Extern DVD till Macbook Air (bootcamp)

Permalänk
Inaktiv

Extern DVD till Macbook Air (bootcamp)

Jag ska hjälpa en kompis installera Vista tillsammans med OS X via bootcamp men han har ingen orginal Apple superdrive orginal till sin Air utan jag tänkte använda min externa Lenovo DVD-RW.

Jag har ingen koll alls på Apple så därför frågar jag här, kommer jag kan att kunna använda min DVD till hans Air? Kan man tom boota från DVDn (stöds detta i Apples BIOS som på en PC?)

Ni som installerat Vista via Bootcamp tar jag också tacksamt emot tips på hur de går till. Vad jag läst så finns det Vista drivare på Leopard DVDn?

Permalänk
Medlem

BIOS finns inte på mac, mac har EFI.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
BIOS finns inte på mac, mac har EFI.

OK men påverkar det funktionen att man kan boota från USB-DVD via EFI då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
OK men påverkar det funktionen att man kan boota från USB-DVD via EFI då?

Nej. Det är inte svårare än att du håller inne C när datorn bootas för att tvinga den att läsa ifrån DVD:n, alternativ OPTION tangenten för att få upp en lite söt grafisk meny att välja ifrån. Skall du däremot installera bootcamp och vill fortfarande använda OSX så starta bara Bootcamp installationen ifrån OSX med skivan i USB läsaren och let it do it´s magic.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Nej. Det är inte svårare än att du håller inne C när datorn bootas för att tvinga den att läsa ifrån DVD:n, alternativ OPTION tangenten för att få upp en lite söt grafisk meny att välja ifrån. Skall du däremot installera bootcamp och vill fortfarande använda OSX så starta bara Bootcamp installationen ifrån OSX med skivan i USB läsaren och let it do it´s magic.

Tack för infon, då får vi se om jag lyckas, vem vet kanske lämnar jag "the dark side" och tjackar en Air jag med

En fråga till: är det relalistiskt att tro att det går att dualboota på en 64GBs SSD om man vill ha några appar också. Jag menar Vista slutar ju lätt 25GB själv, >30 med lite appar, hur utrymmeskrävande är OS X?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Tack för infon, då får vi se om jag lyckas, vem vet kanske lämnar jag "the dark side" och tjackar en Air jag med

En fråga till: är det relalistiskt att tro att det går att dualboota på en 64GBs SSD om man vill ha några appar också. Jag menar Vista slutar ju lätt 25GB själv, >30 med lite appar, hur utrymmeskrävande är OS X?

Är väl bara Ultimate som tar 25GB. Finns väl ingen anledning att köra in det. De andra versionerna tar mindre utrymme.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Är väl bara Ultimate som tar 25GB. Finns väl ingen anledning att köra in det. De andra versionerna tar mindre utrymme.

Jag tycker alla versioner käkar ganska mycket plats, bara min winsxs-folder är tex nästan 10GB (kör både ultimate och business).

Hur mycket tar en fabriksinstallation av Leopard?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Jag tycker alla versioner käkar ganska mycket plats, bara min winsxs-folder är tex nästan 10GB (kör både ultimate och business).

Hur mycket tar en fabriksinstallation av Leopard?

11 gig som standard. 8,8 ifall du tar bort alla extra skrivardrivrutiner och testprogram.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
11 gig som standard. 8,8 ifall du tar bort alla extra skrivardrivrutiner och testprogram.

OK, tack då låter det som de skulle vara möjligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
_Hint_ <http://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Air#Remote_Disc >

Verkar tyvärr inte vara möjligt

http://support.apple.com/kb/HT2298?viewlocale=en_US

Sitter med Air:en nu, vilken maskin (har aldrig kört nåt annat än PC dom sista 12 åren hehe)