Är det lönt med Asus EEE 900 16GB att...

Permalänk
Medlem

Är det lönt med Asus EEE 900 16GB att...

Hej

Har köpt en svensk eee 900 med den slö disken och har installerat xp på den och den är verkligen jätteslö, har fölt guider jag har hittat men fortfarande känns det som en gammal 266mhz med världens slöaste disk.

1: Kommer det bli någon skillnad att köpa till 1GB internminne?
2: Är ubuntu-versionen snabb?

Jag har läst i forumen och sökt men inte fått något svar om någon tycker det gör någon märkbar skillnad med 2GB gentemot 1GB.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Re: Är det lönt med Asus EEE 900 16GB att...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Hej

Har köpt en svensk eee 900 med den slö disken och har installerat xp på den och den är verkligen jätteslö, har fölt guider jag har hittat men fortfarande känns det som en gammal 266mhz med världens slöaste disk.

1: Kommer det bli någon skillnad att köpa till 1GB internminne?
2: Är ubuntu-versionen snabb?

Jag har läst i forumen och sökt men inte fått något svar om någon tycker det gör någon märkbar skillnad med 2GB gentemot 1GB.

1: nej, du har redan 1GB internminne men om du köper ett 2GB så kanske
2:Jag kör inte Ubuntu, utan några andra linuxdistar och ja linux är snabbt.

Permalänk
Medlem

att köpa till 1GB, då menar jag 1GB till givetvis!

Någon som vet om det gör någon skillnad?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
att köpa till 1GB, då menar jag 1GB till givetvis!

Någon som vet om det gör någon skillnad?

Ja det kommer det att göra! Rekomenderar Corsair VS2GSDS667D2G.
Men förvänta dig inga mirakulösa prestanda höjningar

Permalänk
Medlem

Ennuj, har du en själv?

Jag tycker att standard så går det inte använda datorn, bara skriva en adress i firefox eller markera en ikon på skrivbordet kan ta 3 sekunder, känns som hela datorn är jätteslo. ( jag är mycket väl medveten om vad som döljer sig under den söta vita plasten, men borde inte vara så här slö )

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Ennuj, har du en själv?

Ja det har jag.
Ang prestandan, du kör inte processor i nån typ av strömspar läge?
// Junne

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte, hmmm...

Någon med mer ideer?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Produktions fel?

Permalänk

Den skandinaviska 16GBs-versionen är vad jag har hört riktigt långsam. Jag har en polare som har en sådan och den tar god tid på sig att göra saker inne i Windows. När man spelar spel är det inte riktigt lika slött. Den engelska/amerikanska varianten med en snabb 4GB SSD och ett långsamt 12GB minne för lagring ska vara mycket bättre. Synd att den inte finns att få tag på med svenskt tangentbord.

Annars finns ju 901an att beställa också, med 1,6ghz Atom. SSDn är på 20GB men jag vet inte hur snabb den är.

Förresten kör du vanliga XP eller Lite? Det finns bantade versioner att få tag på om du letar litegrann

Här finns lite läsning:

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=37047
http://www.i64x.com/eeexp.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Den skandinaviska 16GBs-versionen är vad jag har hört riktigt långsam. Jag har en polare som har en sådan och den tar god tid på sig att göra saker inne i Windows. När man spelar spel är det inte riktigt lika slött. Den engelska/amerikanska varianten med en snabb 4GB SSD och ett långsamt 12GB minne för lagring ska vara mycket bättre. Synd att den inte finns att få tag på med svenskt tangentbord.

Annars finns ju 901an att beställa också, med 1,6ghz Atom. SSDn är på 20GB men jag vet inte hur snabb den är.

Förresten kör du vanliga XP eller Lite? Det finns bantade versioner att få tag på om du letar litegrann

Här finns lite läsning:

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=37047
http://www.i64x.com/eeexp.php

901an kör väl på det snabba 4 gb ssd minnet + 16 gb slött ssd? och inte ett enda stort 20 gb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Nej det har jag inte, hmmm...

Någon med mer ideer?

Inte idee utan snararare en undran, kör du detta program på den?
http://www.cpp.in/dev/eeectl/
Om du kör det vad har du det inställt på?
Nått mysko är det med din 900!
// Junne

Permalänk
Medlem

Ja jag kör eeectl och gjorde som guiden skrev, kopiera texten ifråne ett forum och sen startade jag programet, men hela datorn kändes lika slö ändå

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Jag har också en eee 900 med XP. Upplever att det går ganska långsamt (pga av hårddisken antar jag). Skulle det vara bättre att köpa ett 16 gb SD kort, snabbaste versionen, och lägga OS på det?

Permalänk
Medlem

Om man inte har en extern cd brännare, hur går man till väga då, kan man göra det via extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

jaa det är ju ingen monsterdator du köpt .. även om dom fungerar så är netbooks det sämsta prestandan på marknaden och ska du få den att fungera som dom på ytube som kör cod4 osv så får du nog hålla på ett tag

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Hur har du den formaterad? Ntfs eller fat32. Med fat32 så blir datorn lite snabbare i varje fall.

Visa signatur

AMD 5600+ / 2 GB ram / Powercolor 3870 / 1060GB hårddisk/

Eee Pc 900

Permalänk
Medlem

Hehe youtube funkar väl perfekt på en 900, jag har iaf inga som helst problem med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurmit
Hehe youtube funkar väl perfekt på en 900, jag har iaf inga som helst problem med det.

vem har sagt något annat ?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurmit
Hehe youtube funkar väl perfekt på en 900, jag har iaf inga som helst problem med det.

Han menade att det finns filmer på youtube där folk spelar CoD4 på en netbook Youtube funkar nog bra på de flesta netbooks

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

jaha hehe lät som att det kunde vara segt med youtube fast ifs det går väl att få det segt om man vill haha!

Permalänk
Medlem

Kör in xubuntu på den istället är en lite snabbare fönsterhanterare som heter xfce istället för Gnome.
Vad du än gör kör inte in Kubuntu då Kde är riktigt segt, känns som Vista i uppstarten.
Fast har du redan ubuntu i skulle jag vänta på 9.04 som skall släppas i slutet av mars alt början av april.
satsta då på xubuntu 9.04 tänker själv installer det då har just nu ubuntu 8.10.
Fast har även funderat på Debian fast Ubuntu , Xubuntu är jue iofsig debianbaserade system.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB