Permalänk
Medlem

internet lägger av lite då o då?

hejsan, jag har fått problem på jobbet,
vi har en router med ca 5-6 switchar...

nu har det börja hända att internet lägger av, då räcker det med att man startar om routern, sen funkar det i ca 5 min, sen lägger den av igen, o så forsätter det hela tiden... någon som har vart med om nåt liknande?

kan det vara överbelastning på nätet? finns det nåt program man kan installera på server, så man ser alla in- och ut trafik?

fakta:
-----------------------------------
1 x router
6 X switchar
18 x datorer
2 x servrar
-----------------------------------

Permalänk
Medlem

Vad är det för router. Den kanske blir överbelastad eller överhettad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Vad är det för router. Den kanske blir överbelastad eller överhettad.

en netgear.. sitter inte på jobbet, o kommer inte ihåg exakta modellnamnet

Permalänk
Medlem

Har lite samma problem, har en Netgear WNB2100. Denna startar om sig några gånger under en dag, eller rättare sagt tappar internet och kontakten med enheterna. Några sekunder senare är den igång igen, detta kan vara frustrerande om man speciellt sitter och spelar.

Kan det finnas någon magisk inställning som jag bör kika på i routern?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Vet inte säkert men jag tror att den modellen har en syslog. Kan vara en bra ide att börja och titta där. Se ifall du hittar några events som matchar när ni tappar kontakten med nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pele
Vet inte säkert men jag tror att den modellen har en syslog. Kan vara en bra ide att börja och titta där. Se ifall du hittar några events som matchar när ni tappar kontakten med nätet.

Tack, bra tips!

[Internet connected] Monday, December 29,2008 09:36:05 [DoS Attack: IP Spoofing] from source: 192.168.1.2, port 2657, Monday, December 29,2008 09:23:57 [DoS Attack: IP Spoofing] from source: 192.168.1.2, port 2645, Monday, December 29,2008 09:23:43 [DoS Attack: IP Spoofing] from source: 192.168.1.2, port 2657, Monday, December 29,2008 09:23:33

Uppdateras stigande.

Så det är någon som försökt hacka mig då? Själv har jag ett annat ip både före och efter omstarten. Det märkliga är ju då att enheten (192.168.1.2) redan blivit adresserad med ett ip ?
Jag har för övrigt en jäkla massa [LAN access from remote] från olika ip-nummer, är detta normalt när man kör trådlöst?

edit: Har satt på access-list så bara min mac-adress kommer åt routern i lan, men vet inte riktigt vad man kan göra med WAN, är det något mer jag bör tänka på?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

jag hoppas du inte är admin för nätet

kasta ut netgearen och släng upp ngn unixbaserad brandvägg/router istället, iptables, shorewall etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p0lice
jag hoppas du inte är admin för nätet

kasta ut netgearen och släng upp ngn unixbaserad brandvägg/router istället, iptables, shorewall etc.

Haha vaddå då? Verkar jag okunnig? Skriver ju här för att lära mig.
Tycker Netgearen verkar duglig för mina behov, behöver inga mästarprylar direkt. Men är det något som du anser att jag gjort tokigt? Har även satt så att bara min burk kommer vidare ut på nätet. Kör även WPA2-PSK mellan min burk och routern, tycker det borde räcka för säkerheten.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd

Re: internet lägger av lite då o då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabil_akhlaque

fakta:
-----------------------------------
1 x router
6 X switchar
18 x datorer
2 x servrar
-----------------------------------

Tycker att fördelningen av switchar och datorer verkar lite skev. Är det ett gäng små miniswitchar? Varför i så fall?

Det är inte så att någon av dessa är kass och spyr ut en massa strunttrafik? Ett kanske inte helt proffsigt sätt att snabbt leta upp det är att se om någon speciell port tokblinkar hela tiden.