Apple lanserar nya stationära Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Varför ingen HDMI på Mac mini, vafan jag ville ju ha en sån som HTPC, och inte ens nån digital utgång för flerkanals ljud, hade de klämt in såna utgångar hade jag handlat.

Apple kör inte HDMI för att de bytt till den öppna plattformen Display Port.
Optisk flerkanalsutgång finns i alla macar.

Permalänk
Medlem

Ingen ny design alltså, eller kommer det snart ännu fler som har samma spec med ny design?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Varför ingen HDMI på Mac mini, vafan jag ville ju ha en sån som HTPC, och inte ens nån digital utgång för flerkanals ljud, hade de klämt in såna utgångar hade jag handlat.

Optiskt ljud ut har varit standard på Macar i hur många år som helst så även på minin.
Kombinerad analog/optisk digital ljudingång (minikontakt)
Kombinerad optisk digital ljudutgång/hörlursuttag (minikontakt)
Stör mig också på att de har mini displayport men det blir väl en mini displayport ->dvi så löser det sig.
Är sjukt sugen på en mini som mediacenter!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Varför ingen HDMI på Mac mini, vafan jag ville ju ha en sån som HTPC, och inte ens nån digital utgång för flerkanals ljud, hade de klämt in såna utgångar hade jag handlat.

Mac Mini har nu två utgångar Mini Display eller Mini DVI och en omvandlare medföljer till DVI, sen är det bara köpa en DVI till HDMI kabel så går det bra.

Vad gäller flerkanals ljud så kan du köra optiskt digitalt med en SPID-F kabel (tror jag dem heter), koppla in den till hörlursutgången och så har du 5.1 Ljud

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Avstängd

Maddox har alltid rätt.
Apple pojkarna kan inte vara tysta.
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Maddox har alltid rätt.
Apple pojkarna kan inte vara tysta.
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

Frågan är väl istället om Windows-troll som du själv kan vara tyst

/Såndär häftig människa som kör Linux/FreeBSD/Windows och OSX
HJÄLP jag är osannolik, vad jag ska ta mig till

Trist uppdateringen, ännu tristare är det att kronan är helt ägd mot dollaren också Köpte min macbook innan detta dock... phew.

Permalänk
Avstängd

Vek uppdatering. Jag har alltid hävdat att Mac är en relativt prisvärd produkt i början av varje ny livscykel. Dock så ej denna.

Permalänk
Medlem

Det är bara att inse, vill man betala extra för att få en vit dator, så gör man det. Är man smatrt lägger man pengarna på en bra PC, skänker resten till välgörenhet och målar sig pc vit
För övrigt kan man plocka bort onödiga saker som delete-knappen, njuta av ett os som inte ens virus vill använda och förvånas över fördelarna med ett os där du måste installera allt (webläsre också snart, från internet såklart), spel fungerar ändå inte att köra, tyvärr och kompabiliteten med den standard som finns i övriga världen kan diskuteras (.docx etc.). ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Okej, nu undrar jag. Varför kostar t.ex en extra terrabyte hdd till Mac Pro 3240 kr eller en DVD brännare 1080 kr? Varför tar Apple så överdrivna priser på sådant?

Har för mig att det ingår hotswap-lösning också. Kostar en del.

Permalänk
Inaktiv

Nya tangentbordet verkar nice!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Har för mig att det ingår hotswap-lösning också. Kostar en del.

Hur menar du? Sata- standaren innehåller bla hotswap vilket fungerar bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Maddox har alltid rätt.
Apple pojkarna kan inte vara tysta.
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Det är bara att inse, vill man betala extra för att få en vit dator, så gör man det. Är man smatrt lägger man pengarna på en bra PC, skänker resten till välgörenhet och målar sig pc vit
För övrigt kan man plocka bort onödiga saker som delete-knappen, njuta av ett os som inte ens virus vill använda och förvånas över fördelarna med ett os där du måste installera allt (webläsre också snart, från internet såklart), spel fungerar ändå inte att köra, tyvärr och kompabiliteten med den standard som finns i övriga världen kan diskuteras (.docx etc.). ^^

Wow, jag förstår inte hur svårt det kan vara att endast låta bli att köpa något man inte gillar... eller skriver ni de inläggen för att försöka övertyga er själva att inte köpa de?

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hur menar du? Sata- standaren innehåller bla hotswap vilket fungerar bra.

Ja men rack, kort för snabbkopplingar jada jada. Som sagt, jag _TROR_, är inte säker

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Maddox har alltid rätt.
Apple pojkarna kan inte vara tysta.
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

Underbart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Jaha, normalt sett så brukar man väl koppla kablar till ett diskchassi i stil med nedan och sedan hotswappar man hej vilt direkt i den.
http://www.mullet.se/product.html?product_id=78391

Permalänk
Medlem

undrar vad xserver uppgraderingarna blev av.. nåja.. nu blir det åtminstonde en mac mini som htpc

Permalänk
Medlem

Yay! .. ny mac mini, vilken mysig sak som mediamaskin under tv'n.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

Macbook Pro fick nya processorer och större SSD-tillval också, om ingen skrivit det ännu. (Jag sökte på macbook pro i tråden och hittade inget vettigt.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Airport och Time Capsule fick sig en uppdate med någon form av DMZ "lite" och dubbla antenner/radios, ganska nice.

Priserna för apples datorer är helt ok tycker jag, märks dock att kronan försvagats rätt rejält mot dollarn.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Macbook Pro fick nya processorer och större SSD-tillval också, om ingen skrivit det ännu. (Jag sökte på macbook pro i tråden och hittade inget vettigt.)

En liten petitess kanske men endast den dyrare 15" Macbook Pro fick ny processor samt tillval till 2,93 GHz C2D och 256 GB SSD tillvalet kom även till Macbook.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
En liten petitess kanske men endast den dyrare 15" Macbook Pro fick ny processor samt tillval till 2,93 GHz C2D och 256 GB SSD tillvalet kom även till Macbook.

Apple has quietly increased the processor speed of their mid-range 15" MacBook Pro from 2.53GHz to 2.66GHz and the top-of-the-line model from 2.8GHz to 2.93GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Har för mig att det ingår hotswap-lösning också. Kostar en del.

Så hotswap för varje HDD kostar asså runt 2000 kr -.-

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Apple has quietly increased the processor speed of their mid-range 15" MacBook Pro from 2.53GHz to 2.66GHz and the top-of-the-line model from 2.8GHz to 2.93GHz

Ehh? Ja, precis det jag skrev

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk

Konstigt att Apple inte använder sig av NVIDIA baserade grafikkort i Mac Pro med tanke på CUDA stödet hos Adobe CS4.

Iof har ATI "Stream" men hur stort stöd det har vet jag inte.

Sen tror jag att ett 4870 räcker gott och väl för 2D samt 3D applikationer för Mac (?)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Konstigt att Apple inte använder sig av NVIDIA baserade grafikkort i Mac Pro med tanke på CUDA stödet hos Adobe CS4.

Iof har ATI "Stream" men hur stort stöd det har vet jag inte.

Sen tror jag att ett 4870 räcker gott och väl för 2D samt 3D applikationer för Mac (?)

Apple ska ha stöd för OpenCL i nästa OS X.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Vek uppdatering. Jag har alltid hävdat att Mac är en relativt prisvärd produkt i början av varje ny livscykel. Dock så ej denna.

Quote for truth!

Permalänk

iMac har ju core i7 numera, en sån skulle sitta fint på skrivbordet.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Konstigt att Apple inte använder sig av NVIDIA baserade grafikkort i Mac Pro med tanke på CUDA stödet hos Adobe CS4.

Iof har ATI "Stream" men hur stort stöd det har vet jag inte.

Sen tror jag att ett 4870 räcker gott och väl för 2D samt 3D applikationer för Mac (?)

Man kan välja upp till 4st GeForce GT120 i en Mac Pro. Vad korten har för prestanda har jag ingen aning om, någon kan gärna fylla i.

En anledning till dyra minnen kan vara att det är DDR3 och ECC REG. I den dyrare Mac Pron sitter tex EN 6GB i som standard, det verkar varken särskilt billigt eller vanligt (på webhallen kostar 6 GB DDR3 ~1100 kr, men det är 3x2GB).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
iMac har ju core i7 numera, en sån skulle sitta fint på skrivbordet.

Nej,

2,66 GHz, 2,93 GHz eller 3,06 GHz Intel Core 2 Duo-processor

http://www.apple.com/se/imac/specs.html

Permalänk
Medlem

Kanske mac mini snart alltså

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"