Ni som har linser har ni samma styrka på glasögonen?

Permalänk
Medlem

Ni som har linser har ni samma styrka på glasögonen?

Ni som har linser har ni samma styrka på glasögonen som på linserna?
om de diffar hur mycket diffar de då?

Varför frågar jag detta, Jo sabbade mina 4år gamla glasögon för ett par dagar sen och lär beställa nya, helst från nätet verkar toksmidigt, men man ska tydligen skicka in va man har för styrka osv.

Vet exakt vad jag har för styrka på mina linser och tänkte använda dessa för att slippa betala 250kr för en synundersökning.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Mina glasögon är starkare eller vad man ska säga. På mina linser har jag -5.25-50 medan mina glasögon är uppe i -6.

Jag antar att det har något med att det är ett större avstånd till glasögonen.

Permalänk
Medlem

Du måste göra en synundersökning om du ska byta till linser. Styrkan är inte samma, och dessutom måste man veta andra saker om ögat för att välja en lämplig lins. Du måste också göra regelbundna kontroller för att säkerställa att linserna inte skadar ögat.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

har linser jag använder dagen, där vet jag styrkan har gamla glasögon från 01 men de pajade och på dom är styrkan mindre och de märks tydligt när jag använder dom, vill alltså ta samma styrka som på mina linser som ja ser perfekt med. -2.5 på de äldre glasögonen var styrkan -1,75 och de har jag receptet kvar på.

då en undersökning går på 290kr och ett par glasögon kostar 440kr från sidan jag kollat på, känns de rätt onödigt å göra en ny undersökning

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Är du rädd om dina ögon/syn och vill slippa besvär pga fel styrka kan det va bra idé att göra en synundersökning..

Linser -2,25
Glasögon -2,50

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Funderar du på att skaffa linser ska du gå till en synoptiker då dom tar mått på dina ögon m.m. som behövs för att veta vilka linser du skall ha.

Oftast väljer optikerna en svagare synkorrigering på linserna. Kommer inte ihåg anledning på det men jag tror det är lite mildare för ögonen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läser ni ens TS fråga? Han har ju redan linser och vill köpa glasögon på nätet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag har mina glasögon som jag haft sen jag fick de. Dvs det är de första jag haft. Tror styrkan ligger på -0,75. De använder jag vid datorn osv då det är obekvämt med linser.

Men linserna har jag -1,50 på

Har inte tänkt på det men är det dåligt att det skiljer så mycket på de?

Permalänk
Medlem

kul om man läser inlägg innan man svarar!
gg wp TIlT på er

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Har ej samma styrka på mina glasögon som på linserna.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Re: Ni som har linser har ni samma styrka på glasögonen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
Ni som har linser har ni samma styrka på glasögonen som på linserna?
om de diffar hur mycket diffar de då?

Varför frågar jag detta, Jo sabbade mina 4år gamla glasögon för ett par dagar sen och lär beställa nya, helst från nätet verkar toksmidigt, men man ska tydligen skicka in va man har för styrka osv.

Vet exakt vad jag har för styrka på mina linser och tänkte använda dessa för att slippa betala 250kr för en synundersökning.

Hos min optiker (Contacta)har jag gratis synundersökning för glasögon, även om jag inte köper glasögon hos dem.

Hur som helst kan detdär tydligen variera lite. När jag bytte från endagslinser (1-day acuvue) till dygnetrunslinser (Baucsh & Lomb) fick jag ha 0.25 dipotrier starkare styrka på dygnetruntlinserna (vilket tydligen skulle vara normalt pga att det var olika material i dessa två linser). På glasögonen har jag samma styrka som på dygnetruntlinserna.
Optikern sa annars att man generellt har något starkare styrka på glasögonen än på linserna, men om detta verkligen ÄR generellt vet jag inte, då jag inte fått det bekräftat på annat håll.

Annars kan jag bara hålla med om att det är smidigt att köpa glasögon på nätet. Jag köpte mina från Favoptic (då hette de glasögondirekt) och kom undan med runt 400kr istället för 2000kr+ (de flesta bågarna kostar minst 2000kr) från min optiker. Man fick hem bågar att testa och skulle markera ut sina pupiller på glasen i bågarna man valde. Efter någon vecka eller så kom glasögonen.
Helt klart värt det. Särkilt om man kanske inte använder glasögonen varje dag.

Edit:
Kanske ska tillägga att jag är närsynt, om det spelar nån roll. Har ävet ett litet (så litet att de inte bryr sig om att rätta till det med linser) brytningsfel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ni som har linser har ni samma styrka på glasögonen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Hos min optiker (Contacta)har jag gratis synundersökning för glasögon, även om jag inte köper glasögon hos dem.

Hur som helst kan detdär tydligen variera lite. När jag bytte från endagslinser (1-day acuvue) till dygnetrunslinser (Baucsh & Lomb) fick jag ha 0.25 dipotrier starkare styrka på dygnetruntlinserna (vilket tydligen skulle vara normalt pga att det var olika material i dessa två linser). På glasögonen har jag samma styrka som på dygnetruntlinserna.
Optikern sa annars att man generellt har något starkare styrka på glasögonen än på linserna, men om detta verkligen ÄR generellt vet jag inte, då jag inte fått det bekräftat på annat håll.

Annars kan jag bara hålla med om att det är smidigt att köpa glasögon på nätet. Jag köpte mina från Favoptic (då hette de glasögondirekt) och kom undan med runt 400kr istället för 2000kr+ (de flesta bågarna kostar minst 2000kr) från min optiker. Man fick hem bågar att testa och skulle markera ut sina pupiller på glasen i bågarna man valde. Efter någon vecka eller så kom glasögonen.
Helt klart värt det. Särkilt om man kanske inte använder glasögonen varje dag.

Edit:
Kanske ska tillägga att jag är närsynt, om det spelar nån roll. Har ävet ett litet (så litet att de inte bryr sig om att rätta till det med linser) brytningsfel.

kanon verkar som de är standard med 0,25 starkare glasögon än linser så kör på de! tack för att du tog dig tid!

även jag kommer beställa från favoptic har prov pågarna på väg nu verkar vara bra sida och framför allt billigt!

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Generellt så har man högre styrka på glasögon än linser. Det kommer ifrån grundläggande optik. Du minskar avståndet till ögats lins när du har kontaktlinser jämfört med glasögon, därmed har du mindre brytning.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem

Minns att jag behövde ändra linsernas styrka efter ett tag, för att korrigera astigmatism.

En synundersökning kostar inte många hundralappar. Synen förändras med åldern. Så vill du slippa huvudvärk, förvärrad syn, mm. Så skulle jag iaf rekommendera dig att kolla synen hos en optiker med jämna mellanrum.

"Generellt" har folk sommardäck på sina bilar vid medelhavet atm. Det leder inte automatiskt till att det är applicerbart överallt. Men men vill du spara dom dära 250kr...

Permalänk
Medlem

du lär ju märka om glasögonen inte fungerar. Om du får ont i huvudet eller känner dig ansträngd i ögonen är det fel styrka. Jag hade inte snålat in en syn undersökning, men du verkar ju ha bestämt dig:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Huvudvärk tror jag inte är ett problem, har enbart kört lins på ett öga i 2års tid, och de fungerar utmärkt, samma synfel på båda ögonen men lyckas alltid på nåt skumt sätt få massa skräp i ena ögat så började köra i enbart ett öga, såg lika bra som med 2 linser så nu har de blivit att man kört så här.

Tack för hjälpen iallafall

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Avstängd

Jag har också starkare glasögon än linser. -10,50 och -10,75 med linser och -11,00 på båda ögonen med glas. Kan inte få full syn på ena ögat med linser pga brytningsfel som står för en ganska stor del av mitt synfel.