Permalänk
Medlem

Jag skulle i alla fall göra ett besök på Gekås (Ullared) och IKEA då det oftast finns billiga och bra saker där.

Och vad menas med att du har ställt dig i några bostadsköer? SGS och chalmers studentbostäder? Kan annars säga att det man borde ha gjort är att ha satt upp sig på www.boplats.se när man var 17 för att lyckas få en lägenhet nu när man vill flytta då dom flesta bostadsbolag går efter registreringstiden där (själv stått i kö i 10 månader). En etta hos ett vanligt bostadsbolag blir nästan billigare om du nöjer dig att bo lite i utkanten av centrum så som högsbo, majorna, kungsladugård, kvillestaden etc.

Va som sagt noga med att känna till dom billigaste matäffärerna i stan. Glöm inte heller att den hemförsäkringen som dina föräldrar har gäller bara en viss tid efter att du har flyttat så det är väldigt bra att skaffa en sådan.

Försök även att prioretara bort vissa saker när man flyttar. Själv har jag bestämt mig för att skita i en TV då detta nästan aldrig ses på. Har istället valt en 24" dator skärm som jag kopplar mitt playstation till. Tyvärr undkommer jag väl inte TV-licensen när jag flyttar tack vare svensk radiotjänst. Telefon ryker oxå för min del då jag aldrig använder en vanlig lina heller utan mest använder mobilen.

Ett annat bra tips kan vara att fördela pengarna direkt när du får dom och låtta dom vara där. säg 2600 för hyra + internet + el, sedan 2000 till mat, 2000 att spara samt 1000 kr för skoj i månaden. Detta kan ju dock behövas justreras beroende på månadskostnad för bostad men en normal 1:a på 20kvm går inte på mycket mer i områderna jag nämde ovan.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ni som käkar för 4000:- sysslar med, men ni lär ju inte ha lärt er grunderna till att handla smart.

Jag spenderar 1000-1500 per månad, detta är mat, hygien, diverse ( glödlampor, disktrasor etc ) och då äter jag riktigt bra. Lär er leta extrapriser och handla i rätt affärer. 1500:- kan utan problem bli 2500:- om man handlar dyrt och inte på extrapris, varför slänga bort 1000:- i onödan?

Jag inkluderar inte chips, godis, snus, läsk och skit i kategorin "matpengar", kanske det vissa gör?
Nu äter jag visserligen inte chips, godis eller dricker läsk så för min del kvittar de..

Kanske skall definiera matkostnader som den maten du behöver till frukost, lunch, middag och mellanmål för att överleva.

Sen finns det alltid smartaprylar att göra för att skära ner på kostnader, typ göra egen frukostmüsli i storlass istället för att käka dyrt socker i flingform.

Visa signatur

I wasn't born with enough middle fingers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ricke
Vet inte vad ni som käkar för 4000:- sysslar med, men ni lär ju inte ha lärt er grunderna till att handla smart.

Jag spenderar 1000-1500 per månad, detta är mat, hygien, diverse ( glödlampor, disktrasor etc ) och då äter jag riktigt bra. Lär er leta extrapriser och handla i rätt affärer. 1500:- kan utan problem bli 2500:- om man handlar dyrt och inte på extrapris, varför slänga bort 1000:- i onödan?

Jag inkluderar inte chips, godis, snus, läsk och skit i kategorin "matpengar", kanske det vissa gör?
Nu äter jag visserligen inte chips, godis eller dricker läsk så för min del kvittar de..

Kanske skall definiera matkostnader som den maten du behöver till frukost, lunch, middag och mellanmål för att överleva.

Sen finns det alltid smartaprylar att göra för att skära ner på kostnader, typ göra egen frukostmüsli i storlass istället för att käka dyrt socker i flingform.

Jag åker till jobbet ca halv sju, drar till Willys vid kneget och plockar på mig mjölk, ett kg kötbullar och te ca 3-4 ggr i veckan. Bara där försvinner det ca 100-150 spänn beroende vad som handlas och då bara till frukost
Lunch består utav utekäk och då blir det kanske två stora hamburgare så man håller sig tills man slutar, då oftast 20-21, ca 102 spänn.

När man väl kommer hem är man trött och alltsomoftast blir det att man sätter sig och tar en sushi eller thaikäk för att varva ner. Där blir det då ca 60-120 spänn beroende på rätt. Släng sedan på bröd, flingor, smör etc i veckan för ca 200 spänn. Chips etc är inte inräknat då.

Själv resonerar jag dock att har jag kapitalet att käka ryggbiff då och då gör jag hellre det än att lägga det på köttfärs och göra en köttbullar tex. Stor del för mig handlar även om att man inte orkar ställa sig i köket och fixa storkok när man väl är ledig någon dag. Ekonomiskt oansvarigt måhända, men jag har klarat mig på det i de 3 år jag har knegat och levt för egna pengar.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Jag åker till jobbet ca halv sju, drar till Willys vid kneget och plockar på mig mjölk, ett kg kötbullar och te ca 3-4 ggr i veckan. Bara där försvinner det ca 100-150 spänn beroende vad som handlas och då bara till frukost
Lunch består utav utekäk och då blir det kanske två stora hamburgare så man håller sig tills man slutar, då oftast 20-21, ca 102 spänn.

När man väl kommer hem är man trött och alltsomoftast blir det att man sätter sig och tar en sushi eller thaikäk för att varva ner. Där blir det då ca 60-120 spänn beroende på rätt. Släng sedan på bröd, flingor, smör etc i veckan för ca 200 spänn. Chips etc är inte inräknat då.

Själv resonerar jag dock att har jag kapitalet att käka ryggbiff då och då gör jag hellre det än att lägga det på köttfärs och göra en köttbullar tex. Stor del för mig handlar även om att man inte orkar ställa sig i köket och fixa storkok när man väl är ledig någon dag. Ekonomiskt oansvarigt måhända, men jag har klarat mig på det i de 3 år jag har knegat och levt för egna pengar.

Koka potatis, steka köttbullar och göra en fin gräddsås tar inte många minuter, eller varför inte koka pasta och göra en stroganoff? Visst det är tråkigt att laga mat åt sig själv men det tar 20 minuter och det är det värt när man kan spara pengarna och göra något roligare, som nu i sommar blir det 4 veckor thailand för mig, men jag har levt snålt också.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Hemskt vad jag blev påhoppad.

JAG, en vanlig knegare lägger runt 3000:- själv på mat varje månad. Räkna runt 100 lappen per dag i matväg. Inga konstigheter tycker jag iallafall.

Sen skrev jag, annat också, dvs mobilräkning etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Koka potatis, steka köttbullar och göra en fin gräddsås tar inte många minuter, eller varför inte koka pasta och göra en stroganoff? Visst det är tråkigt att laga mat åt sig själv men det tar 20 minuter och det är det värt när man kan spara pengarna och göra något roligare, som nu i sommar blir det 4 veckor thailand för mig, men jag har levt snålt också.

Alla har heller inte möjligheter att värma sin mat, som jag.
Mackor tvärvägrar jag, det är fan inget käk för en redig karl. (:P)

Permalänk
Medlem

När jag läser igenom tråden blir jag mest förvånad över hur billiga hyror folk har, bor alla i studentlägenheter? Har själv letat lägenhet ett tag och det är näst intill omöjligt att hitta någon vettig tvåa i norrköping för under 5000/månad.

Skriv gärna vad ni har för lägenhet så kan man lättare bedöma hur väl er budget kan stämma för en själv.

Visa signatur

"This message is a natural product made from recycled electrons. The slight variations in spelling and grammar
enhance its individual character and beauty and in no way are to be considered flaws or defects. "
Dianne Davenport

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ricke
Vet inte vad ni som käkar för 4000:- sysslar med, men ni lär ju inte ha lärt er grunderna till att handla smart.

Jag spenderar 1000-1500 per månad, detta är mat, hygien, diverse ( glödlampor, disktrasor etc ) och då äter jag riktigt bra. Lär er leta extrapriser och handla i rätt affärer. 1500:- kan utan problem bli 2500:- om man handlar dyrt och inte på extrapris, varför slänga bort 1000:- i onödan?

Jag inkluderar inte chips, godis, snus, läsk och skit i kategorin "matpengar", kanske det vissa gör?
Nu äter jag visserligen inte chips, godis eller dricker läsk så för min del kvittar de..

Kanske skall definiera matkostnader som den maten du behöver till frukost, lunch, middag och mellanmål för att överleva.

Sen finns det alltid smartaprylar att göra för att skära ner på kostnader, typ göra egen frukostmüsli i storlass istället för att käka dyrt socker i flingform.

Eller så orkar man inte hålla på så mycket? Tjänar mer på att skita i de och jobba extra en dag i månaden eller nått om man behöver pengarna.

Jag åker till ica och handlar, sen om man glömt nått finns en liten konsum. Inte tänker jag börja stå och göra min egen müsli för att spara några kronor, så snål är jag inte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snotax
När jag läser igenom tråden blir jag mest förvånad över hur billiga hyror folk har, bor alla i studentlägenheter? Har själv letat lägenhet ett tag och det är näst intill omöjligt att hitta någon vettig tvåa i norrköping för under 5000/månad.

Skriv gärna vad ni har för lägenhet så kan man lättare bedöma hur väl er budget kan stämma för en själv.

Hyrorna är väll reglerade i hela landet? En tvåa hyresrätt kostar runt 4500-5000 här, min tvåa som är en bostadsrätt betalar jag 3000 för.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snotax
När jag läser igenom tråden blir jag mest förvånad över hur billiga hyror folk har, bor alla i studentlägenheter? Har själv letat lägenhet ett tag och det är näst intill omöjligt att hitta någon vettig tvåa i norrköping för under 5000/månad.

Anledningen till att min är så billig är nog att det är ett rätt gammalt hus, i ett inte allför bra kvarter tillsammans med att det inte finns något riktigt kök (bara en rätt väl tilltagen kokvrå... stor nog för två utan att trängas).

Hyresrätt är det. Vet dock att det var över 120 sökande när jag fick den, så tvåor är ju inte helt lätta att hitta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

4400 kr hyra.
~2500 kr mat.
1000kr annat skit.

total 7900kr...

Fan va pengarna försvinner fort
Jag tycker att 4,4k är ganska dyrt för en studentlägenhet men men det är nice

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snotax
När jag läser igenom tråden blir jag mest förvånad över hur billiga hyror folk har, bor alla i studentlägenheter? Har själv letat lägenhet ett tag och det är näst intill omöjligt att hitta någon vettig tvåa i norrköping för under 5000/månad.

Skriv gärna vad ni har för lägenhet så kan man lättare bedöma hur väl er budget kan stämma för en själv.

Jag skrev fel tidigare i tråden, min hyra har blivit höjd kom jag på nu!
Så istället för 4666 ligger den på 48xx nu

Har en trea på 64 kvadrat i centrala Malmö (möllevången vatos locos!!!).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Jag skrev fel tidigare i tråden, min hyra har blivit höjd kom jag på nu!
Så istället för 4666 ligger den på 48xx nu

Har en trea på 64 kvadrat i centrala Malmö (möllevången vatos locos!!!).

Möllan 4 Shizzle! Själv sitter jag på en trea på 90 kvadrat för strax under 7k! Vore synd att klaga, haken är att jag givetvis inte bor ensam i den.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att man får budgetera på ca 6500-7000kr i månaden om man ska inkludera "alla fasta kostnader". Hyra, driftskostnader, bredband/mobil osv. Allt över det handlar om hur man lever.

Permalänk

1 rok Lövgärdet, Angered.
Varmhyra: ~2300
Mat: ~1500
Bredband: 399:-
Totalt: 4199

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Bor i en liten ort, handlar det mesta på Ica Supermarket/Hemköp i matväg.

Lägenheten:
41kvm, mycket stort kök, underlättar att äta billigt då det är roligare att laga mat i ett stort kök. I övrigt har jag en egen uteplats vid entrén och sedan även en balkong på första våningen. Den är också grymt välplanerad. Men jag är mest glad över köket, då man verkligen kan utnyttja det för att laga "vettig mat". Normalstor kyl och frys är också viktigt.

Inkomst: ~ 7800 (csn bidrag+lån)
-----------------------------------------
Boende och mat 4550kr/månad
Kommunikation 600kr/månad
Transport 1000kr/månad
-----------------------------------------
Kvar till annat 1650kr/månad.

Boende och mat
Hyra: 2800kr
El: 250kr
Mat: 1500kr (köp storpack och frys in)

Kommunikation
Internet: ~200kr (Tele2's 3G-Turbo. Ca 1.5/0.4 mbit)
Mobil: 400kr (200kr avbetalning, 200kr i samtalskostnad)

Transport
Resor till skolan: 20*10 = 200kr
Resor till v-ås, ToR: 2x400=800kr

Summa 'fasta' utgifter: 6150 kr/mån

Kvar till annat: 1650kr.

1650kr till sånt som alkohol, kläder, elektronik. Räcker hyffsat långt och jag anser att jag på ovanstående budget lever ganska bra. Resorna till Västerås är två gånger i månaden, eftersom man har en flicka och även familj och vänner där.

Väntar också på att försäkringskassan ska få arslet ur vagnen och besluta om jag får något bostadsbidrag (vilket jag tycker jag borde få). Så man kan räkna med ytterligare ett par hundringar "till godo".

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Hyra: 5200:- (4:a 100kvm)
Billån: 1500:-
Bensin 2000:-
El: 500:-
Mobil: 300:-
Mat: ~2000:-
Internet: 300:-

Ungefär så ser det ut.

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Hyra: 2400
Internet: 120

Det var mina fasta kostnader det

Sen gör jag av med 2500 i månaden på sprit/mat/böcker osv. Funkar fint!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Det blir förr eller senare dyrare än du tänkte dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kattskit
Det blir förr eller senare dyrare än du tänkte dig

Om du syftade på mig har det funkat bra i lite drygt ett halvår. Ser inget som kommer ändra på det

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Tack för många bra svar, antagligen väntar jag med att flytta ett år eller så. Inser att jag inte behöver om jag ändå pluggar på chalmers. Segt att lägga pengarna på mat och hyra, har viktigare saker att köpa, som en kaskadkylare.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Hmm att flytta kostar fan fläskens mycket om man inte kan få mycket av husgeråden och en lagom början med möbler genom släkt, vänner och familj.

Som jag bor nu kostar det mig ungefär i månaden som nedan, lite grovt räknat kanske men iaf.

Hyra: 5700 Kr
El: 250-300 Kr (inte säker då jag inte fått någon elräkning sedan jag flyttade nu senast)
Försäkring, Fackavgifter och A-kassa: 1000 Kr
Bredband+TV+Tele: 800 Kr
Mobiltelefoni: 700 Kr
Lån, Avbetalningar etc: 2000 Kr
Mat 2500-3000 Kr

Notera dock att vi är två personer då jag bor ihop med min flickvän, eller ja tre st är vi väl vi har ju en liten unge på 2 år med.

Har en del onödiga saker på avbetalning men om cirkus 2-3 månader så skall det mesta vara borta har jag räknat med och efter det så skall jag nog försöka banta bort onödiga abonnemang och försäkringar samt gå igenom all annan skit som man samlat på sig.
Även om vi inte för det mesta går ekonomiskt på knäna så känner man att man kunde lagt pengarna på en hel del andra viktiga saker som en ny plasma-tv eller stereo.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Det du bör tänka på när du flyttar är att adressändra i god tid, fixa el, bredband etc långt innan du flyttar in, så det är klart när du har packat upp och pluggar in dig.

Du kan köra samma modell som jag och min sambo gör, dvs att betala alla räkningar direkt när pengar rullar in på kontot, gå och storhandla på lidl för ~1000kr och sen spendera resterande pengar på precis vad vi vill. Det fungerar för oss och fungerar säkerligen för dig också.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

Posterna som jag har i min budget är som följer:
Bor i en hyresrätt på 62kvm i Sthlm.
Hyra samt parkering 5344
TV 298
Bredband 239
El 350
A-kassa 296
Mat 1500
Personförs. 50
HYresgästföreningen 75
Hemförsäkring 100
Bilförsäkring 320
Träningskort 217
Mobiltelefon 499
Hemtelefon 95

Det täcker då allting, notera att jag har allting på månadsbetalning istället för årsbetalning,tex försäkringar osv. Då slipper man de där hemska månaderna där man lägger ut x antal tusen på försäkringar.

Jag har iaf inte den framförhållningen som behövs för att lägga undan pengar varje månad till försäkringar osv.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra nu när du ändå är så pass ung och vet att du ska flytta ut om några år är att spara så mycket du kan 1-2år, För sen när du flyttar kommer du inte behöva snåla.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

För att täcka dagsbehovet av energi med euroshoppers rapsolja kostar knappt över 150kr/månad.

Permalänk
Medlem

det är sånnahär gånger man blir glad över boende man har.

hyra på en 2:a: 3000kr(delat på två, då vi är sambos)
mat: 1000kr
2500 som jag sparar varje månad
= 5000

Och då har jag även fri tillgång till 5 olika bilar samt det mesta innom målar,kakel och till viss del snickar utrustning.

resten till nöjen och prylar.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snotax
När jag läser igenom tråden blir jag mest förvånad över hur billiga hyror folk har, bor alla i studentlägenheter? Har själv letat lägenhet ett tag och det är näst intill omöjligt att hitta någon vettig tvåa i norrköping för under 5000/månad.

Skriv gärna vad ni har för lägenhet så kan man lättare bedöma hur väl er budget kan stämma för en själv.

Bor i en tvåa med kokrvå 54kvm vid norr tull i Norrköping.
Pröjsar 4400kr inkl el och garageplats. Inte en studentlägenhet, utan Ståhls hyresrätt... De är luriga eftersom de inte har alla sina lägenheter ute på nätet, man får ringa/ gå dit och fråga.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Skrivet av DaLys:

Så här ser mina kostnader ut per månad. Bor i bostadsrätt inne i Göteborg.

Månadsavgift: 1570kr
Mobil: 100-200kr
Försäkring: 68kr
El: Har legat på ~240, men har precis skaffat en fin plasma-TV så får väl räkna med 300kr+ i framtiden.
Mat och andra engångsprodukter: 1000-2500 per månad

Om det mot förmodan skulle bli några hundralappar över går de alltid åt till kläder, frisör, öl, restaurang/café/lunchmat.

Internet, TV och vatten ingår i månadsavgiften.

Var i Göteborg bor du med den hyran? och kostade lägenheten 1mille isåfall? bor själv i gbg och vill flytta hemifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet