Permalänk

hehe

Hej hej nu fick jag igång internet på rummet i Dubai så jag kan skriva några rader.

Battertiden: Jag tog på energisparläge och stängde av Wlan och bluetooth . Sen kollade jag på en serie i ca 90 min . Då hade jag 40 procent kvar av batteriet. Jag läste på något forum att man ska helst ladda om batteriet när det minst 40 procent kvar av batteriet så mer har jag inte testat för att behålla batteriet så bra som möjligt.

Bra med datorn: Måste påpeka skärmen igen , fast energisparläget tar ner ljusstyrkan på skärmen till 50 procent så tyckte jag att filmtittandet var grymt bra.

Man skriver bra med datorn. Någon frågade om man tyckte att datorn var för hög, det har jag inte märkt känns skönt på alla möjliga sätt.

Dåligt med datorn: Det enda jag tycker är lite sämre är musplattan eller vad man nu kallar det. Materialet glider inte lika bra som vissa andra bärbara datorer.

Sammanfatning: Alltså vill du ha en cool , modern och snygg bärbar dator som har allt!!!! så ska du fan köpa den här datorn. Den har allt man kan önska sig av en bärbar och prestandan kan man inte klaga på.

Pst jag ska testa hdmi uttaget strax köpte kabel ifrån dubai idag

Permalänk

Jag köpte också en sådan dator. Riktigt snygg är den måste jag säga. Välbyggd och robust. Den är väldigt tyst också. Tyvärr hade den inte tangentbordsbelysning som jag hoppades att den skulle ha Trots att skärmen är LED-skärm så måste jag säga att jag inte ser nån större skillnad mellan de "ordinarie" HPskärmarna. (har aldrig riktigt gillat HP skärmar) Den får betyget G+ av mig men inget mer. Man måste vinkla skärmen rätt (ca 110grader) för att få en bra bild. Min förra XPS 1530 hade så mkt bättre skärm än den här. Likaså Apple Mac Pron (de ligger i o f s inte samma klass men ändå)

Jag mätte upp batterietiden till ca 2,5timmar med högsta nivån på "brightness" Bluetooth samt trådlöst nätverk var på. Jag gjorde inte mkt mer än surfa under den tiden. Det måste tiläggas att jag hann ladda datorn bara en gång när testet utfördes, batteritiden kommer säkert att öka ytterligare ett tiotal minuter efter några ggrs laddning. Jag läste på nån artikel att man kan få multitouch funktion på styrplattan på datorer med ALPS samt Synaptics drivrutiner, och har försökt att få till det på den här datorn men har inte lyckats än. Det kommer att bli riktigt roligt den dagen jag lyckas

Jag skulle hur som helst rekommendera den här datorn till de som vill ha en portabel, snygg, robust dator som klarar av det mesta.

Förresten glömde nämna att ljudet från högtalarna är fin fin också

Permalänk
Medlem

Jag köpte den också. Är väl varken nöjd eller missnöjd än så länge.

Jag undrar om jag har fått ett måndagsex? Fläkten går konstant (inte på max) och hårddisken låter en del den med.

Visa signatur

---

Permalänk

Hmm, det var skumt. Låter det medan du spelar el? Min är alledes tyst faktiskt. När fläkten går ibland så låter lite men annars hör man knappt nåt ljud. Du kanske ska ringa och höra med supporten?

Ett par frågor, hur stänger man av bluetooth utan att stänga av wireless nätverk?? Har inte kunnat klura ut det. Sen så när jag kopplade datorn till min platta TV så kände den igen anslutningen och man kunde välja att klona el. visa separata bilder på båda skärmarna men jag fick aldrig nån bild på tv:n hur jag än valde. Har ni försökt koppla via HDMI:n? Via VGA så gick det bra i a f. Men jag vill helst utnyttja HDMI möjligheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odontolog
Hmm, det var skumt. Låter det medan du spelar el? Min är alledes tyst faktiskt. När fläkten går ibland så låter lite men annars hör man knappt nåt ljud. Du kanske ska ringa och höra med supporten?

Ett par frågor, hur stänger man av bluetooth utan att stänga av wireless nätverk?? Har inte kunnat klura ut det. Sen så när jag kopplade datorn till min platta TV så kände den igen anslutningen och man kunde välja att klona el. visa separata bilder på båda skärmarna men jag fick aldrig nån bild på tv:n hur jag än valde. Har ni försökt koppla via HDMI:n? Via VGA så gick det bra i a f. Men jag vill helst utnyttja HDMI möjligheten.

Ja, jag får väl ringa och tjata på dom. Suck.

Jag har inte heller lyckats stänga av bluetooth på ett smidigt sätt. Det enda jag vet är att gå via enhetshanteraren och stänga av därifrån.

HDMI har jag kopplat in. Det var strul i början med upplösningar, men nu funkar det prima. Konstigt att det inte blir någon bild alls. Rätt kanal på tvn?

Du kan också prova att byta skärm med Fn +f4 och se ifall det händer något.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Odontolog: När du uppmätte drafttiden till 2,5 h med surf och de övriga sakerna du skrev, hade du balanserat energischema då eller energisparläge?

Någon som spelat på datorn än? Isf vilket spel och med vilka grafikinställningar? bra flyt?

//R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Odontolog: När du uppmätte drafttiden till 2,5 h med surf och de övriga sakerna du skrev, hade du balanserat energischema då eller energisparläge?

Någon som spelat på datorn än? Isf vilket spel och med vilka grafikinställningar? bra flyt?

//R

Innan jag gjorde uppmätningen så gick jag in i inställningarna och maxade reglaget för ljusstyrkan på alla lägen (energispar + balanserat + högt prestanda). Jag ställde också in så att skärmen inte stängdes av vid inaktivitet. Det kanske måste tillägas att under "testet" så startades datorn om några ggr pga uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Okej. Förstår fortfarande inte vilket energischema du använde dig av. Varierade du eller? Med tanke på att det är en LED-skärm så borde 50% ljusstyrka vara tillräckligt i många förhållanden och det minus omstarter borde nog ge säkert upp emot 3 timmar och om man snålar mer med ljus och energischeman säkert 3,5 h som vissa tester anger då.

Tack för svaret iaf!

//R

Permalänk

Det var energisparläget men det känns som att det inte spelar stor roll eftersom jag maxade instälningarna så att det blev högsta prestanda (när det gäller skärmen i a f). Ang. spelen så e jag ingen spelare "tyvärr" (förutom kanske schack då ) så jag kan inte ge dig några test resultat där..

Permalänk

Bra med fler som köpt datorn

Vad roligt att fler köpt datorn.. Gubbs på tre år har jag köpt ca 10 bärbara datorer till släkt och vänner två av dem var Hp datorer och ingens skärm har jag varit så nöjd som dv3550.

Hdmi uttaget fungerar klockrent , Jag bad personalen på hotellet sätta fasst en hdmi kabel jag köpt här. Plasma tv var monterat mot väggen så var det jävligt tight=). Men hur som helst så fungerade det på första försöket , jag valde clona skärmen och sen så kollade jag på film ifrån tankafett.org genom vlc player.

Ni som fortfarande inte gillar datorn till hundra , snälla gemför denna dator med portabla datorer inte datorer i 3-4kg klassen utan mer 1-2kg klassen.

Permalänk
Medlem

Jag var såå nära på köpa DV3550 innan jag märkte att den inte stödjer surroundljud. Fan va störigt, för i övrigt är den precis vad jag ville ha.

Lätt, snygg, bra batteri, HDMI-ut, bra inbyggda högtalare (för att vara bärbar).

Varför har de inte surround stöd? (SPDIF).

Eller får man ut 5.1 ljud genom HDMI tillsammans med bilden?

Asusen har okej spec men den är alldeles för ful.

Permalänk

5.1 ljud

Jag kom hem ifrån resan idag och kom på en sak , när jag mätte batteritiden så kollade jag på filmer ifrån extern usb hårdisk . Testa kolla direkt ifrån hårdisken och då sluta batteri procenten på 50 procent när jag kollade på 90 min lång film. Det är ju rätt bra eller?

Jag är inte helt säker men visst borde den ha 5.1 ljud ifrån hdmi kabeln?

Permalänk
Medlem

det är bra att ha halva batteriet kvar efter en 90 min film ja. Ang. hdmi utgången så borde den stödja 5.1 ljud i min värld också. Det är ju iaf digitalt ljud ut så varför skulle det bara vara stereo från den? Jag vet inte , men rent logiskt så tänker jag så iaf....

//R

Permalänk
Medlem

För HDMI-utgången nämns oftast i "video-ut" sammanhang, alltså för bildvisning. Ingen pratar om ljudet, inte heller i recensioner nämner man ljud på en bärbar så ofta.

Får ringa HP och fråga på måndag, om det inte är någon annan som vet? Hur brukar det vara generellt på en bärbar med HDMI, om den även stödjer ljud, är det i 5.1?

Permalänk
Medlem

Så länge hdmi-versionen är minst 1.1 (tror jag) så är det ljud i den också. Det är väl ingen skillnad på hdmi via en bärbar eller någon annan enhet. Det är ju samma standard iaf. Har svårt att se att HP (eller någon annan tillverkare) släpper en ny multimedia-laptop som inte stödjer ljud och bild via hdmi-kontakten i dagsläget. Eller är jag helt fel ute nu?!

//R

EDIT: Detta säger wikipedia.se om hdmi. Borde väl reda ut diskussionen. Alltså fungerade redan hdmi 1.0 med bild och ljud.
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI#HDMI_1.0

Permalänk

=)

Klart det är ljud har redan testat kolla på filmer och då kom ljudet till tven ifrån datorn. Men han undrar ju om det är 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

Att HDMI-kontakten stödjer digitalöverföring av både bild och ljud vet vi, men det betyder inte att datorn är byggd för att klara bägge.

Jag har googlat runt lite och läst inlägg om flera laptops med HDMI-uttag som endast stödjer bildöverföring (korkat).

Smidigast vore dock om de inte hade snålat med en digitalt ljudutgång (spdif), som man smidigt kan koppla in till sitt surround system.

Den dagen jag hittar en bärbar med kraven nedan, kommer jag vara lyckligast i världen!

HDMI-utgång
spdif
3gb minne
hyffsat intel processor
batteritid på minst 3 timmar
max 2 kg
pris under 10 000kr

Permalänk
Medlem

Klarar dv3550 filmredigering i Adobe Premiere? och modellen från USA verkar bättre med 4 GB RAM och bakgrundsljus på tangentbordet. Varför kan man inte köpa denna modellen i Sverige?:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GlatasaraY
Klart det är ljud har redan testat kolla på filmer och då kom ljudet till tven ifrån datorn. Men han undrar ju om det är 5.1 ljud

My bad! Läste inte så noga. 5.1 ljud kan disskuteras. Trodde vi snackade om det kom ljud alls, men det gör det alltså. Vore ju klart schysstas med 5.1 håller jag med om. Skriv gärna om det zeuz när du kollat med HP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashlor
Klarar dv3550 filmredigering i Adobe Premiere? och modellen från USA verkar bättre med 4 GB RAM och bakgrundsljus på tangentbordet. Varför kan man inte köpa denna modellen i Sverige?:(

Vad jag har förstått så är USA-modellen en speciellt framtagen variant tillsammans med Best Buy som är en stor elektronik-kedja i USA. De har tagit till sig av saker som efterfrågats av konsumenterna och tillsatt dessa saker i daotrn (t.ex. back light tgb). Denna finns (tyvärr) inte att tillgå i Sverige vad jag förstod när jag snackade med HP

//R

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar:( tråkigt att dom inte har en sådan affärskedja här. Är det ens lönt att köpa en sådan här dator nu innan mellandagsrean? kommer inte priserna på bärbara datorer sjunka rätt mkt nu med ekonomikrisen och allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Vore ju klart schysstas med 5.1 håller jag med om. Skriv gärna om det zeuz när du kollat med HP.

Ringde HP nyss. Kopplar man den till en TV följer Bild och stereo Ljud med, kopplar man till en bioanläggning så kan man får 5.1 ljud. Men då är det ju endast ljud..

Jag skulle behöva en bärbar med HDMI + S/PDIF-uttag.

Permalänk
Medlem

Hm. Synd då. Fast tycker det låter konstigt ändå. Om jag kopplar datorn till min TV med hdmi och sen kör med en optisk kabel från TVn till min hemmabio så borde väl ljudet fortsätta vara 5.1. Men har inte så mkt kunskap om det så antar att vi får lita på vad HP säger.

Hur skulle det bli om man körde via hdmi-växel då? Då borde man väl få 5.1 ljud eller? Den splittar väl bara det som kommer från kabeln?

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Hm. Synd då. Fast tycker det låter konstigt ändå. Om jag kopplar datorn till min TV med hdmi och sen kör med en optisk kabel från TVn till min hemmabio så borde väl ljudet fortsätta vara 5.1.
//R

Återkom gärna när du testat att köra det via TV till förstärkaren. Är intresserad att veta om den stödjer 5.1 på det sättet.

Förresten, stödjer DV3550 1080P via HDMI utgången?

Visa signatur

Director | Founder - HeXagon e-Sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krukan6
Återkom gärna när du testat att köra det via TV till förstärkaren. Är intresserad att veta om den stödjer 5.1 på det sättet.

Förresten, stödjer DV3550 1080P via HDMI utgången?

Tyvärr har jag inte datorn än, men är seriös spekulant på den till efter januari månad. Vi får be GlatasaraY köra det testet kanske...

//R

Permalänk
Medlem

Kan meddela att de går fint att köra ut 1080p. Iaf som de verkar.
Därimot går inte datorn ljud automatiskt via HDMI kabeln till TVn. Har inte orkat krånglat nåt än men ska kika på hur jag switchar över detta senare.
Därimot en störig grej är att desktopen blir skalad när man kör 1920x1080. Förstår inte varför då tv är just 1920x1080 och man kör ut den upplösningen på den.

Nån som har nån ide varför det är så?

Visa signatur

Director | Founder - HeXagon e-Sports

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min nuvarande laptop när jag formaterade den för 2 mån sen. Löste det genom att uppdatera drivrutiner till GPU samt ändra med Hz-inställningen när jag hade tv'n inkopplad under bildskärmsinställningar -> avancerade inställningar -> bildskärmsinställningar
Testa och se om det hjälper!

//R

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att man fick med en plastlucka till HP'n, att sätta för facket där dvd'n sitter, och därmed kan plocka ut dvd'n och spara vikt. Är det någon som kan bekräfta att denna följer med även i sverige?

Skulle även gärna vilja veta hur mycket dvd'n väger, så om det är någon som skulle orka plocka ut sin och väga skulle jag bli jätteglad

Sitter nämligen och funderar på bla. 3550 och LG P300, och att LG'n väger 300g mindre väger ganska tungt i mina ögon

Visa signatur

//p0w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p0w
Läste någonstans att man fick med en plastlucka till HP'n, att sätta för facket där dvd'n sitter, och därmed kan plocka ut dvd'n och spara vikt. Är det någon som kan bekräfta att denna följer med även i sverige?

Skulle även gärna vilja veta hur mycket dvd'n väger, så om det är någon som skulle orka plocka ut sin och väga skulle jag bli jätteglad

Sitter nämligen och funderar på bla. 3550 och LG P300, och att LG'n väger 300g mindre väger ganska tungt i mina ögon

Den följer med. DVDn väger 160 g. Däremot ska man inte ta vikten som uppges seriöst. Den är felaktig. I manualen står det 2.2 kg. Jag är besviken.

Sen kan jag inte svara på om LG också är tyngre än vad som anges.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Den följer med. DVDn väger 160 g. Däremot ska man inte ta vikten som uppges seriöst. Den är felaktig. I manualen står det 2.2 kg. Jag är besviken.

Sen kan jag inte svara på om LG också är tyngre än vad som anges.

Tyckte det var konstigt att dv3550 uppges väga 1,9 kg medan den amerikanska versionen dv3510 väger 2,2 kg. Står det 2,2 kg i manualen borde väl det vara det som stämmer tycker jag.

Edman: Har du datorn själv? Några tankar om den skulle uppskattas! Testat något spel och hur fungerar det isf?

//R

EDIT: Detta gör mig iofs osäker igen. I produktbladet står det faktiskt 1,87 kg och inte 2,2 kg. https://www.inet.se/pdf/1968452.pdf

PS. Bra pris på den på Inet.se nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Tyckte det var konstigt att dv3550 uppges väga 1,9 kg medan den amerikanska versionen dv3510 väger 2,2 kg. Står det 2,2 kg i manualen borde väl det vara det som stämmer tycker jag.

Edman: Har du datorn själv? Några tankar om den skulle uppskattas! Testat något spel och hur fungerar det isf?

//R

EDIT: Detta gör mig iofs osäker igen. I produktbladet står det faktiskt 1,87 kg och inte 2,2 kg. https://www.inet.se/pdf/1968452.pdf

PS. Bra pris på den på Inet.se nu!

Manualen är iofs på engelska. Datorn känns inte så lätt som 1,9 kg, men jag har inte vägt den. Förstår ändå inte vad som gör att den engelska skulle väga mer. Kan vara att 1,9 kg är utan dvd-spelare osv.

Jag har datorn. Jag har problem med att den låter för mycket. Brummar som om den vore tre år gammal. Jag gissar att jag har haft otur då den beskrivs av många andra som knäpptyst.

Plastig som alla andra HP-datorer

Touchpaden är värdelös. Jag svär varje dag över den.

Lite plus:
Batteritiden tror jag ligger runt 4 timmar. Helt okej för mig.

Klarar spela upp 1080p utan problem.

HDMI fungerar jättebra.

Skärmen är jättebra.

Följer med fjärrkontroll.

Enkelt att ta bort dvd-spelaren.

Spel har jag x-box till så tyvärr kan jag inte testa på datorn. Men efter vad jag har läst så är det ingen spelmaskin.

Överlag är jag lite besviken på datorn, men jag hade ganska höga krav innan. Jag hoppas på att HP kommer göra nåt åt brummandet, men jag tvivlar. Jag tittade i tre månader efter dator innan jag köpte denna för 9000. Det var verkligen most bang for the buck och då får man kanske räkna med någonting som är lite sämre på andra punkter.

Visa signatur

---