Permalänk
Medlem

Dator, bildredigering, 4-7k

Tjena, ber om ursäkt om detta nyligen varit uppe men kollade runt lite först och hittade ingen tråd som behandlade detta.

Jag har lovat en polare att snickra ihop en dator, har dock på senaste tiden inte orkat/haft tid att ha koll på all go ny hårdvara som kommit. Skulle behöva en dator för typ 4-7k som framförallt ska användas till bildredigering, inte överdrivet avancerad bildredigering utan enklare enklare photoshop-pill och lightroom.

Nån som har lite förslag på vad jag ska tänka på? Är det typ bara mycket RAM som gäller för att kunna lagra bilderna medans redigering pågår? Behöver jag egentligen ett så bra grafikkort?

Det kanske till och med är så att någon rent ut av har lite förslag på komponenter/paket?

Tack!

Permalänk

Nya Adobe CS4 kan använda sig av grafikkortets GPU och på så sätt bli klart snabbare. Om tidigare versioner används så är grafikkortet mindre viktigt. Adobe är, så vitt jag vet, de enda som börjat använda sig av tekniken, om man bortser från avancerade CAD-program och dylikt.
Ordentligt med RAM och CPU och ett 64-bit OS (annars kan du inte utnyttja mer än 3GB minne vad jag förstått) och han borde bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljuglampa
Nya Adobe CS4 kan använda sig av grafikkortets GPU och på så sätt bli klart snabbare. Om tidigare versioner används så är grafikkortet mindre viktigt. Adobe är, så vitt jag vet, de enda som börjat använda sig av tekniken, om man bortser från avancerade CAD-program och dylikt.
Ordentligt med RAM och CPU och ett 64-bit OS (annars kan du inte utnyttja mer än 3GB minne vad jag förstått) och han borde bli nöjd.

Angående 32-bitars OS, gäller det 3GB minne för RAM eller både RAM och övriga komponenters minne som t.ex. grafikkort? Vad jag har förstått så inkluderas alla komponenter.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Gjorde lite småändringar, tog bort grafikkortet och bytte chassi, tänket att man skulle kunna köra på denna rigg:

http://www.alina.se/ShopCart.aspx?delway=pp&SH-S223F%2fBEBE=1...

+

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=408546

verkar helt sjukt ju, ett 9500GT som (vad jag läst fått helt ok kritik) med 2GB grafikminne för tusen spänn?

Nån som vet nått om detta?

Anledningen till att jag bytte chassi va att det kändes inte motiverat med ett chassi som kostar typ 1200 spänn, när han skit fullkomligt i hur det ser ut, så länge det fungerar och grejjerna inte blir överhettade är han nöjd, och det verkar ju vara att rätt stort chassi det nya så borde väll inte vara några problem med lufttillförsel?

Permalänk
Medlem

Köp inte det grafikkortet.. det har ingen nytta av så mkt grafikminne, det som föreslås är mkt bättre.
Tja om du skall ha det andra chassit så måste du lägga på inst en 500 för att få ett nätaggregat med, så antec sonata brukar vara den billigaste lösningen egentligen.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Skulle skippat Samsung-brännaren mot en Optiarc, Samsung verkar vara sämre på att läsa skivor.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W