Permalänk

Svarta sträck på skärmen

Tja, köpte nyss en ny crt skärm av en kille på blocket. 20" med fin bild, men där går 2 svarta jättesmala sträck genom hela skärmen. Har testat:

Ändra Upplösning
Ändra Herz
Köra Deaguss Recall
Ändra Dator
Startat om Dator+Skärm
Lappat till den lite nätt på sidorna (Hade en crt skärm med tendens till att vilja vrida sig, med en lavett på sidan blev det bra igen - en stund)

Läst runder lite o någon sa att det fanns ett program som återupplivar döda pixlar (är inte säker på att det är döda pixlar men det lutar nog mest åt det)

Någon som har tips?

Permalänk

Hmm döda pixlar på en crt ?
jag hade en 19" tums crt för några år sedan och om jag minns rätt så är det normalt med 2 små diskreta svarta sträck på vissa skärmtyper.

Prova att sätta ner ljusstyrka och kontrast något.

Permalänk
Medlem

De kommer inte att försvinna, vad du än gör.

Har för mig att det är skarven/upphängningen för nätet som syns.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

hade också ett liknande fall, 2 streck på skärmen. troligtvis är den sönder.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

normalt för den tekniken, efter ett tag så ser du dem inte längre, det är för att kunna ha bildytan platt typ.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Det är 2 stycken små ståltrådar som sitter innuti skärmen för att stabilisera Apature Grille'n. Alla Trinitron och Diamondtron skärmar har dessa så mitt tips är att du ska vara glad att du har dom dån Trinitron och Diamondtron skärmar helt enkelt är bättre än Shadowmask skärmar som inte har dessa streck.

Läs mer på wikipedia (eng): http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture_grille

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Ah, jo det är en Trinitron skärm...
Tack för informationen, även om jag inte gillar dessa sträck så känns det väldigt skönt att veta att man inte blivit lurad.

/Dennis

Permalänk

Du kommer vänja dig efter ett tag, bara du har den ett tag så.
Jag la visserligen märke till strecken då och då, men det var liksom naturligt för mig. Inget jag störde mig på.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

jag hade en 20"crt IBM skärm som det var 2 super smala 1x pixel ? linje, på sålde den till någon genom blocket , 1år sen kanske, jag vart van vid dom sträcken men i början var det tärt. va bara att skaffa sig en svart bakrund

Visa signatur