Väger ett USB-minne mer när det är fullt?

Permalänk
Medlem

Väger ett USB-minne mer när det är fullt?

Hejsan, detta är säkert en idiotisk fråga men ja kan ju hoppas på någon förklaring... Borde det inte väga mer eftersom det är massa data som åker in och sparas där?? Skapar denna tråd efter tjafs om denna fråga i klassen...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem
Permalänk

definiera "väger"
Nej senast jag kollade så vägde mina 1 or och 0 or ingenting

Om du lagrar sprit i ditt usb minne så kanske det väger mer när det är fullt, mindre när du är full

Permalänk
Avstängd

du kan nog slå dina kompisar som påstår detta o säga dumskalle alla idiot . för nej ett minne väger inte mer om det är mer på det.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Tänk dock på:

När jag var 10år hade jag inte så mycket information i mitt huvud... och nu som vuxen man har jag betydligt mer information där inne... och... hör och häpna.. jag väger betydligt mer... framförallt söder om ekvatorn.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

ahh och inte hjälper avfettningsmedlet du använder i sign..... hahaha

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

Mitt armbandsur väger lättare 23:59 en lördag kväll på krogen än 07:00 måndag morgon när väckarklockan ringer. Ju mindre siffror desto tyngre blir det.

Eller oxå kan det bero på "avfettningsmedlet" - mycket=lättsamt, lite=tungsint.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Tänk dock på:

När jag var 10år hade jag inte så mycket information i mitt huvud... och nu som vuxen man har jag betydligt mer information där inne... och... hör och häpna.. jag väger betydligt mer... framförallt söder om ekvatorn.

Tack för underhållningen!:D:D:D

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

En etta väger lika mycket som en nolla

Eller väger en etta mindre än en nolla kanske? ;D

Permalänk
Medlem

Det är jättestor skillnad! Själv tömmer jag självklart USB-stickan innan jag går till skolan så jag ska orka bära runt på det hela dan. Jag ser också till att inte tanka för tunga filer över det trådlösa, annars kommer de bara halvvägs genom köket innan de ramlar på golvet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ni får tro vad ni vill, men min dator väger betydligt mer när jag ska hem från Lan än när jag drar dit ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
En etta väger lika mycket som en nolla

Eller väger en etta mindre än en nolla kanske? ;D

Nä du har fel där.
En etta (1) väger givetvis 1 alltså mer än en nolla (0)
En nolla (0) väger ju noll (0) och ingenting annat
Eller hur var det nu igen.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk

Ni behöver läsa på lite.

Energi väger. En hårddisks vikt minskar (ja visserligen så oerhört lite, men iallafall) efter första formateringen.

Men sedan så förändras inte vikten vid normalt användande av hårddisken.

Källa: http://www.wdr.de/tv/wissen-macht-ah/archiv/kuriosah/computer...

EDIT: Det finns inga dumma frågor... det finns bara dumma svar. ;P

Permalänk
Avstängd

Som jag har förstått det, så är ett oformaterat USB minne full av ettor och nollor, huller om buller. När du formaterat så ligger de i ordning - det är bara nollor. Sen när du lagrat data så kommer många nollor förvandlats till ettor.

I oformaterat tillstånd är det många 1or och 0or, men huller om buller. I formaterat tillstånd+lagrade filer är det ungefärl lika många 1or och 0or, men de ligger i en viss struktur. Så antalet 1or och 0or är ungefär densamma efter att du formaterat och lagrat filer.

Sen måste man gå in på vad som skiljer en 1a från en 0a.

1. Om det är så att 1or har alla elektroner i vänster sida på minnescellen, och 0or har alla elektroner på höger sida i minnescellen så skiljer sig inte antalet elektroner åt. De är lika många. Mao, minskar inte antalet elektroner.

2. Men om det är så att 1or har en spänning och 0or har noll spänning så har många 1or massa spänning. Väger spänning? Tja, Einstein säger att energi väger.

3. Om det är så att 1or är på annat sätt, så måste man kolla på det. etc.

Permalänk
Medlem

Do not feed the trolls:)

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

Det var väl som så att vanliga hårddiskar kan skilja _LITE_ i vikt då det har med megnetism att göra? Men detta skulle väl då inte inkludera USB-minnen då?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Ni behöver läsa på lite.

Energi väger. En hårddisks vikt minskar (ja visserligen så oerhört lite, men iallafall) efter första formateringen.

Men sedan så förändras inte vikten vid normalt användande av hårddisken.

Källa: http://www.wdr.de/tv/wissen-macht-ah/archiv/kuriosah/computer...

EDIT: Det finns inga dumma frågor... det finns bara dumma svar. ;P

Nu var ju detta inget vettigt svar.
TS undrar om vikten ändras hos ett USB-minne när det fylls med information.
Enkelt svar är nej.

Ifall det vore så att energi lagrades i själva minnet så hade vikten ökat, visserligen försumbart men viktökningen är ändå ett faktum.
I detta fall så rör det sig om ett USB-minne, och då dessa använder s.k. Flash-minne så lagras inte energi i själva USB-minnet. Det enda tillfället då energi i form av elektricitet faktiskt befinner sig i minnet är när det avläses eller skrivs till och från minnet.

Se det som att flytta om möblerna i ditt rum. Du har fortfarande samma möbler i rummet, men de är inte placerade så som de var tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Men flyttar du upp tex en lampa på ett högre hyllplan, har du tillfört energi som sedan kan bli kinetisk energi, så exemplet var väl inte klockrent direkt.;) Det förutsätter också att golvet är absolut plant, annars förändras energimängden i möblemanget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Men flyttar du upp tex en lampa på ett högre hyllplan, har du tillfört energi som sedan kan bli kinetisk energi, så exemplet var väl inte klockrent direkt.;) Det förutsätter också att golvet är absolut plant, annars förändras energimängden i möblemanget.

Nu var du lurig
Men visst stämmer det du skriver även om jag tror att TS kommer förstå vad jag menade.

Permalänk

Detta påminner mig om en tråd jag en gång läste i ett forum!
Frågan var hur mycket internet vägde.
Efter myckot om och men så kom dem fram till att de nog inte vägde mer än ett par gram. Om ens de.
Svaret baserades på elektronens vikt och hur mycket informations som skickas med dem.

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem

En spänd fjäder väger mer än en ej spänd.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
En spänd fjäder väger mer än en ej spänd.

Va? Är det för att en spänd innehåller mer energi än en ej spänd? Och energi är massa? Eller har du en annan förklaring?

Permalänk

Vilket väger mest: 1kg bommul eller 1kg järn?

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flottnacke
Vilket väger mest: 1kg bommul eller 1kg järn?

Dom väger lika mycket, i alla fall till att börja med.
Bomull tar upp fukt, järn rostar...osv

Du kanske menar bomull och järn i vakuum ?

Permalänk

En nolla väger mindre än en etta i ett flash-minne. Nollan representeras av ett ickeledande tillstånd hos en transistor, vilket uppnås genom uppladdning av en intern kondensator som sedan p.g.a sin laddning blockerar strömmen genom transistorn. Kondensatorn är alltså en liten metallbit som är isolerad inne i halvledaren, men genom ett kvantmekaniskt fenomen kan man få den laddad med elektroner. Dessa elektroner väger dock inte särskilt mycket.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Ni får tro vad ni vill, men min dator väger betydligt mer när jag ska hem från Lan än när jag drar dit ;-D

Skaka ur tangentbordet, det är antagligen fullt av chips.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Men om man kör negativ logik då... hur mycket väger ett hål?

Och kan man äta det?

Själv gillar jag skarpt hålen i munkarna!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

När en människa dör tappar hon omedelbart 11 gram av sin vikt ! Vetenskapligt bevisat !
11 g, det är själen; det som finns lagrat i hjärnan. Lika för alla.

Samma gäller för t.ex. USB-minnet. 11 g, antingen minnets kapacitet är 1Gb eller 64 Gb och antingen du utnyttjat det till 2%, 20% eller 100%.

Magiska 11 gram ! Vikten för det på minnet lagrade.

Elementary, my dear Watson.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flottnacke
Vilket väger mest: 1kg bomull eller 1kg järn?

Om vi skall vara så jäkla roliga i en så seriös dikussion, så är svaret:

Släpp dem på fötterna så får du känna !

(Lustigt som fan tyckte man i småskolan.)

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
En nolla väger mindre än en etta i ett flash-minne. Nollan representeras av ett ickeledande tillstånd hos en transistor, vilket uppnås genom uppladdning av en intern kondensator som sedan p.g.a sin laddning blockerar strömmen genom transistorn. Kondensatorn är alltså en liten metallbit som är isolerad inne i halvledaren, men genom ett kvantmekaniskt fenomen kan man få den laddad med elektroner. Dessa elektroner väger dock inte särskilt mycket.

Det här svaret var ju det mest informativa om jag får säga så, det andra var ju den tyska länken som jag inte förstår, tyvärr...
Jag antar att det får bli de slutgiltiga svaret...eller?? Någon som har någon bättre förklaring?

Visa signatur

Skrotar bilar