bygghjälp NAS för en samlare

Permalänk
Medlem

bygghjälp NAS för en samlare

HEJ du intresserad

Det finns säkert många som vill bygga en NAS bara för att lagra filmer och dylikt, många som anser att de viktiga faktorerna är hur snabbt man kan skicka och ta emot, hur mycket man kan lagra och priset.

Färdigbyggda NASar kan ofta lagra stora mängder men det tar en evighet att skicka något till dem runt 12 Mb/s om man har tur men ofta bara runt 5Mb/s.

Jag vill nu bygga en egen NAS och behöver hjälp Vad är det egentligen som begränsar hastigheten till och från en dator i ett nätverk. Vad ska man spendera pengarna på och vad kan man skita i?

En dator består i de flesta fall av
ett chassi
ett nätaggregat
ett moderkort
en processor
RAM minnen
en optisk enhet
nätverkskort
och hårddiskar

Nu till frågorna
Hur mycket ström drar några hårddiskar? behöver man ett maffigt nätaggregat

Spelar moderkortet någon roll alls? eller är det viktiga enbart att allt får plats på det och att det har inbyggt grafikkort så man slipper köpa ett sånt?

Hur snabb behöver processorn vara egentligen? en p4 på 2.4ghz eller en i7 hur stor blir skillnaden?

Används minnet eller ska det bara vara kraftigt nog att klara operativsystemet?

hur stor är skillnaden på ett inbyggt gigabit och ett pci-kort? ska man ha ett eller två?

och till slut diskarna. för att ge hög hastighet som NAS spelar det någon roll om man har sata eller pata eller rent av externa hårddiskar via usb och gör rotationshastigheten och söktiden något 5400 7600 10000rpm eller ssd

Nu önskar jag att alla smart hjärnor på sweclockers kan hjälpas åt att skapa en bra NAS

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Re: bygghjälp NAS för en samlare

Hej!

Jag håller själv på att bygga en NAS och läser runt på forumet för att kolla läget på olika komponenter. För mig är inte priset ett gigantiskt problem utan jag är mer kinkig angående hur liten och tyst den blir (plus lagringsutrymme självklart).

Moderkortet borde inte spela någon större roll såvida du inte vill ha något med RAID-kontroller, men du kan säkerligen lika gärna köra SW-RAID (tror det finns några diskussioner om de thär).

Allt baserar väl i slutändan på vad du har råd med. Jag valde i alla fall följande godis:

* Lian-Li PC-V600B - minsta chassit jag kunde hitta som var tillräckligt snyggt (tack någon på Sweclockers som föreslog detta i en tråd).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=89103
* Lian Li EX-H34 - hårddiskhållare för 4 st hårddiskar som får plats i 3 st 5.25" platser.
* Zalman CNPS8700 - fläkt till CPU, högst diskutabel men då det tydligen är problem att få i riktigt stora fläktar i det chassi jag valt så blev det denna fläkt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224824
* Corsair XMS2 Xtreme TwinX 2*2GB minne. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218774
* Seasonic S12-II Nätaggregat 430W - Seasonic är ett riktigt tyst nägaggregat och 430W bör räcka och bli över då jag kommer köra inbyggda grafikchipet på moderkortet. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=221726
* Intel® Core 2 Duo E5200, 2,5GHz, 2MB, 800MHz, S775. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=337911
* 1TB Western Digital Caviar® Black, SATA-300, 32MB, 7200RPM. Defintivt inte bäst ur strömsparningssynpunkt (betalar min egen elräkning men snabba som och bra om man läser recensionerna. Dyrare hårddiskar än så vill jag inte ha. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=313690
* Lian-Li TR-5. Fläktkontroller och display. För utsmyckningens skull :D. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=369677
*Asus P5E-VM. Gigabit-nätverk. HDMI-port. Inbyggd RAID kontroller, antagligen blir det inte bättre än SW RAID men vad tusan :-). HDMI http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=244556.

Jag tror jag köpt en del overkill-komponenter men vad tusan ville bygga en cool NAS :D. Den kostar inte så fruktansvärt mycket mer än en Qnap TS-409.

Tänkte kanske slänga in nått GFX-kort senare och koppla in till TV'n för att testa också för skojs skull.

Om någon har kommentarer på mina val så är ni välkomna t ex om jag glömt något eller problem med kompabilitet någon stans.

Detta kommer defintivt räcka för mina lagringskrav (streama till PS3, bärbar-dator, min stationära et c).

Kommer troligtvis köra Ubuntu som server OS. Kanske Vista är bättre ur strömsparningssynpunkt, kan någon Linux-nerd kommentera det?

Permalänk
Medlem

Jag har viss erfarenhet av hemmabyggda filservrar och även långsammare NAS.

Jag har en Linksys NSLU2 NAS med USB-hårddisk ansluten (hårddisken är en extern 2,5-tums 250 GB Western Digital Passport). Denna NAS inklusive hårddisk drar mellan 6W och 9 W från vägguttaget (mätt med billig energimätare från Clas Ohlson). Denna ger väl max 5 MB/s i överföringshastighet på det lokala nätverket men jag har den för att säkerhetskopiera filer över internet och den klarar utan problem att maxa vår internetuppkoppling så den räcker ju till för internetkommunikation. Vi använder den för backup och då backupen endast skickar över förändrade filer så blir det inte så stor flaskhals ändå när väl första säkerhetskopian är gjord. Förutom nätverksanslutningen på endast 100 Mbit/s på denna NAS så begränsas hastigheten ytterligare av långsam processor och mycket begränsat minne.

Jag har byggt en filserver av gammal hårdvara. Den bestod av en AMD AthlonXP 2400+ CPU, 512 MB RAM, PCI gigabit nätverkskort och PCI SATA-kontroller. Den körde Linux, Ubuntu server. Hastigheterna på lokala nätverket begränsas här av att nätverk och hårddiskar delar på PCI-bandbredden. Jag körde mjukvarubaserad RAID5 och fick överföringshastighet på ca 35 MB/s med Windows Vista klient och ca 25 MB/s i WindowsXP. Detta är ju ganska OK. Med 5 stycken gamla hårddiskar i servern var strömförbrukningen ca140 W för hela datorn. Grafikkortet var ett gammalt ATI All in Wonder Radeon AGP, men grafiken utnyttjas ändå inte på en server vid drift men är bra när man konfigurerar bios och installerar OS...

Jag har nu byggt en ny server med ett AM2+ moderkort med inbyggd grafik, AMD Athlon X2 4850e och 4 GB RAM. Nu får jag hastigheter uppåt 90 MB/s (Windows Vista klient) och ca hälften med Windows XP klient. Jag kör OpenSolaris som OS på den servern. Här är SATA-diskarna anslutna till moderkortets kontroller och nätverkskortet är anslutet till PCIExpress. Så här är bandbredden på bussarna inte begränsande utan det är gigabitnätverket som sätter gränserna. Flaskhalsen kan ju vara även i klientdatorn (långsamma hårddiskar t.ex.). Nya servern har 7 stycken hårddiskar varav 2 stycken äldre samsung 250GB och 5 stycken WD green power. Tack vare att green power diskarna är strömsnåla och att jag underklockat och undervoltat processorn till 2000 MHz@1,00 Volt så drar hela servern ca 86 Watt i vila och uppemot 113 W vid filöverföringar. Moderkortet har inbyggd grafik men jag använder bara grafiken när jag måste ändra i bios eller installera OS.

Mer info om serverbygget finns i tråden om Opensolaris 2008.11 i Linuxforumet. Operativsystemet har mindre betydelse för prestandan tror jag utan det mesta är hårdvaran som står för begränsningarna.

Svar på frågor då.

1) Jag har ett 400W nätagg och det räcker och blir över. 200 W nätagg skulle nog räcka för min server som ju har strömsnåla hårddiskar. Så nej, om man inte har extremt många hårddiskar så krävs inget extremt nätagg. Men köp 80+ certifierat så sparar du litegrann på strömförbrukningen.

2) Jag valde ett moderkort med ganska många SATA-anslutningar och som är relativt strömsnålt i vila. Jag ville också ha många anslutningsmöjligheter för expansionskort så jag valde ATX-kort. Valet av moderkort kan vara viktigt för kompabilitet med visst operativsystem, som i mitt fall då jag kör opensolaris som är ganska ovanligt OS för hemmabruk. Inbyggd grafik är bra på en server eftersom det är energisnålt och ändå sällan används.

3) Jag märkte viss skillnad i överföringshastighet beroende på hur mycket jag nerklockade CPUn, men typ 1400 MHz dual core gav ändå uppåt 80 MB/s medans 2000 MHz och högre gav uppåt 90 MB/s vid filkopiering trill/från servern. I mitt fall blev servern stabilare med högre CPU-hastighet så för mitt bruk var 2000 MHz klock rätt lagom (som standard går den i 2500 MHz). Men min AMD4850e verkar räcka till och den kostade ändå bara 600 kr så man behöver ingen värsting-CPU för enbart filserver. Men om du kör massa annat också kan man förstås behöva mera. Tycker det är viktigare att välja strömsnål CPU om servern alltid ska vara igång.

4) Ledigt minne används till filcache. Jag hade en hel del ledigt minne även på Linuxservern med 512 MB RAM så minnesbehovet beror väl på vilka tjänster man kör och hur krävande OS man kör. Ska man virtualisera flera olika operativsystem samtidigt går det åt mera förstås. Minne är billigt så köp minst 2 GB så ska det räcka och bli över. Själv jobbar jag med stora videofiler på flera GB så jag köpte 4 GB RAM, men vet inte om det behövs egentligen.

5) Jag hade problem med stabiliteten när jag använde det inbyggda realtek-nätverkskortet. Hade tidigare problem med realtek-kort även på Linuxservern. Men jag har bytt mina nätverkskort mot intel gigabitkort vilket funkar bra. För bästa prestanda bör man ha PCI Express på nätverkskortet om det finns anslutning till detta på moderkortet förstås. Bör väl finnas inbyggda nätverkskort som funkar OK också, men med realtek fick jag problem och många moderkort kör ju med realtek nätverk.
Ett kort räcker väl om inte servern ska agera router eller om man vill få bättre hastigheter med multilänk-anslutning. Men gigabitnät ger ju ändå uppåt 100 MB/s vid filöverföringer vilket oftast räcker för hemmabruk tycker jag.

6) Eftersom man oftast har en NAS för lagring av filer så är det inte så noga med accesstider tycker jag. Däremot om man har någon stor databas i servern med massor av användare så kan det bli viktigare (och det brukar man inte ha på en NAS). Ska man maxa gigabitnätverk så behövs 120 MB/s i sekventiell läs och skrivhastighet i teorin. Själv har jag 5400 rpm diskar för att de är strömsnåla och hastigheten får jag upp tack vare att jag kör dem i RAIDZ, vilket är ungefär samma sak som RAID5. Vill man ha mycket lagringsutrymme så är det SATA-diskar som gäller. Nya moderkort har ju oftast bara en IDE-kontakt numera, men desto flera SATA. IDE-diskar är OK också tycker jag. USB-diskar är lite för långsamma tycker jag om man bygger en modern server, men på en gammal skrotserver kan det ju duga eftersom hastigheterna ändå begränsas av annat. Man kan köpa kontrollerkort om man saknar SATA-anslutningar.

Ytterligare en sak att nämna är att jag har märkt att om man kör Windows Vista på klientdatorn (alltså den man ansluter mot servern) så får jag bättre hastigheter vid filöverföringarna jämfört mot Windows XP eller Linux med samba som klient. Anledningen lär ska vara automatiska optimeringar i smbklienten så att gigabitnätverk utnyttjas bättre.

Länk till hårdvaran i mitt "NAS-bygge" nedan. Utöver dessa grejer hade jag två gamla hårddiskar som jag kör operativsystemet på och en DVD-enhet för att installera från.
http://prisjakt.nu/minsida.php?a=ronnylov&j=537121
Kostade mig ca 9000 kr inklusive hårddiskarna vilket gav 4 TB nätverkslagring med redundans (gör inget om en hårddisk går sönder).

Fördelen med hemmabygget är att man kan få hyffsad prestanda till en billig peng. Man får inte glömma nackdelen heller med en filserver. Det är rätt mycket jobb med att bygga ihop, installera, konfigurera och administrera och det kan vara svårt att få den strömsnål. Men gillar man att pyssla med datorer så kan det ju ses som en fördel, man får ju pilla lite...

Ett tips kan ju vara att testa lite med en gammal dator först och om det visar sig duga så kan man köra vidare med den. Man lär sig en del om hur det funkar också, särskilt om man tänkt pilla med operativsystem man inte använt innan.

Permalänk
Medlem

Till Ne2000 Det ser ut som att du har fixat en mycket bra NAS (lite avis e jag) och jag tycker att du måste redovisa dina resultat när den är monterad. Själv är jag lite snålare och skulle nog bygga ihop min NAS av delar jag hittar på blocket. Jag är lite skeptisk och funderar på hur mycket snabbare den blir än om man köper en gammal Pentium 4 med typ 1 Gb ram.

Till ronnylov
Tack för ditt mycket utförliga inlägg. Jag ska nog börja med en något enklare konstruktion. Om jag kommer upp i 40-50mbps blir jag glad det är ju en dvd på knappa två min.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn kommer jag nog ta de 4GB som jag köper och sätta in i min stationära så får NAS'en de 2GB som finns i den stationära. Lär inte göra ett dugg skillnad.

Som privatperson som bara vill lagra filmer, MP3, bilder osv så tror jag inte heller att det behövs en sån bra burk jag plockat ihop, den är definitivt overkill så det förslår. Men det är alltid kul att plocka ihop nya datorer :-).

Återkommer med resultat, har tyvärr bara fått nätaggregatet än så länge då jag behövde beställa från tre leverantörer.

Permalänk
Avstängd

En fråga; vad är snabbaste möjliga överföringshastigheten över 1 Gbit NIC i praktiken? I teorin är det 125MB/sek. Men i praktiken? Kommer man upp i 125MB/sek nån gång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
En fråga; vad är snabbaste möjliga överföringshastigheten över 1 Gbit NIC i praktiken? I teorin är det 125MB/sek. Men i praktiken? Kommer man upp i 125MB/sek nån gång?

Beror på vad diskarna pallar.

Permalänk
Medlem

Beror även på filöverföringsprotokoll, drivtutiner, operativsystemets tcp/ip-stack, nätverksparametrar som window size och MTU, hur bra nätverkskortet är på att avlasta CPU, hur snabb CPU man har, hur snabba bussar som data går via internt på moderkortet och hur RAM-minnet utnyttjas för cache...

Permalänk
Avstängd

Ok, det finns inget enkelt svar på denna fråga. Vore intressant att höra om någon får t.ex. 110MB/sek. Kanske starta en poll och kolla? Vore det intressant att veta vad folk får för överföringshastigheter, och vilken konfiguration de använde?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör Gbit mellan två burkar hemma och får allt mellan 35 och 70 MB/s. Det är dock oftare i den långsammare änden av skalan. Några 110 MB/s skulle jag inte tro man får ofta. Det kräver en hel del av alla komponenter i datorn och operativsystemet.

Edit: Vad gäller hårdvara till NAS så är nästan bara diskarna det intressanta. Halvdugligt minne och cpu räcker gott. Integrerat NIC klarar av uppåt 50 MB/s ändå. Streama filmer och köra backup kommer inte vara några problem.

Jag skulle själv satsa på nått matx/atx kort med integrerat nic/grafik och några sataportar. Sen ett gäng WD GP diskar eftersom de räcker gott o väl för de hastigheter som kommer användas. De är tysta och drar lite ström också.

Vad gäller mjukvara/OS så finns det några färdiggjorda distar som klarar det mesta och lite till. Där kan man endera köra mjukvaruraid eller bara köra diskarna separat. Kör du Windows kommer RAID5 vara enormt slött. Vi snackar skrivning på typ 10 MB/s, vilket är långt från acceptabelt.

Vill du ha avancerad RAID med riktigt bra trygghet så ska Solaris ZFS vara kanon. Jag vettefan om det har några andra grejer för själva NAS delen dock.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på unraid jag kör den här hemma pro versionen visserligen kostar den en del men jag trivs med den.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag får ju som sagt ca 90 MB/s och använder OpenSolaris samt fem stycken Western digital GP i RAIDZ på servern (#3 i sign). Windows Vista X64 med WD6400AAKS hårddisk på klienten (#1 i sign) och vanlig windows fildelning. Modern hårdvara på båda dessa datorer. Verkar som hårddiskarna i dator #1 begränsar farten vid max 95 MB/s ungefär.

Mellan dator #1 och #2 i signaturen får jag ca 60 MB/s (beror på långsammare hårddiskar i dator #2).

Så ofta är det hårddiskarna som flaskhalsar i praktiken om man lyckas optimera allt annat.

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Menar du att du kan få snabbare än 90MB/sek kanske? Kan du lägga upp en ram disk och kopiera från den till servern? Då flaskar inte diskarna alls.

Permalänk
Medlem

Ja, jag får ju inte mer fart än 95 MB/s när jag kopierar mellan två lokala diskar på klientdatorn. Då lär väl inte en av hårddiskarna kunna leverera mera än så antar jag.

Jag gjorde en test med att kopiera två filer, en från varje hårddisk samtidigt från klientdatorn till servern och då fick vardera filen en överföringshastighet på ca 50 MB/s. Då blir den sammanlagda hastigheten 100 MB/s. Eftersom vardera disken klarar mer än 50 MB/s så antar jag att det är något annat än hårddiskarna som flaskar när jag gör så.

Permalänk
Medlem

ronnylov
Köp några ssd t.ex den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=425734 kan bli kul att se vad du kommer upp i. För övrigt vad har du för switch och hur snabbt går det via den?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Switchen är en 3Com 3CGSU05 och det var kopplat via denna när jag mätte hastigheten.

För dyrt med SSD än så länge så det är inte aktuellt än på ett tag.

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Jag är fortfarande lite nyfiken på en Ram disk. När du kopierar från ram över nätverket. Det var en snubbe som slängde ihop ungefär en likadan OpenSolaris server som din, och fick ut 118MB/sek tror jag. Det är i en av de länkarna som Calimero(?) länkade till.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter so far:

- Zalman CNPS8700 var inte så tyst som jag trodde :-).
- Asus P5E-VM stödjer inte RAID i Linux, så jag kommer köra mdadm

Kanske inte så intressant för dig men för andra som läser. Återkommer med mer tester

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ronnylov,
Jag är fortfarande lite nyfiken på en Ram disk. När du kopierar från ram över nätverket. Det var en snubbe som slängde ihop ungefär en likadan OpenSolaris server som din, och fick ut 118MB/sek tror jag. Det är i en av de länkarna som Calimero(?) länkade till.

Jag har nu testat med SuperSpeed RamDisk testversion i Windows Vista men det verkar som att hastigheten ändå inte blir större än ca 90 MB/s så länge jag skickar och hämtar olika filer. Men om jag däremot koperar samma fil från servern flera gånger i rad så hamnar den i serverns filcache och så hamnar hastigheten högre. Men eftersom RAM-disken i klienten är så liten (bara 2 GB) så blir det svårt att mäta hastigheten. Ska man mäta tills filkoperingsfönstret stänger sig eller ska man stoppa tiden när "mätaren" kommit upp i 100%, eller ska man lita på det värde MB/s som Vista indikerar under själva kopieringen och som fladdrar upp och ner?

Vistas mätare visade som högst 130 MB/s (verkar orimligt) och stannade på 115 MB/s strax innan kopieringen var färdig (mera rimligt). Men sedan tar det ytterligare 2 sekunder innan kopieringsfönstret stängs.

Överförd filstorlek: 1_999_750_004 byte
Tid det tog: Mellan 17 och 19 sekunder (beroende på hur man mäter).
Hastighet: 100 - 112 MiB/s (där 1 MiB =1024*1024 bytes)

Så i mitt fall verkar skrivning/läsning från hårddiskarna på servern sänka hastigheten sisådär 10% jämfört mot när det går direkt mellan datorernas RAM.

Permalänk
Medlem

Titta på nätverksaktivteten istället i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem

OK, då ligger det på ca 99% i aktivitetshanteraren när jag överför en cachad fil på servern till klientens RAM-disk. Nätverket maxar alltså. Men hämtar jag en ej cachad fil från servern till RAM-disken då pendlar det mellan 70-80 % ungefär.

Från klientens RAM-disk till servern: Pendlar 60-99%, svårt att läsa av något medelvärde men uppskattningsvis kanske 80-90 %.

EDIT: Jag har hittat flaskhalsen tror jag. Det är min CPU på servern som är för klen. Klockar jag upp den från 2 GHz till 2,6 GHz så får jag 10 MB/s högre överföringshastigheter när serverns mjukvaruraid används (ZFS RAIDZ1). Möjligen har ökad hastighet på bussar och minne också betydelse när man ökar fsbn. Inte för att det gör någon större skillnad i praktiken men ändå intressant att veta kanske. I praktiken kvittar det kanske om det tar 8 eller 10 sekunder per gigabyte när man överför filer.

Permalänk
Medlem

Håller på att fnula vidare med den NAS jag plockade ihop enligt ovan (lika bra att skriva om mina erfarenheter ifall folk får liknande problem med de komponenter som jag har).

- Skulle kört WD Green Power diskar istället då Black Caviar är ganska högljudda.
- Försöker få ned diskarna i sleep i Ubuntu vilket man måste tweaka själv mha hdparm. Tycker tyvärr Power Manegement i Ubuntu suger jämfört med Windows. FreeNAS som är en Linux-dist kan man ställa in allt sådant här på och jag antar att den kör hdparm-verktyget i backend.
- Har även inhandlat gigabit-router (Netgear GS605) till mitt interna LAN då det går alldeles för långsamt att föra över, tyvärr är det ju 10mbit ut mot nätet (just nu BBB). Läste mycket skit om routern men min NAS får 1 Gbit connection och en bärbar laptop (både med CAT 5E och CAT 6E kablar)! Tyvärr får inte min arbets-PC gbit nätverk även fast moderkortet (Gigabyte 965P-S3) borde stödja det (har uppraderat drivisar och BIOS). Tydligen suger det inbyggda Marvell 88E8056 chipet så måste tyvärr knata ned och köpa ett extern gbit kort och testa med imorrn, kanske ett Intel-kort. Varning alltså för 88E8056 (och jag som tom besökt Marvells HQ genom mitt jobb ;-).
- Inhandlade även en Aten 2 ports KVM (USB) som funkar helfint för att switcha mellan NAS'en och min vanliga PC. Dock något negativt att den verkar ha en default upplösning på 1024x768 som gör att jag måste ha den dator som startar upp aktiv i KVM'en för att den skall få "rätt upplösning".

Permalänk
Avstängd

ne2000,
varför kör du inte VNC eller nåt liknande istället för en KVM switch?

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig provat VNC mot Linux-datorn, kanske något jag kan göra :-). Har dock kört remote connect mot min jobbdator. Tack för tipset.

Angående Marvell 88E8056 chipet så gav jag upp och köpte in ett Intel 1gbit NIC. Nu blinkar 1gbit-lampan fint på min snikrouter (Netgear GS605) och jag har 1gbit-indikation i Vista!
- Nästa steg är nog att byta ut min lågprofil Zalman CNPS8700 mot en Scythe Ninja Mini (jag skulle läst recensionerna på prisjakt.nu, doh!) men det får bli nästa månad. Något måtta får det vara :-).

Återkommer med lite tester av hastigheter mot min NAS.

Edit: har kört ett högst ovetenskapligt test där jag kollar i Vistas aktivitetshanterare. Jag har ungefär 30-36% throughput vilket borde betyda 1000mbit*0.36 = 360mbit/s = ~45mb/s när jag kopierar direkt mot NAS'en. AVG Free Antivirus gjorde att jag fick ~9mb/s så var tvungen att stänga av den!