Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
jag har inte tweakat ett enda os sen jag köppte en hyfsad dator, finns ingen anledning då, går inte märkbart snabare ändå,

när jag hade min gamla gamla gamla dator tweakade jag xp några gånger, då gick det lite snabare men nu ger det inte ett skit

Klart att det ger en märkar skilnad! Archlinux är te.x märkart snabbare än ubuntu för att det är hårdare optimerat. Fixar man lite saker så får man färre skrivningar till diskar, mindre cpu-belastning, mindre minnesanvändning, längre batteritid och datorn går kallare.

Efter lite tweakande så bootade mitt arch 64bit på 6sec (grub->login) och tog 76mb ram! Jämför det mot otweakat ubuntu

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Av nyfikenhet: vad är det för hårdvara det gäller?

Jag undrar, därför att enda gången jag varit med om att en hårddisk fryst är med en äldre IBM netvista dator, där hårddisken inte var helt färsk.

Diskarna är det inget fel på. Väldigt, väldigt många har samma problem: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1135055

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Klart att det ger en märkar skilnad! Archlinux är te.x märkart snabbare än ubuntu för att det är hårdare optimerat. Fixar man lite saker så får man färre skrivningar till diskar, mindre cpu-belastning, mindre minnesanvändning, längre batteritid och datorn går kallare.

Efter lite tweakande så bootade mitt arch 64bit på 6sec (grub->login) och tog 76mb ram! Jämför det mot otweakat ubuntu

ok, har bara använt ubuntu på linux sidan

vad spelar start tid för roll?, datorn är på 24/7, är bara avstängd under flytt till lan@ ca 10m, har varit så enda sen jag startade datorn första gången, inte mkt downtime här inte

jag märker ingen skilnad på ett tweakat xp mot org på en hyfsat bra dator, på p4 tiden tweakade manju sönder skiten

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tweakat min Vistainstallation som var förinstallerad på den här datorn. Har nu kört samma i över 1,5 år utan några som helst problem. Vid det här laget så hade jag ominstallerat XP en eller två gånger redan.

Permalänk
Medlem

Har kört både Windows och Linux i 11 år. Nu senast i dual boot.

Mina problem med Linux försvann sedan jag gick över till Debian för tre år sedan. Visst har jag haft småproblem hela tiden. Men inget allvarligt. Och ofta har det varit min egen klåfingrighet som har varit orsaken. Men med Debian har även det försvunnit.

Har kört RedHat -> Mandrake -> Gentoo -> Debian

Kanske inte är Debians förtjänst i mitt fall utan en mer allmän stabilitet över hela linjen av distro. Eller att jag har lärt mig av mina misstag.

Svårt att bedöma med enbart mig själv som testråtta.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teelx
Diskarna är det inget fel på. Väldigt, väldigt många har samma problem: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1135055

OK, så det är alltså ett Ubuntu specifikt problem.

Permalänk
Medlem

Får inte Nikons fotoediterare (Capture NX2, ViewNX) att funka med Ubuntu/Wine. Orsaken kan säkert vara fel bakom tangentbordet men när detta blir löst åker Windows ut permanent.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Nämn ett operativsystem som inte behöver tweakas?

Jag har inte tweakat varken Vista eller Windows 7. Eller jo, jag integrerade SP1 till Vista en gång, men annars inget.

Det enda tweaket jag kan göra ibland är att flytta växlingsfilen till en större partition, detta ger dock ingenting förutom lite mer plats på systempartitionen då de ligger på samma hårddisk. Detta kan vara bra att göra om man har en tajt hårddisk (laptop).

I Ubuntu har jag flyttat firefox-cachen till RAM-minnet, annars inget (om du inte räknar installation av program, drivrutiner och sådant som tweak).

Permalänk
Medlem

Har säkert slarvat med att läsa tråden propert, men frågar ändå: Varför är det snigelvarning på att surfa i Linux?

Permalänk
Avstängd

Hade inte tid att lära mig :*(

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Det är ju bara krångel, fungerar aldrig 100% för mig :/

Hmm jaså? Det är ju precis det jag säger om Windows faktiskt.

@Benkaboy:
Det är det ju dock inte. Menyerna i Firefox däremot är ganska mycket segare än på Windows. Men själva surfningen är det ingen skillnad på för min del. Är du säker på att det inte är grafikdrivarna som är kassa? ATI på Linux har ju aldrig varit den bästa kombinationen precis, dock börjar det bli bättre nu.
Men t.ex innan jag bytte till UXA accellerering i Xorg på min laptop med Intelgrafikkort så gick allting väldigt segt. Men efteråt så är det snabbt som attans.

@bgix:
Nikons bildredigeringsprogram suger ju dock tycker jag. Testa t.ex "Rawtherapee" som är en råbildsredigerare och finns till alla tre operativsystemen. Det använder jag och det funkar riktigt bra. Jag gör grovjobbet i Rawtherapee och sen om jag behöver göra något annat också så använder jag GIMP till det. Och det är inte särskilt ofta jag behöver använda GIMP.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Har säkert slarvat med att läsa tråden propert, men frågar ändå: Varför är det snigelvarning på att surfa i Linux?

Du har säkert gjort och installerat något felaktigt?
När jag surfar på min 6år gamla P4 med Hardy (Firefox) rinner det på perfekt. Ingen större skillnad mot min 1år gamla C2D med XP (Firefox).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Jag förlåter dej .. så gärna, nivv
Sen behöver inte alla läsa mina poster.
Bara att hoppa över dom. Jag gör själv det, med vissa poster från en del jag inte orkar med.

/halojoy - Man kan aldrig vara alla till lags - Sant!
... om man dansar efter varje pipa som piper, så får man aldrig vara sej själv
... den person man är med sina förtjänster
... och sen kommer nästa pipa och tycker tvärtom!

... God tolerans mot omgivningen, olikheter i den värld vi lever i
... är bättre än om vi var och en försöker ändra världen till att passa just mej och min smak
... för det skulle förmodligen inte funka ändå .. om några miljarder personer gjorde det
... eller vad tror ni, gott folk?

Hehe, kanske fel i min skalle då jag läser det fetstilta 3 gånger istället för en gång Detta ska min psykolog till syrra få svara på!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kan nog tillägga i denna tråd. Har slutat med Linux dist på min huvudsakliga stationära, Körde OpenSUSE och har bytt till vista.
Varför:
Jag skall börja med musik prduktion och sådant, det som inte fungerar är Cubase sedan finns det lite problem med att ljud kvaliten har varit sisådär i openSUSE. Sedan att nya distar har förstört sig själva genom att inkludera PulseAudio istället för ALSA. Jag vill ha JACK.

Största anledningen till att jag bytte borde vara att openSUSE var rikitigt krångligt. Helt o-ubuntuish.
Det negativa jag märkt är att i Vista så finns det knappt några bra program. Och det verkar inte existera en enda mail och IM klient som är bra[1]. Thunderbird är det närmsta som är nästan bra[1].
och sedan finns det knappt någon musik uppspelare som fungerar bra[1].

och sedan måste man ändra massa saker i vista. stänga av massa tjänster döda sidepaneln. tabort jobbiga windows program. stängt av Aero som aktivt sega ner min dator.
Positivt är att jag har en dator som kan använda min hårdvara fulltut dock. AMD 740G chipset.

kommer antagligen bytta tillbaka till ubuntu 8.04 relativt snart igen... Beronden är farliga. det bruna OS:et är som kaffe...
har 9.04 på laptopen för Vista aldrig skulle fungera på den, knappt så XP fungerar.

[1] som jag vill att det skall fungera.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Jag har en gång i tiden köpt en Linux dist och körde den på heltid men i mordernare tid har det blivit mindre Linux pga:
-Spelar _massor_ med spel.
-Finns inte mjukvara som jag behöver/behövt.
-KDE4 (Gnome är inte med på kartan)
-För snabba releaser, vem tusan vill installera om sitt OS 2ggr/år?
-För mycket hattande med utveckligen.
-Dependencies.
-GPL attityden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
-För snabba releaser, vem tusan vill installera om sitt OS 2ggr/år?

Då kan jag rekommendera Arch Arch är en dist som är till för att skräddarsys. Du installerar ett bassystem som endast ger dig tillräckligt för att ta dig vidare. I stort sett, kompilerare, kärna och pakethanterare. Sen bygger man vidare med vad man vill ha. Det fina är då att man kan få det precis som man vill ha det.

Arch bygger på en liten annan modell än många andra stora distar. Istället för "nya versioner" kör de med en "rolling release model", man får uppdateringar, men behöver inte köra dist-upgrade. Dvs, har du installerat kan du köra den i MÅNGA år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Jag har en gång i tiden köpt en Linux dist och körde den på heltid men i mordernare tid har det blivit mindre Linux pga:
-Spelar _massor_ med spel.
-Finns inte mjukvara som jag behöver/behövt.
-KDE4 (Gnome är inte med på kartan)
-För snabba releaser, vem tusan vill installera om sitt OS 2ggr/år?
-För mycket hattande med utveckligen.
-Dependencies.
-GPL attityden.

Vem behöver installera om GNU/Linux?
Ingen, det är bara att uppdatera. Hela ominstallationshysterin kommer från Windows där måste preppa om datorn en gång per år för att den blivit för seg eller för att det inte går att fixa det som pajjat.
I GNU/Linus går allt, utom trasig HD, att fixa utan omsinstallation.

Permalänk

Jag gick inte tillbaka. Allt fungerade hur bra som helst och installation/avinstallation av program är ju snabbare och bättre än i Windows. Jag tror det är många som ger upp för enkelt. Det är ett riktigt grymt system när det fungerar och är uppsatt rätt. Gav mig tillbaka nyfikenheten och lusten för IT som jag hade för 10 år sedan.

Permalänk

... För att 1080p med DTS-ljud hackade i Ubuntu men inte med XP (VLC som player på båda) samt att ljudet två gånger på tre månader slutade fungera.

Förr eller senare kommer jag säkert att stanna men Ubuntu 8.10 kom bara nästan ända fram. Snart ska jag testa senaste releasen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Nikons bildredigeringsprogram suger ju dock tycker jag.

Den dag man behöver ta fram det där lilla extra så finns det tyvärr inget alterantiv till Nikon NX. Rawtherapee, Lightroom, Aperture osv klarar inte tolka informationen fullt ut. Men inget att deppa för. Nikon NX har blivit snabbare och datorerna kraftfullare

Jag överväger att lämna Ubuntu pga att min hårdvara inte klarar 9.04! Har en P4 med HT som kanske ska få Kubuntu (som jag hört ska vara stabilare?). Kunskapen/intresset sträcker sig till dessa enkla varianter

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoWin
Vem behöver installera om GNU/Linux?
Ingen, det är bara att uppdatera.

Det kanske funkar bättre nuförtiden, och kanske funkar bättre med andra distros... men jag försökte uppgradera Ubuntu 6.10 -> 7.04 och Xubuntu 7.04 -> 7.10 på det sättet, utan framgång. Jag blev tvingad till nyinstallation för att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoWin
Vem behöver installera om GNU/Linux?
Ingen, det är bara att uppdatera. Hela ominstallationshysterin kommer från Windows där måste preppa om datorn en gång per år för att den blivit för seg eller för att det inte går att fixa det som pajjat.
I GNU/Linus går allt, utom trasig HD, att fixa utan omsinstallation.

Vill man i ubuntu ha senaste xorg/GNOME och linux kernel bör man instalera om från scratch för uppgradering har inte fungerat felfritt någon gång. 6.06->6.10 min dator boota fel kernel (fixade det iofs) sedan 6.10->7.04 gick helt åt pipan efter mycket pill var den dock uppe och körande. Sedan till 7.10 gick bra kunde varit bättre. Men vid detta laget var min dator riktigt hemskt med runt 2år skräp av jobbiga program och servers massa virtuella maskiner.

Men iofs ser jag det som en fördel att det kommer 6månader mellan varje release av Ubuntu.
Och det som är trevligt är att man har en LTS version som har 3år resp 5år för server innan det blir en ny version. så man kan köra sitt OS i 5år utan problem. sedan finns det Novell som har SLES och SLED vilket har support riktigt lång tid. min SLES8 har fortfarande support och den kom runt 2003 om jag inte minns fel.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Min anledning är att det inte går att spela på linux.
Testade ubuntu på min gamla dator innan jag köpte nytt, då gav jag upp eftersom det inte fanns några creative-drivisar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Klart att det ger en märkar skilnad! Archlinux är te.x märkart snabbare än ubuntu för att det är hårdare optimerat. Fixar man lite saker så får man färre skrivningar till diskar, mindre cpu-belastning, mindre minnesanvändning, längre batteritid och datorn går kallare.

Efter lite tweakande så bootade mitt arch 64bit på 6sec (grub->login) och tog 76mb ram! Jämför det mot otweakat ubuntu

Varför jämföra en tweakad GNU/Linux-dist med en otweakad? Låter inte som en rättvis jämförelse.

Visa signatur
Permalänk

Programutbudet for oss som håller på med media ligger fortfarande 10-15 år efter Windows motsvarande. Det finns liksom inga vettiga alternativ till program som Pro Tools 8, Sonar 8, Premiere eller Final Cut.. För att inte tala om Adobes creative suit cs4 (nej Gimp är inget alternativ)

För mig faller det på ovanstående varje gång jag ger mig in i Linuxvärlden. Trist för jag gillar operativet skarpt i övrigt. Hade gladeligen gått över till Ubuntu om jag kunde. Visst går det att få igång CS2 av Photoshop med Wine men... orka.

Men för webserverprylar etc är Linux kanon! Dessvärre räcker det inte för mig.

/M

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ändå lägger ut sådana summor på program för att klara ditt jobb, perihelion, blir kostnaden för Windows försvinnande liten. Att du gillar Linux och sedan inte kan använda det i jobbet är ju annars lite trist.

Det är väl tyvärr så att det saknas utvecklare inom Linux världen som delar dina behov. Linux är mer än de övriga beroende av att tillräckligt många aktiva användare ser ett visst behov och kan ta sig an uppgiften.

Permalänk

Jag installerade Ubuntu och blev förälskad. Trots det fick jag aldrig ljudet via S/PDIF
att fungera, så efter en vecka utan ljud bytte jag tillbaka till Vista igen.

Nu kör jag Windows 7 och är mycket nöjd - det ska mycket till för att jag ska byta
bort min nuvarande installation.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag avinstallerade Ubuntu på min laptop för att mitt ATI-kort inte var kompatibelt alls.

Permalänk
Medlem

Drivrutinskrångel och avsaknad av: foobar, irfanview, utorrent, msn, strokeit, gammasutra, mirc, media player classic, office 2007, tom paint saknar man

Finns visserligen motsvarande program till linux, men alla jag testat har iaf någon sak i dem som jag stör mig sjukt mycket på.

Nu när jag gått tillbaka till xp saknar jag dock comix då cdisplayex har en tendens att visa en del bilder helt fel.

Sedan klarar jag inte med windows 7 heller, men det är en annan sak

Permalänk

Jag tog bort Linux (Gentoo) ifrån min filserver strax innan årskiftet 2008/2009 (i samma veva som OpenSolaris, osol, 2008.11 kom ut) eftersom jag ville ha/testa ZFS. Hade Linus börjat att fatta galoppen och sett till så att ZFS fick komma in i Linux-kärnan hade jag möjligen kunnat tänka mig att byta tillbaka men jag tror inte jag skulle göra det. När jag tänker på Linux så tänker jag också på kaos. Speciellt när det kommer till kärnan, tolv miljoner konfigurationsalternativ? När jag tänker på osol får jag inte samma horribla bild i huvudet, där är allt lite mer fint och strukturerat.

Sen så bytte jag väll egentligen bort Linux mot Mac OS X 2007. Men hade då kvar Linux (Gentoo) på min dåvarande workstation som sedan blev min nuvarande filserver. Då gick jag från Linux till Mac för att jag var trött på att a) stirra på ett ap-fult GUI som är dåligt integrerat med massa jobbiga "quirks" eller b) lägga ner oändligt många timmar på att få ett hyffsat snyggt och relativt integrerat GUI.
Att jag dessutom fick behålla min älskade terminal med Mac:en (som ju är baserad på BSD) gjorde inte valet svårare direkt.

Visa signatur