Uppdateringar av Mac mini (äntligen), iMac och Mac Pro lanserade - Finanskris edition

Permalänk
Medlem

Uppdateringar av Mac mini (äntligen), iMac och Mac Pro lanserade - Finanskris edition

Apple har idag gjort en tyst uppdatering av alla sina stationära datorer. Sådär initialt tycker jag det blev ett riktigt antiklimax. Ganska marginella prestandahöjningar och saftigt höjda priser. Det är nog mer värt att köpa de äldre modellerna begagnat. Till och med för nypris. Hårda tider, mina vänner.

Vill tillägga att prisökningarna enbart beror på ett kraftigt höjt värde på dollarn gentemot svenska kronan enligt MacWorld. I vissa fall sparar man t.o.m. pengar på att köpa i Sverige istället för USA, enligt dem.

Mac Mini

-6.895,00 kr 2.0GHz Mac mini. 1GB 1066 MHz DDR SDRAM, GeForce 9400M integrated graphics, 120GB HD, 8x SuperDrive, Mini DisplayPort and mini-DVI, 5 USB Ports, One FireWire 800 Port

-9.195,00 kr 2.0GHz Mac mini. 2GB 1066 MHz DDR SDRAM, GeForce 9400M integrated graphics, 320GB HD, 8x SuperDrive, Mini DisplayPort and mini-DVI, 5 USB Ports, One FireWire 800 Port

De senaste ryktena om Mac minin var alltså sanna trots allt. Tyckte personligen att 5 USB-portar var en smula konstigt, med tanke på övriga Mac-linjen, men kanske en naturlig utveckling ändå. Fast både mini displayport och en mini-DVI-kontakt var desto mer otippat. Men varför inte. Bra kompatibilitet. Mini-DVI till DVI-adapter ingår i paketen. Superdrive finns nu i båda modellerna. Tummen upp förGeForce-chippet, likaså Firewire 800. Minin följer också laptopmodellernas väg mot en mindre miljöpåverkan med ungefär samma förbättringar som MacBook-mmodellerna. Nytt är en radikalt mindre strömförbrukning med en minskning med 45%. Apple hävdar att de drar 13W utan belastning. Priserna är dock helt uppåt väggarna. Så himla värt är det inte att ha allt det i ett litet skal känns det som. Processorn går att hotta upp till 2,26 GHz som tillval, minnet går att uppgradera till 4 GB som tillval och hårddisken till max 320 GB. Inget nämnt om hastigheten på hårddisken. Värt att notera är att den billigare modellen går att konfigurera exakt som den dyrare modellen. Ingenting extra är exklusivt på den dyrare modellen, det är bara en identisk maskin som är extrautrustad från början. Någon invänder kanske att maxmängden tilldelat grafikminne (som delas med huvudminnet, inget dedikerat) är 256 istället för 128 på den dyrare modellen. Men enligt andra så justeras den ribban automatiskt beroende på om det är 1 eller 2 GB huvudminne installerat.

iMac

- 12.995,00 kr. 20-inch 2.66 GHz iMac. 2GB RAM DDR3. NVIDIA GeForce 9400M Integrated graphics. 320GB HD. Mini Display Port
- 16.495,00 kr. 24-inch 2.66 GHz iMac. 4GB RAM DDR3. NVIDIA GeForce 9400M Integrated graphics. 640GB HD. Mini Display Port
- 19.995,00 kr. 24-inch 2.93 GHz iMac. 4GB RAM DDR3. NVIDIA GeForce GT 120. 640GB HD. Mini Display Port
- 23.995,00 kr. 24-inch 3.06 GHz iMac. 4GB RAM DDR3. NVIDIA GeForce GT 130. 1TB HD. Mini Display Port

Jag minns inte exakt hur de såg ut förutom, men det är väldigt små skillnader. De största är att man får mer minne och mer hårddiskutrymme och att dessa kan uppgraderas mer. Upp till 8 GB minne kan stoppas i. Samma hastighet som minin. Processorerna verkar vara ungefär samma. Jag har ingen aning om dessa Core 2 duo är en bättre typ än de som lanserades för drygt 2 år sen. Dessa går ju på DDR3, de förra på DDR2. Mer cashe? Liten besvikelse hursomhelst. Kunde var iaf ett steg mer. Eller? Några tokar hoppades på i7, men det såg dött ut från början. Dyra och varma. Några andra sa quad core. Mer realistiskt, men Core 2 quad är inte äkta quad och ger bara marginellt bättre prestanda. I vissa aplikationer piskar duo fortfarande quad, och eftersom de flesta program inte är optimerade för flertrådteknik så tror jag högt klockade duo fungerar bra ett tag till. Quad är dyrare, varmare och finns ännu inte i laptoputförande, så det kändes med eftertanke lite dödfött det med. Men som sagt, ett liiitet steg högre klock hade känts bättre. Över till den sista bastionen, grafiken. GeForce 9400M även här som basis på de två billigare. Kunde de inte stoppat i 9600 åtminstone? "Steg 2"-iMacen är nu 24" stor. Personligen känns det lite overkill. De tar mycket plats. Hade hellre lagt de pengarna på bättre prestanda. Panelerna verkar vara samma. Det är bara på de två dyrare modellerna som man kan byta grafikkort. Vad GT120 och GT130 är för något har jag ingen aning om. De går att byta mot ett Radeon HD 4850. En besvikelse att det inte blev 4870. Kanske för varm? Med detta upplägg är det knappt någon skillnad i grafikprestanda mot de förra, något som jag verkligen hoppades på en förbättring av.
Fyra USB-portar, en mer. Firewire 800, men ingen Firewire 400.

Ljudkontakterna är kombinerade optiska och vanliga kopparkotakter på både iMac och Mac mini. Kan inte minnas att det var så förut.

Mac Pro

- 26.995,00 kr. One 2.66GHz Quad-Core Intel Xeon 3500 Processor. 3GB of RAM. NVIDIA GeForce GT 120. 640GB HD.
- 34.995,00 kr. Two 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon 5500 Processor. 6GB of RAM. NVIDIA GeForce GT 120. 640GB HD.

Minne och lagring
Fyra kärnor: Fyra DIMM-platser hanterar upp till 8 GB minne
Åtta kärnor: Åtta DIMM-platser hanterar upp till 32 GB minne
Fyra direktanslutna kabelfria hårddiskfack med stöd för SATA- enheter
Anslutningar och utbyggnad
Bluetooth 2.1+ inbyggt EDR
Inbyggd dubbel 10/100/1000BASE-T
Gigabit Ethernet
Fem USB 2.0-portar på Mac Pro
(två på framsidan, tre på baksidan)
Två USB 2.0-portar på det medföljande tangentbordet med kabel
Fyra FireWire 800-portar
(två på framsidan, två på baksidan)
Tre lediga fullängds PCI Express 2.0-utbyggnadsplatser
Ljud
Hörlursuttag och högtalare på framsidan
Optiskt digitalt ljud in och ut med TOSLINK-portar
Analoga stereolinjeingångar och -utgångar.

Tja... jag har aldrig varit så inne på Mac pro eftersom de ligger i en helt annan klass både vad gäller pris och prestanda för de flesta hemanvändare. Här återfinns på sätt och vis den största uppdateringen. Nehalem-baserade processorer. Minnet kör i upp till tre kanaler. Lite fler USB- och Firewireportar, minns dock inte hur det var förut. Någon FW400-port borta? Liksom på Mac minin är grafikkorten utrustade med både mini-DVI och displayport. Och HÄR kan man köpa till ett Radeon HD 4870. Någon som är sugen? Priset har också tagit ett skutt uppåt. Liksom tidigare finns det också miljöförbättringar på pron.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Undrar över en sak med tre kanaler på mac pron med bara en quad core nehalem. Bara fyra slots för RAM. Är det en överbliven slot?

Annars är jag glad över denna uppdatering. Powermacen börjar bli hopplöst seg.

Permalänk
Medlem

jaa.. dom har satt priserna utifrån kronans låga värde. Förra mac mini instegsmodellen kostade 4995 och priset ökade inte när kronan sjönk så jag antar att priset står sig när de väl satt det. att det då kommer nya modeller när kronan är rekordlåg innebär antagligen att priset inte kommer sjunka när kronan stärks. vilket är helt värdelöst om det nu är så... för inte ens dom största apple fan nördarna kan hävda att en instegsmac mini är värd nästan 7000 kr. den nya modellen skulle väl hamna i samma prissegment som den föråldrade?! alltså 5000 spänn och inte en krona mer. priset hade varit motiverat om det var på den högpresterande modellen och med en kombination av 9400m och 9600 gt.
all kritik åt apple... som precis tappade min respekt helt och hållet. nu är tillochmed billigaste macbooken mer prisvärd då man får en helt portabel dator, med skärm och tangentbord. och dubbelt så mycke ram minne. hoppas folk är smarta nog att köpbojkotta mac mini tills de tvingas sänka priset vid en eventuell uppgång av kronans värde.

ännu värre om man tänker på det så kostar den dyraste mac minin ungefär lika mycket som den billigaste imacen som utgick. Och om jag minns rätt så hade den kraftfullare cpu och utöver det en 20" skärm, mus och tangentbort. Nä, hejja hackintosh. Det enda positiva är att de nu finns stöd för 4850, vilket jag har i min pc

för er som undrar över GT 120 och GT 130 så är det nvidias nya namn på 9500gt och 9600gt. vilket innebär att macbookpro som är bärbara datorer både är billigare och kraftfullare när det kommer till grafikprestanda än imacarna som är stationära datorer.
Här kan inte nvidias nya namn rädda imac. Jag hoppas att imac antingen utgår och ersätts av en mellansegments stationär, uppgraderingsbar dator, eller att apple går i graven med tillverkning av datorer och släpper mac os fritt. Det finns ett tak för vad man står ut med när det kommer till att kompromissa mellan design och användarvänlighet kontra prestanda och prisvärdhet. Och det har dom vid den här releasen passerat med råge. I det här fallet totalt dumsnåla så det är pinsamt... hoppas det är ett enstaka felsteg pga av finanskrisen eller liknande i väntan på i5 och i7 modeller. Men som det ser ut nu så har apple gjort bort sig rejält och ingen eller inget kan egentligen försvara deras patetiska felsteg. Jag vill att apple går ut och ber om ursäkt och erkänner deras misstag!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Är inte så insatt i de andra datorerna men minin vart lite av en besvikelse. Den duger tyvärr fortfarande inte som en fullfjädrar HTPC även om den är bra mycket närmre målet nu

Permalänk
Medlem

Klarar nya minin av att spela upp 1080p material utan några problem?

Permalänk

Hade siktat in mig på en 24" iMac men med dessa priser och "låga" prestanda så står jag nog över och väntar ett tag till.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jepp, det blir väl att hoppas på nåt bättre till hösten.

Tycker det är lite att ta i att Apple ska be om ursäkt. Det är inte som att de är skyldiga oss någonting. De erbjuder en produkt, och folk som gillar det köper dem. Gillar inte folk det så köper inga dem. Det är helt och hållet Apples problem. OS X är trots allt ingen rättighet.
För min del kommer jag bara titta på begagnat. Tråkigt nog kommer många andra också göra det, så då går priserna upp även där.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
Klarar nya minin av att spela upp 1080p material utan några problem?

Då den gamla var gränsfall (beroende på bitrate) så bör nya vara väl över gränsen.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Jepp, det blir väl att hoppas på nåt bättre till hösten.

Tycker det är lite att ta i att Apple ska be om ursäkt. Det är inte som att de är skyldiga oss någonting. De erbjuder en produkt, och folk som gillar det köper dem. Gillar inte folk det så köper inga dem. Det är helt och hållet Apples problem. OS X är trots allt ingen rättighet.
För min del kommer jag bara titta på begagnat. Tråkigt nog kommer många andra också göra det, så då går priserna upp även där.

tyvärr lär de nya priserna göra att begagnatmarknadspriserna ökar. om en ny mac mini kostar ca 7000 så kommer folk lägga upp sina gamla c2d minis för nypriset och ändå få dom sålda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
Klarar nya minin av att spela upp 1080p material utan några problem?

9400M erbjuder hårdvaruacc för 1080p, så ja, den spelar utan problem.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Avstängd

Fungerar DXVA i OSX? Jag tror det kommer bli problem rent prestandamässigt att avkoda 1080p med en processor som sitter i minin, den är helt enkelt för långsam. Själv kör jag med överklockade AMD- system som går i 3ghz och även de får kämpa med vissa filmer. Kommer byta ut processorerna mot tri-core system senare i vår istället.

Permalänk
Medlem

Det va någon på detta forumet som sa att OS X stödjer hårdvaruavkodning endast genom quicktime, jag antar då att man måste göra om filerna till mp4?

Jag provade att installera winxp och installera MPC-HC och det fungerar utmärkt med hårdvaruavkodning.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Wut? Kostade minin bara 6800? Trodde det var 7800! God nyhet! Lutar faktiskt åt köp. Sugen! Kanske borde vänta?

Men man kanske flyttar snart och bättre att köpa efter man gjort det kanske? Vet inte... svårt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

hoppas att de inte har hunnit uppdatera studentpriserna än, för än så länge finns det ingen rabatt vad jag kan se:/

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
hoppas att de inte har hunnit uppdatera studentpriserna än, för än så länge finns det ingen rabatt vad jag kan se:/

Jag ser studentpriserna, 6200 kr för en mini

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag ser studentpriserna, 6200 kr för en mini

yay! lite mer humana priser för fattiga studenter:)

EDIT: ganska vissen rabatt, ~800 spänn för den billigaste imacen

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
yay! lite mer humana priser för fattiga studenter:)

Precis, skulle kunna tänka mig att köra en mini faktiskt, HTPC samt att tjejen kan lira WoW på projektorn med den då

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vart är min Quad-core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Wut? Kostade minin bara 6800? Trodde det var 7800! God nyhet! Lutar faktiskt åt köp. Sugen! Kanske borde vänta?

Men man kanske flyttar snart och bättre att köpa efter man gjort det kanske? Vet inte... svårt

fel! Den kostade 4995. Nu kostar den 6895. Så det är inte så "bara" med tanke på att den nästan är 2000 kr dyrare än för några veckor sedan. Med endast 40 gb mer hårddiskutrymme än gamla standardutförandet, enbart 170mhz högre klockfrekvens och det näst sämsta av den senaste generationens gpus från nvidia. Ingen jätte uppgradering direkt med tanke på att förra modellen kom för nästan 2 år sedan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Re: Uppdateringar av Mac mini (äntligen), iMac och Mac Pro lanserade - Finanskris edi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe

-Ang mac mini.

Inget nämnt om hastigheten på hårddisken. Värt att notera är att den billigare modellen går att konfigurera exakt som den dyrare modellen är. Det finns inget exklusivt som skiljer den dyrare från den billigare, det är bara en identisk maskin som är extrautrustad från början.

Du har missat en sak. Även om du kan configa den billiga till den dyra har den billiga 128meg VRAM medans den dyra har 256. Det går inte att köpa till som utrustning.

Annars var det rätt!

Tycker personligen att ett 9400 GPU är i snålaste laget från mac. Är det så att priset spelar rolls så har ATI faktiskt några billiga chip i den prisklassen som vinner över nVIDIA

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Re: Uppdateringar av Mac mini (äntligen), iMac och Mac Pro lanserade - Finanskris

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du har missat en sak. Även om du kan configa den billiga till den dyra har den billiga 128meg VRAM medans den dyra har 256. Det går inte att köpa till som utrustning.

Annars var det rätt!

Tycker personligen att ett 9400 GPU är i snålaste laget från mac. Är det så att priset spelar rolls så har ATI faktiskt några billiga chip i den prisklassen som vinner över nVIDIA

Attsingen då!
Men borde man inte kunna haxxa upp det? Det är ju inte fysiskt dedikerat minne, utan delat med huvudminnet.

Till minin tycker jag 9400m är helt okej, den är ju trots allt radikalt bättre än GMA 950 som inte ens har stöd för hårdvaru-T&L. Men till iMacarna var det riktigt snålt. De kanske vill ha plats för uppgraderingar? 9600M nästa gång? Å andra sidan så har väl nVidia kommit med en ny generation tills dess.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Re: Re: Uppdateringar av Mac mini (äntligen), iMac och Mac Pro lanserade - Finanskris edi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du har missat en sak. Även om du kan configa den billiga till den dyra har den billiga 128meg VRAM medans den dyra har 256. Det går inte att köpa till som utrustning.

Annars var det rätt!

Tycker personligen att ett 9400 GPU är i snålaste laget från mac. Är det så att priset spelar rolls så har ATI faktiskt några billiga chip i den prisklassen som vinner över nVIDIA

som tur är så är det du som är ute och cyklar.
stoppa i en gig till och du har 256mb dedikerat till grafik.
skulle det grafiken dra 256 mb när du har 1 gb istoppat så skulle systemet gå på knäna med 768 mb till systemet. så hur mycket grafikchippet drar nytta av är beroende på hur mycket ram du har i burken. 128 mb är alltså bara dedikerat om du endast har 1 gb istoppat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Uppdateringar av Mac mini (äntligen), iMac och Mac Pro lanserade - Finanskris edi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
som tur är så är det du som är ute och cyklar.
stoppa i en gig till och du har 256mb dedikerat till grafik.
skulle det grafiken dra 256 mb när du har 1 gb istoppat så skulle systemet gå på knäna med 768 mb till systemet. så hur mycket grafikchippet drar nytta av är beroende på hur mycket ram du har i burken. 128 mb är alltså bara dedikerat om du endast har 1 gb istoppat.

För övrigt brukar man mena (med dedikerat minne till grafikkortet) att det sitter separata minnesmoduler enbart till för grafikkortet (av snabbare typ än vanliga RAMet + att det slipper gå genom bussen). Eftersom apple inte är som alla andra så vet jag inte vad de menar i det här fallet, men det vore konstigt om de vore annorlunda.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Uppdateringar av Mac mini (äntligen), iMac och Mac Pro lanserade - Finanskris edi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
För övrigt brukar man mena (med dedikerat minne till grafikkortet) att det sitter separata minnesmoduler enbart till för grafikkortet (av snabbare typ än vanliga RAMet + att det slipper gå genom bussen). Eftersom apple inte är som alla andra så vet jag inte vad de menar i det här fallet, men det vore konstigt om de vore annorlunda.

syftar på att minnet dedikeras/lånas från vanliga ramminnet. så dedikerat är väl kanske fel ordval.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

Välskrivet inlägg, TS!
Jag har också reagerat på dessa priser. Blev glad när jag såg att nya minis skulle komma, då jag tänkt att ersätta min gamla HTPC med en sådan, men för samma pris får jag ju en grymt mycket bättre PC-variant, så det får nog bli en sådan istället, tyvärr...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Uppdateringar av Mac mini (äntligen), iMac och Mac Pro lanserade - Finans

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
som tur är så är det du som är ute och cyklar.
stoppa i en gig till och du har 256mb dedikerat till grafik.
skulle det grafiken dra 256 mb när du har 1 gb istoppat så skulle systemet gå på knäna med 768 mb till systemet. så hur mycket grafikchippet drar nytta av är beroende på hur mycket ram du har i burken. 128 mb är alltså bara dedikerat om du endast har 1 gb istoppat.

Kan man öka det yttligare till 512?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ok, hur trycker man in SSD diskar i Mac Pron?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Det ska vara vanligt sata- interface så man gör som med alla andra diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det ska vara vanligt sata- interface så man gör som med alla andra diskar.

Men dom flesta SSD diskarna är ju i storleken 2.5"

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Samma interface. Ström och data- sladdarna är exakt likadana Bara att köra. Om du undrar över hur man fäster dem, antingen köper man adaptrar för 3,5"-2,5" alternativt skruvar man bara i ena sidan.