Permalänk
Medlem

Jag börjar undra om det är fel på gpsen på min E71, den är extremt seg på att hitta satelliter och fix. På min N95-8gb gick det så gott som direkt, men med E71an tappar man tålamodet på att vänta.. Nån mer med samma erfarenhet?

edit:stavfel

Permalänk
Medlem

Låter som det är ngt fel. På min går det snabbt och på deras recensioner jag läst av E71 har ingen klagat över seg GPS.

Permalänk
Medlem

På tal om E71.. Vet någon om Videokabel CA-75U fungerar med E71? Dvs så man kan kabla ut bilder/video på en TV/bildskärm?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Hej

Någon som vet hur man gör E71 till en router så man kan ansluta datorer till den och använda internet via w-lan?

/J

Visa signatur

Dator 1: AMD Xp 2400+ @ 2.0ghz | ATI 9600 Pro @ 490/800 DDR | 512 mb ram pc 3200 @ 400 mhz | 3DMark05 1765p | 3DMark03 4218p | AquaMark3 30,483p
Dator 2: Intel centrion 1.93 ghz | 1500mb ram | Geforce 6800 go 256mb | 100gb Hdd | 3DMARK05 3832

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Italiernan
Hej

Någon som vet hur man gör E71 till en router så man kan ansluta datorer till den och använda internet via w-lan?

/J

Joikuspot
http://www.joiku.com/

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Hej, köpte denna telefon igår och allt är underbart med den utom en detalj, youtube-filmer laggar rätt ordentligt, i alla fall när jag surfar via telefonnätet (jag har 3), den använder realplayer som standard, någon som vet hur man blir av med detta lagg utan att behöva köpa en annan läsare/spelare? Tänkte kanske om det är någon firmware-update som behövs göras..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Nån som har en hemsida eller dylikt där man kan ladda ner användbara/roliga apps och spel gratis?

Permalänk

kolla minhembiotråden för länkar till program (samt mer info)
http://www.minhembio.com/redirect_forum.php?t=201294&ref=169

även:

Epocwares Handy, många mkt användbara program (för det mesta 14 dagars fullfunktionalitets trialversioner). Speciellt rekommenderas Handy Taskman, Clock, Converter, Safe
http://www.epocware.com/

E71 Blog (massa info samt länkar till apps)
http://www.e71fanatics.com/

Ännu en blog men viss användbart
http://www.e71blog.com/

Jag är mkt nöjd med telefonen hittills. Kan tipsa om SlovoEDs ordböcker (många språk finns, vissa jag inte ens har i min WordFinder Professional)
http://www.slovoed.com/S60_3rd_Edition/Choose_language.html

Yrkesinriktade ordböcker (t ex Technichal/Law/Medical) vilket kan vara intressant för studenter/yrkesmän i dessa områden eller bara allmänt vetgiriga.

Google Maps - det jag använder mest av mina tre installerade kartprogram (Nokia Maps, GarminXT Mobile)
m.google.com/maps

Fring (msn, skype, icq mm) - döden för telefonräkningar; ringa hela världen från från mobilen för småpengar
www.fring.com

Edit:
För bra push mail klient i E71
www.emoze.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grilljanne
kolla minhembiotråden för länkar till program (samt mer info)
http://www.minhembio.com/redirect_forum.php?t=201294&ref=169

även:

Epocwares Handy, många mkt användbara program (för det mesta 14 dagars fullfunktionalitets trialversioner). Speciellt rekommenderas Handy Taskman, Clock, Converter, Safe
http://www.epocware.com/

E71 Blog (massa info samt länkar till apps)
http://www.e71fanatics.com/

Ännu en blog men viss användbart
http://www.e71blog.com/

Jag är mkt nöjd med telefonen hittills. Kan tipsa om SlovoEDs ordböcker (många språk finns, vissa jag inte ens har i min WordFinder Professional)
http://www.slovoed.com/S60_3rd_Edition/Choose_language.html

Yrkesinriktade ordböcker (t ex Technichal/Law/Medical) vilket kan vara intressant för studenter/yrkesmän i dessa områden eller bara allmänt vetgiriga.

Google Maps - det jag använder mest av mina tre installerade kartprogram (Nokia Maps, GarminXT Mobile)
m.google.com/maps

Fring (msn, skype, icq mm) - döden för telefonräkningar; ringa hela världen från från mobilen för småpengar
www.fring.com

Edit:
För bra push mail klient i E71
www.emoze.com

Man tackar ödmjukast för alla länkar och tips!

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Hej,

Börjar bli mer och mer sugen på en E71:a då min gamla N95 börjar bli rejält sliten. Jag är dock fortfarande kluven om jag vill ha någon mer multimedia-mässig telefon (någon variant av (indirekt) uppföljare till N95) eller just denna som har ett tangentbord.

Ni som har en och har haft den ett tag, hur är er uppfattning om telefonen? Hur går det att sms:a i jämförelse med en t9:e mobil? Jag funderar ju dels på hur känsligt avsaknaden av egen knapp för bokstaven å är samt hur smidigt det är att skriva när man inte har möjligheten att sitta bekvämt.

//C

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig gå tillbaka till en T9 mobil. Förmågan att skriva långa och grammatiskt korrekta sms ökar betydligt med E71:an.

Permalänk
Medlem

Instämmer, T9 må vara en bra uppfinning, men i jämförelse med ett fullt tangentbord så faller det till korta rätt ordentligt.. Man kan faktiskt aktivera T9 (eller intelligent ordbok som den så vackert heter) och sedan skriva med båda delarna, går ruskigt snabbt att skriva sms, e-post och på msn med detta aktiverat

Programvarukompatibiliteten är mycket bra och det finns tusentals eftermarknadsapplikationer, spel och annat online att installera på telefonen, dessvärre kostar det mesta pengar men är oftast rätt billiga (runt en hundring), finns även mycket gratis men det är svårare att nosa rätt på.

Är man dock multimedia-freak och vill ha bra kamera, bra videoinspelning, dedikerade musikfunktioner och annat så är nog N-serien ett bättre val, dock tycker jag E71an har så det räcker för mina behov, vill jag ta seriösa bilder använder jag en riktig kamera, den inbyggda duger gott till youtube-filmer och i viss mån presentation/bloggbilder om ljusförhållandena är goda.

Dom enda missarna på denna telefonen som jag ser det är avsaknaden av timer (seriöst, varför har inte den här telefonen det när min 3310 har det), och möjligheten att använda blixten (som för övrigt suger åt bildtagning ändå) som ficklampa, där hade den tjänat sitt syfte bättre. Båda två kan åtgärdas med tredjepartsprogram, dock kostar detta, inte mycket, men det borde ändå vara något som implenterats från början med tanke på hur otroligt mycket den här telefonen annars klarar av.

Dessa missar till trots så vill jag fortfarande påstå att detta är ett klockrent köp, byggkvaliteten och finishen är inget annat än strålande och interfacet är snabbt och smidigt att arbeta med, här ligger verkligen S60 ljusår före Windows Mobile, det är inte långt ifrån att ha en laptop i fickan.. Jag har hört en del kritik gällande avsaknaden av en touchscreen men det är faktiskt något jag ytterst sällan känner att jag saknar, eller behöver för den delen.

Kort sagt, är du sugen på att testa en QWERTY-smartphone, then this is it. Jag ger den 9/10, hade det inte varit för avsaknaden av ovan nämnda funktioner så hade det blivit en solklar 10a, nu blir det en stark 9a.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Ni som har den, vilken färg tycker ni man ska köra på, vita eller svarta modellen? Tycker den vita ser snuskigt bra ut på bilder, men är lite rädd för att "allt" smuts syns tydligt och att den lättare får synliga slitageskador. Är det så, eller oroar jag mig i onödan.

Visa signatur

Don't miss the donut by looking through the hole

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Hej,

Börjar bli mer och mer sugen på en E71:a då min gamla N95 börjar bli rejält sliten. Jag är dock fortfarande kluven om jag vill ha någon mer multimedia-mässig telefon (någon variant av (indirekt) uppföljare till N95) eller just denna som har ett tangentbord.

Ni som har en och har haft den ett tag, hur är er uppfattning om telefonen? Hur går det att sms:a i jämförelse med en t9:e mobil? Jag funderar ju dels på hur känsligt avsaknaden av egen knapp för bokstaven å är samt hur smidigt det är att skriva när man inte har möjligheten att sitta bekvämt.

//C

Du måste bestämma dig vad för slags telefon du vill ha. Ska den användas mycket till mp3 och film så skulle jag inte rekommendera E71. Det går att göra (har dock ej själv testat) men andra telefoner (framförallt N-serien) gör det säkerligen mycket smidigare då de är designade för det.

Tillgång till eftermarknadsapplikationer (som FullOner talar om) gäller ju även de till de nyare N-series telefonerna (samma OS) så du har möjlighet till mycket användbart även om du köper en N-series (t ex voip/freetxt applikationerna jag skrivit om nedan).

Prioriterar du utmärkt funktionalitet i nyttofunktioner samt duglig möjlighet till nöjesfunktioner (istället för vice versa) så köp E71. Jag har en iPod till musik, en riktig digitalkamera till foto och en TV att se film på. Min telefon har jag till samtal, sms, email samt något enstaka nödbehov att kolla websidor. GPS har jag haft förvånansvärt mycket användning av, dock mest Google maps då det är som nummerupplysning, gulasidor och kartbok i ett.

Att försöka få både bra nytto- och nöjesfunktioner för mig till tankar på iPhone, men den kompromissen är enligt mig inte okej då den inte gör någon av delarna tillräckligt väl (saknar grundläggande funktioner i både media och business aspekter). När/om iPhone klarar businessfunktioner lika bra som E71 så kan det vara värt att fundera på, men då måste Apple släppa på fascist tyglarna. De har redan, efter påtryckningar från operatörer som de är i maskopi med, blockerat väldigt användbara funktioner som för mig är självklara delar av smart phone konceptet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av breidan
Jag kommer aldrig gå tillbaka till en T9 mobil. Förmågan att skriva långa och grammatiskt korrekta sms ökar betydligt med E71:an.

Instämmer helt! Jag använder inte ens "intelligent ordbok" då jag
skriver en del till både svensk- och engelsktalande folk och då blir tvungen att trycka Fn + Space > byt språk >> (visserligen bara nån sekunds arbete). Går utomordentligt snabbt ändå, antagligen plus minus noll om man tänker på de gånger jag saktas ner av ordboken då den förerslår "fel" ord och jag måste trycka upp och välj.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rava
Ni som har den, vilken färg tycker ni man ska köra på, vita eller svarta modellen? Tycker den vita ser snuskigt bra ut på bilder, men är lite rädd för att "allt" smuts syns tydligt och att den lättare får synliga slitageskador. Är det så, eller oroar jag mig i onödan.

Om du är orolig så kolla genom tråden på minhembioforum (länkad i tidigare inlägg) då säkerligen någon diskuterat det där. Skulle dock gissa att det är enkelt att tvätta av knapparna, om de nu skulle bli skitiga.

Fler länktips:

http://betalabs.nokia.com/
Nokia Email Service, push mail från ex Gmail mfl. Funkar bra, nu stöd för å ä ö, en del småbuggar (är ju betatest) och kan eventuellt komma att kosta pengar när det är färdigutvecklat.

www.vyke.com

FreeTxt
Exempelvis 0.06 $ per sms världen över, utan att behöva skriva och skicka genom annat program. Man laddar ner en klient som körs en gång, sedan routas sms:en över 3G/GPRS atomatiskt när du skickar de genom telefonens ursprungliga sms-meny. Går att stänga av manuellt, samt att se saldo direkt från telefonen om man öppnar programmet. Har den du skickar till installerat programmet så kostar det ingenting alls. Om Sms:et tillfälligt inte skulle kunna skickas som data går det istället som vanligt (via din operatör, för din vanliga taxa) och du meddelas detta direkt.

Jag köpte 10 $ credits och har nu, ca 60 sms runtom i världen senare, 6 $ kvar. Om man inte sms:ar något utomlands är det kanske inte någon vits med tanke på att det normalt ligger på 50-60 öre inom sverige och med FreeTxt kostar 40-50 öre. Om inte dollarn sjunker ordentligt dock, hehe...

Vyke har även röstsamtal över internet (VoiP), har inte provat så mycket än men när det väl är installerat (menyerna: SIP och Internet telefoni inställningar) så är även det väl integrerat via E71:ans utmärkta VoiP klient. Man väljer en kontakt > ring upp > internet samtal (istället för röstsamtal) och den kopplar upp. Har ej testat, men ska enligt rykte även gå även över 3G om man så vill (dock går det nog nån MB varannan minut, så se till att ha bra pris på data eller flatrate).

http://www.joikuspot.com/
Gör din E71 till WLAN hot-spot och anslut bärbara datorer för att gå online via 3G nätet. Kan själv inte se så många tillfällen då jag skulle ha användning för detta, och det lär ju sluka både batteri och data i kopiösa mängder.

Håll utkik efter firmware update, ska vara ute "när som helst" och har förhoppningsvis några finslipningar.

Permalänk
Medlem

"Instämmer helt! Jag använder inte ens "intelligent ordbok" då jag
skriver en del till både svensk- och engelsktalande folk och då blir tvungen att trycka Fn + Space > byt språk >> (visserligen bara nån sekunds arbete). Går utomordentligt snabbt ändå, antagligen plus minus noll om man tänker på de gånger jag saktas ner av ordboken då den förerslår "fel" ord och jag måste trycka upp och välj. "

Tack för tipset, det kände jag inte till!

Har du hackat din E71:a?

Permalänk
Medlem

Hej allihopa,

Nu har jag köpt en E71:a. Jag måste säga att det är lite blandade känslor. Den känns verkligen bra att hålla i handen och den känns riktigt gedigen (det var längesedan jag tyckte en telefon kändes "robust"). Tangentbordet känns bra, men jag har fortfarande lite problem att skriva i bra hastighet på den, man har ju inte jättesmåfingrar men det går ändå hyffsat. Är dock en bra bit ifrån att skriva med samma hastighet som jag gör med Nokias T9 på min gamla N95:a (främst för att jag kan hitta knapparna snabbare). Fast med lite övning så kommer det bli avsevärt bättre. Jag kör med den intelligenta ordboken påslagen, inte så mycket för att använda skriv-ett-halvt-ord-och-sedan-mellanslag-eller-pilarna-funktionen utan mer för att få ord som innehåller å-autokompleterade. För att skriva order 'på' är ju nu väldigt lätt och snabbt (man skriver pp).

Saker som jag stör mig på hittils:

* Alla teman i telefonen är fruktansvärt fula. Okej, jag brukar inte störa mig så mycket på det, men de är verkligen tokfula. Får telefonen att kännas fem år äldre. Går ju att hitta tredjeparts-teman, men ändå.
* Småbuggig. Det var N95:an också i början, men det här är ganska illa. E-postprogrammet har stora problem med egna ssl-certifikat mot imap/smtp och jag har fått slut på minne-varningar trots att jag inte haft igång några program alls.
* Kameran. Visst, det är ingen profilerad kameramobil men kvalitén är verkligen förskräcklig. Det är knappt så att de går att använda till MMS ens (jag överdriver lite, men bara lite). Jag känner till T-fokusen, så det är inte det.
* Varför kan de aldrig fixa så man kan ladda telefonen via USB? Det är på tiden att Nokia skärper sig.
* 2.5mm stereojacket. En adapter är inget stort problem, men varför inte klämma in en 3.5:a på en gång?
* E-mailklienten behöver verkligen fräschas upp. Samma som i N95:an och den känns inte vidare modern.

Annars är jag över lag nöjd med telefonen hittils. En finess som jag inte läst om i någon recension är indikatorlampan runt navigeringsknappen. Att få en lampa att blinka när man missat ett samtal eller fått ett sms är en grym funktion användarmässigt (många av Sony-Ericssons telefoner har ju haft det).

//C

PS. Väntar otåligt på att den nya firmwaren ska släppas så den förhoppningsvis blir mindre buggig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Hej allihopa,

Nu har jag köpt en E71:a. Jag måste säga att det är lite blandade känslor. Den känns verkligen bra att hålla i handen och den känns riktigt gedigen (det var längesedan jag tyckte en telefon kändes "robust"). Tangentbordet känns bra, men jag har fortfarande lite problem att skriva i bra hastighet på den, man har ju inte jättesmåfingrar men det går ändå hyffsat. Är dock en bra bit ifrån att skriva med samma hastighet som jag gör med Nokias T9 på min gamla N95:a (främst för att jag kan hitta knapparna snabbare). Fast med lite övning så kommer det bli avsevärt bättre. Jag kör med den intelligenta ordboken påslagen, inte så mycket för att använda skriv-ett-halvt-ord-och-sedan-mellanslag-eller-pilarna-funktionen utan mer för att få ord som innehåller å-autokompleterade. För att skriva order 'på' är ju nu väldigt lätt och snabbt (man skriver pp).

Saker som jag stör mig på hittils:

* Alla teman i telefonen är fruktansvärt fula. Okej, jag brukar inte störa mig så mycket på det, men de är verkligen tokfula. Får telefonen att kännas fem år äldre. Går ju att hitta tredjeparts-teman, men ändå.
* Småbuggig. Det var N95:an också i början, men det här är ganska illa. E-postprogrammet har stora problem med egna ssl-certifikat mot imap/smtp och jag har fått slut på minne-varningar trots att jag inte haft igång några program alls.
* Kameran. Visst, det är ingen profilerad kameramobil men kvalitén är verkligen förskräcklig. Det är knappt så att de går att använda till MMS ens (jag överdriver lite, men bara lite). Jag känner till T-fokusen, så det är inte det.
* Varför kan de aldrig fixa så man kan ladda telefonen via USB? Det är på tiden att Nokia skärper sig.
* 2.5mm stereojacket. En adapter är inget stort problem, men varför inte klämma in en 3.5:a på en gång?
* E-mailklienten behöver verkligen fräschas upp. Samma som i N95:an och den känns inte vidare modern.

Annars är jag över lag nöjd med telefonen hittils. En finess som jag inte läst om i någon recension är indikatorlampan runt navigeringsknappen. Att få en lampa att blinka när man missat ett samtal eller fått ett sms är en grym funktion användarmässigt (många av Sony-Ericssons telefoner har ju haft det).

//C

PS. Väntar otåligt på att den nya firmwaren ska släppas så den förhoppningsvis blir mindre buggig.

Jag antar att du känner till Nokia Email service, som är en bra ersättare till den vanliga mejlklienten.

Det finns några riktigt bra teman som också ersätter ikonerna. Noble Gray, och white and Brown by Babi är enkla och snygga.

Jag kör många tredjepartsprogram och har aldrig fått varning för lite minne. Verkar skumt.

Håller med om att kameran suger. Big time!

Ett annat större problem jag har upptäckt är att framsidans skal inte är gjort i metall som man först kan tro. Det är bara målad plast. Jag fick min telefon i juli, och färgen börjar redan nötas av. Detta utan nämnvärt slitage. I jämförelse med min gamla E61 som såg ut att vara gjord av plast, men när färgen nöttes av så var det metall under, gillar jag inte det här. Har även fått en del repor, på den "repfria" skärmen.

I övrigt gillar jag nallen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av breidan
Jag antar att du känner till Nokia Email service, som är en bra ersättare till den vanliga mejlklienten.

Jo det gör jag, men tyvärr som hobby-paranoid som jag är så går den bort, då det verkar som mail skickas och tas emot via deras service, vilket går bort för min del. Har dock inte letat efter tredjeparts-mailprogram, borde kanske göra det.

Citat:

Det finns några riktigt bra teman som också ersätter ikonerna. Noble Gray, och white and Brown by Babi är enkla och snygga.

Tack för tipset, ska kolla in genast.

Citat:

I övrigt gillar jag nallen!

Det gör nog jag också. Jag kan låta lite gnällig i inlägget ovan, men det är ju lätt att hitta småsaker att klaga på. Jag har haft ganska många mobiler (det är väl en "hobby" kanske man kan kalla det) så det är lätt att hitta skavanker och olikheter som man stör sig på. Fast jag är ju medveten om att det inte finns en sådan sak som den perfekta mobilen. E71:an är rätt trevlig ändå.

Ni som verkar ha bättre tredjepartprogramvarukoll. Har ni något tips till någon bra sida med mjukvaror till telefonen? Jag tycker bara jag hittar till halvkassa sådana. (Detta var inte en piratkopieringsfråga)

//C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av breidan
"Instämmer helt! Jag använder inte ens "intelligent ordbok" då jag
skriver en del till både svensk- och engelsktalande folk och då blir tvungen att trycka Fn + Space > byt språk >> (visserligen bara nån sekunds arbete). Går utomordentligt snabbt ändå, antagligen plus minus noll om man tänker på de gånger jag saktas ner av ordboken då den förerslår "fel" ord och jag måste trycka upp och välj. "

Tack för tipset, det kände jag inte till!

Har du hackat din E71:a?

Håll till godo! Nej jag har inte hackat min, förstod aldrig vitsen med det...vad får man för utökad funktionalitet?

Antar att du känner till, men för säkerhets skull:
håll inne fyrkant = växla mellan profiler "normal" och "ljudlös" (eller ändra dessa till dina två mest använda)
håll inne stjärna = bluetooth av/på

för mer short cuts, ladda ner "Cute keys" http://symbianv3.com/cute-keys/ så kan du ställa in vilket prog (och andra nyttiga snabbkommandon) bundna till valfri knapp-kombination (ex "Nytt sms till Jonas" > "Fn + Ctrl + J"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Jo det gör jag, men tyvärr som hobby-paranoid som jag är så går den bort, då det verkar som mail skickas och tas emot via deras service, vilket går bort för min del. Har dock inte letat efter tredjeparts-mailprogram, borde kanske göra det.

Tack för tipset, ska kolla in genast.

Det gör nog jag också. Jag kan låta lite gnällig i inlägget ovan, men det är ju lätt att hitta småsaker att klaga på. Jag har haft ganska många mobiler (det är väl en "hobby" kanske man kan kalla det) så det är lätt att hitta skavanker och olikheter som man stör sig på. Fast jag är ju medveten om att det inte finns en sådan sak som den perfekta mobilen. E71:an är rätt trevlig ändå.

Ni som verkar ha bättre tredjepartprogramvarukoll. Har ni något tips till någon bra sida med mjukvaror till telefonen? Jag tycker bara jag hittar till halvkassa sådana. (Detta var inte en piratkopieringsfråga)

//C

Är det någon speciell programvara du söker? Kanske vet om du berättar vad det är du vill få luren att göra...om du inte hittat det du söker i mina tidigare länkade sidor så kan du även kolla: http://www.handango.com/SoftwareCatalog.jsp?siteId=1&jid=7E69...

Annars har google tjänat mig väl då jag sökt efter program med specifik funktion (t ex "nokia e71 push mail klient" /"symbian s60 calculator" etc). Bara att googla iväg och leta!

Vad gäller dina önskemål om annat mail prog så upprepar jag tidigare rekommendation emoze och Nokia Email Service (funkar bra för gmail). Vill du inte skicka mailen via deras service är det bara att göra det via den inbyggda standard appen, och bara använda tredjeparts appen för att pusha inboxen. Förstår inte vad som orsakar paranoia med att det går via deras service, såvida du inte är terrorist eller knarklangare och har skäl att vara paranoid. Annars kan du ju testa Gmails egna program, då får du direkt tillgång till alla mail på deras server (med den utmärkta sökfunktionen) men allt sker over the air (dvs mailen lagras inte på din lur) samt missar push funktionalitet.

Tillägg:
http://www.olamelen.com/
SMS Diary
Eftersom det inte finns meddelanderäknare inbyggt i telefonen (skam på en smart phone). Den här läser inkorg och skickade sms när den startas och gör en .html sida av konversationer med datum och klockslag, samt statistik över hur många sms man skickat och tagit emot från sina olika kontakter. Detta innebär dock att sms som raderats från telefonen inte kommer med, dvs det är ingen full sms-räknarfunktionalitet.

http://discussions.europe.nokia.com/discussions/board?board.i...
Massa info om fel (vissa med lösningar) och säkert annat användbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grilljanne
Vad gäller dina önskemål om annat mail prog så upprepar jag tidigare rekommendation emoze och Nokia Email Service (funkar bra för gmail). Vill du inte skicka mailen via deras service är det bara att göra det via den inbyggda standard appen, och bara använda tredjeparts appen för att pusha inboxen. Förstår inte vad som orsakar paranoia med att det går via deras service, såvida du inte är terrorist eller knarklangare och har skäl att vara paranoid. Annars kan du ju testa Gmails egna program, då får du direkt tillgång till alla mail på deras server (med den utmärkta sökfunktionen) men allt sker over the air (dvs mailen lagras inte på din lur) samt missar push funktionalitet.

Hej,

Tack återigen för dina tips. Den finns många diskussioner som handlar om just det här med personlig sekretess och som berör problematiken "gör man inget olagligt så har man inget att gömma". Jag är varken terrorist eller knarklangare, men jag har trots det en del mail både tjänstemässigt och privat som jag är långt ifrån sugen att dela med andra. Om man nyttjar en sådan tjänst som Nokias så står det ju att de (och deras tredjepartstjänsteleverantörer vad det nu innebär) kan och kommer aggregera statistik och logga en hel del av den information som skickas. Vissa tycker kanske jag överdriver, men för mig så vill jag helst hålla så mycket av min privata information privat som möjligt. Synd att det inte finns någon sms-krypteringsstandard än också för den delen (lär ju aldrig komma någon heller). Gmail-klienten är heller inte vidare intressant då jag inte vill lagra mail hos google heller (kanske inte kom helt oväntat?).

Jag surfade runt som hastigast och hittade ett program som heter ProfiMail som verkar vara en mycket trevlig mailklient. Ska testa vidare lite men den verkar helt perfekt. Den kan ju köra "push" via standard IMAP IDLE också så det verkar vara min lösning. Nu skulle jag bara vilja att mailknappen kunde bindas till det programmet, men men, det kanske man kan få till 8-).

//C

Permalänk

Jag förstår, då ska du såklart fortsätta leta tills du hittar något som passar dina önskemål. Själv har jag inget "känsligt" i mina mail så jag har inte ägnat det någon närmare tanke, men hade jag som dig saker i mail jag inte ville dela så skulle jag inte heller använda dessa tjänster.

Att mappa mailknappen ska inte vara några problem: Menu > tools > settings > general > personalisation > One-touch keys
där kan du välja åtgärd för din "messaging key" för både short press och long press.

Även under Personalisation: "Email key settings"
där väljer man vilken mailtjänst man vill använda, men jag förstår inte riktigt funktionen då det inte finns en dedikerad email key utan bara messaging...nån som vet? (ingen info under telefonens help section)

Permalänk
Medlem

Väntar på min E71, men undrar går det att skicka filer via wifi till mobiltelefonen , tex en mp3 fil ?

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Hur aktiverar man GPSen?

Har försökt att söka efter satterliter men den hittar inga, ska man aktivera den på internet först eler ladda hem nokia maps först?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_JJ
Väntar på min E71, men undrar går det att skicka filer via wifi till mobiltelefonen , tex en mp3 fil ?

har bara fört över filer via usb-kabel, så kan tyvärr inte hjälpa dig där. Går hyfsat snabbt via bluetooth men kanske inte för flertal mp3 (bara överfört enstaka filer över bt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agro
Hur aktiverar man GPSen?

Har försökt att söka efter satterliter men den hittar inga, ska man aktivera den på internet först eler ladda hem nokia maps först?

Om du inte har 3G/GPRS så kommer det ta ganska lång tid att få kontakt med satelliter. När jag började använda min e71 hade jag ingen data anslutning och fick ibland inte gps-signal på 10-15 minuter. Med A-gps tillgängligt går det på sekunder... kolla att du ställt in rätt i inställningar > positionering > server > supl.nokia.com

Permalänk
Medlem

Går det att synka möten, kontakter etc på ett bra sätt från windows mobil (HTC Tytn II) till Nokia E71? Finns det något back-up program som går till båda operativen?

Permalänk
Medlem

Windows Mobile synkar väl mot outlook, precis som nokia pc suite... eller är jag ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Windows Mobile synkar väl mot outlook, precis som nokia pc suite... eller är jag ute och cyklar nu?

Ja, är det så är det tämligen enkelt. Någon som vet?

Undrar också om man kan köpa en Nokia E71 i Tyskland - alltså finns det möjlighet att välja språket "svenska" på den? Engelska är ju också okej.

Permalänk

Syncar du kalendern på din HTC med Outlook så kommer du att kunna synca ned samma kalender från outlook till din Nokia E71.

Någon som vet om ett bra bpm mätar program till E71?
Använde bpmcontrol till min E51 även programet inte stödje den modellen. Men till E71 verkar det inte funka alls

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Synkning gick bra.
Tack för tipsen!

Kan man avaktivera låskoden på mobilen. Har inget behov av det och det är mest jobbigt när man startar mobilen att knappa först in pinkod och sen låskod.
Kan tilägga att jag köpte en begagnad telefon och har nu förre ägarens kod.

Permalänk

Har en fråga:

Säljs e71 med olika batterier? På tre.se anges att ett batteri på 900 mAh medföljer och i trådar här pratas det om ett på 1500 mAh.

Har tre snikat till sin version?