består av aluminium. Och det ligger säkert nån lack lr nåt sånt ovanpå som också hindrar att det blir jordat.

Mitt råd är att vara på den säkra sidan men som sagt är jag ju inte så hige på sånt här så du kan ju kolla vad andra säger, men om du ska prova så skrapa iaf bort lacken lr he den där det inte är nån lack.
för lacken hindrar att det blir jordat.

Tack för alla dina råd men inget utav det du skrev gav svar på min fråga, jag vill inte jorda mitt chassie, vill jag göra det så vet jag hur man gör,
Nu var fråga om 108v spänningen kommer påverka andra elektroniska delar som jordar sig i chassiet.
Jag provade helt enkelt och det var ingen fara.
Tack

Visa signatur

Asus Maximus X Hero z370| i7 8700k | RTX2080 TI | Corsair AX1200W | Corsair Vengeance 16Gb | EKWB Custom Loop PETG