Macbook 13", nyaste eller vita?

Permalänk

Macbook 13", nyaste eller vita?

Ska snart köpa min första mac efter att ha läst på nu ett tag. Valet står mellan den lite äldre Macbook white 13" och den nyaste Macbook 13".
Jag kommer mest att använda datorn till photoshop, office,surfning och msn...

Macbook white kan jag köpa för 9500kr med 2gb ram, och den nya Macbook för 12000. Tycker ni jag ska lägga 2500 mer och få den nyare?

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig tveka på den nya.

Permalänk
Medlem

Alltså, det enda som talar för den nya aluminium är ju designen, LED-skärmen, mousepaden och en snabbare grafikkrets. Är detta något som är värt 2500:- för dig så slå till.

Permalänk
Medlem

Photoshop! Kör på den bättre grafikkretsen!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Den nya såklart

Permalänk
Medlem

Om du tänker behålla din dator i ett par år så känns det ju klokt att köra på den nya designen - åtminstonde i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

den nya helt klart, utan tvekan. såvida du har råd. som zAjben skriver, det över några år är det inte så stor prisskillnad.

jag ångrar själv att jag inte sparade 3000 kr till o köpte en macbook pro när jag köpte min vita macbook av första generationen. inte för att den är dålig, utan för att så här i efterhand, så är ju pris skillnaden inte SÅ farlig sett till hur länge jag haft den och kommer ha den.

men man ville ju ha en ny mac snabbt, typiskt att man har noll tålamod ibland

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Viktigt att poängtera att det är enorm skillnad på den föregående skärmen och den nya (för det är väl den föregående panelen i den vita, eller har jag missat något?). För min del så är bara det värt 2.500:-, men det måste du avgöra själv. Mitt råd är att du knallar till en Apple-återförsäljare och jämför själv. Om du har möjlighet vill säga.

Säg att du har datorn i 3 år så handlar det om ca 70:- i månaden för denna dyrare modell. Jag kan tänka mig att mervärdet gör dessa 70:- som väldigt försumbara. Notera att det finns ett problem med tangentbordet med lutande tangenter som du under inga omständigheter ska gå med på (därför kan det ju vara bra att inspektera maskinen om du köper den i butik innan du köper den).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Viktigt att poängtera att det är enorm skillnad på den föregående skärmen och den nya (för det är väl den föregående panelen i den vita, eller har jag missat något?). För min del så är bara det värt 2.500:-, men det måste du avgöra själv. Mitt råd är att du knallar till en Apple-återförsäljare och jämför själv. Om du har möjlighet vill säga.

Japp. Sen att man får LED-bakgrundsbelysning, mycket bättre grafikkort och ett extermt välbyggt aluminiumchassi på köpet är verkligen inte fy skam. Kör på den nya.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Japp. Sen att man får LED-bakgrundsbelysning, mycket bättre grafikkort och ett extermt välbyggt aluminiumchassi på köpet är verkligen inte fy skam. Kör på den nya.

Bara alu chassiet skulle vara värt det för min del heh.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Bara alu chassiet skulle vara värt det för min del heh.

Verkligen. Det är så underbart!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Den gamla vita känns väldigt passé just nu.

Permalänk

Det blir den nyaste 13" då lite extra pengar men jag är övertygad hehe, tackar

Permalänk

Kass batteritid, en batterilucka som aldrig går att stänga igen och en trackpad som jag aldrig vill peta på igen. Så det blev en vit för mig.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på det nya alu chassit så skulle jag inte ha tvekat att slanta upp dom extra pengarna... Vilken känsla i det, sen den nya led skärmen va riktigt nice.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Kass batteritid, en batterilucka som aldrig går att stänga igen och en trackpad som jag aldrig vill peta på igen. Så det blev en vit för mig.

Kass batteritid? Jag får ut samma på båda, dvs runt 4.5 till 5 timmar med word + wifi med adium och sånt.

Trackpaden är ju för övrigt jävligt fin

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Funderar på att hugga en gammal vit 13" på 2,4 GHz nu när de reas ut av köpsugna Applefans

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Står man i valet mellan nya och gamla modellen så ska man ha en Mac och har möjligheten att skjuta till 2500kr så är det inget snack om saken. Plast macbooken är t.ex stora problem med att chassit spricker så att bara att få slippa det ser jag som ett stort plus. Sen är det ett oerhört stort kliv upp i prestanda mellan generationerna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Sen är det ett oerhört stort kliv upp i prestanda mellan generationerna...

Även om det är samma klockfrekvens på processorn? Är det mycket småsaker som inte direkt syns som har piffats upp som gör att helheten (prestandan) blir bättre?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Även om det är samma klockfrekvens på processorn? Är det mycket småsaker som inte direkt syns som har piffats upp som gör att helheten (prestandan) blir bättre?

Grafikkortet är väl det största ändringen kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart du ska köpa den nya, snäppet bättre än den äldre

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Även om det är samma klockfrekvens på processorn? Är det mycket småsaker som inte direkt syns som har piffats upp som gör att helheten (prestandan) blir bättre?

DDR3 Minnen

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

fungerar det värdelöst med windows på mac? är så sjukt sugen på den nya macbooken. ruskigt snygg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phobiiz
fungerar det värdelöst med windows på mac? är så sjukt sugen på den nya macbooken. ruskigt snygg

Nja, windows genom bootcamp funkar väl lika bra som på en vanlig pc. Jag har iofs en imac så jag vet inte om det är något som strular med att köra bootcamp på en laptop (t ex med strömsparning, fläkthastigheter osv..). Det enda problemet jag hade var att jag var tvungen att typ synka mitt bluetooth-tgb varje gång jag startade, vet inte riktigt vad det berodde på. Det största problemet jag kan se med det hela är väl mest att windows i sig är värdelöst, OUCH!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Även om det är samma klockfrekvens på processorn? Är det mycket småsaker som inte direkt syns som har piffats upp som gör att helheten (prestandan) blir bättre?

Som redan sagts så tänker jag mest på grafikprestandan. DDR3 är också ett plus som dessutom driver på prissänkningarna på DDR3 minnesmodulerna, även om de dessvärre e dyrare än att uppgradera DDR2 idag.