Installera nytt o fräscht på kompis dator?

Permalänk

Installera nytt o fräscht på kompis dator?

Hur går man tillväga då. När varken dom eller jag vet vilka drivrutiner det ska vara + att dom inte har några drivisar på skiva eller diskett!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Drivrutiner till vad? Beroende på hur gamla (annorlunda) sakerna är så bör merparten funka hjälpligt out of the box med Win XP. Vet du vilket modekort det är så är det lätt att hitta rätt chipset drivare. Samma sak med grafikkort. Det som kan bli lite strul kan vara konstiga styr och ljudkort som inte hittas.

Permalänk

Det är en gammal dator så XP är nog inte tal om! Det får bli Windows 2000!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jag är så trött på alla sånna hära trådar. Hur tror ni man ska kunna hjälpa nån med att hitta drivers när man inte vet NÅGON specifaktion. Hur?

Du kan börja med att leta vad drivrutinerna heter i installations mapparna eller nått. Leta upp vad det är för hårdvaru inne i datorn. Skriv det här, eller googla på det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Hur går man tillväga då. När varken dom eller jag vet vilka drivrutiner det ska vara + att dom inte har några drivisar på skiva eller diskett!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Jag är så trött på alla sånna hära trådar. Hur tror ni man ska kunna hjälpa nån med att hitta drivers när man inte vet NÅGON specifaktion. Hur?

Du kan börja med att leta vad drivrutinerna heter i installations mapparna eller nått. Leta upp vad det är för hårdvaru inne i datorn. Skriv det här, eller googla på det.

Svårt å fixa everest ?.. Kolla på komponenterna med?

Möjligt att nån typ av ID/serienummer står på.
Står tillverkare och modell på modertkort bla!

Permalänk
Medlem

Re: Installera nytt o fräscht på kompis dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Hur går man tillväga då. När varken dom eller jag vet vilka drivrutiner det ska vara + att dom inte har några drivisar på skiva eller diskett!

Du reggade dig 2001 och har säkert haft dator längre än så, ändå kommer du med såna frågor fortfarande. har du inte lärt dig något under den tiden?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Shit vad otrevliga människor på detta forum blivit!

Du reggade dig 2001 med! Vad har du här att göra eftersom du borde vara den allvetande skräphögen numera!

Tråkigt med denna attityd!

Jag har alltid haft koll på mina drivisar osv. på alla datorer jag haft så jag har alldrig stött på detta problem.

Trodde att det fanns några trevliga sweclockare som hade lite tips!?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Shit vad otrevliga människor på detta forum blivit!

Du reggade dig 2001 med! Vad har du här att göra eftersom du borde vara den allvetande skräphögen numera!

Tråkigt med denna attityd!

Jag har alltid haft koll på mina drivisar osv. på alla datorer jag haft så jag har alldrig stött på detta problem.

Trodde att det fanns några trevliga sweclockare som hade lite tips!?

Förlåt om vi försöker hjäklpa till men JenzA har faktiskt rätt..

En reggad 01 ska kunna söka i forumet och på valfri söksida på nätet t.ex google om hur man tar reda på en dators specifikationer!

Jag är 05a och skapar "aldrig" trådar (läs nästan) eftersom jag kan googla i timmar och ibland finns lösningar på bla swec.. welwell back to topic

Permalänk
Medlem

Är det en märkes dator eller hemmabygge?
Är nätverk och Ljud inbyggda i moderkortet?

Du behöver drivrutiner till:
*Grafikkort
*Moderkort (+Nätverk+Ljud)

Innan du börjar laddar du ner dessa och sparar (tex USB minne)

Programmet everest har redan nämnts. Andra sätt är:
Grafikkortet går du in i där man ställer in upplösning etc så står där.
Moderkortet öppnar du datorn och kollar vad det står.

Är det än märkes dator så går du in på dator tillverkarens hemsida så brukar de ha instruktioner hur man tar reda på vad man har för dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Shit vad otrevliga människor på detta forum blivit!

Du reggade dig 2001 med! Vad har du här att göra eftersom du borde vara den allvetande skräphögen numera!

Tråkigt med denna attityd!

Jag har alltid haft koll på mina drivisar osv. på alla datorer jag haft så jag har alldrig stött på detta problem.

Trodde att det fanns några trevliga sweclockare som hade lite tips!?

Vad är det för fel på dig egentligen? du kan inte ta egna beslut om nånting i livet, du velar med det minsta.
Ställ inte så jävla korkade frågor hela tiden, väx upp för fan.

Du har väl aldrig haft koll på nånting, det kan ju alla se i dina trådar du skapar hela tiden "vad ska jag köpa? Expressen eller Aftonbladet?, det händer väl inget om jag köper fel?"

Gör det enkelt för dig så du inte behöver skämma ut dig för polaren, skruva upp datorn och kolla hårdvaran, det borde till och med du klara av.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Förlåt om vi försöker hjäklpa till men JenzA har faktiskt rätt..

En reggad 01 ska kunna söka i forumet och på valfri söksida på nätet t.ex google om hur man tar reda på en dators specifikationer!

Jag är 05a och skapar "aldrig" trådar (läs nästan) eftersom jag kan googla i timmar och ibland finns lösningar på bla swec.. welwell back to topic

Tror lite att det är det som är problemet, just den inställningen!
Ni tror att ALLA är datornördar och spenderar all vaken tid med att googla och söka i datorforum efter datorproblem!

Då skulle man ju knappast vända sig hit om man kunde det mesta redan!

Det finns andra typer av människor, som gör annat! Allt beror ju på vilket intresse man har.

Trist att det är fler med denna negativa och dåliga attityd som letat sig hit!

Är det något som jag tycker är skitenkelt så brukar jag svara på den trådskaparens tråd utan att skälla ut denna att han/hon borde veta bättre om man var reggad 2001!

Skärpning!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Tror lite att det är det som är problemet, just den inställningen!
Ni tror att ALLA är datornördar och spenderar all vaken tid med att googla och söka i datorforum efter datorproblem!

Då skulle man ju knappast vända sig hit om man kunde det mesta redan!

Det finns andra typer av människor, som gör annat! Allt beror ju på vilket intresse man har.

Trist att det är fler med denna negativa och dåliga attityd som letat sig hit!

Är det något som jag tycker är skitenkelt så brukar jag svara på den trådskaparens tråd utan att skälla ut denna att han/hon borde veta bättre om man var reggad 2001!

Skärpning!

Jag både tror och VET att alla INTE är datornördar, tro mig.

Permalänk

Varför denna dryga inställning då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Haha, rolig tråd.

pampo98 har skrivit allt du behöver veta.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att du laddar ner programmet CPU-Z (http://www.cpuid.com/download/cpuz_148.zip) till datorn du ska installera om på. Skriv sen ned modellnamn osv på allt du hittar (moderkort, nätverkskort och grafikkort är väll det viktigaste).

Sen går du in på respektive tillverkares hemsidor och laddar ner dessa drivrutiner som du sen sparar på ett USB-minne.

Installera sen om datorn och plugga in USB-minnet och installera drivrutinerna.

Voila!
Nu ska det vara en ny fräsch dator!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Tack ni andra som är seriösa och svarar! Ska prova era tips!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till ämnet för jag kan inte sluta skratta åt er.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Shit vad otrevliga människor på detta forum blivit!

Du reggade dig 2001 med! Vad har du här att göra eftersom du borde vara den allvetande skräphögen numera!

Tråkigt med denna attityd!

Jag har alltid haft koll på mina drivisar osv. på alla datorer jag haft så jag har alldrig stött på detta problem.

Trodde att det fanns några trevliga sweclockare som hade lite tips!?

Ja men herre gud. Du frågar

"Hur hittar jag drivrutiner till min dator?" Ja, det låter som det.

Mm, vi vet inte ens vad det är för specs eller inget. Eftersom det gällde din _kompis_ dator nu. Det verkar som du inte tänker när du skriver din tråd. Ta inte för illa upp som jag har gjort ibland. Men denna tråden är rätt onödig.

EDIT: Du skriver att man inte ska sitta i timmar i google, ne men ska man sitta i timmar i swec då? För du lär snabbare hitta hjälp på google än sweclockers, OM du inte skriver längre/konstruktivare inlägg.

Över till topic: Skriv vad det är för specs på burken, så kanske jag kan fixa det på silver-fat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Haha, rolig tråd.

pampo98 har skrivit allt du behöver veta.

Fast jag glömde fråga honom om det är några pci kort i datorn. De behöver också drivrutiner.

Om man har tur så fixar Windows uppdate och XP skivan drivrutiner. Men hellre ska man ladda ned drivrutinerna från tillverkarens hemsida. För att vissa drivrutiner (för mig ett gammalt grafikkort) från Windows uppdate ställa till det så att man var tvungen att ta bort dom igen.

Permalänk
Medlem

Haha, ts har använt datorer i snart 10 år och kan inte det här. Det är som att kört bil i 10 år och missat hur man pumpar däcken typ. Jobbigt med punktering hela livet :/

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att man behöver pumpa däcken även fast man kört bil i 10år.

Kanske hyrt bil eller lånat bilar hit och dit

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Det är inte säkert att man behöver pumpa däcken även fast man kört bil i 10år.

Kanske hyrt bil eller lånat bilar hit och dit

Om du kollar i TS alla trådar under tio år så ser du att han frågar i varje tråd hur pumpen fungerar.

Nee, nu lägger vi ner det här, TS har än en gång gjort bort sig.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Tack ni andra som är seriösa och svarar! Ska prova era tips!

Ja det borde du eftersom det inte går på så många andra sätt.

Jag ska själv göra detsamma på en polares dator i veckan är det tänkt.
Har ingen aning om vad det är för burk så jag har CPU-Z & en skruvmejsel tillgängligt.

Med äldre datorer kan det ibland vara bökigt att hitta drivare tom från tillverkarens hemsida.
Då kan man surfa hit: http://www.driverguide.com/
(En riktigt jobbig sida men det finns riktiga stenåldersdrivare så det får man ta.)

Ofta när jag gör detta ("blåser om med nytt OS") vill jag helst ta hem datorn i fråga till mig
eftersom det underlättar mycket att ha tillgång till sin egen dator/internet. (Då jag inte äger någon bärbar dator f.t.)
Jag har då även min FTP-server tillgängligt över nätverket med lite program som brukar vara "bra att ha" för de flesta.
(Exempelvis NeroBurningRom, DaemonTools, Mediplayer 11, Foobar CodecPacks, Directx osv.)

En del datorer i längre ut i familjen brukar jag skapa mappar på servern för - t.ex. som för min svågers två burkar.
Då kan man installera (rätt) drivare över nätverket för chipset/graffekexet/ljudkortet mycket smidigt utan att behöva leta.

Lycka till.

Mvh

Permalänk
Medlem

Neo hade rett ut det här utan hjälp.

Just sayin' ....

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Klarar datorn Windows 2000 så klarar den garanterat Windows xp! Jag har kört både 2000 och xp på min P II 233Mhz utan problem men xp tar mer utrymme på hårddisken. xp startar förövrigt snabbare än 2000.

Permalänk
Avstängd

Hm... man kan ju undra hur ni tänker... som bara klankar ner alltså. Ni har visserligen BÅDE rätt och fel.

Hjälp upskattas mer än en utskällning.

Permalänk
Medlem

http://www.driverpacks.net/

Integrera det du behöver i din installationsskiva innan installation. Du behöver inte tänkta på vad det är för hårdvara i burken för du har drivrutiner till _allt_.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att tex. säga att man har fel på sin dator utan att berätta vad det för typ av dator och vilket typ av problem det är kan gämföras med att säga att man har fel på sin bil till verkastan utan att berätta vad man har för bil (märke, modell mm) och vad för typ av problem man har.

Det blir ju lite svårt för andra att veta vilken dator man har om man inte berättar det.
Jag kan nog säga att de flesta av oss inte är tankeläsare.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

Du verkar inte bry dig längre, TS?

Permalänk

Nej, fick svar i ett annat forum så det är lungt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD