Permalänk
Medlem

Låg hastighet - Trådlöst

Tjo!

Köpte idag ett trådlöst nätverk. Routern är en D-link 655, med ett DWA-547 (n-teknik) nätverkskort.

Saken är att jag teoretiskt sätt ska kunna ha 300Mbit, men jag får bara fram 130Mbit..

Skickar nämligen filer dagligen genom hemdatorerna, och hade inte varit fel med 300 iaf..

Var kan problemet ligga?

(förlåt för oklarheter i texten, men författaren är väldans trött....... *gäsp*)

Permalänk
Medlem

Menar du att du får en teoretisk länkhastighet på 130 Mbit eller tankar du i 130 Mbit? Om det senare så kan du vara nöjd, mycket mer än så kommer man inte upp i med .11n och det tidigare så får du gå in på egenskaperna för nätverkskortet, välj flik "Avancerat", leta efter "Genomflödesförbättring" och aktivera denna sedan letar du efter "Inkompatibel med 40 MHz-kanal" och Inaktivera denna.
Starta sedan om datorn och se om du får bättre länk.

Detta förutsätter att ditt problem uppstår även när du mer eller mindre sitter brevid routern och att du inte får dålig länk på grund av hinder mellan din dator och routern för då är det inte mycket att göra.

Edit: Du måste även slå på 40 MHz i routern under egenskaperna för trådlöst. Om jag inte missminner mej går du dit du dställer in manuellt lösenord, där ska det finnas något som heter Kanalbredd tror jag det var. Där ser du till att du använder både 20 och 40 MHZ.

Permalänk

300Mbps är teoretiskt MAX 150Mbps p.g.a halvduplext. Så ja, du ska nog vara mer än nöjd.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Hade samma "problem" tidigare, anslutningen visade 130 mbit, själva hastigheten jag fick ut låg på ~60-70 mbit. Var in och mekade i routern (har en D-link 855) och ändrade de saker som tidigare talare nämnde, vips så hade jag anslutningshastigheten på 300 mbit och jag fick lika bra hastighet på wlanet som via kabel på min 100/100 lina. Inte mätat lokalt vad den fixar där men ~150 mbit torde vara nära sanningen. Som Gunvald sa, det försvinner en del.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.