Permalänk
Medlem

4870 CrossfireX-problem

Hallå!
Jag är ny till det här med CrossFireX och verkar ha stött på ett problem.

Jag har två stycken ASUS EAH 4870 (länk) som jag har kopplat ihop med de två medföljande länkarna. Strömmen är kopplad direkt till kortet som sitter i första platsen på mitt moderkort, sen får de andra ström genom en adapter som följde med. Lite svårt att förklara, kolla bilderna nedan. Enhetshanteraren visar att jag har två kort, men i CCC så har jag inget CrossFire-alternativ. Är det nånting som är felkopplat?
Bild 1
Bild 2
Jag installerade drivrutinerna från skivan, vet nämligen inte vilken jag ska tanka från ATI:s hemsida, min modell (4870) står inte med i listan där.

Någon som vet hur jag ska göra för att få det att fungera?

Tack!

Permalänk
Medlem

64 eller 32 bit.

ska länka nya drivare till du.

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk

Har du ett moderkort som har stöd för Crossfire?

Tex om du sitter med ett moderkort som har en NVIDIA krets så är du rökt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, löste det genom att installera om drivrutinerna.

Permalänk
Testpilot

Varje gång jag installerar/uppdaterar drivrutinerna försvinner Crossfire-inställningen men det räcker med att starta om datorn så funkar allt igen.

Saknar du för övrigt inte en strömkabel till ditt undre kort? tycker det ser ut som att det bara sitter en kabel i det på bilden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Skall verkligen båda crossfire länkarna sitta på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
64 eller 32 bit.

ska länka nya drivare till du.

Vista, 32-bit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Varje gång jag installerar/uppdaterar drivrutinerna försvinner Crossfire-inställningen men det räcker med att starta om datorn så funkar allt igen.

Saknar du för övrigt inte en strömkabel till ditt undre kort? tycker det ser ut som att det bara sitter en kabel i det på bilden.

Ja alltså, en sån kabel som "passar" till grafikkortet som går direkt från nätaggregatet finns det bara en av. Man fick med en kabel som man kopplar in med "vanliga" fyra-pin kablar. Alltså de man använder till de mesta, PATA-diskar, optiska enheter etc... Svårt att förklara. Men det känns som jag kopplat rätt, annars skulle det väl inte synas i Enhetshanteraren i Windows?

Permalänk
Medlem

@jonathan82, det funkar med att ha båda bryggorna på. Inget fel med det.

@glidis, eftersom du kör två 4870 så måste du ha 4st PCI-e 6pinnars ström att stoppa in i dina kort. 2st på varje kort, annars blir det svårt att köra. Konstigt att du ens ser det andra kortet i Windows.
Ditt kort finns med på ATi´s hemsida, det står bara 4800 series längst upp i listan.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Crusher, jag köpte datorn "i delar", det nätagget som följde med har bara en sån där 6-pinnars kontakt, likaså mitt gamla nätagg (som jag använder i datorn). Det andra kortet får ju ström, den är ju inte bara inkopplad i PCIe-platsen, den får ju ström från agget fast genom en adapter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glidis
Crusher, jag köpte datorn "i delar", det nätagget som följde med har bara en sån där 6-pinnars kontakt, likaså mitt gamla nätagg (som jag använder i datorn). Det andra kortet får ju ström, den är ju inte bara inkopplad i PCIe-platsen, den får ju ström från agget fast genom en adapter.

du måste koppla in båda korten i moderkortet för att kunna köra crossfire.
doh!

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Flopper, det är dom ju redan.

Tankade 4800-series från ATI:s hemsida (8-11_vista32_dd_ccc_wdm_enu_70229), den ger mig en bluescreen. Morr... Är det fel?

Permalänk
Medlem

På bilden du länkat så ser jag bara att du har en enda kabel i de undre kortet. du ska ju ha dubbla strömkablar till ett 4870 kort, precis som du har kopplat till de övre. Antagligen därför du inte får igång kort nr2 då de inte får tillräckligt med ström.

Permalänk
Medlem

ja du måste ha dubbel uppsättning ström på båda korten.

mvh

Permalänk
Medlem

Det är det som är problemet alltså? Tycker bara det verkar konstigt eftersom den syns i enhetshanteraren.

Kan man köpa en kabel som gör om 6-pinnaren till två 6-pinnare, likt en USB-hubb? Vart finns dom att få tag på isf?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glidis
Det är det som är problemet alltså? Tycker bara det verkar konstigt eftersom den syns i enhetshanteraren.

Kan man köpa en kabel som gör om 6-pinnaren till två 6-pinnare, likt en USB-hubb? Vart finns dom att få tag på isf?

jag skulle nog rekommendera ett nytt nätagg.
adaptrar i all ära men korten kräver en del ström som är stabilt, speciellt om du överklockar.

Som du skrev såg det ut som ena kortet inte var isatt (My bad).

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Istället för att köpa ett helt nytt nätagg, kan jag inte köpa de här två istället?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319547
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=100423

Permalänk
Avstängd

om ditt agg räcker till.
beror på amp etc..

posta gärna märke.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vet inte märket! Det jag vet är att en kille i en datorbutik rekommenderade den när han satte ihop min gamla dator. Tror jag betalade runtomkring tusenlappen för den, 800W. Den klarade min förra dator galant:
Intel Pentium 3.06 ghz
Asus M2N32 SLI-Deluxe
GeForce 7950 1024 mb
Kingston 1024 ram
5xSatahårddiskar (sammanlagt 1,6 TB)
IDE-brännare
ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort

Min nya dator: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=145082 (INTE det nätaggregatet!!)

Hjälper det här?
Voltvärden:
CPU kärna: 2.22 V
Aux: 3.46 V
+3.3 V: 3.42 V
+5 V: 5.70 V
+12 V: 13.44 V
-5 V: -4.45 V
Debug Info F: 8D 29 FF
Debug Info T: 37 00 00
Debug Info V: 8B D8 D6 D4 DD FF B9 (03)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glidis
Vet inte märket! Det jag vet är att en kille i en datorbutik rekommenderade den när han satte ihop min gamla dator. Tror jag betalade runtomkring tusenlappen för den, 800W. Den klarade min förra dator galant:
Intel Pentium 3.06 ghz
Asus M2N32 SLI-Deluxe
GeForce 7950 1024 mb
Kingston 1024 ram
5xSatahårddiskar (sammanlagt 1,6 TB)
IDE-brännare
ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort

Min nya dator: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=145082 (INTE det nätaggregatet!!)

Hjälper det här?
Voltvärden:
CPU kärna: 2.22 V
Aux: 3.46 V
+3.3 V: 3.42 V
+5 V: 5.70 V
+12 V: 13.44 V
-5 V: -4.45 V
Debug Info F: 8D 29 FF
Debug Info T: 37 00 00
Debug Info V: 8B D8 D6 D4 DD FF B9 (03)

Jag hoppas att du har kollat dom volten med ett daligt program for dom volten skulle doda en dator pa direkten, kolla med everest istallet! http://www.lavalys.com/products/download.php?ps=UE&lang=en

PM mig om du vill ha kod till det, pappas jobb har en massa!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle nog också rekommendera ett nytt nätagg. Är det i samma stil som resten av delarna så är det nog inte kvalite på det. Inte om det är 800W för 1000kr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

800w även om ett halvbra agg ska funka bra.
du kan pröva fixa med adaptrar för att kolla om det funkar.

svårt att säga så här på förhand.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt adaptrar men fortfarande inget nytt. Nu vet jag att båda korten får garanterat ström, och har kollat i 3D Mark Vantage, där visar den att jag har två grafikkort. Bild

Jag har provat att ominstallera drivrutinerna två ggr samt har provat att installera äldre drivrutiner... Inget funkar, verkar det som...

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Permalänk
Avstängd

normalt,
installera drivrutinerna utan crossfire brygga.
dvs med båda korten isatta.
stäng av datorn, sätt dit crossfirebryggan.
boota upp.
Kan kräva 2 st re-boots men nu ska crossfire vara aktiverat.

Om det jävlas,
avinstallera alla ati drivrutiner.
ladda ned drivercleaner,
reboota i safe-mode,
rensa alla ati´drivrutiner med drivercleaner, re-boot, ny installation av ati´s senaste drivrutiner.
följ normal installation.

då bör det funka.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
normalt,
installera drivrutinerna utan crossfire brygga.
dvs med båda korten isatta.
stäng av datorn, sätt dit crossfirebryggan.
boota upp.
Kan kräva 2 st re-boots men nu ska crossfire vara aktiverat.

Om det jävlas,
avinstallera alla ati drivrutiner.
ladda ned drivercleaner,
reboota i safe-mode,
rensa alla ati´drivrutiner med drivercleaner, re-boot, ny installation av ati´s senaste drivrutiner.
följ normal installation.

då bör det funka.

Flopper, jag gjorde som du sa; avinstallerade, använde drivercleaner i safe-mode, tog ut crossfirebryggorna, installerade om alla ati-drivrutiner, satte tillbaka crossfirebryggorna och har startat om X antal gånger nu. Fortfarande inget Datorn känner fortfarande av att det finns två kort dock.

Jag stötte dock på ett problem:
När jag installerade om drivrutinerna så fick jag hela tiden det här felmeddelandet. Det gick inte att installera så jag provade att söka efter drivrutinerna genom enhetshanteraren i Windows, då installerades det, fick tillbaka rätt upplösning osv, så installerade jag CCC efter det. Har försökt att installera igen efter det, men ingen lycka.

Jag har senaste drivrutinerna från ATI's hemsida så de bör inte vara något problem med dom.