Bytt disk, hur komma in i BIOS?

Permalänk
Medlem

Bytt disk, hur komma in i BIOS?

Försöker hjälpa en Mac-användare med att byta disk (SATA) på en MacLapTop. Den saknar helt modellbeteckning men den är helvit och är något år. Bryggan är ICH7 så det tycks vara IntelMAC, kanske en PowerBook?!

Vid installationen hittas inte disken, provar Skivverktyg men ingen disk där?!

Disken funkar på PC och Win, har initierat den där.

Kan jag kolla i BIOS vilka enheter som finns och isf hur kommer jag in där?

Permalänk
Medlem

Finns inget bios i den meningen. Är disken korrekt ansluten ska du nå den via skivverktyg, finns den inte där så finns inget på SATA-bussen. Antagligen har du klantat dig med sladden.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ojojoj - inget BIOS?!

SATA-disken har inga sladdar, bara ström- och signalkontak, man skjuter in disken i honkontakterna.

Har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem

"BIOS för 2000-talet":
< http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface >
Där hittar du säkert kommandon för att kolla på bussarna direkt (a´la bios)

Hur byta disk (sid 7):
< http://www.powerbookmedic.com/Manuals/13-inch-macbook-manual.... >
Vad som gått fel där så inte sladden fått kontakt är lite svårt att veta för mig.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle kunna kolla om den hittas i terminalen (men jag gissar på att den inte gör det, om den inte syns i skivverktyg).
Starta terminalen i samma meny som skivverktyg, och kör

system_profiler | less

( | skriver man med Alt+7 på svenskt tangentbord)
Sen söker du på Serial-ATA genom att skriva "/Serial-ATA" och trycka enter. Sen är det bara att scrolla med pilarna.

Förresten, såhär ser det ut hos mig (från OS X, inte från installern, men det bör vara samma om det funkar på installskivan också):

Serial-ATA: Intel ICH7-M AHCI: Vendor: Intel Product: ICH7-M AHCI Speed: 1.5 Gigabit Description: AHCI Version 1.10 Supported Hitachi HTS541616J9SA00: Capacity: 149.05 GB Model: Hitachi HTS541616J9SA00 Revision: SB4AC7CP Serial Number: SB2401SJGB149B Native Command Queuing: Yes Queue Depth: 32 Removable Media: No Detachable Drive: No BSD Name: disk0 Mac OS 9 Drivers: No Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table) S.M.A.R.T. status: Verified Volumes: Macbook Pro: Capacity: 148.73 GB Available: 23.95 GB Writable: Yes File System: Journaled HFS+ BSD Name: disk0s2 Mount Point: / Volumes: disk0s2: Capacity: 148.73 GB Available: 23.95 GB Writable: Yes File System: Journaled HFS+

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om det är ett ICH7 chipset i den så är den med stor sannolikhet en Intel Mac precis som du säger och därmed en MacBook (Pro) och ej iBook/PowerBook.

Hur som helst så ska du inte behöva göra någon inställning, bara sätta i installationsskivan och partitionera disken för att sedan installera. Vilket gör att det är lite underligt att det inte fungerar när du gör det..

Du kan testa med följande saker:
http://support.apple.com/kb/HT1543?viewlocale=se_SV
http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=se_SV

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tackar!

Det är en MacBook.

Körde terminal: Hittar DVD. SATA har inga enheter...?!

Kom och tänka på den nya disken, där sitter en rad med små stift, alla obyglade, funkar OK på PC men man kanske skall bygla nåt för Mac?!

Annars vettetusan va' de' kan va'? Glappkontakt möjligen?

Ide'er?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara något med de byglarna - kolla på hårddiskens datablad vad de pinnarna är där för.

Jag tror alltjämt mest på att disken inte är riktigt "ditknökad" och därför inte har full kontakt.
Kolla montaget på släden en extra gång.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Provade med Ubuntu Live CD för att kolla om disken syns där, kernel panic.

Nu har CD'n fastnat i MacBooken.

Hur får man ut den?

Hur svårt kan det bli?

Permalänk
Medlem

1. Restart the computer. If necessary, use the reset/interrupt button.
2. Immediately after the system startup sound, press and hold the mouse button. Continue to hold the mouse button until the computer is finished starting up.

hände mig en gång med med en cd, gick inte få ut vanligt, men detta sättet fungerade.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
1. Restart the computer. If necessary, use the reset/interrupt button.
2. Immediately after the system startup sound, press and hold the mouse button. Continue to hold the mouse button until the computer is finished starting up.

hände mig en gång med med en cd, gick inte få ut vanligt, men detta sättet fungerade.

Tackar - funkade!

1. Så nu är jag tillbaka på ruta 1 - hur få MacBooken att hitta nya disken?

2. Finns det nån diagnosprogramvara för Mac?

3. När jag startar med OS X CD'n får jag upp en grå mapp med ett frågetecken - vad gör man då?

Permalänk
Medlem

Sätt tillbaka den gamla disken och kolla så allt funkar som det ska då…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Boota med alt-tangenten nedtryckt. Ha skivan i också. Då får du upp en bootmeny där alla bootbara volymer finns och där borde du kunna välja att boota installationsskivan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Duger det som finns med?
< http://support.apple.com/kb/HT1509 >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Tack, men ...

"Apple Hardware test stöder inte denna dator"

Det går inge' bra för mig med Mac.

Ska' jag ge upp Mac?

Då är det inte skivorna som kom med maskinen...

Permalänk
Medlem

Hur stor är disken? Sätter du den åt rätt håll? Hör du den spinna upp?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Då är det inte skivorna som kom med maskinen...

-- Han, Macägaren, har 4 st skivor (1/2 och 2/2) båda Mac original OS X, den ena 10.5.2 den andra 10.4 märkt PowerBook G4, så 10.5.2 är nyare och den man bör välja, eller....?

-- Oavsett vilken version man installerar så skall ju disken synas?
-----------------------------
Hur stor är disken? Sätter du den åt rätt håll? Hör du den spinna upp?

-- 160GB. Kan inte sätta den åt fel håll. Otroligt tyst, svårt att bedöma.

Svårt fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Då är det inte skivorna som kom med maskinen...

-- Han, Macägaren, har 4 st skivor (1/2 och 2/2) båda Mac original OS X, den ena 10.5.2 den andra 10.4 märkt PowerBook G4, så 10.5.2 är nyare och den man bör välja, eller....?

Om skivan är märkt att den är för en PowerBook G4 så funkar den inte för Macbooken (skivan innehåller bara PPC-versionen av OSX). Så den med 10.5.2 borde du använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Om skivan är märkt att den är för en PowerBook G4 så funkar den inte för Macbooken (skivan innehåller bara PPC-versionen av OSX). Så den med 10.5.2 borde du använda.

Ja' e' me' - PowerBook <> MacBook - varför har då säljaren lämnat med skivor som inte passar kan man undra!? Snurrigt även för inbitna Macägare.

På PC är det en skiva (XP, Vista, w2k3, w2k8, w7, 98) och den passar överallt.

Macägare är ett prövat släkte.

Fick just höra att MacBooken, innan jag ombads fixa den, har tappats varvid den gamla disken pajjade, den nya däremot är ny/fräsh och funkar utan anmärkning.

Ev. har något inuti (sladd, kontakt etc.) pajjat?!

?

Permalänk

Är bara "en" skiva med OS X med, MEN, som med alla andra datorer du köper får du med en restore-skiva som är förberedd för den dator man köpt... en restoreskiva från en HP fungerar inte så jättebra med en FSC den heller, så det är enbart bull att det skulle vara värre med Macar...

Ja, alltid möjligt att Logik-kortet pajjat vid fall, leta upp en annan disk och prova?

Permalänk
Medlem

Golvade datorer kan ha alla möjliga fel...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Golvade datorer kan ha alla möjliga fel...

Speciellt om den är golvad så disken pajjar trots att den är parkerad och i vila (SMS).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Speciellt om den är golvad så disken pajjar trots att den är parkerad och i vila (SMS).

Kan ju vara så att gamla disken inte var paj också utan logikkortet dig, you never know...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

En anledning till att inte köpa Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
En anledning till att inte köpa Mac.

För att moderkort går sönder när man tappar dem? Tror inte en annan dator skulle klara sig bättre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
OK - blir till att ta fram skruvmejslarna då.

Undrar om det finns någon ritning där ute i cyberrymden?

http://www.ifixit.com/Guide/Device/MacBook_Core_Duo#Section_G...