Det bästa sättet att tillverka egna CD/DVD etiketter på?

Permalänk

Det bästa sättet att tillverka egna CD/DVD etiketter på?

Det finns idag minst tre olika relativt billiga metoder för den vanliga konsumenten att tillverka egna etiketter för CD och DVD skivor.

Självhäftande CD/DVD etiketter
Det första och kanske billigaste är att skriva ut sina motiv på speciellt självhäftande papper för etiketter som man sedan kan häfta fast på CD eller DVD skivan. Till den här metoden finns det också att köpa speciella applicerare av olika slag som hjälper till att centrera och häfta etiketterna mitt i prick.

Printable media
Den andra metoden som har blivit allt vanligare nu för tiden är att man köper CD och DVD skivor som redan är försedda med en skrivbar yta, s.k. Printable CD/DVD. Till dessa krävs dock att man har tillgång till en skrivare som har speciellt inmatningsfack där man istället för papper stoppar in CD eller DVD skivor. Canon Pixma IP4000 är en av flera sådan skrivare.

Lightscribe/Labelflash media
Den tredje metoden som är en relativt ny metod på marknaden är att CD och DVD skivorna är försedda med en speciell yta för laserbehandling. Den här metoden kräver att man har en CD/DVD brännare som är försedd med någon av teknikerna Labelflash eller Lightscribe.

För- och nackdelar
Det finns för- och nackdelar med alla tre metoderna. Den första metoden där man häftar CD och DVD etiketter gör skivorna feta och om de inte sitter på ordentligt så kan de lossna. Jag har hört att de även kan lossna av uppvärmning när man använder skivorna inne i enheten och kan göra enheten helt obrukbar genom att de förstör laserhuvudet och det är nästintill omöjligt att göra rent efter en sån incident. Sedan är det ibland svårt att centrera etiketterna på skivan även när man använder den speciella appliceraren.

En klar fördel är att man kan skriva ut motiv och bilder på etiketterna i alla regnbågens färger. Men nackdelen blir istället att färgerna smälter när de kommer i kontakt med vatten, inte för att det är meningen att bada CD och DVD skivorna i vatten, men det kan vara t.ex. våta eller svettiga händer som förstör den.

Printable skivor kan inte lossna (åtminstone inte lika enkelt) eftersom de är förberedda för att skrivs på med skrivare och är försedda med skrivytan redan från fabriken. Men även här kan färgerna smälta vid kontakt med vatten.

Lightscribe och Labelflash skivor är de första i sitt slag där man inte behöver oroas av att färgen ska smälta vid kontakt med vatten. Däremot kan man i dagsläget endast skapa monokroma motiv på dessa skivor (guldaktigt för Lightscribe och skalor av blått för Labelflash).

Diskussion
Så frågan är, vilken är den bästa metoden då att skapa egna etiketter på CD och DVD skivor?

Vilka är era erfarenheter av metoderna ovan? Själv har jag hittills provat de första två metoderna och är mycket nöjd med Printable skivor. Det enda som jag saknar där är en smula skyddsnivå så att färgerna inte smälter vid kontakt med vatten. Hur kan man skydda utskriften på skivan? Man skulle ju kunna tänka sig använda någon slags skyddsfilm, laminat eller liknande, men då har man liksom med självhäftande etiketter den risken att det lossnar. En annan metod kan vara kanske att använda någon form av skyddsspray. Men frågan är då vad?... har ni några tips? Lackskydd?

P.s. Är det någon som vet hur det går med utvecklingen av Lightscribe/Labelflash skivor med flerfärgsstöd? Det har ju disskuterats i alla fall om att man eventuellt kommer att introducera något sådant. Om jag inte har fel så har man börjat tillverka Lightscribe skivor i andra färger än guld, men vi är fortfarande inte där man kan ha flera färger på samma skiva.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla tre metoder och jag tycker att skrivbara media är det överlägset bästa alternativet. Julen 2007 fick jag en Canon Pixma iP4500 som stödjer utskrift direkt på skrivbar media. Första intrycket var riktigt bra även om jag var lite besviken på hur känsligt bläcket är. Utan skydd går det inte att ta i skivan utan att färgen smetar.

Nu har jag dock införskaffat skyddslack i sprayburk som funkar perfekt. Jag experimenterade lite för mig själv när jag fick sprayen och mina skivor tål numera att sköljas i rinnande vatten. Som med alla sprayer är det dock ganska lätt att få en ojämn beläggning om man inte är van. Med tanke på den höga rotationshastigheten antar jag att det är ganska viktigt att man får ett jämntjockt lager så att skivan inte börjar vobbla, men det är ingenting jag vet säkert.

Jag rekommenderar starkt skribara media ihop med skyddande lackspray.

Permalänk
Medlem

...utanför topic, men hur ofta har jag någonsin behövt skölja av dvd-skivor med vatten?.... noll?

Vad gör ni med skivorna? - använda toapapper och kleta inte med vaselinet nästa gång. ;P

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Kör nästan enbart -RW, efter ett par bränningar händer det att man behöver tvätta dom med diskmedel och ljummet vatten, sen funkar dom ett par ggr igen.

Annars har jag nästan helt övergett det optiska mediet, diskar är billiga numera och med en HTPC grejar man det mesta.

Att applicera etiketter på skivorna tror jag inte på, ju mindre kringelkrångeltjafs desto säkrare.

Permalänk
Medlem

Etiketter tror jag inte alls på.
...det blir lite varmt i läsaren....en liten flik på etiketten lossnar....rotationen inne i läsaren gör konfetti av etiketten.
En härlig mos-blandning av papper och lim är ju exakt vad som är bra för en läsare...

Kanske lite för extremt scenario, men personligen skulle jag endast använda printable media.
Lightscribe ger inga fina färgbilder.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Bästa är väl ändå att man har ett propert CD/DVD-fodral där man sätter etiketten/omslaget på och på skivan skriver man bara med en vanlig CD-penna vad det innehåller (eller använder sig av lightscribe/labelflash?). Eftersom man aldrig har skivorna löst (pga reprisken) eller brukar kolla på dom, utan har dom i fodral för det mesta

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kör nästan enbart -RW, efter ett par bränningar händer det att man behöver tvätta dom med diskmedel och ljummet vatten, sen funkar dom ett par ggr igen.

Öh va? Tvätta RW-skivorna för att kunna bränna igen? O.o Ursäkta men vad sjuttan yrar du om?

Permalänk
Medlem

Var i ditt citat av mitt inlägg säger jag att jag tvättar skivorna "för att kunna bränna igen".

Finns ingen anledning att tvätta nåt som inte blivit skitigt, eller....?
Borde vara självklart för de flesta av oss.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Var i ditt citat av mitt inlägg säger jag att jag tvättar skivorna "för att kunna bränna igen".

Finns ingen anledning att tvätta nåt som inte blivit skitigt, eller....?
Borde vara självklart för de flesta av oss.

Kör nästan enbart -RW, efter ett par bränningar händer det att man behöver tvätta dom med diskmedel och ljummet vatten, sen funkar dom ett par ggr igen.

Så som den meningen är skriven så kan man bara tolka den som jag gjorde. ;P Att de inte fungerar om du inte tvättar dem?

Permalänk
Medlem

har alltid kört med etiketter, aldrig haft något problem med att etiketten har släppt, finns kit att köpa på ex Claes Ohlsson med en rundel som gör att det blir "rakt på"

Permalänk

Funderar på att köpa mig en ny DVD brännare, och skulle då gärna ha en med Lightscribe eller Labelflash. Är inte intresserad utav 'printable' då jag inte har någon kompatibel bläckstråleskrivare (funderar på en laser istället).

Labelflash verkar ju ge snyggare bilder men var hittar man DVD skivor att köpa? Har bara sett Lightscribe skivor när jag tittat runt.

Visa signatur

AMD X2 7750 BE, Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H, 8GB Corsair XMS2 DDR2 800MHz, Samsung F1 1TB+0,5TB, CoolerMaster Elite 341, CoolerMaster RealPower M520. Win 7 Home Premium